DukeNukem3d Skrevet 20. april Skrevet 20. april Simen1 skrev (2 timer siden): Politikere finnes i alle farger og kvaliteter, men denne kritikken synes jeg bommer grovt. Ine Eriksen Søreide er etter min mening en av de mest skarpladde, rasjonelle og klokeste politikerne vi har. Mer av den kaliberen sier nå jeg! Meh, blir mer av det samme gamle. Hun er dyktig, men det er en grunn til at venstresiden liker hun også. 3 1
Fazam Skrevet 20. april Skrevet 20. april Mr.M skrev (56 minutter siden): vel, jeg tror det hadde vært motsatt. Israel er såpass lite i areal at noen få iranske atomstridshoder i praksis kunne utslettet landet til støv. Det er en risiko de ikke kan leve med, ergo kunne vi nok sett at Israel faktisk tydde til første-bruk for å komme i forkjøpet. Hvor stort er Sør Korea i areal? 1 1
DukeNukem3d Skrevet 20. april Skrevet 20. april Det er liten tvil om at hvis man hadde gått allin på å fjerne regimet og erstatte det med demokratiske krefter som står klare, så ville det hatt voldsomt positive ringvirkninger for hele regionen og Putin ville mistet en viktig alliert i krigen mot Ukraina. Men folk tenker naturlig nok på Afghanistan/Irak og tror feilaktig at det ville blitt det samme med persere. Så da blir det ikke noe av antagelig... 5
Imaginacíon Skrevet 20. april Skrevet 20. april USA vurderer å avslutte blokaden for å få forhandlingene i gang. https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-us-war-live-trump-cargo-ship-strait-hormuz-ceasefire-b2960782.html 1
Fazam Skrevet 20. april Skrevet 20. april Imaginacíon skrev (6 minutter siden): USA vurderer å avslutte blokaden for å få forhandlingene i gang. https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-us-war-live-trump-cargo-ship-strait-hormuz-ceasefire-b2960782.html "Forhandlinger" som nok en gang ender med at Trump proklamerer på fredag at han har en avtale, mens hans Epstein-venner beriker seg på børsen. 7 1
Rhabagatz Skrevet 20. april Skrevet 20. april 55 minutes ago, Mr.M said: uansett, det er på tide at Iran gjør seg fri fra "atom-grepet" da det ødelegger mer enn det gavner folk & land. De får lov å ha sivil bruk av atomkraftverk, men uran-anriking til høyere nivåer må de gi slipp på. USA har tilbudt å gi de høyere anriket uran hvis behov (det brukes bla. i medisinsk utstyr/forskning) men da blir det mengder som USA og IAEA har stålkontroll på. Det er dumt av Iran å tviholde på et dogme som har utspilt sin rolle (pga. krigen) og som vil forhindre at de blir tatt inn i varmen mht. sanksjoner og økonomisk utvikling. Jeg tror at du mistolker situasjonen hvis du tror at det er uran det forhandles om. Uran er billetten Iran vil bruke for å få viljen sin. De vanskelige spørsmålene er nok heller opphevelse av sanksjoner, bompenger i Hormuz, missiler, droner, støtte til anti-israleske grupper osv. 1 1
sjamanen Skrevet 20. april Skrevet 20. april Snikpellik skrev (4 timer siden): Hvorfor skal hun ikke legitimeres? Hun har vært utenriksminister, forsvarsminister, leder av forsvars- og utenrikskomiteen, og er lederen av Høyre, som er blant Norges største partier og blir sannsynligvis Norges statsminister en gang i fremtiden. Hva hun og partiet mener om krigen er selvfølgelig relevant, uavhengig av hva du personlig mener om henne. Hun og hennes politikerkolleger bør og må avskiltes. Jeg bryr meg ikke om hun har vært noe av det du skriver her, hun er like uegnet av den grunn. 3
DukeNukem3d Skrevet 20. april Skrevet 20. april sjamanen skrev (9 minutter siden): Hun og hennes politikerkolleger bør og må avskiltes. Jeg bryr meg ikke om hun har vært noe av det du skriver her, hun er like uegnet av den grunn. At folk som politisk sett er langt inne i SV/R argumenterer så hardt for henne gjør meg skeptisk merker jeg 🤭Hun fikk mye skryt for å ha satt FOR på plass i debatten, jeg ble ikke like imponert. Til tross for at jeg ikke kunne vært mer enig med henne i sak så synes jeg at alt hun hadde å by på var hersketeknikker og personangrep den gang. Har dog sett henne mye skarpere i andre sammenhenger, for all del. Svenneby og Aasheim som nestledere derimot, det har jeg stor tro på. Og kanskje kan de løfte frem Søreide også, jeg tror de forstår svakhetene hennes og hva som må bedres godt.
Rhabagatz Skrevet 20. april Skrevet 20. april 25 minutes ago, sjamanen said: Hun og hennes politikerkolleger bør og må avskiltes. Jeg bryr meg ikke om hun har vært noe av det du skriver her, hun er like uegnet av den grunn. Du får stemme på noe annet, da. Og så får folket bestemme hvem som skal avskiltes. Demokratiet, vettø.... 2 1
Imaginacíon Skrevet 20. april Skrevet 20. april Nå sier Trump at det ikke er aktuelt å stanse blokaden av Hormuz og forlenge våpenhvilen. Så får vi se om det blir en Taco denne gangen, for Iran ser ut til å være fast bestemt på å ikke delta i forhandlingene. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/7p7elV/trump-til-bloomberg-svaert-usannsynlig-at-jeg-forlenger-vaapenhvilen 1
JK22 Skrevet 21. april Skrevet 21. april Imaginacíon skrev (4 timer siden): Nå sier Trump at det ikke er aktuelt å stanse blokaden av Hormuz og forlenge våpenhvilen. Så får vi se om det blir en Taco denne gangen, for Iran ser ut til å være fast bestemt på å ikke delta i forhandlingene. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/7p7elV/trump-til-bloomberg-svaert-usannsynlig-at-jeg-forlenger-vaapenhvilen Begge sider har vansker med å bestemme seg, bare på et sted er det folk som vet hva de gjør; Pentagon. I Teheran er det full splid mellom moderate og haukene fordi de har innsett at de kan ikke overleve en intensitet av krigen, de kan utholde en ny bombeoffensiv, men så snart amerikanske føtter kom på iransk grunn vil overlevelsesmuligheten falle meget drastisk. Til tross for at de har rundt 50 % av dronevåpenet og 60 % av missilvåpenet, er det med produserte våpen fra før, all industri er slått ut, alt som finnes er prefabrikkerte komponenter, missilbrensel og tomme rakettskrog. De regulære styrkene er forsvunnet uten kommandofasiliteter, ammunisjonslagre og basefasiliteter så bare militsorganisasjoner og strategiske IRGC-ledede styrker som rakettstyrkene er tilbake i noenlunge intakt tilstand. De kan ikke stå imot en bakkeinvasjon fra sør i møte med en fiende med fullstendig luftherredømme og en fiendtligstemt befolkning i egne midte. Akkurat som med de ottomanske styrkene i 1918, som brøt sammen så snart britene brøt seg gjennom på Palestina og Mesopotamia. Og så snart fiendestyrker - utlendinger som rebeller - er på innsiden, vil krigen være tapt. Hundretusener måtte flykte fremfor å bli slaktet for fote av rasende folkemengder som hadde lidd altfor lenge, akkurat som i Algerie i 1962 da fransklojale utsettes for ekstrem brutalitet av seierherrene. På amerikansk hold har det kommet avsløringer om at militæroffiserene simpelt ikke stole på den altfor impulsive, løsmunnede og utilregnelige "presidenten" som dermed holdes utenfor mesteparten av planleggingsarbeidet - slik at Pentagon i dag ser ut til å være de eneste med rasjonelle planer for videre utvikling under Irankrigen. Det gjør at man vakler hele tiden, kom med motstridende signaler ikke ulik det som var sett fra Teheran, på det politiske feltet og diplomatisk sett er det sett at problemet med Witkoff og Kushner er altfor stor for at en tilnærming vil være mulig. Ved vane har Trump demonstrert at han er meget troløst og helt uten noe som helst ære, som da han angrepet uprovosert, lanserte uventede inngrep, ljuge og iverksette skammelige handlinger som da israelerne angrepet Libanon i det som kalles "den sorte onsdagen" dagen etter ildopphøret trå i kraft. Det gjør at ingen kan stole på en slik æreløs niding som Trump. Selv ikke offiserene i Pentagon. Ingen, absolutt ingen, kan deretter ha tillit mot Trump. Eksiliranerne som hadde støttet fjerningen av presteregimet skyndet seg med å ro vekk, mens oljesjeikene sitter i voksende dilemma - det kom fram at MBZ i Emiratene vil rett og slett ha finansiell nødhjelp fra USA (som kan bli vanskelig å sverge for amerikanerne) mens bin Salman har blitt stående maktløst med et håp om at krigen kan avsluttes snarest mulig. Europeerne er dypt frustrert, men dessverre er det fremdeles et stort problem med Putin som i det siste tillate mer truende atferd enn før mot resten av Europa, jo verre det slår til i Russland jo mer aggressiv bli han mot resten av Europa. Som Trump ikke klarte å behandle anstendig - selv om ytterhøyre fjerne seg mer og mer fra ham etter hvert som oljeresesjonen forverre seg. Til og med israelerne har mistet troen på Trump som hadde regelrett truet dem over Libanon. I slutten avhengiges alt av en enslig mann som i øyne på mange kristne i USA er blitt Dyret og et monster i øyne på store deler av verden hvor amerikanerhat og forbitrelse mot Trump selv er voksende. De fleste mente USA har eneansvaret for den globale oljeresesjonen som rammet hele verdens oljebaserte marked for elektronikk, gjødsel, mat, brensel og plast som kunststoff. Som i tillegg forverres av AI-vanviddet hvor det er oppstått mangelkrise på komponenter for det digitale samfunnet utenfor Kina og et fåtall andre land. Et vanvidd som Trump lot skje ved å gi techoligarkene frie tøyler. I flere land tars det til orde for alderssperre, regulering av SoMe og internett og antimonopoltiltak - ikke bare i demokratiske land utenom resten av verden. Hele verden føres mot randen av en uforutsett krise som ingen kan forutsi verken konsekvenser eller følger av. 1 4
Hanhijnn Skrevet 21. april Skrevet 21. april flamethower1234 skrev (3 timer siden): Der har du faktisk hele handlingsmønsteret til orangotangen. Dette er på ingen måte tilfeldig. Handlingsmønsteret til Trump kan virke irrasjonelt, men ALT handler om hvordan han og miliardærvennene hans kan maksimere profitt. Hvor skammelig kan det bli? 1 1
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 21. april Populært innlegg Skrevet 21. april Iran har helt rett her 2 9
Imaginacíon Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) 35 minutes ago, Mbappe09 said: Iran har helt rett her Svaret er at amerikanske garantier er ingenting verdt. Iran kan kun stole på egen evne til avskrekking og forsvar. Endret 21. april av Imaginacíon 2 4
Fazam Skrevet 21. april Skrevet 21. april AtterEnBruker skrev (16 minutter siden): Hysj. Du må ikke provosere alle rasistene her inne. 6 1
Imaginacíon Skrevet 21. april Skrevet 21. april Iran har forberedt nye kort på slagmarken sier parlamentssjef Ghalibaf og avviser forhandlinger med USA så lenge det pågår en blokade. https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-us-war-live-trump-strait-hormuz-israel-peace-talks-b2961510.html 2
Snikpellik Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april IEA: Krigen i Iran fører til den største energikrisen verden har sett https://www.vg.no/nyheter/i/e7G9yM/iea-krigen-i-iran-foerer-til-den-stoerste-energikrisen-verden-har-sett – Konflikten mellom Iran, USA og Israel skaper den verste energikrisen verden noensinne har opplevd. Det sier Fatih Birol ifølge Reuters. Han er leder for Det internasjonale energibyrået (IEA). – Dette er faktisk den største krisen i historien. Krisen er allerede enorm, hvis man kombinerer effektene av bensinkrisen og gasskrisen knyttet til Russland, sier Birol. 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå