Gå til innhold

Krigen mellom Israel/USA og Iran

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (22 timer siden):

Jeg tror at du mistolker situasjonen hvis du tror at det er uran det forhandles om. Uran er billetten Iran vil bruke for å få viljen sin.

De vanskelige spørsmålene er nok heller opphevelse av sanksjoner, bompenger i Hormuz, missiler, droner, støtte til anti-israleske grupper osv. 

beholdningen av anriket uran blir også forhandlingtema. Russland skal ha tilbudt seg å lagre det, hvis de kommer ultimatum om at det må ut av iranernes hender.

Sitat

The removal of Iran's enriched uranium stockpile is one of Washington's core demands in negotiations to permanently end the war that began on Feb. 28. Much of the material, estimated at around 450 kilograms enriched to 60%, lies buried under nuclear sites already struck during the US-Israeli offensive. US Defense Secretary Pete Hegseth said Iran will hand over the stockpile voluntarily or the US will take it by other means.

https://www.aa.com.tr/en/americas/us-rejected-russias-offer-to-take-irans-enriched-uranium-kremlin-says/3907255

Skrevet
21 minutes ago, Mr.M said:

bare bløff?

hvis de hadde det, ville det ikke vært smartere at det kom som gedigen overraskelse på amerikanere i strid?

Fog of war. Kanskje har de noe, kanskje ikke.

Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Kanskje har de noe, kanskje ikke.

VCYLZaB.png

de kan ha brukt våpenhvilen godt å fått stablet på beina en Pandoras eske :whistle:

• Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (28 minutter siden):

ca 5 ganger så stort areal som Israel

Det spørs om den forskjellen blir noe å snakke om hvis Europa lar Israel holde på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Mr.M said:

VCYLZaB.png

de kan ha brukt våpenhvilen godt å fått stablet på beina en Pandoras eske :whistle:

De har utvilsomt benyttet tiden godt. Akkurat som israelerne og amerikanerne. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Trump sier at Kina forsøkte å eksportere en "gave" til Iran med båt men at den ble stoppet. 

Alt Trump sier må tas med en stor klype salt, men hvis dette er riktig innebærer det at Kina i hemmelighet eksporterer våpen til Iran. Kanskje er det dette Ghalibaf henviser til når han snakker om at de har noen nye kort.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/trump-says-us-stopped-ship-delivering-chinese-gift-to-iran/

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (57 minutter siden):

Trump sier at Kina forsøkte å eksportere en "gave" til Iran med båt men at den ble stoppet. 

Da får vi vel svar i løpet av kvelden på hva den stoppede båten inneholder. De stopper vel ikke bare med trafikklys eller radiobeskjeder? Jeg går ut i fra at de border skipet og undersøker lasta. Hvis de ikke finner noe mistenkelig eller ulovlig så blir det vel en flause de ikke sier noe mer om, men hvis de finner noe de kan bruke i propaganda så blir det vel slått stort opp.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Da får vi vel svar i løpet av kvelden på hva den stoppede båten inneholder. De stopper vel ikke bare med trafikklys eller radiobeskjeder? Jeg går ut i fra at de border skipet og undersøker lasta. Hvis de ikke finner noe mistenkelig eller ulovlig så blir det vel en flause de ikke sier noe mer om, men hvis de finner noe de kan bruke i propaganda så blir det vel slått stort opp.

Det er nok bare vrøvl fra Trump. Som du sier ville dette ha blitt slått stort opp hvis det ble funnet noe.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Er det det? Står bare at delegasjonen ikke har reist ennå, og jeg kan heller ikke finne noen andre kilder som sier at møtet er avlyst. Det ser dog ikke lyst ut.

Nå begynner det i alle fall å haste; for at han skal nå fram dit før fristen.

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Er det det? Står bare at delegasjonen ikke har reist ennå, og jeg kan heller ikke finne noen andre kilder som sier at møtet er avlyst. Det ser dog ikke lyst ut.

Hvis Trump ikke tar en Taco ser det svært mørkt ut. Det er nå litt mer enn et døgn igjen og det er lite tegn til at de vil bevege på seg. Iran åpner dog for forhandlinger hvis USA slutter med trusler og press. Uvisst hvordan det står med blokaden av Hormuz.

Edit: Blokaden må løftes.

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-us-war-live-trump-strait-hormuz-israel-peace-talks-b2961510.html

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (18 minutter siden):

Trump forlenger våpenhvilen på ubestemt tid. 

Nå ble Netanyahu bedrøvet. Han har sagt igjen og igjen at de ikke er ferdige i Iran mens Trump øyensynlig vil ha fred.

https://www.vg.no/nyheter/i/Pd4OR7/krigen-i-midtoesten-siste-nytt?pinnedEntry=73716

Tror Israel lever helt fint med våpenhvile så lenge blokaden opprettholdes. 

Blokade er vel kanskje en av de mest effektive krigshandlingene de kan gjøre.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Mars2029 said:

Tror Israel lever helt fint med våpenhvile så lenge blokaden opprettholdes. 

Blokade er vel kanskje en av de mest effektive krigshandlingene de kan gjøre.

Det er vel og bra. Men så lenge den amerikanske blokaden opprettholdes vil Iran opprettholde sin. Og jeg tror Trump og verden har mer hastverk enn Iran. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (18 minutter siden):

Det er vel og bra. Men så lenge den amerikanske blokaden opprettholdes vil Iran opprettholde sin. Og jeg tror Trump og verden har mer hastverk enn Iran. 

Ja, snakket kun om Israel. De bryr seg nok ikke så veldig mye om oljeprisen.

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Trump forlenger våpenhvilen på ubestemt tid. 

er noe lureri han pønsket på nå mistenker jeg.

iom. det er ensidig bestemt, kan han også ensidig knipse den bort.

"ubestemt tid" kan være hva som helst, 24 timer, 3 dager, 2 uker, eller 5 timer.

Iranerne burde vite nå at de overhodet ikke kan stole på Trump-diplomatiet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...