Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

[...]I en kontrakt mellom flere PR-byråer og den israelske regjeringen registrert hos det amerikanske justisdepartementet, kommer det frem at Israel skal bruke over 60 millioner kroner på å forbedre ryktet sitt hos amerikansk GenZ. 

USA er Israels viktigste allierte. Men støtte til landet blant unge er lavere enn i resten av befolkningen, ifølge en undersøkelse fra Harris Polls fra august 2025.

Unge er i større grad også negative til den amerikanske håndteringen av konflikten under Trumps styre.
De mener USA bidrar med for mye militær støtte.

Mediestrategien, som beskrives i kontrakten, går blant annet ut på å bruke influensere til å produsere og spre Israel-vennlig innhold, å analysere amerikansk GenZ sine holdninger til Israel og å påvirke svarene fra chatboter som ChatGPT.  

Håvard Lundberg i organisasjonen Analyse og Tall har jobbet med hvordan desinformasjon spres på nettet. 
Han mener strategien Israel nå legger opp til i USA ligner på Russlands bruk av Pravda-nettverket som ble avslørt tidligere i 2025, men har vært aktivt siden 2024. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Synes du dermed at iranere i Norge er urimelige når de etterlyser engasjement fra venstresiden og diverse frivillige organisasjoner som alltid er der for Palestina? Jeg synes ikke de er det. Jeg forstår de godt.

Nei, det synes jeg ikke. Hvorfor skulle jeg synes det? Burde være mulig å skrive innlegg uten stråmenn.

Sitat

Forøvrig kan du la være å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg kjører bare nøyaktig din egen analogi tilbake på deg, for å illustrere hvor teit det er å kritisere folk for å ikke bry seg om døde i Iran fordi de snakker om døde i Gaza i en tråd om krigen i Gaza.

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Nei, det synes jeg ikke. Hvorfor skulle jeg synes det? Burde være mulig å skrive innlegg uten stråmenn.

Her var det du som kom med stråmenn. Jeg har møtt opp på demoer med både iranere og ukrainere i min hjemby. Det er lite nordmenn og ingen av pro-palestinerne kommer. Jeg skulle ønske flere møtte opp.

Det betyr ikke at jeg tror at alle som ikke møter opp er "pro-Russland" eller "pro-regimet" i Iran. D

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører bare nøyaktig din egen analogi tilbake på deg, for å illustrere hvor teit det er å kritisere folk for å ikke bry seg om døde i Iran fordi de snakker om døde i Gaza i en tråd om krigen i Gaza.

I motsetning til fjerne konflikter du nevner er det altså både ganske mye om det i nyhetene i Norge og relevant for denne konflikten. Lite engasjement å spore utover 2 av dine meningsfeller spammer ned forsvar for regimet(!) 

Jeg står for at det er riktig å adressere det, tross stadige feilsiteringer og stråmenn.

• Liker 5
Skrevet
41 minutes ago, DukeNukem3d said:

Her var det du som kom med stråmenn. Jeg har møtt opp på demoer med både iranere og ukrainere i min hjemby. Det er lite nordmenn og ingen av pro-palestinerne kommer. Jeg skulle ønske flere møtte opp.

Det er imponerende at du klarer å se deg frem til at ingen i disse andre demonstrasjonene støtter Palestina..

Jeg har deltatt i demonstrasjoner for både Iran, Kurdere, og for folket i Sudan..

Både når det gjelder Iran og Kurdere blir jeg betenkt av noen av arrangørene, jeg støtter kurdernes frigjøringskamp, men synes det grumses til når det er konservativt som arrangerer demonstrasjonen, samme med Iran, jeg ønsker frihet for det Iranske folk, men ønsker ikke dermed å stille meg på side med de som savner å bruke Iran som en vasallstat for det såkalte vesten.
Det jeg prøver å si er at det kan være vanskelig å orientere seg i mange av disse sakene når det er så mange egeninteresser som ønsker å eie saken til sin fordel, uten at det dermed betyr man ikke empatiserer med folkene i disse landene.

Med det sagt, synes jeg det er blitt nokså uinteressant å diskutere det her inne, debattklimaet er såpass fordummet at det bare blir en utmattelseskonkurranse, jeg er litt lei av å anklages for jødehat, det populære poenget om dagen er liksom hva med alt annet?!
Kudos til de som orker, samtidig som jeg ikke ser hvordan det hjelper for noe å hente inn Tucker Carlson og Candance Owens, sorry, de er dårlige avsendere uavhengig av hva de mener.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Kudos til de som orker, samtidig som jeg ikke ser hvordan det hjelper for noe å hente inn Tucker Carlson og Candance Owens, sorry, de er dårlige avsendere uavhengig av hva de mener.

Akkurat nå er det de som sier ting som det er. De har sikkert sine motiver, men de kritiserer åpenlyst AIPAC, Israel etc. som stor deler av verdens medier ikke gjør. Husk at Trump brakte begrepet MSM i dagligtalen og det samme gjorde Carl. I Hagen her i Norge. Mainstream Media som man ikke kan stole på. Så følger vi dem så ser vi hvor ille det faktisk er.

Owens og Carlson balanserer debatten når for eks. AIPAC sympatisører prøver å påvirke amerikanerne. AIPAC har blitt et vekkelses begrep for amerikanere og de unge stiller spørsmål som politikere ikke har svaret på.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
29 minutes ago, Boing_80 said:

Akkurat nå er det de som sier ting som det er. De har sikkert sine motiver, men de kritiserer åpenlyst AIPAC, Israel etc. som stor deler av verdens medier ikke gjør. Husk at Trump brakte begrepet MSM i dagligtalen og det samme gjorde Carl. I Hagen her i Norge. Mainstream Media som man ikke kan stole på. Så følger vi dem så ser vi hvor ille det faktisk er.

Owens og Carlson balanserer debatten når for eks. AIPAC sympatisører prøver å påvirke amerikanerne. AIPAC har blitt et vekkelses begrep for amerikanere og de unge stiller spørsmål som politikere ikke har svaret på.

Jeg er uenig, Candance er langt inne i konspi-land, og Tucker er en ryggløs turncoat, kanskje er de tilfeldigvis nære en sannhet i denne omgangen, men det vil endre seg, de er verken gode journalister, tenkere eller sannhetssøkere, men det finnes heldigvis nok av folk med integritet som uttaler seg klokt om konflikten, man kan fint overse Candance & Tucker uten å gå glipp av noe.
Fint om deres stemmer bidrar på noen måte, men jeg vil ikke stille meg bak dem, og mistenker at de skader saken på kort og lang sikt.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig, Candance er langt inne i konspi-land, og Tucker er en ryggløs turncoat, kanskje er de tilfeldigvis nære en sannhet i denne omgangen, men det vil endre seg, de er verken gode journalister, tenkere eller sannhetssøkere, men det finnes heldigvis nok av folk med integritet som uttaler seg klokt om konflikten, man kan fint overse Candance & Tucker uten å gå glipp av noe.
Fint om deres stemmer bidrar på noen måte, men jeg vil ikke stille meg bak dem, og mistenker at de skader saken på kort og lang sikt.

Da får vi være uenige.

Skrevet (endret)

I en Kronikk i Nordnorsk Debatt trekker Einar Rebni fram to eksempler på forsøk av knebling av amerikaneres ytringsfrihet - friheten til å ytre seg, saklig, mot Israels framferd i Gaza. Sionister truer ytringsfriheten

Uansett hva man måtte mene, så synes jeg det er svært kritikkverdig å angripe ytringsfriheten på disse to måtene. USA er nok en gang skrekkens eksempel. At mange amerikanere tror de bor i "verdens beste land" er så frustrerende kunnskapsløst.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (5 timer siden):

I en Kronikk i Nordnorsk Debatt trekker Einar Rhebni fram to eksempler på forsøk av knebling av amerikaneres ytringsfrihet - friheten til å ytre seg, saklig, mot Israels framferd i Gaza. Sionister truer ytringsfriheten

Uansett hva man måtte mene, så synes jeg det er svært kritikkverdig å angripe ytringsfriheten på disse to måtene. USA er nok en gang skrekkens eksempel. At mange amerikanere tror de bor i "verdens beste land" er så frustrerende kunnskapsløst.

Og i Norge er det vanskelig å ytre et forsvar for det eneste demokratiet i Midtøsten. Det er ikke måte på hva slags hat det møtes med fra venstreorienterte og muslimer som truer ytringsfriheten her.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (På 20.1.2026 den 13.12):

Man kan jo finne det litt underlig at noen få hundre palestinere ... verdt enn 15.000+ drepte sivile i Iran ...

Det er to forskjellige situasjoner. Da må du i det minste sammenligne pågående konflikter mot hverandre - det er altså 3,5% av Gazas befolkning som er drept.

3,5% av Iran's befolkning på 90 millioner er 3 150 000, så 16 500 er ikke i nærhet av folkemordet vi har sett i Gaza.

Våpenhvile i Gaza er noe annet enn en pågående konflikt. Påstandene dine virker merkelige da palestinerne synes å overholde våpenhvilen mens IDF bryter den. Hadde det vært brudd fra begge sider burde noen IDF blitt drept også, men tallet er 0 for Desember.   Påstandene dine om militante palestinere virker oppkonstruerte og savner kilder. 

Israel stopper fortsatt nødhjelp og har i tillegg bombet 92% av sivile bygninger og på en annen statistikk er det barn som dør av sult evt i kombinasjon med regn og kaldt vær. Pga bombede sykehus så dør endel pga det også.  Kunne like gjerne vært tatt med i antall drepte som direkte konsekvens av Israel's blokade (som også er i strid med våpenhvileavtalen).

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Rune_says said:

Det er to forskjellige situasjoner. Da må du i det minste sammenligne pågående konflikter mot hverandre - det er altså 3,5% av Gazas befolkning som er drept.

3,5% av Iran's befolkning på 90 millioner er 3 150 000, så 16 500 er ikke i nærhet av folkemordet vi har sett i Gaza.

Våpenhvile i Gaza er noe annet enn en pågående konflikt. Påstandene dine virker merkelige da palestinerne synes å overholde våpenhvilen mens IDF bryter den. Hadde det vært brudd fra begge sider burde noen IDF blitt drept også, men tallet er 0 for Desember.   Påstandene dine om militante palestinere virker oppkonstruerte og savner kilder. 

Israel stopper fortsatt nødhjelp og har i tillegg bombet 92% av sivile bygninger og på en annen statistikk er det barn som dør av sult evt i kombinasjon med regn og kaldt vær. Pga bombede sykehus så dør endel pga det også.  Kunne like gjerne vært tatt med i antall drepte som direkte konsekvens av Israel's blokade (som også er i strid med våpenhvileavtalen).

Så bare landet er stort nok er det bedre å drepe 16500 sivile på noen få dager enn å vinne en krig mot en terrorgruppe? Rar logikk som vanlig. 

Endret av HasuUser
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Rune_says skrev (16 minutter siden):

Påstandene dine virker merkelige da palestinerne synes å overholde våpenhvilen mens IDF bryter den.

Skuddvekslingene kommer altså som resultat av at palestinerne ikke klarer å ha kontroll på sine mange forskjellige militante grupperinger og de ikke klarer å bli enige om de skal overholde våpenhvilen eller ikke. 

Rune_says skrev (16 minutter siden):

Hadde det vært brudd fra begge sider burde noen IDF blitt drept også, men tallet er 0 for Desember.

Beklageligvis for deg så er Israel teknologisk overlegen sine fiender ;) Ikke bare i krigføring, men også i gi førstehjelp til sine soldater og berge liv. Så IDF-soldater trenger ikke dø for å motbevise deg. (Og lets face it: palestinerne er ikke akkurat veldig dyktige uten russerhjelp som 7.oktober)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (13 minutter siden):

Skuddvekslingene kommer altså som resultat av at palestinerne ikke klarer å ha kontroll på sine mange forskjellige militante grupperinger....

Beklageligvis for deg så er Israel teknologisk overlegen sine fiender ;) Ikke bare i krigføring, men også i gi førstehjelp til sine soldater og berge liv.

Første setning er igjen en påstand som alibi for at IDF skyter palestinere.  Ingen kilde er oppgitt.

Andre setning om teknologisk overlegne sykehus sliter jeg med å se relevans av.  Fordi IDF har bombet alle sykehus i Gaza (krigsforbrytelse) så har Israel bedre helsehjelp?   Ja, noe annet ville jo være rart... Fordi de er teknologisk overlegne kan de fortsette å bryte våpenhvilen ved å skyte og bombe palestinere etter din mening?

@HasuUser Hvilken relevans har Iran i en tråd om Gaza/Israel ?  Selvfølgelig sympatiserer man med demonstrasjoner for mer frihet, men sammenligningen din åpner også opp for spørsmålet om du mener Irans regjering oppfører seg som Israels regjering ? 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Første setning er igjen en påstand som alibi for at IDF skyter palestinere.  Ingen kilde er oppgitt.

Hvorfor må jeg dokumentere den når du ikke har dokumentert din påstand?

Min er jo også langt mer sannsynlig. Det er åpenbart mye vanskeligere for palestinerne å ha kontroll på X antall militante grupper sammenlignet med IDF å ha kontroll over sine folk.

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Hvorfor må jeg dokumentere den når du ikke har dokumentert din påstand?

Min er jo også langt mer sannsynlig. Det er åpenbart mye vanskeligere for palestinerne å ha kontroll på X antall militante grupper sammenlignet med IDF å ha kontroll over sine folk.

Som når de skyter villt rundt seg og utallige andre overgrep som dokumentert av blant annet The Guardian mener du?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...