Dubious Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august ^fmj skrev (39 minutter siden): Du får ikke noe krav i ettertid, småpakker kan resultere i dobbel moms. Jeg har ikke fått det når jeg har brukt choice. Jo du kan få krav i ettertid, men du trenger ikke betale. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. august Rapporter Del Skrevet 30. august Dubious skrev (7 minutter siden): Jo du kan få krav i ettertid, men du trenger ikke betale. Visste ikke at Posten også sender krav i ettertid, har aldri fått det. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august Dubious skrev (3 timer siden): Jo du kan få krav i ettertid, men du trenger ikke betale. Kjører de ikke da saken videre til inkasso? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august Lyncs skrev (3 timer siden): Kjører de ikke da saken videre til inkasso? De har ikke bevis på at du har fått pakken, så det er bare å bestride inkassoen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august ^fmj skrev (6 timer siden): Visste ikke at Posten også sender krav i ettertid, har aldri fått det. Denne tråden startet fordi noen fikk krav i appen. Uten appen så hadde nok Posten sendt krav per post. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august 5 hours ago, Dubious said: Denne tråden startet fordi noen fikk krav i appen. Uten appen så hadde nok Posten sendt krav per post. Posten sender kravene i posten også. Gjerne 2-3 ganger selv etter du har betalt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august Dubious skrev (7 timer siden): Denne tråden startet fordi noen fikk krav i appen. Uten appen så hadde nok Posten sendt krav per post. Har heller aldri fått krav i appen i ettertid, syns for øvrig det var kjempekjekt å få det i appen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. august Rapporter Del Skrevet 31. august Snakker om tvetydig svar... "Du får ikke noe krav i ettertid, småpakker kan resultere i dobbel moms... DET ER DET KRAVET I ETTERTID DET ER SNAKK OM 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. september Rapporter Del Skrevet 1. september (endret) De kinesiske jalla sidene betaler aldri skatt og moms, det er liksom greia deres, de omgår reglene juger og skyver ansvaret over på lurte kunder. Det er egentlig ikke lovlig, men finnes dessverre ikke noen straff eller konsekvenser for dette, annet enn at du som kunde kreves for moms. Dessuten er det umulig å sende tilbake noe når du har fått feil vare, snakket med noen med dårlig kinaengelsk og jeg har aldri vært borte i noe dårligere kundeservice. De ville ikke bytte feil vare, når jeg sa jeg bare kjøper nytt annet sted, så ble jeg overøst med mye smisk og overfladisk takk... Ja, det var Aliexpress. En spesiell hodetelefon kabel som var vanskelig å finne ellers på markedet. Endret 1. september av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Letti Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Dubious skrev (På 31.8.2024 den 12:45 AM): Jo du kan få krav i ettertid, men du trenger ikke betale. Vet du det av egen erfaring? Altså at det ikke skjer noe om man ikke betaler? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Får dere fortsatt dobbel moms? Har bestilt en del fra Ali nå. Ser ut som de kommer i kun 2 pakker. Sjekker sporingsnummeret, ingen moms. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Kenhten skrev (59 minutter siden): Får dere fortsatt dobbel moms? Nei har ikke hatt noe dobbel mva i nyere tid. Er ikke sikker på om jeg har flaks, eller om dem har løst floka nå. Men jeg bestiller alltid med choice. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Eskove skrev (Akkurat nå): Men jeg bestiller alltid med choice. Samme her. Men det også for å få samlet alle bestillingene i en eller to pakker. Lenke til kommentar
FriskLuft Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Gouldfan skrev (På 1.9.2024 den 8:06 AM): De kinesiske jalla sidene betaler aldri skatt og moms, det er liksom greia deres, de omgår reglene juger og skyver ansvaret over på lurte kunder. Det er egentlig ikke lovlig, men finnes dessverre ikke noen straff eller konsekvenser for dette, annet enn at du som kunde kreves for moms. Dessuten er det umulig å sende tilbake noe når du har fått feil vare, snakket med noen med dårlig kinaengelsk og jeg har aldri vært borte i noe dårligere kundeservice. De ville ikke bytte feil vare, når jeg sa jeg bare kjøper nytt annet sted, så ble jeg overøst med mye smisk og overfladisk takk... Ja, det var Aliexpress. En spesiell hodetelefon kabel som var vanskelig å finne ellers på markedet. Det er ikke korrekt - de betaler moms. Jeg har selv sett at de betaler inn penger. Problemet som dukker opp iblant er at posten ikke har registrert betalingen. Det kan skyldes at avsender har gjort en feil registrering, eller at posten ikke har fått det med seg. Ellers enig at det er slitsomt å krangle med Aliexpress - som regel når man aldri frem uansett hvor mye man kan dokumentere dobbel toll. Posten når man aldri frem med uansett for deres policy er å dytte alt ansvar over på selger. Sånn sett kan man vel si at 90% av kranglene taper man med Ali, mens tallet for posten er 100%. Jeg har en egen konspirasjonsteori som sier at posten og den norske stat egentlig ikke vil ha noe med Kina å gjøre overhodet. Problemet er at det iblant er klin umulig å skaffe det man trenger innen elektronikk fra andre steder enn Kina. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september (endret) Posten taper penger på Kina-pakkene, da de ofte har gratis frakt, eller lav frakt, på grunn av en avtale de gjorde for "100 år siden". Den avtalen har gått ut på dato for lenge siden. Endret 5. september av Dubious Lenke til kommentar
Letti Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Eskove skrev (18 timer siden): Men jeg bestiller alltid med choice. Hvordan gjør man det? Finner ingenting om "Choice" på min Ali-konto. Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Letti skrev (26 minutter siden): Hvordan gjør man det? Finner ingenting om "Choice" på min Ali-konto. Produkteksempel (se grønn ramme): Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Letti skrev (7 timer siden): Hvordan gjør man det? Finner ingenting om "Choice" på min Ali-konto. Du kan velge å vise kun choice-produkter som søkeresultat. 1 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september 2N1711 skrev (På 5.8.2024 den 16.48): Status for meg etter at jeg begynte å handle fra Aliexpress igjen med nye regler 3. juni, er at jeg har mottatt 50 ordre som er sendt i 18 pakker. Alt er med Choice, og over 10 USD så gratis frakt. Alle pakkene har vært innom Yanwen. En som var litt tyngre enn normalt (skruer og muttere og sånt) for størrelsen gikk via Singapore Post til Helthjem, 17 gikk direkte til Posten. Alle ble forhåndsmeldt da de gikk ut av Kina, og ingen har kommet med momskrav. Jeg håper det fortsetter på den måten. Selv om Choice-varer koster litt mer, er trøbbel med moms dyrere. Nå er jeg oppe i 78 ordre. Kun Choice og minst 10 dollar. 24 pakker med Posten og 2 med Helthjem/Singapore post. Yanwen har hatt fingrene i alle. Ingen momskrav. Ser fortsatt ut til at Choice funker. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september Har bestilt nytt mobildeksel, noen skosåler og en usb kabel for å teste selv. Ikke bestilt noe siden nyttår fordi jeg fikk mva krav fra posten. Så får jeg se om det blir suksess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå