Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (Akkurat nå): Hva er da din vurdering av Iran? Så slipper jeg å fantasere? Hva skulle være poenget med det? 1
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april Fazam skrev (Akkurat nå): Hva skulle være poenget med det? Er det noe mindre poeng med det enn din daglige kritikk av USA og Israel? Hvorfor er Iran immune for kritikk i din verden? Siden dette er en diskusjonstråd om krigen hvor du er veldig aktiv hadde det jo vært interessant å høre direkte dine tanker om Iran og regimet. Man får jo et visst inntrykk, men så sier du at det er fantasier. 4 2
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (3 minutter siden): Problemet er at svært mange i denne tråden sympatiserer med det iranske regimet og virker mene at Iran er et helt uskyldig land som har blitt angrepet grunnløst. Flere fantasier som ikke har rot i virkeligheten. Hvis det er svært mange, må vel antallet være tosifret? 3 1
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (2 minutter siden): Hvorfor er Iran immune for kritikk i din verden? Siden dette er en diskusjonstråd om krigen hvor du er veldig aktiv hadde det jo vært interessant å høre direkte dine tanker om Iran og regimet. Man får jo et visst inntrykk, men så sier du at det er fantasier. Hvorfor kommer du med løgner hele tiden? Har tidligere skrevet at jeg ikke er tilhenger av regimet i Iran. At du ikke nøyer deg med det, bryr jeg meg svært lite om. 2 2
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april ParadiseCity skrev (14 minutter siden): Dette kan jo være forklaringen på hvorfor Trump plutselig snakker om å trekke USA ut av Nato igjen. Tyrkia er neste på lista til folkemord-staten. Tviler dog på at USA ønsker en konflikt med Europa. De feiget jo ut med Svalbard. 1 2
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april Fazam skrev (4 minutter siden): Hvorfor kommer du med løgner hele tiden? Har tidligere skrevet at jeg ikke er tilhenger av regimet i Iran. At du ikke nøyer deg med det, bryr jeg meg svært lite om. Har du en lenke til hvor du skrev det? Videre, om du ikke er tilhenger av regimet i Iran. Hva tenker du om at Iran selv har stått bak terror og er hovedsponsor av terrorgrupper i regionen gjennom flere tiår? Helt uproblematisk? Det er jo dette perspektivet som er totalt fraværende hos deg og mange andre i tråden, men mulig vi er enige og at det drukner i USA/Israel-kritikken. 5
Snikpellik Skrevet 12. april Forfatter Skrevet 12. april (endret) Sør-Koreas president går uvanlig hardt ut mot den israelske regjeringen. Presidenten kommenterte en video som viser israelske soldater angivelig torturerer og kaster en palestinsk gutt ned fra et tak, og uttalte: “If true, we must investigate what measures were taken. Forced comfort women, Jewish massacres, and wartime killings are no different.” Dette ble svært dårlig mottatt av den israelske regjeringen, som besvarte med å beskylde Sør-Koreas president for å «trivialisere holocaust». Presidenten kom deretter med denne meldingen på X: It is disappointing that you do not reflect, even once, on the criticisms of people around the world who are suffering and struggling due to your ceaseless anti-human rights and anti-international law actions. If I am in pain, others are in just as much pain. It is only natural to feel sorry when someone suffers because of my needs. It is deeply unsettling to watch our innocent citizens suddenly enduring this immense suffering and national hardship out of the blue. I must work even harder to find ways to protect universal human rights and the national interests of the Republic of Korea. Flere sørkoreanske medier beskriver situasjonen som den verste diplomatiske krisa mellom landene noensinne, og omtales som svært uvanlig fra et partnerland med USA. Endret 12. april av Snikpellik 4 3 2
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (1 minutt siden): Videre, om du ikke er tilhenger av regimet i Iran. Hva tenker du om at Iran selv har stått bak terror og er hovedsponsor av terrorgrupper i regionen gjennom flere tiår? Helt uproblematisk? Hva jeg tenker om det? Er selvsagt motstander av av terror; uavhengig om det er IDF eller andre. 2 1
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april Fazam skrev (1 minutt siden): Hva jeg tenker om det? Er selvsagt motstander av av terror; uavhengig om det er IDF eller andre. Så om du er motstander av terror - uavhengig av hvem det er. Hvordan spesifikt tenker du problemet Iran skal håndteres? Skal man bare akseptere at de sponser militante terrorgrupper i regionen? Eller bør det adresseres på noe vis? 4
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (Akkurat nå): Så om du er motstander av terror - uavhengig av hvem det er. Hvordan spesifikt tenker du problemet Iran skal håndteres? Skal man bare akseptere at de sponser militante terrorgrupper i regionen? Eller bør det adresseres på noe vis? Aksepterer du at IDF opererer fritt? Ingen terror er akseptabel, men det er heller ikke en meningsløs krig som gjør verden mer utrygg enn den var. 1 1
Imaginacíon Skrevet 12. april Skrevet 12. april 2 minutes ago, DukeRichelieu said: Så om du er motstander av terror - uavhengig av hvem det er. Hvordan spesifikt tenker du problemet Iran skal håndteres? Skal man bare akseptere at de sponser militante terrorgrupper i regionen? Eller bør det adresseres på noe vis? Før noen svarer på det spørsmålet bør du svare på hva en skal gjøre med Israels terror på Vestbredden, Gaza og Libanon. 4 1
Radon Måling Skrevet 12. april Skrevet 12. april Just now, Imaginacíon said: Før noen svarer på det spørsmålet bør du svare på hva en skal gjøre med Israels terror på Vestbredden, Gaza og Libanon. Israels operasjoner i Gaza og Libanon er på grunn av proxy terror-organisasjonene som Iran har orkestrert. Det er da nokså enkelt å forstå. 4 1
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (1 time siden): Har lurt på dette selv med tanke på hva som ble sagt i juni 2025 og i ettertid. Første bilde under er direkte fra The White House. Neste er fra CNN. Fasit er kanskje at det ikke gikk så bra i 2025 som Trump hevdet, men hvem vet. USA gikk jo til krig mot Irak på tynt grunnlag (påstander om masseødeleggelsesvåpen). Det kan virke som fasit er at Trumps påstand om at programmet ble 'obliterated' i 2025 faktisk var 'fake news'. Skjebnens ironi er at det beste Trump kanskje kan håpe på etter denne meningsløse krigen er en avtale. Kanskje noe tilsvarende avtalen han selv forkastet. 1
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april Radon Måling skrev (2 minutter siden): Israels operasjoner i Gaza og Libanon er på grunn av proxy terror-organisasjonene som Iran har orkestrert. Det er da nokså enkelt å forstå. Er det enkelt å forstå at absolutt alle bygninger er lagt i grus? At utsulting og regelrette drap av tusenvis av barn kan forsvare Israels kamp mot terror? 3
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april Fazam skrev (3 minutter siden): Aksepterer du at IDF opererer fritt? Ingen terror er akseptabel, men det er heller ikke en meningsløs krig som gjør verden mer utrygg enn den var. Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Før noen svarer på det spørsmålet bør du svare på hva en skal gjøre med Israels terror på Vestbredden, Gaza og Libanon. Her har vi dere i et nøtteskall. Alt handler om IDF og Israel. Kritikk av Iran er totalt fraværende. Dere ignorerer den andre siden av problemet. I deres verden kunne Israel like gjerne angrepet Sverige og det hadde vært like uforståelig som at Israel nå går til krig mot Iran. Personlig er jeg dypt kritisk til både IDF og Netanyahus regjering, så dere trenger ikke bekymre dere for det. Jeg er også svært kritisk til Trump og hans administrasjon. 5
Imaginacíon Skrevet 12. april Skrevet 12. april 3 minutes ago, Radon Måling said: Israels operasjoner i Gaza og Libanon er på grunn av proxy terror-organisasjonene som Iran har orkestrert. Det er da nokså enkelt å forstå. Svarte onsdag var et terrorangrep som tok livet av over 300 mennesker. På Gaza har de drept over 75000 mennesker, og det er et konservativt anslag. 3
JK22 Skrevet 12. april Skrevet 12. april https://x.com/WarMonitor3/status/2043229301210857672 Det er veldig interessant. De hadde tilrettelagt det viktige møter i Islamabad og prøvd å ligge til grunn for en diplomatisk utvei, kommet med bitende kritikk mot Israel (og indirekte Emiratene) og deretter tjente som Beijings løpegutter i møte med gulfaraberne og iranerne. Iran har vist høy tillit mot pakistanerne som bevitnet da delegasjonen kom til Pakistan under meget tung eskorte av kampfly som var beredt for å angripe israelske fly. Nå sender de 13,000 soldater til Saudi-Arabia, men de vil ha lite effektiv luftvernskapasitet utover de ti kampflyene, hvilken tyder på at noe annet skjer bak kulissene. Enten er det for å avskrekke iranske angrep på de strategiske viktige oljefasilitetene, eller så er det mulig at oljesjeikene i Riyadh kan ha et oppgjør omkring bin Salman på trappene. Det er tegn om at bin Salman er i en minskende minoritet, selv om det er uklart, omkring krigen - mens MBZ i Emiratene vil rett i armene på Netanyahu. Emiratene og Pakistan har ikke et godt forhold. Med tanke på at kineserne er veldig tungt involvert gjennom pakistanerne er det mulig at vi nå ser kinesisk inngrep i det diskre for første gang. Det er også kjent at tyrkerne hadde vært i samtaler med pakistanerne, kineserne og egypterne i lang tid, så det er en mulighet at saudiaraberne kan ha mistet sin dominans (som egentlig er av ny dato, siden 1980) og funnet seg under press av de tradisjonelle sterke muslimmaktene. Hvis Trump skulle prøve å innføre en sjøblokade av Iran ved å stenge ned stredet, kan det utløse meget alvorlige konsekvenser - som kan få pakistanerne, egypterne og tyrkerne til å eksplodere i raseri fordi de trenger stabilitet uansett hvor lite trafikk er gjennom stredet. Og Kina vil definitivt går inn, de kan ikke tolerere en nedstengning etter 1. mai. 1 4
Imaginacíon Skrevet 12. april Skrevet 12. april Just now, DukeRichelieu said: Her har vi dere i et nøtteskall. Alt handler om IDF og Israel. Kritikk av Iran er totalt fraværende. Dere ignorerer den andre siden av problemet. I deres verden kunne Israel like gjerne angrepet Sverige og det hadde vært like uforståelig som at Israel nå går til krig mot Iran. Personlig er jeg dypt kritisk til både IDF og Netanyahus regjering, så dere trenger ikke bekymre dere for det. Jeg er også svært kritisk til Trump og hans administrasjon. Du er "kritisk" men har ikke noe svar på hva som skal gjøres med Israel samtidig som du ber om svar på hva som skal gjøres med Iran. 2 1
Fazam Skrevet 12. april Skrevet 12. april DukeRichelieu skrev (3 minutter siden): I deres verden kunne Israel like gjerne angrepet Sverige og det hadde vært like uforståelig som at Israel nå går til krig mot Iran. Når noen skriver noe sånt, er det umulig å bli tatt seriøst. Hva kan det komme av at du er spesielt interessert i å få noen til å kritisere Iran? 2 1
DukeRichelieu Skrevet 12. april Skrevet 12. april Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Du er "kritisk" men har ikke noe svar på hva som skal gjøres med Israel samtidig som du ber om svar på hva som skal gjøres med Iran. Det ærlige svaret er at jeg ikke har et godt svar på det, men anerkjenner at det er en svært langvarig konflikt som kan spores helt tilbake til staten Israel ble opprettet og før det også. Og hvor det har blitt gjort stor urett av begge parter opp gjennom. Jeg tror ikke det er noen enkle svar her, men jeg er også skeptisk til militære løsninger på problemet. Jeg er også skeptisk til å ikke gjøre noe. Det dere gjør er å sitte dagen lang og klage på USA og Israel, men dere er helt blinde for Iran og deres historie. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå