Gå til innhold

Krigen mellom Israel/USA og Iran


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
3Maldini skrev (8 minutter siden):

Hadde Iran motkandidat i Asia som Norge kunne stemt på?

Det var mulig å ikke stille seg bak Iran

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

USA stilte seg ikke bak Iran

Hvorfor gjorde ikke den blå siden det i Norge? Elsker de Islamister de da? (Er jo dette nivået dere ligger på). 

Hvorfor bruker folk fra USA hijab i Iran? Elsker de Islamister?

Til tross for at Iran ble valgt inn i 2021 med blå norsk regjering. Året etter så ble de kastet ut i 2022, Norge var tydelige med Støre & co, selv om det er USA og Harris som sto fremst. 

Kan bare legge den død, gidder ikke å forsøke å diskutere med folk som selekterer fakta på harde livet.

  • Liker 5
Skrevet (endret)
3Maldini skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gjorde ikke den blå siden det i Norge? Elsker de Islamister de da? (Er jo dette nivået dere ligger på). 

Hvorfor bruker folk fra USA hijab i Iran? Elsker de Islamister?

Til tross for at Iran ble valgt inn i 2021 med blå norsk regjering. Året etter så ble de kastet ut i 2022, Norge var tydelige med Støre & co, selv om det er USA og Harris som sto fremst. 

Kan bare legge den død, gidder ikke å forsøke å diskutere med folk som selekterer fakta på harde livet.

Hvorfor antar du at jeg er enig i alt Søreide og Co gjorde da de styrte showet?

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig at folk i USA går i hijab, jeg så ikke en eneste hijab da jeg var i USA. Men det er ihvertfall ikke noe myndighetene tvinger folk til å følge sharia der. Er den forskjellen virkelig vanskelig å forstå?

Du forstår altså ikke forskjellen på kles og religionsfrihet i USA kontra det totalitære presteregimet Iran som tvinger folk til religion og religiøs påkledning. Ofte mot deres religiøse overbevisning. Da er det ikke jeg som er selektiv med fakta, da er det du som burde sette deg litt mer inn i ting.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Hvorfor antar du at jeg er enig i alt Søreide og Co gjorde da de styrte showet?

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig at folk i USA går i hijab, jeg så ikke en eneste hijab da jeg var i USA. Men det er ihvertfall ikke noe myndighetene tvinger folk til å følge sharia der. Er den forskjellen virkelig vanskelig å forstå?

Det er ikke vanlig at nordmenn går med hijab i Norge heller? Norske myndigheter tvinger ikke nordmenn til å følge sharia her? 

  • Liker 3
Skrevet
3Maldini skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig at nordmenn går med hijab i Norge heller? Norske myndigheter tvinger ikke nordmenn til å følge sharia her? 

Relevanse?

Skrevet
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Relevanse?

Slik du svarte på spørsmålet mitt om hvorfor amerikanere bruker hijab i Iran. Så da må jo det svaret også gjelde Norge? 

  • Liker 2
Skrevet
3Maldini skrev (Akkurat nå):

Slik du svarte på spørsmålet mitt om hvorfor amerikanere bruker hijab i Iran. Så da må jo det svaret også gjelde Norge? 

Jeg har ingen aning om hva du prater om. Er du full? Lovet ikke du at du skulle gi deg for et par innlegg siden med sludderet?

  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen aning om hva du prater om. Er du full? Lovet ikke du at du skulle gi deg for et par innlegg siden med sludderet?

Les hva du svarer på, og hva du svarer. 😂

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (12 timer siden):

Støre-regjeringen er på godfot med likesinnede... Jeg skjønner ikke hvorfor de hele tiden ser seg nødt til å være i sentrum av alle konfliktene i Midtøsten.

Ap er nok fortsatt litt høy på Oslo-prosessen og føler de var "nesten i mål" og en "god nøytral mellomgrunn" med lusekofte og naivitet. Personlig tror jeg at sånne prosesser bør skje i et land med stor global makt, makt til å presse partene tettere sammen og kunne definere fredsprinsippene tydeligere. Vår prosess med lusekofte, naivitet og underdanighet ga ikke partene nok press.

3Maldini skrev (10 timer siden):

Norge har kritisert Irans kvinneundertrykking i årevis. Likevel later folk som om et hodeskjerf under et diplomatbesøk betyr at Eide "elsker Iran".

Realiteten er at vestlige delegasjoner, også amerikanere følger iranske lover når de er i Iran. Å late som dette er noe unikt norsk eller Eide er ganske selektivt.

Vel, du skjønner sikkert at man som forhandler allerede har tapt mot kvinneundertrykkerne når man bøyer seg for deres kvinneundertrykkende regler i forhandlingene. Hijaben er et tegn på tapte forhandlinger allerede før de har startet. Man burde vist mer makt og press. F.eks med et ultimatum om enten unntak fra de kvinneundertrykkende reglene for våre diplomater eller at samtalene flyttes til et land uten sånne regler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Ap er nok fortsatt litt høy på Oslo-prosessen og føler de var "nesten i mål" og en "god nøytral mellomgrunn" med lusekofte og naivitet. Personlig tror jeg at sånne prosesser bør skje i et land med stor global makt, makt til å presse partene tettere sammen og kunne definere fredsprinsippene tydeligere. Vår prosess med lusekofte, naivitet og underdanighet ga ikke partene nok press.

Vel, du skjønner sikkert at man som forhandler allerede har tapt mot kvinneundertrykkerne når man bøyer seg for deres kvinneundertrykkende regler i forhandlingene. Hijaben er et tegn på tapte forhandlinger allerede før de har startet. Man burde vist mer makt og press. F.eks med et ultimatum om enten unntak fra de kvinneundertrykkende reglene for våre diplomater eller at samtalene flyttes til et land uten sånne regler.

Som sagt, så har FN og vi andre vestlige nasjoner vært altfor svake. At folk velger å peke ut kun AP eller enkelt personer, når "alle" gjør det samme, blir for dumt og selektivt. Da kan vi heller anerkjenne at alle har vært for dårlige og lære av det, fremfor å prøve å peke ut en syndebukk mens resten går fri og fortsetter med tidligere praksis.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Angående saken i FN, så gjorde Norge som alle våre europeiske allierte, alle EU-land og samtlige andre land i ECOSOC og stilte seg bak konsensus som er standard praksis når det ikke er motkandidater innad i en regional gruppe. Det vil si, Norge gjorde i praksis egentlig ingenting, og å hevde at Norge "stilte seg bak Iran" - et regime regjeringen vår stadig fordømmer, beskrives som et brutalt terror-regime av utenriksministeren og vi innfører sanksjoner mot er helt absurd.

Men jeg forstår at politikere som Listhaug ønsker å utnytte folks naturlige manglende innsikt i slikt til å spre tøv om at vi "støtter Iran", for det er alltids noen som går på slik og det faller inn i narrativene de har laget seg om Ap og Høyre. Jeg antar hun da også mener våre allierte venner og Ukraina "støtter Iran" også, siden de gjorde det samme som Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Ap er nok fortsatt litt høy på Oslo-prosessen og føler de var "nesten i mål" og en "god nøytral mellomgrunn" med lusekofte og naivitet. Personlig tror jeg at sånne prosesser bør skje i et land med stor global makt, makt til å presse partene tettere sammen og kunne definere fredsprinsippene tydeligere. Vår prosess med lusekofte, naivitet og underdanighet ga ikke partene nok press.

Det er vel ganske åpenbart at dette besøket ikke ville skjedd uten USAs positivitet til det, og at de bruker Norge som et av flere mellomledd i forsøkene på noe de kan se på som en diplomatisk farbar utvei fra krigen og åpning av Hormuz-stredet. USA forsøker nå å legge bredere grunnlag for nye høynivå-forhandlinger direkte mellom partene i tredjeland, enten videre i Pakistan eller et annet sted.

For å komme dit er diplomati på lavere nivå nødvendig, og da har de tradisjon for å bruke allierte. Siden Norge var Europa og USAs foretrukne vertskap for Iran-samtalene med EU for noen år siden, både i 2023 og under Solberg/Listhaug sees nok Norge på som kompetente her. Tyskland og Frankrike har nylig også hatt diplomatiske møter i Teheran.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Video av at Barthen angriper regimekritiske eksiliranere og kaller de "høylytte" går nå sin seiersgang i revolusjongardens medier og propaganda.

For en utenriksminister vi har...

Norske medier bortsett fra Nettavisen og alternative medier vil ikke ta tak i saken... 

Det må en FrP politiker til for MSM.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Neptun1 skrev (7 timer siden):

Det må en FrP politiker til for MSM.

Folka som jobber i norske medier er dessverre enig i at eksil-iranere er høylytte og plagsomme mennesker, de forstyrrer det eneste narrativet som gjelder - at Trump er fæl.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Et atomkraftverk i Emiratene er angrepet av droner fra Saudi Arabia. 

Merkelig, hva kan dette være for noe?

https://www.vg.no/nyheter/i/oEkgBg/droneangrep-mot-atomkraftverk-i-de-forente-arabiske-emirater

 

Hvorfor er det merkelig? Det mest nærliggende her, er at det er droner sendt opp av houthiene som har passert gjennom Saudi-Arabias luftrom. De har rammet mål i UAE og også truet med angrep mot atomkraftverket i Barakah tidligere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...