Gå til innhold

Krigen mellom Israel/USA og Iran

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jojimbo skrev (Akkurat nå):

Og "ett år og alt er kaos" er også en for enkel fortelling. Ja, Trump-linjen har forsterket spenninger raskt, Trump er en handlingens mann. Men det betyr ikke at franskmennene alene satt med fasiten, eller at alle deres advarsler var rene sannheter løsrevet fra egne ambisjoner.

Vel, det spiller ingen rolle, DJT har brent alle bruer som var bygget fra krigen og til i dag, han har sørget for att ikke en nasjon kan stole på ett ord av det presidenten sier, handling uten strategi eller en eneste tanke er oppskriften på en katastrofal utvikling for USA.  

Og ergo er andre sin styrke fryktelig farlig for USA nå, du ser det i forhold til EU og i forhold til Kina, Russland har ingen styrke og DJT synes ikke de er trussel.

Europa trenger ambisjoner, store ambisjoner på alle områder.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, agvg said:

Men MAGA ser for seg en helt annen rolle enn kritikk, deler av dagens administrasjon og folkene rundt har jo luftet ideen om og bruke amerikansk etterretning til og undergrave valgene, skape problemer og bedrive propaganda for og ødelegge, dette er en fiendtlig handling, finnes ingen annen måte og se det på. Dog oppfører DJT of MAGA seg på en slik måte at de styrker det de er i mot.

Høres far-fetched ut spør du meg.
Hvis misnøyen med globalisme, woke og EU-linja allerede er reell og voksende i Europa, så trenger ingen å undergrave valg for å få fram det skiftet. Da ville slike metoder bare vært uredelige, unødvendige og politisk selvskadende. Og der blander du også sammen ting.
At Trump-administrasjonen vil dyrke motstand mot Europas nåværende kurs og prøve å splitte Europa politisk, er én påstand. At amerikansk etterretning faktisk skal undergrave europeiske valg, er en mye sterkere påstand som du ikke har dokumentert.

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, agvg said:

Vel, det spiller ingen rolle, DJT har brent alle bruer som var bygget fra krigen og til i dag, han har sørget for att ikke en nasjon kan stole på ett ord av det presidenten sier, handling uten strategi eller en eneste tanke er oppskriften på en katastrofal utvikling for USA.  

Og ergo er andre sin styrke fryktelig farlig for USA nå, du ser det i forhold til EU og i forhold til Kina, Russland har ingen styrke og DJT synes ikke de er trussel.

Europa trenger ambisjoner, store ambisjoner på alle områder.

Du overdriver igjen. Ja, Trump-linjen har skadet tillit, forsterket spenninger og gitt Europa gode grunner til å tenke mer autonomt. Men "alle bruer er brent" er bare maksimalistisk retorikk. Hvis alt virkelig var brent ned til grunnen, hadde ikke Europa samtidig sittet og sagt at de fortsatt trenger amerikanske kapasiteter mens de bygger opp egne. Det som skjer er ikke at USA er ferdig, men at tilliten er svekket og avhengigheten utfordres.
Det er noe som heter den gylne middelvei i meninger også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har undersøkt litt og ser Persiabukta er en gigantisk blindvei der Hormuz er eneste vei ut for gass og nesten eneste vei ut for olje. Olje har to alternative ruter, men kapasiteten er langt under kapasiteten som forsvant i Hormuz.

Screenshot2026-03-13at13-37-36StraitofHormuz-Wikipedia.png.fe45183fa51118b2f38e1ce0f8c07630.png

Screenshot2026-03-13at13-33-42CrudeoilcondensateandpetroleumproductstransportedthroughtheStraitofHor-(48097472312)(cropped)-HabshanFujairahoilpipeline-Wikipedia.png.ca1318350f9bea994904be6b74968223.png

Disse oljerørene var selvsagt i bruk før stengningen så det er ikke nødvendigvis mye ledig kapasitet der, men det kan sikkert hjelpe litt.

1750646986114.jpg.74ea35ecd2319446530557ed164ecd31.jpgEIA_chart_38_2.jpg.3e585cc2c1cbe79ddc260c4fe53696dd.jpg

Veier og jernbaner finnes ikke i området og de hadde uansett ikke kunnet frakte mer enn promille av de 20 millioner av fat olje per dag. Grunnen til at det ikke går olje og gass-rør over land fra persiabukta til hovedforbrukerne i Asia er både geografisk (enorme fjellkjeder) og ustabile fiendtlige regimer som Iran.

Asias reaksjon på det enorme beredskapsproblemet, er åpenbart å diversifisere. Kina vil ha mer olje fra Russland og Venezuela, samtidig som de bygger massivt ut med blant annet solkraft og kullkraft, der kullet i stor grad skipes fra Australia. Jeg vet ikke hvordan India, Indonesia m.fl. diversifiserer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
obygda skrev (21 minutter siden):

eg også vil komme så nær fakta som mulig. Så sånn sett er vi på samme bølgelengde. Men så har vi kanskje litt ulike måter å forholde oss til tall på

Mulig du kan utrede for den objektive vurderingen, fra en som jobber med tall til daglig, hvorfor 30 000 er fantasitall?

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
Skrevet

Financial Times skriver at Frankrike og Italia har startet forhandlinger med det iranske regimet om en avtale som vil sikre trygg passasje for deres skip gjennom Hormuz-stredet.

France and Italy open talks with Iran in hope of securing safe Hormuz passage
https://www.ft.com/content/96b8e0a4-9ecb-4e07-a96d-7debcfe3bfa6

European countries including France have opened talks with Tehran seeking to negotiate a deal to guarantee safe passage for their ships through the Strait of Hormuz, according to people briefed on the efforts.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Noen ganger blir ord fattige. Vanskelig å beskrive hvor idiotisk dette utsagnet er, spesielt når det kommer fra USAs forsvarsminister.

Hva er feil her? Er det ikke Iran som truer skip?

• Liker 5
Skrevet
f767if76t skrev (1 time siden):

Synes det er skremmende hvor mange nye landsmenn som heier på det iranske presteregimet i div. kommentarfelt på sosiale medier. Snakkes om "skitne vesten" og "den demorkatiske løgnen" osv. Det på siden av det mot jøder. Mange av dem er ikke en gang fra Iran, men andre islamske land i midtøsten. Når hele familier blir arrestert er det (u)kultur. Og det ironiske i raddisene på venstresiden som løper forsvar, deler terrorist-propaganda og argumenterer med dem i sitt felles hat mot USA, Israel og slemme vesten.

Dette vil gamle Norge ha (mer av), hilsen det naive norske folk. Bare tragisk.

Har lagt merke til det samme. Tror mange iranere føler på dette.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Tror mange iranere føler på dette.

hvorfor drar de ikke hjem å sloss mot regimet?

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (22 minutter siden):

Hva er feil her? Er det ikke Iran som truer skip?

Er ikke det faktuelle som er idiotisk og komisk med utsagnet...

Reaksjonene strømmer på!

Spoiler

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Er ikke det faktuelle som er idiotisk og komisk med utsagnet...

Reaksjonene strømmer på!

Jeg forstår ikke helt problemet, hvem andre enn Iran og houthtiene er det som skyter på skip eller truer med å skyte på skip her? Har USA truet med å skyte ned sivile skip?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt problemet

Som sagt, det er ikke det faktuelle som er tema.

Du ser ikke hvor utrolig dum og ukvalifisert Hegseth fremstår med den "briljante analysen" sin?

Det er et stort problem for USA at de har en forsvarsminister som latterliggjør seg selv og fremstår direkte dum uten å være klar over det, nesten hver eneste dag. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Boing 4EVER skrev (4 timer siden):

Ingen tror lenger på disse løgenene med unntak av ekstreme pro-isralere og MAGA.

En del "ekstreme" som holder til her da.  Men det kan fullt mulig være nett-troll eller rasister som tøffer seg.

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Du ser ikke hvor utrolig dum og ukvalifisert Hegseth fremstår med den "briljante analysen" sin?

Det er et stort problem for USA at de har en forsvarsminister som latterliggjør seg selv og fremstår direkte dum uten å være klar over det, nesten hver eneste dag. 

Nei, jeg forstår fortsatt ikke hva problemet er. Han har strengt tatt rett i at det er Iran som truer med å skyte ned skip og at stredet ellers ville vært åpen. Om han burde formulert det på en annen måte eller w/e er vel mulig, det skal jeg ikke uttale meg om. Men han har rett.

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det er et stort problem for USA at de har en forsvarsminister som latterliggjør seg selv uten å være klar over det, hver eneste dag. 

Boy with a gun. Når man velger en alkoholisert programleder som leder for millitæret, blir det akkurat som forventet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg forstår fortsatt ikke hva problemet er. Han har strengt tatt rett i at det er Iran som truer med å skyte ned skip og at stredet ellers ville vært åpen. Om han burde formulert det på en annen måte eller w/e er vel mulig, det skal jeg ikke uttale meg om. Men han har rett.

I alle dager. Det er ingen som sier han ikke har rett i det, det er jo hele poenget.

Kan ikke tro jeg må forklare dette. Poenget er altså hvor dum han fremstår når han sier det på den måten, altså en klassisk stating the obvious som er såpass idiotisk at det knapt er til å tro at det kommer fra en forsvarsminister.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Fazam skrev (1 time siden):

En del "ekstreme" som holder til her da.  Men det kan fullt mulig være nett-troll eller rasister som tøffer seg.

Det er også ekstreme pro-israelere og de går sammen om å kneble debatter. Det er først den siste tiden at debattene har blitt litt mer balanserte, til stor irritasjon for noen medlemmer av dette forumet. Før den tid dominerte israelsk propagda 24/7. Legg merke til hvilke tråder der politiske memes ikke er tillat.

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, Snikpellik said:

Det er et stort problem for USA at de har en forsvarsminister som latterliggjør seg selv uten å være klar over det, hver eneste dag. 

Skjønner ikke problemet ditt heller, bedre å se hele konteksten kanskje?

• Liker 3
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Jeg også vil komme så nær fakta som mulig. Så sånn sett er vi på samme bølgelengde. Men så har vi kanskje litt ulike måter å forholde oss til tall på. Jeg merker i alle fall at en del her inne er pro ditt datt..og farges av det. Jeg ønsker ikke være pro ditt datt..men jeg er bare imot krigen og mener den er elendig fundert hvor målene er uklare foruten at Israel har fått støtte i at de vil ha tilintetgjort alt av våpen Iran måtte ha. Jeg tror dette ender med tap tap for alle parter av krigen foruten Israel som får et lite pusterom fra raketter fra Iran. Terroren vil trolig være uforandret for dem..mens resten av verden vil nok oppleve mer terror fremover. Økonomisk får vi alle det verre..og jeg tviler sterkt på at den jevne Iraner vil oppleve noe bedre styre fremover. I ytterste konsekvens kan store deler av landområdene rundt Hormuzstredet bli ubeboelig i årtier.

Mao..det mye dårlige nyheter i vente fremover er jeg redd. 

Litt morsomt at ingen har sagt det; under kriger er det første som blir ofret er nettopp sannheten.

Men, hvorfor er det plutselig så mye fokus på sannhetssøken og krigsetikk akkurat om denne krigen? Hvor var sannhetssøkerne da israelske snikskyttere skjøt palestinske barn og lo av det?

I smell hypocrisy.

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...