agvg Skrevet lørdag kl 08:20 Skrevet lørdag kl 08:20 JK22 skrev (9 timer siden): Enig, meget mange forstår ikke betydeligheten av emballasje som er besparende når det gjelder transportutgifter, holdbarhetsevne og arbeidsinnsats. Hver dag blir flere tusen tonn emballasje kastet bare i Norge, både utenfor og innenfor egne hjem, hvis dette utebli vil holdbarheten falt meget raskt, Men du ser galskapen, tusenvis av tonn blir kastet forde plast er sa verdilost at ingen gidder og bruke den opp igjen, kanskje plast kan fa en verdi. 2
Folkflesk Skrevet lørdag kl 08:42 Skrevet lørdag kl 08:42 DukeNukem3d skrev (På 3.6.2026 den 17.31): Ai, Iran bryter våpenhvilen! Øker håpet ditt for en ny runde med storkrig i Midtøsten nå? 1 2
JK22 Skrevet lørdag kl 08:49 Skrevet lørdag kl 08:49 agvg skrev (19 minutter siden): Men du ser galskapen, tusenvis av tonn blir kastet forde plast er sa verdilost at ingen gidder og bruke den opp igjen, kanskje plast kan fa en verdi. De kan gjenbrukes. Men emballasje har en langt viktigere plass enn allment trodd fordi de er så allment. Sammenstøtene bare fortsette, fire iranske dronefly ble skutt ned av amerikanerne som på nytt angrep Qeshm, som framprovosere et nytt missilangrep med syv ballistiske missiler mot Kuwait og Bahrain. Dette begynner å bli latterlig. Markedet holdt ned oljeprisen gjennom en overdrevet optimisme - som egentlig er snakk om rent slumpehell, hadde det ikke vært for Xis krigsforberedelsene ville ikke Kina ha hatt 1 mrd. fat tønner i våren 2026 som kunne dempe etterspørselssjokket. I EU har et stort antall flyruter blitt lagt ned og mange fly flyr når bare ved full passasjerbelegg, slik at det er nok flybrensel - som et av mange tiltakene verden rundt. På mange steder er oljeimporten kraftig redusert til fordel for strøm, biobrensel og besparingstiltak. Dette produsere en optimisme som kan meget brått ta slutt. 3 5
agvg Skrevet lørdag kl 09:46 Skrevet lørdag kl 09:46 JK22 skrev (55 minutter siden): Dette produsere en optimisme som kan meget brått ta slutt. Men på sikt kan man kraftig redusere avhengigheten av olja, noe som er veldig bra for de fleste på denne planeten. 5 1
Dragavon Skrevet lørdag kl 09:55 Skrevet lørdag kl 09:55 Eg hadde blitt litt lei meg 😇 Sitat Medier: Samme pilot skutt ned to ganger i krigen mot Iran Har trolig ikke skjedd en amerikansk pilot siden Vietnamkrigen. https://www.tu.no/artikler/medier-samme-pilot-skutt-ned-to-ganger-i-krigen-mot-iran/573088 1
Imaginacíon Skrevet søndag kl 14:58 Skrevet søndag kl 14:58 Iran lovte å slå tilbake hvis Israel angrep Beirut. Nå har Israel angrepet Beirut. Iran har vist at de ikke tar lett på amerikanske brudd på våpenhvilen. Israel og Hezbollah er praktisk talt i åpen krig men en rød linje for Iran har de siste ukene vært angrep på Beirut. Det er all grunn til å ta de iranske truslene på alvor. https://www.ynetnews.com/article/hjfzijq11gx 4
Imaginacíon Skrevet søndag kl 20:11 Skrevet søndag kl 20:11 Iran har avfyrt raketter mot Nord-Israel. Israel er ikke kjent for å holde igjen og har også interesse i å fortsette krigen, så et israelsk svar er forventet. https://www.dagbladet.no/nyheter/iranske-angrep-mot-israel/84730886 1 1
JK22 Skrevet søndag kl 20:14 Skrevet søndag kl 20:14 Imaginacíon skrev (5 timer siden): Iran lovte å slå tilbake hvis Israel angrep Beirut. Nå har Israel angrepet Beirut. Iran har vist at de ikke tar lett på amerikanske brudd på våpenhvilen. Israel og Hezbollah er praktisk talt i åpen krig men en rød linje for Iran har de siste ukene vært angrep på Beirut. Det er all grunn til å ta de iranske truslene på alvor. https://www.ynetnews.com/article/hjfzijq11gx Iran har startet en kontinuerlig bølge av enkelte missiler med lang tidsrom mot mål i Israel om aften den 7. juni og varslet at det vil komme flere angrep om det kom israelske flyangrep. Det meldes om flyaktivitet over Iran - ikke av amerikanske eller israelske, men iranske fly - hele luftrommet har blitt stengt samtidig som nabolandene som Aserbajdsjan og Irak har blitt satt i beredskap, utvilsomt fordi det er israelske militære og disses allierte i disse landene. Det hendt som respons på et angrep på Beirut som på amerikansk hold skulle ikke ha blitt klarert, men det tars med en gram salt - uansett skal Trump ha blitt oppbrakt over den siste utviklingen. De skiftende kravene i det siste stykket av forhandlingene, angrep på patruljebåter og dronefly i stredet og deretter den israelske krysningen av Litanielven skal ha blitt for mye selv for de moderate kreftene i IRGC-regimet. 5
JK22 Skrevet søndag kl 20:16 Skrevet søndag kl 20:16 Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Iran har avfyrt raketter mot Nord-Israel. Israel er ikke kjent for å holde igjen og har også interesse i å fortsette krigen, så et israelsk svar er forventet. https://www.dagbladet.no/nyheter/iranske-angrep-mot-israel/84730886 https://x.com/Osinttechnical/status/2063714399689248913 Trump prøver å holde tilbake Netanyahu. Så langt var et dusin missiler sendt mot Iran, minst 10 skal ha nådd fram og de skulle ha blitt skutt ned. 1 3
Imaginacíon Skrevet søndag kl 20:35 Skrevet søndag kl 20:35 17 minutes ago, JK22 said: https://x.com/Osinttechnical/status/2063714399689248913 Trump prøver å holde tilbake Netanyahu. Så langt var et dusin missiler sendt mot Iran, minst 10 skal ha nådd fram og de skulle ha blitt skutt ned. Israel truer Iran og sier de kan glemme at Israel ser gjennom fingrene med dette. https://www.ynetnews.com/article/h1krksqwmg 1
Imaginacíon Skrevet søndag kl 21:14 Skrevet søndag kl 21:14 Bennett viser seg som en hauk og tar til orde for et kraftig motangrep. Når selv opposisjonen er hauker er det ikke mye håp om at det roer seg. https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/bennett-urges-israel-to-act-powerfully-and-effectively-against-iranian-attack/ 1 1
JK22 Skrevet søndag kl 21:31 Skrevet søndag kl 21:31 Imaginacíon skrev (10 minutter siden): Bennett viser seg som en hauk og tar til orde for et kraftig motangrep. Når selv opposisjonen er hauker er det ikke mye håp om at det roer seg. https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/bennett-urges-israel-to-act-powerfully-and-effectively-against-iranian-attack/ https://x.com/BabakTaghvaee1/status/2063730211741446324 Netanyahu nektet å høre på Trump. Og det virker som irakiske kampfly kan være i luften, et israelsk dronefly av type Hermes 900 var skutt ned over Bagdad langt vekk fra Irans grenser. Da hadde Bagdadregjeringen stengt luftrommet for all flyaktivitet. Det ser også ut som Syria har også reagert, de har stengt luftrommet over Sør-Syria, som da betyr at israelske fly teoretisk sett kan ikke bevege seg uhindret over syrisk og irakisk territorium. Det vites ikke om Trump vil gi assistanse, men mange amerikanske tankfly hadde blitt flyttet ut av Israel på meget kort varsel. Israel går solo. Alle - selv amerikanerne - er mot. Som Bennett burde innse i hans aggresjon som dessverre er meget sterkt malplassert fordi fristen for å unngå oljesjokket uten at den ene parten måtte kapitulere helt, er ved å gå ut. Det er nå meget bred global interesse for å stanse krigen på ubestemt tid. 7
JK22 Skrevet søndag kl 21:45 Skrevet søndag kl 21:45 Etter sist nytt er det meget hektiske telefonsamtaler i alle retninger, amerikanerne prøver å hindre israelerne fra å angripe i håp om å berge situasjonen under troen om at en avtale kunne komme, blant annet en utsettelse i flere dager. Inntil videre virker det som amerikanerne har lagt ned veto på israelske overflygning til Iran, slik at det så langt bare er sett større geostrategiske dronefly som kan ha angrepet Tabriz - og det er mulig at et av disse droneflyene var skutt ned over Bagdad, det var sett brennende i krasjet fra stor høyde. Som da betyr at noen har skutt ned dette droneflyet. Det er mulig at iranerne kan avvente situasjonen fordi det var så langt bare et enslig gjengjeldelsesangrep av fly som for lengst var i luften over Irak endog før missilangrepet på Israel startet. Krasjet i Bagdad hendt ikke lenge etter Bagdadregjeringen stengte luftrommet så snart nyhetene om eksplosjonslyd i Tabriz kom ut. Det det er uklart om hva som hendt, men det er mulig at amerikanerne eller irakerne hadde skutt ned droneflyet for å stanse videre angrep. 2
JK22 Skrevet søndag kl 22:02 Skrevet søndag kl 22:02 (endret) Det er kommer mer omkring det nedskutte droneflyet, det finnes opptak som verifisert at det var skutt ned - og krasjstredet var i Karbalaregionen sørvest for Bagdad. Det er kommet et opptak som antyder at det var et amerikansk General Atomics RQ-9 armert med våpen. Da mene det det at det ikke er et israelsk dronefly. Men hva hadde skutt ned dette droneflyet? https://x.com/sentdefender/status/2063732368393847152 Endret søndag kl 22:02 av JK22 1 2
JK22 Skrevet søndag kl 22:32 Skrevet søndag kl 22:32 JK22 skrev (28 minutter siden): Etter sist nytt er det meget hektiske telefonsamtaler i alle retninger, amerikanerne prøver å hindre israelerne fra å angripe i håp om å berge situasjonen under troen om at en avtale kunne komme, blant annet en utsettelse i flere dager. Trump så ut til å når Netanyahu, etter sist nytt skal israelerne ha blitt skremt fordi de forstår at dette er en mann som ikke bryr seg i det hele tatt om forpliktelser eller konsekvenser, slik at han kan være troende til å gjøre alvor av sine trusler. Så langt ser det ut at gulfaraberne hadde også grepet inn mens Pakistan umiddelbart tok kontakt med Teheran, muligens for å styrke Trumps veto mot israelske overflygning mot Iran. Men det setter også et stort press på iranerne, som kan finne på å si seg fornøyd med responsen om israelerne omsider rygget vekk i Libanon og amerikanerne stoppet sine provokasjonene. Så meget, at de kan akseptere det nåværende forslaget - selv om Trumps forlangelse om skriftlige garanti om å ikke utvikle atomvåpen er det største problemet. Det er mulig at det vil ikke komme israelske angrep. Hva som hendt omkring Tabriz og Karbala er uklart, men det er tydelig at det var flyaktivitet over nordvestre Irak som utløst luftvernild og et mulig angrep inn i Irak. RQ-9 droneflyet var på armert overvåkningsoppdrag i tilfelle angrep av de irakiske vasallmilitsene, da det ble truffet av noe uidentifisert 180 km fra grensen mot Iran. Det var observerte iranske militærfly mellom Teheran og grensen. Det hadde vært nylige rykter om et lite antall Sukhoi Su-35 jagerfly hadde blitt sendt til Iran sammen med et missilarsenal som kan tyde på minst fire til seks fly ifølge lekkerte dokumenter om missilarsenalet - 42 R-77 og 42 X-31 BVR missiler. Det er en ny variant av R-77, R-77M som kan når 190 km - selv om erfaringene fra Ukraina vist at disse er ikke effektiv mot hurtigbevegende fly på lang hold. 2 2
Imaginacíon Skrevet mandag kl 03:15 Skrevet mandag kl 03:15 Israel har angrepet mål i Iran. Iran har lovet å slå hardt tilbake hvis Israel angriper Iran eller Libanon. Det går mot full krig mellom Iran og Israel. Hormuz-stredet er naturligvis like stengt. https://www.dagbladet.no/nyheter/israel-har-angrepet-mal-i-iran/84731474 2
Imaginacíon Skrevet mandag kl 05:01 Skrevet mandag kl 05:01 (endret) Iran svarer allerede. Raketter mot sentrale Israel. Vi kan forvente oss at det blir ikke ulik krigen i mars. Iran sender stadige stikk mot Israel og tvinger israelerne i bomberommene mange ganger hver dag og spesielt gjennom natta. Israel angriper mål i Iran. Spørsmålet blir om Israel gjør som Israel bruker og dreper hele familier fordi det visstnok befant seg en soldat der. Krigsforbrytelser. Å drepe soldater i felten er lov, men ikke når de befinner seg hjemme. https://www.dagbladet.no/nyheter/israel-har-angrepet-mal-i-iran/84731474 Endret mandag kl 05:06 av Imaginacíon 1 2
JK22 Skrevet mandag kl 05:36 Skrevet mandag kl 05:36 Imaginacíon skrev (2 timer siden): Israel har angrepet mål i Iran. Iran har lovet å slå hardt tilbake hvis Israel angriper Iran eller Libanon. Det går mot full krig mellom Iran og Israel. Hormuz-stredet er naturligvis like stengt. https://www.dagbladet.no/nyheter/israel-har-angrepet-mal-i-iran/84731474 Trump har blitt ydmyket for øyne på hele verden. Trolig hadde israelerne tatt i bruk stand-off angrepsvåpen og stealth fly for å angripe mål i Iran, og muligens støttes av Emiratene. Trumps veto har ingen effekt. 1 3
Imaginacíon Skrevet mandag kl 06:01 Skrevet mandag kl 06:01 23 minutes ago, JK22 said: Trump har blitt ydmyket for øyne på hele verden. Trolig hadde israelerne tatt i bruk stand-off angrepsvåpen og stealth fly for å angripe mål i Iran, og muligens støttes av Emiratene. Trumps veto har ingen effekt. Trump har kunnet nyte godt av enorm respekt som kommer med embedet. Det har han nå sløst bort. Ingen tar ham seriøst lengre. 4 1
Vokteren Skrevet mandag kl 06:16 Skrevet mandag kl 06:16 JK22 skrev (33 minutter siden): Trump har blitt ydmyket for øyne på hele verden. Trolig hadde israelerne tatt i bruk stand-off angrepsvåpen og stealth fly for å angripe mål i Iran, og muligens støttes av Emiratene. Trumps veto har ingen effekt. En krig som iflg Trump skulle vært avsluttet etter et par uker. USA/Israel som skrøt av å ha ødelagt det aller meste av Irans stridskrefter. Ydmykelse er bare fornavnet. Bare rett og rimelig at Trump og Benny har blitt avslørt som inkompetente løgnere og religiøse fantaster. Nå sitter de begge fast i en hengemyr som det vil ta lang tid å redde seg ut av. 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå