Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 minutes ago, VifteKopp said:

Hvis araberne hadde godtatt partisjonsplanen, så hadde de ikke hatt noe grunn til å invadere og dermed ville det blitt fred. 

Det at de ikke godtok partisjonsplanen førte til krigen. 

I beste fall en halvsannhet. Nakba startet i november 1947. I våre dager ville man kanskje sagt at arabernes intervensjon var humanitær.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, Imaginacíon said:

Ikke helt nøyaktig. 

Zurayik is credited with coining the term Nakba (Arabic for "the catastrophe") to refer to the defeat of the Arabs and loss of Palestine[1][2] in his 1948 book Ma'na an-Nakba (The Meaning of the Disaster).[3][4]

Det gjør ikke dokumentasjonen av katastrofen noe mindre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Constantin_Zureiq

Synes du det var rett å starte krig mot Israel i 48? Hva ville skjedd med jødene hvis araberne vant?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, HasuUser said:

Synes du det var rett å starte krig mot Israel i 48? Hva ville skjedd med jødene hvis araberne vant?

Ja jeg syns det var rett med tanke på den pågående drapsbølgen og etniske rensningen. Sionistene, og da spesielt de verste blant dem, er alltid redd for hva som ville skjedd med dem hvis araberne vant den og den krigen. En morder sliter gjerne med å stole på andre. De ville vel utvist immigrantene. De som hadde bodd der i uminnelige tider ville sannsynligvis fått bli.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Imaginacíon said:

Ja jeg syns det var rett med tanke på den pågående drapsbølgen og etniske rensningen. Sionistene, og da spesielt de verste blant dem, er alltid redd for hva som ville skjedd med dem hvis araberne vant den og den krigen. En morder sliter gjerne med å stole på andre. De ville vel utvist immigrantene. De som hadde bodd der i uminnelige tider ville sannsynligvis fått bli.

Et spesielt standpunkt synes jeg å støtte krig som måtte ende i katastrofe for minst en av partene, med masse sivile tap. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 minutes ago, HasuUser said:

Et spesielt standpunkt synes jeg å støtte krig som måtte ende i katastrofe for minst en av partene, med masse sivile tap. 

Å stoppe etnisk rensing og massedrap er et høyverdig mål. Så nå snur du det på hodet.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (26 minutter siden):

I beste fall en halvsannhet. Nakba startet i november 1947. I våre dager ville man kanskje sagt at arabernes intervensjon var humanitær.

Araberne avviste delingsplanen da den ble vedtatt av FN i 29. november 1947.

Krigen og hendelsene som kalles Nakba skjedde etter dette. 

Hadde araberne i stedet godtatt planen, ville det ikke brutt ut krig og palestinerne ville fått sitt eget land.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
15 minutes ago, Imaginacíon said:

Å stoppe etnisk rensing og massedrap er et høyverdig mål. Så nå snur du det på hodet.

Så dette var målet? Ikke utslette Israel?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
HasuUser skrev (57 minutter siden):

Særlig med tanke på at det er i de omkringliggende landene at det faktisk har pågått en etnisk rensing (av jøder og kristne++).

Mens de muslimene som i dag bor i Israel lever bra, og er representert f.eks. i høyesterett og høyt oppe i IDF og andre viktige stillinger.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

48 minutes ago, KalleKanin said:

Særlig med tanke på at det er i de omkringliggende landene at det faktisk har pågått en etnisk rensing (av jøder og kristne++).

Mens de muslimene som i dag bor i Israel lever bra, og er representert f.eks. i høyesterett og høyt oppe i IDF og andre viktige stillinger.

Den ene løgnen etter den andre dukker opp i denne tråden. 

https://www.btselem.org/apartheid

Linken tar for seg apartheidstyret på hele territoriet Israel styrer, inkludert Israel.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (59 minutter siden):

Den ene løgnen etter den andre dukker opp i denne tråden. 

Du har foreløpig ikke klart å påpeke en eneste løgn. 

• Liker 8
Skrevet
Fazam skrev (15 minutter siden):

Du klarer ikke å svare, så da må man regne med at du ikke har noe imot regimets grusomme handlinger. Flisespikking har ikke noen verdi. Hva er egentlig det som du påstår som ikke er sant? Kom heller med det, enn å skjule deg bak one-liners.

Hvorfor skal jeg svare en tilfeldig bruker (deg) som ut av det blå hopper inn i diskusjonen om jeg forsvarer ulike grusomheter jeg aldri har snakket om? Ville du følt et behov for å svare på tilfeldige spørsmål om du forsvarer Hamas sine voldtekter og kidnappinger av uskyldige festivaldeltakere?

Eller skal vi legge fra oss barnslighetene og anta at ingen av oss forsvarer grusomheter, og heller holde oss til diskusjonen? 

Jeg foreslår det siste. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal jeg svare en tilfeldig bruker (deg) som ut av det blå hopper inn i diskusjonen om jeg forsvarer ulike grusomheter jeg aldri har snakket om? Ville du følt et behov for å svare på tilfeldige spørsmål om du forsvarer Hamas sine voldtekter og kidnappinger av uskyldige festivaldeltakere?

Eller skal vi legge fra oss barnslighetene og anta at ingen av oss forsvarer grusomheter, og heller holde oss til diskusjonen? 

Jeg foreslår det siste. 

Du vet godt at jeg hverken forsvarer IDF eller Hamas, så det blir ikke noe poeng i å spørre. Nei, du ønsker ikke å snakke om grusomhetene fordi du støtter Israel.

Hvilken diskusjon? Når du påstår at en bruker ovenfor ikke snakker sant, må du vel også klare å dokumentere hvorfor. Jeg foreslår i første omgang det. Klarer du oppgaven?

Er det virkelig barnsligheter å påpeke hva slags grusomheter som Israel holder på med? Problemet er at du ikke evner å ta avstand til det israelske regimet, og bare fortsetter med ditt narrativ.

Endret av Fazam
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fazam skrev (1 minutt siden):

Du vet godt at jeg hverken forsvarer IDF eller Hamas, så det blir ikke noe poeng i å spørre. Nei, du ønsker ikke å snakke om grusomhetene fordi du støtter Israel.

Vet godt? Jeg vet ingenting om deg. Jeg diskuterte med en helt annen da du plutselig hoppet inn i tråden om med et fullstendig urelatert spørsmål om jeg støttet at barn råtnet i kuvøser? Helt bisarr oppførsel. 

Sitat

Hvilken diskusjon? Når du påstår at en bruker ovenfor ikke snakker sant, må du vel også klare å dokumentere hvorfor. Jeg foreslår i første omgang det. Klarer du oppgaven?

Du får lese den foregående diskusjonen du bare hoppet inn i. Brukeren Imaginacion påstod blant annet at jeg løy om at delingsplanen ville føre til fred, noe vedkommende aldri klarte å backe opp.

Faktisk visste hen ikke at Nakba oppstod etter at araberne avviste delingsplanen. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Vet godt? Jeg vet ingenting om deg. Jeg diskuterte med en helt annen da du plutselig hoppet inn i tråden om med et fullstendig urelatert spørsmål om jeg støttet at barn råtnet i kuvøser? Helt bisarr oppførsel. 

Du får lese den foregående diskusjonen du bare hoppet inn i. Brukeren Imaginacion påstod blant annet at jeg løy om at delingsplanen ville føre til fred, noe vedkommende aldri klarte å backe opp.

Faktisk visste hen ikke at Nakba oppstod etter at araberne avviste delingsplanen. 

Åja, så du har nettopp begynt på dette forumet? Er det en annen person som står bak dine andre innlegg?

Hvorfor svarer du ikke på mine spørsmål?

Nakba var planlagt etnisk rensing. Støtter du slikt?

Endret av Fazam
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fazam skrev (6 minutter siden):

Åja, så du har nettopp begynt på dette forumet? Er det en annen person som står bak dine andre innlegg?

Du er dessverre ikke så viktig for meg at jeg husker hva du mener om Hamas og 7. oktober. 

Men nei, jeg er i mot all etnisk rensning. Det håper jeg du også er? 

• Liker 5
Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Du er dessverre ikke så viktig for meg at jeg husker hva du mener om Hamas og 7. oktober. 

Men nei, jeg er i mot all etnisk rensning. Det håper jeg du også er? 

Hvis du er imot det, hvorfor støtter du Israel?

• Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (1 minutt siden):

Hvis du er imot det, hvorfor støtter du Israel?

Jeg har aldri støttet Israels etniske rensning. Vet ikke hvor du har det fra.  

• Liker 4
Skrevet
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri støttet Israels etniske rensning. Vet ikke hvor du har det fra.  

Jeg snakker om støtte til Israel. Gaza og Vestbredden er planlagt renset.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fazam skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker om støtte til Israel.

Jeg støtter noe av det Israel gjør. Og så er jeg i mot andre ting Israel gjør.

Akkurat som jeg støtter noe av det palestinerne gjør. Og så er jeg i mot andre ting palestinerne gjør. 

• Liker 4
Skrevet
Fazam skrev (14 minutter siden):

Ikke alle som får med seg bikkja i bakken.

Det er flere her som har stått frem som anti-sionister. Mulig å stå med en pekefinger fordi noen kanskje er for etnisk rensing ikke tar seg ut.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...