Gå til innhold

Krigen mellom Israel/USA og Iran

Anbefalte innlegg

Skrevet
ForTheImperium skrev (35 minutter siden):

Skulle trodd dette var skrevet av en sint 14-åring LMAO

Skjermbilde 2026-07-11 122736.png

Viktig å hevne sin egen død, må vite. Det spiller selvfølgelig ingen rolle (levende eller død) hva det har å bety for andre enn han selv. Nå ser det dog ut som at det er de helsemessige problemene hans som kommer til bli hans bane.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
aklla skrev (På 8.7.2026 den 3.15):

Da er USA i gang med å bombe Iran igjen, ser ut til at krigen kommer til å blusse opp igjen pga dette.
Antagelig kommer Iran til å bombe amerikanske baser på nytt så er det fullt kjør, de kommer til å svare i det minste, og USA kommer til å svare på det igjen.
Vil ikke tro dette blir veldig kortvarig, ser ikke ut til at noen av partene er villige til å verken bli enige eller gi seg.
Godt mulig trump egentlig ikke vil ha fred der i det hele tatt da han kan bruke krigen til å manipulere markedet for egen fortjeneste på bekostning av landests økonomi. Hver million han drar inn personlig koster antagalig landet milliarder.

Angrep midt under begravelsen han hadde lovet å gi de fred under og også under NATO-møtet, timingen her er nok godt planlagt.
Jobber han aktivt mot å miste mest mulig troverdighet ovenfor Iran? Hvordan kan de stole på noe som helst som kommer fra USA? putin avtaler er snart mer troverdige

Oljeprisen stiger igjen, kan vel egentlig bare vente på at stredet blir stengt igjen ila kort tid..

Gikk ikke Iran til angrep på skip først?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det blir full stenging av Hormuz nå, og så er det samme galeien igjen med høye priser på bensin og diesel. Varer det lenge nok kan prisene bli virkelig høye og rentene går opp enda mer enn forespeilet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Folket forlater Islam i Iran en masse. Regimet lever på lånt tid, det er opp til oss i vesten hvor lenge 92 millioner mennesker skal utsettes for dette brutale ikke-legitime shariaregimet.

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (10 timer siden):

Det blir full stenging av Hormuz nå, og så er det samme galeien igjen med høye priser på bensin og diesel. Varer det lenge nok kan prisene bli virkelig høye og rentene går opp enda mer enn forespeilet.

De norske krigsentusiastene vil nok gi skylden for dette på alle andre enn Trump.

DukeNukem3d skrev (8 timer siden):

Folket forlater Islam i Iran en masse. Regimet lever på lånt tid, det er opp til oss i vesten hvor lenge 92 millioner mennesker skal utsettes for dette brutale ikke-legitime shariaregimet.

Hvorfor er det opp til "oss"? Hvilke "oss"? Gi meg EN god grunn til at det er MITT ansvar med hvem som styrer i Iran? Hvorfor har jeg noe mer ansvar for dette enn andre diktaturer og despoter i verden. Jeg er ikke Jesus som skal dø for andres synder.

De som føler seg forplikltet kan gå og verve seg i iranske motstandsgrupper eller noe; ikke kreve og forlange at andre skal dø for å "befri" Iran.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (8 timer siden):

Klassisk propaganda som benyttes i stor grad fra begge sider.
Når narrativene, løgnene og påstandene blir for drøye og langvarige, fordamper også troverdigheten…..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle fredspresident Trump sende missiler mot Iran etter å endelig ha ordnet fred der nede??

.. fordi det ikke er nok å lage fred 15 ganger der.. så nå vil han lage fred ennå en gang.. :p 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Morromann skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det opp til "oss"? Hvilke "oss"? Gi meg EN god grunn til at det er MITT ansvar med hvem som styrer i Iran? Hvorfor har jeg noe mer ansvar for dette enn andre diktaturer og despoter i verden. Jeg er ikke Jesus som skal dø for andres synder.

De som føler seg forplikltet kan gå og verve seg i iranske motstandsgrupper eller noe; ikke kreve og forlange at andre skal dø for å "befri" Iran.

Fordi vi har makten til å befri 92 millioner fra tyrannen. Og stanse verdens største sponsor av terror. Noe som tar livet ut av blant annet Hamas og Hizbollah. Vil utgjøre en enorm forskjell for hele Midtøsten.

Litt som da USA kom og befridde Europa fra Hitler.

Regimet i Iran er akkurat like lite legitimt og like grusomt som Quisling og Terboven her. Ca like stor støtte i folket også. Så jeg mener det er et moralsk ansvar å befri det iranske folk. Spesielt når vi ser hvilke krefter som hjelper de til å kuppe makten.

Svaret blir altså egentlig det samme som for hvorfor vi bør støtte Ukraina sin legitime forsvarskrig. Fordi det er det rette å gjøre.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (3 timer siden):

Klassisk propaganda som benyttes i stor grad fra begge sider.
Når narrativene, løgnene og påstandene blir for drøye og langvarige, fordamper også troverdigheten…..

Propaganda? Nei, det er helt sant. Regimet til Iran er forhatt av folket, 85% er imot. Og folk forlater Islam en masse. Mange tusen moskeer er stengt ned.

Har du fått med deg at de skyter titusenvis av egen befolkning, torturerer og henger homofile fra kraner? Eller er det også "propaganda" i deres øyne?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hlet nydelig at Saudi nå tabber seg ut med å angripe Houthi-delen av Jemen. Nå har Houthiene startet med gjengjeldelsesangrep, og det er strålende hvis de tar ut infrastruktur i SA og ødelegger Aramco-felt. Hvis de da også stenger av Bab El Manaab stredet, så er det helt fantastisk.

Skrevet

Det ser ut til at Trump har uttalt seg om Hormuzstredet, sitat fra NRK:

Sitat
  • USAs president Donald Trump varsler 20 prosent toll på frakt av varer gjennom Hormuzstredet, og kaller USA «vokteren» av det strategiske farvannet.
  • Den foreløpige våpenhvilen med Iran er ifølge presidenten over, og amerikanske styrker vil stoppe iranske skip men la andre seile.

Skrevet
Knaxern skrev (40 minutter siden):

Hlet nydelig at Saudi nå tabber seg ut med å angripe Houthi-delen av Jemen. Nå har Houthiene startet med gjengjeldelsesangrep, og det er strålende hvis de tar ut infrastruktur i SA og ødelegger Aramco-felt. Hvis de da også stenger av Bab El Manaab stredet, så er det helt fantastisk.

Hvorfor er det fantastisk btw?

• Liker 7
Skrevet

Screenshot_20260714_104712_Firefox2.thumb.jpg.52c33b6b127811ccbd8c2fbde43e6064.jpg

Og Trump har gjeninnført blokaden av blokaden og nå med sin egen toll! 

https://www.bbc.com/news

Screenshot_20260714_104931_Firefox.thumb.jpg.be035dfcab3fdbf17b2e6819335721df.jpg

https://www.theguardian.com/world/2026/jul/13/us-launches-third-night-of-strikes-on-iran-as-trump-announces-hormuz-blockade

Så da er vi vel tilbake til start igjen...

Og oljeprisen stiger nok en gang til himmels.

Screenshot_20260714_104219_Firefox2.thumb.jpg.3e4a9abdfd5104a72736ed854389ca75.jpg

Har ikke sett de helt store endringene enda rundt amerikanske drivstoffpumper. Men de kommer nok.

Screenshot_20260714_104537_Firefox.thumb.jpg.5fa1dcb83c1ff5e45301a240b920e9da.jpg

Hvor vil dette ende? Jeg så oljesjokk bli nevnt her tidligere. Hvordan vil det utarte seg?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...