Gå til innhold

Erfaringer fra Temu

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 6/29/2025 at 10:18 AM, Markiii said:

Det sier seg selv at man ikke bestiller ting fra Temu som skal være i kontakt med mat.

I følge Temu-ekspertene her på forumet så er der akkurat like stor sansynlighet for at man får farlige produkter fra norske eller europeiske butikker.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store europeiske og norske selskaper har gjerne egne folk for QA (quality assurance) for å verne om merkevaren sin og bygge kundelojalitet. Det er jo en trend at selskaper som Amazon pumper ut all mulig møkk på markedet p.g.a hastigheten de opererer med, men selskaper som f.eks Ellos og Clas Ohlson legger mye i å filtrere ut for dårlig kvalitet for kundene.

Temu har betydelig mye mer "ræl" fordi dem slipper unna med det, noe som ikke gir dem incentiver nok til å kutte i fortjenesten.

Akkurat det samme skjer man f.eks i legemiddelindustrien. En kalkulerer inn risikoen inn i regnestykket og regner med så så mange søksmål som en tar med i utgiftene, men man går i overskudd hvis en beregner godt.

Dette er bare moderne business som en ender opp med når lønnsomhet trumfer grunnleggende moral som nordmenn bl.a regner med.

Det er alltid en hel haug med ting som står opp mot hverandre, og alt har sin kostnad. Spørsmålet er bare om det kommer til å gå alt for langt før folk fleste begynner å våkne opp. Det er i alle fall massevis av folk som gjør det de kan for å holde folk uvitende og få folk til å fortsette som før, selv om de utmerket godt forstår hva konsekvensen kommer til å bli.

Vi mennesker er rett og slett for teite til å være så smarte som vi er.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg har lest mange tilbakemeldinger om TEMU og ikke helt blitt klok. Jeg bare måtte gjøre egne erfaringer og kjøpte derfor tre treningsanntrekk, en treningsbukse og et par sko for ca 750,-.

Ene treningstrøyen hadde et merkelig stoff og den var tung å ha på seg. I tillegg var den mer en L enn M som jeg hadde bestilt. Og en annen trøye som hadde merkelig passform og føltes som en plastpose. Disse blir returnert.

Skoene virker å være adekvate å ha på. Så er spent hvordan disse er i bruk.

Buksen og den tredje treningstrøyen er forsåvidt grei.

Men aldri om jeg kjøper klær på TEMU igjen. Altfor mye plastikkfølelse og til tross for pris kjenner jeg ikke at jeg får mye for pengene.

Skrevet

Har aldri handlet der og kommer aldri til å gjøre det, men en venn av meg fraråder denne, et klassisk stereoanlegg til 199,90... 
Jeg sliter virkelig med å tro at de som kjøper fra Temu gjør det fordi de har dårlig råd! 🙂

image.thumb.png.b0de58f7c5dbc75f3df5e676f1c2f615.png

• Liker 1
Skrevet

Ser de har mye billig sikkerhetsutstyr på Temu. Ganske genialt! :D

CO-alarm til 75kr. f.eks. https://www.temu.com/no-en/carbon--detector--and-indoor-use-co-gas-monitoring-sensor-alarm-led--plastic-material-battery-powered-36v-operating-voltage-with-aa-battery-not-included-g-601100133766418.html

Og brannalarm til 70kr. :D Disse koster jo minst det dobbelte i Norge. De "annerkjente" merkene enda mer. Men det er jo minst like stor sansynmlighet for at disse er dårlige. Så jeg kommer til å anbefale alle å kjøpe røykvarslere og gassalarmer på Temu framover.

https://www.temu.com/no-en/1-smoke-detector-with-wireless-alarm--function-no-battery-required-white---accessories-wireless-smoke-detector-fire-safety--battery-free-operation-g-601101589888863.html

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (14 timer siden):

Og brannalarm til 70kr. :D Disse koster jo minst det dobbelte i Norge. De "annerkjente" merkene enda mer. Men det er jo minst like stor sansynmlighet for at disse er dårlige. Så jeg kommer til å anbefale alle å kjøpe røykvarslere og gassalarmer på Temu framover.

Det verste er, at det finnes ganske mange som faktisk kjøper dette rælet også.

Kan jo hende den fungerer... sånn halvveis. Men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Og "ingen batteri nødvendig" og "batterifri drift"? Hvordan i all verden fungerer det?? 

Den så ganske diger ut også, hvis du spør meg 😂

c95f39921d904af5aeb442f5ad8494bd-goods.thumb.webp.0533b62e832960210123751f9b6f7270.webp

Jaja, om ikke annet så er Temu ganske underholdende da...

• Liker 1
Skrevet (endret)

De alle fleste slipper brann, så for de fleste så «virker» jo en slik brannvarsler, og i tillegg slipper man jo at dem piper og må bytte batteri.

De få ulykkelige som får brann sliter litt mer.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 hours ago, Nukleosid said:

Det verste er, at det finnes ganske mange som faktisk kjøper dette rælet også.

Kan jo hende den fungerer... sånn halvveis. Men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Og "ingen batteri nødvendig" og "batterifri drift"? Hvordan i all verden fungerer det?? 

Den så ganske diger ut også, hvis du spør meg 😂

c95f39921d904af5aeb442f5ad8494bd-goods.thumb.webp.0533b62e832960210123751f9b6f7270.webp

Jaja, om ikke annet så er Temu ganske underholdende da...

Har sett tester av noen av de kina-varslerne. Det er veldig enkel elektronikk (optiske). Ikke mye som kan gå galt. Problemene er som regel kvalitetskontroll og for lav lyd på sirene.

De "batterifrie" tipper jeg har innebygd batteri så man slipper å tenke på batteri selv.

Det finnes ekte batterifrie varslere men dette er brann-varslere. Ikke røykvarslere. De har diverse mekanismer og en termisk utløsermekanisme som kan smelte ved. f.eks. 40 eller 50 grader.

360_bc19a73cfe788516dc0d649baba47aa6.jpg.6ea2e3519e2fe00462f4f364aaea40cd.jpg

Skrevet
sedsberg skrev (45 minutter siden):

De "batterifrie" tipper jeg har innebygd batteri så man slipper å tenke på batteri selv.

Det står også at det ikke følger med batteri... så jeg vet ikke helt hvordan de skal fungere uten noen strømkilde.

Men sikkert bare en skrivefeil eller en feil i oversettelsen til norsk antar jeg. Var bare litt morsomt :)

Skrevet
trn100 skrev (På 17.7.2025 den 23.28):

Har aldri handlet der og kommer aldri til å gjøre det, men en venn av meg fraråder denne, et klassisk stereoanlegg til 199,90... 
Jeg sliter virkelig med å tro at de som kjøper fra Temu gjør det fordi de har dårlig råd! 🙂

image.thumb.png.b0de58f7c5dbc75f3df5e676f1c2f615.png

Mange som påstår at de har kjøpt slikt fra Temu etc., men de har aldri link som beviser at produktet faktisk er kjøpt der. 

Skrevet
Nukleosid skrev (12 timer siden):

Viktig å lese produktdetaljene og se på bildene.
Tittelen/beskrivelsen på framsiden er for å treffe på alt mulig som folk søker på. 

Leveres uten batteri.  Krever 2 AA batterier. 

• Hjerte 1
Skrevet

Brannvarslere kjøper jeg i Norge. 
Svært lite elektronikk som blir kjøpt i utlandet.

CO2 målere fra Temu har blitt testet og de viser som regel feil verdi. 
(ikke det samme som CO måler som i linken over)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dubious skrev (4 timer siden):

Viktig å lese produktdetaljene og se på bildene.

Du tror nok for godt om enkelte av deltagerne her i tråden. Å lese krever for mye av enkelte..

trn100 skrev (På 17.7.2025 den 23.28):

et klassisk stereoanlegg til 199,90... 

Som beviser at det ikke er fra Temu, de opererer ikke med priser som ender på --,99. (De opererer kun med hele kroner).
Og er folk virkelig så dumme at de ikke leser i annonsen? Fysiske mål? Effektforbruk? Driftsspenning? Står det at lyden reproduseres i stereo? 😆

Altså, dere som er så utrolig negative til Temu, lær dere å lese, les gjerne alt som står før dere kjøper noe! Og som sagt alt for mange ganger allerede, har du blitt lurt (ikke usannsynlig) så har du altså FULL RETURRETT som du kan benytte og få pengene tilbake..

Jeg har akkurat nå en handlekurv hos Temu som inneholder tre artikler av typen elektronikk, to t-skjorter til meg selv (har akkurat nå på meg en fra Temu faktisk), tre smykker til kona og to artikler brukt til matlaging her. Jeg lever fortsatt, så mulig jeg har sterk fysikk eller har unngått alle giftfellene som enkelte vet at Temu sprer til sine kunder!

Jeg har utrolig få opplevelser hvor JEG har bestilt varer som ikke fungerer, som er dårlige eller er defekte, men det skyldes enkelt og greit at jeg bruker hodet og også at jeg leser annonseteksten og kundevurderingene nøye!   

Skrevet (endret)
Woff skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat nå en handlekurv hos Temu som inneholder tre artikler av typen elektronikk, to t-skjorter til meg selv (har akkurat nå på meg en fra Temu faktisk), tre smykker til kona og to artikler brukt til matlaging her. Jeg lever fortsatt, så mulig jeg har sterk fysikk eller har unngått alle giftfellene som enkelte vet at Temu sprer til sine kunder!

Da er du lite kritisk til hva du handler derfra.

Dine kommentarer om du "lever fortsatt" får deg ikke til å høre noe særlig smart ut. Tror du at disse giftstoffene dreper deg momentant? Du høres ut som en som har røyka sigaretter i et par år som sier, "er ikke farlig, lever fortsatt jeg".

Endret av RRhoads
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RRhoads skrev (2 minutter siden):

Da er du lite kritisk til hva du handler derfra.

Eller kanskje jeg er akkurat det? Kritisk altså? Det som var litt fint var jo å se at du i alle fall kan lese! På Norsk.. 
Men ja, jeg er lei av de som tuter øra fulle av alle de farlige stoffene Temu med overlegg sender sine kunder. Jeg har handlet MYE fra Temu, jeg har også handlet MYE fra andre firmaer fra Kina eller for den saks skyld fra andre forhandlere over det meste av kloden vår og VET hva jeg skal kjøpe (stort sett.).  Hvis jeg mot formodning kjøper noe jeg IKKE er fornøyd med har Temu en fantastisk returrett som forhandlere her i landet kan lære MYE av!
Og jeg rundet 66 år her om dagen, sikkert over snittet for alle Temu-kunder som fortsatt lever? 
Jepp, jeg synes også det blir rimelig dumt å klage på en enket forhandler som IKKE produserer varene.. Det er KUN et salgssted i likhet med MANGE andre..
Les gjerne denne:
https://dinside.dagbladet.no/fritid/forskere-maper-kreftalarm/83165163

Skrevet

Det er mye fear mongering rundt giftstoffer i produkter fra Temu, men nå er det heller ikke slik at disse giftstoffene får det til å velte over ende og rulle nedi grava di. Det er enten snakk om hormonforstyrrende ftalater eller bioakkumulative miljøgifter slik som bly. Man vet vanligvis ikke at man har blitt forgiftet, man ender opp som steril eller med utviklingshemmede barn.

Noen ganger kommer det skrekkeksempler fra et eller annet nek som brukte en ulovlig plastmykner og tilsatte 10x nødvendig mengde, eller fikk noe blybasert maling billig til å male lekebilene. Men dette er som regel unntaket. Problemet er at veldig lite på Temu er (ekte) CE-merket, så du har null ekspertise som overser disse produktene.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Haterne frykter konkurranse eller forstår ikke mekanismene. Temu består av millioner av selgere. Konkurransen er stor og kvalitetsforbedringer er vesentlig for å overleve eller gjøre det godt.

Man skjærer ikke alle selgere på Finn over én kam og man bannlyser heller ikke en tredjeklassing fra fremtidig skolegang, fordi vedkommende ikke mestrer høyere nivåer av matematikk fra første dag. 

Jeg pleide å ty til merchandise og skjorter produsert i Tyskland. Ikke nå lenger.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Woff skrev (3 timer siden):

Altså, dere som er så utrolig negative til Temu, lær dere å lese

Jeg gadd ikke å lese hele beskrivelsen da jeg ikke hadde tenkt å kjøpe produktet uansett. Men jeg ser nå at det står langt nede i beskrivelsen.

Det er at det står "batterifri drift" og "ingen batteri nødvendig" hele to steder i overskriften. Og jeg ser nå at det er oversatt direkte fra engelsk "no battery required" og "battery free operation", så det er ikke en feil i oversettelsen som jeg først mistenkte. Og på bildene; "No 9V battery" (stemmer riktignok, men at det er et annet batteri som behøves, står det ikke noe om), og "Without battery", som kanskje henspeiler til at det ikke følger med batteri, men det kan misforstås ettersom det står flere andre steder at det ikke behøver batteri.

På ett av bildene er det riktignok bilde av hvordan man setter inn batterier, men det er et av de siste bildene. og er av en grunn utelatt blant hovedbildene. Det eneste stedet det står at man trenger batterier, er under spesifikasjonene "Strømmodus: Batteridrevet", og at produktet er "uten batteri" (som igjen kan misforstås som nevnt).

Da er det åpenbart løgn, svindel og et forsøk på å lure folk til å kjøpe noe annet enn det de tror de kjøper. Det er typisk mange av selgerne på Temu å prøve å villede folk, og de vet at ikke alle leser kjedelige spesifikasjoner. Temu har et ansvar for å prøve å rydde opp i dette.

Endret av Nukleosid
Fjernet irrelevant punkt
  • Liker 2
Skrevet
Woff skrev (2 timer siden):

Hvis jeg mot formodning kjøper noe jeg IKKE er fornøyd med har Temu en fantastisk returrett som forhandlere her i landet kan lære MYE av!

Så det er er fullstendig greit og ålreit at Temu* selger produkter med elendig kvalitet for det er jo bare å returnere de? Men jeg vet, du burde vite, og Temu vet det EKSTREMT GODT at en overraskende stor andel ikke gidder å returnere ting de er misfornøyd med. Det kan være mangel på kunnskap om rettigheten, at de glemmer det, det kan være at verdien er for liten til at det er verdt det (selv om det kan bli mye mer penger enn man tror over tid), og man må fortsatt gjøre noe for å returnere det.

For ikke å snakke om at det som returneres gjerne havner rett på dynga og bidrar til forsøpling (mye gjør nettopp det). Jeg synes ikke det er greit at de med viten og vilje selger produkter som de vet er så dårlige, at folk enten returnerer de så de kan bli kastet, eller at kundene kaster de selv. Temu er en av de største bidragsyterne til denne typen forurensning. Og for hvert produkt som ikke møter kravene, så de er verdiløse for kunden, så har det også blitt brukt noe unødvendig flyfrakt, som også akkumlerer til store mengder forurensning.

Det er også slik at du kan ikke ha tatt produktet i bruk før du returnerer det, og på en del produkter må man bruke det litt før man forstår at dette ikke var det man tenkte (jmf. Temu sine vilkår, "Det betyr at nye varer du returnerer, faktisk skal være nye, ubrukte og i uskadet og komplett stand." På noen varer kan du ikke engang fjerne/ta produktet ut av emballasjen.

Nå kan det selvsagt være at du tar veloverveide valg når du handler hos Temu, men likevel så innrømmer du at en god del returneres. Når det da gjelder de som ikke tar så veloverveide valg, så må det være ganske store mengder som fraktes frem og tilbake, og bidrar til forsøpling, per kunde. Det blir MANGE tonn med avfall og flybensin akkumulert over kort tid.

*Med "Temu" henspeiler jeg til selgerne som selger på Temu

• Liker 1
Skrevet
Nukleosid skrev (2 minutter siden):

men likevel så innrømmer du at en god del returneres.

Nei, det har jeg aldri sagt! Men jeg skal innrømme at NOEN få produkter har blitt returnert, grunnen har vært at for eksempel en eske med sorterte skruer har blitt moset av speditør sånn at det du mottar er en neve med blandete skruer og plastbiter.. Noe JEG ikke aksepterer.
Returen blir rapportert og Temu (som de pleier) gir pengene tilbake og beskjeden om å bruke produktet eller kast det kommer opp. Da blir selvsagt produktet (skruene) brukt! Noe annet ville vært dumt..

Nukleosid skrev (6 minutter siden):

Det er også slik at du kan ikke ha tatt produktet i bruk før du returnerer det

Det er FEILAKTIG info, jeg har returnert ting etter bruk.. Og det står ingen steder som jeg vet at du ikke kan returnere ting som er prøvd brukt!

Nukleosid skrev (7 minutter siden):

en overraskende stor andel ikke gidder å returnere ting de er misfornøyd med

Da havner de FORT på min liste over idioter.. Å beholde søppel er dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...