Imaginacíon Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Just now, DukeNukem3d said: Krigen Hamas startet for å avhjelpe Putin ja. Det er kun Israel som er ansvarlig for folkemordet. På samme vis som en konebanker er ansvarlig for mordet på kona selv om hun slo til han rett før. 5
Boing 4EVER Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Rune_says skrev (5 timer siden): Al Jazeera som ikke er identisk med staten Qatar, ble sitert da de hadde en fin oversikt over 400+ drepte og 1200+ skadde palestinere pr Desember 2025 og 552 bombinger etc etc som er klare brudd på våpenhvilen av Israel. Overhodet ikke proporsjonalt med under fem døde IDF, de to av de muligens gikk på egne/israelske udetonerte bomber. Samme type oversikt finnes fra flere kilder, men finner du andre kilder som viser noe annet er det greit å parere med det. Det viktigste i denne debatten er å ha tilgang til flere kilder enn de "etablerte". At noe ikke føles rett er dessverre ikke argument for å forkaste en kilde. Det er en fremgangsmåte for å avgjøre sannhetsgehalten til en kilde, men slikt har jo fordummende medier allerede klart å avspore oss fra. Det er en grunn til at imperiet til Rupert Murdoch ikke tillater visse nyheter i å komme frem i dagslyset. Derfor er argumentene til en del "statsvitere" i denne diskusjonen helt på bærtur. Nå vet også at algoritmer er med på å "bestemme" hvilke nyheter vi skal eksponeres for. Ja, det rette er å kritisere en kilde med logiske argumenter for hvorfor den vurderes å være av lavere kvalitet fremfor en annen som løftes frem. Da bør det ikke spille noen rolle om kilden er fra et land i Midtøsten eller andre asiatiske land. Det hele er snakk om perspektiver som folk ikke alltid har tilgang til. Så det handler om at vi iblant må ta av de vanlige brillene våre og ta på oss andre for å se ting i deres perspektiver. De som kategorisk avfeier Al-Jazeera som kilde viser egentlig bare mangel på forståelse av kildebruk og ikke minst uvitenhet om begrensninger rundt de kildene disse foretrekker. En kronikk skrevet av Astrid Meland i VG kan være helt på feilspor mens en kronikk skrevet i Al Jazeera kan være spot on. Og vise versa. Nei, det dette handler om er at alt øst for Hellas er "islam" og da skal man kritisere det uansett hva uten å se det store bildet. Det er ytterst få som beveger seg utenfor sin egen lekegrind. Så egentlig er man fanget i sine egne perspektiver og i denne rundgangen er man dømt til å gjøre det samme på nytt. Den brytes når vi utfordrer oss og utvider bevisstheten vår til å ta til oss nye perspektiver. Jeg har lagt merke til at Diskusjon.no sammen med flere norske nettforaer er dominert av "blendahvite kilder". Det er jammen på tide at en slik kildebruk blir utfordret. Jeg skal ikke sitte på min høye hest og påstå at jeg ikke har gjort disse feilene. Så absolutt har de skjedd. Men debattklimaet er jo blitt slik at det har oppstått blokker og skyttergraver. Mistenksomhet. Forvirring. De som skriker høyest dominerer debattene. De som fortsetter å gjengi den samme informasjonen får liker klikk. De som prøver å vise perspektiver blir aggressivt nedsnakket. Da dør perspektivene. Og er det noen som liker det så er det maktmenneskene. Endret 18. januar av Boing_80 1 1
Boing 4EVER Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Tucker Carlson ser det stor sviket i kristendommen. 3
Rune_says Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar DukeNukem3d skrev (På 18.1.2026 den 10.56): Que?! <Al Jazeera sitat> Hvis du skal debattere Russland/Ukraina så bruker du vel ikke RT som kilde? Så hvorfor ikke bruke objektive i denne? OK, vi får bruke FN som kilde da - 414 drepte palestinere rapporterer de fra våpenhvilen startet til 17 Des. Nå var det jo tallene som var viktig her ikke om det var noen du liker eller ei som rapporterer det. https://www.un.org/unispal/document/ocha-humanitarian-situation-update-351-gaza-strip/ Sitat MoH reported that since the ceasefire, 414 Palestinians have been killed, 1,145 injured, and 680 bodies retrieved from under the rubble. Det er vel nok til å si at våpenhvilen ikke respekteres av IDF ? Videre er det flere som drepes av ueksploderte bomber (fra IDF) Sitat Explosive ordnance continues to pose a serious threat across the Gaza Strip. On 18 December, PCD reported that a child was killed by explosive ordnance (EO) in his family home in An Nuseirat Camp, 4 1
DukeNukem3d Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar (endret) Rune_says skrev (59 minutter siden): OK, vi får bruke FN som kilde da - 414 drepte palestinere rapporterer de fra våpenhvilen startet til 17 Des. Ukraina uskadeliggjorde dobbelt så mange russere bare igår. Du må fortelle litt om kontekst, for du mener vel ikke at Israel ikke har lov til å skyte tilbake på palestinske militante? Det skjer altså så mye viktig i verden, tusenvis av sivile har blitt slaktet i Iran hver dag og så skal vi ha en debatt om at Israel over flere måneder har drept noen hundre antagelig militante? Rar prioritering fra din side. Endret 19. januar av DukeNukem3d 6 1
Boing 4EVER Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar (endret) Rune_says skrev (1 time siden): OK, vi får bruke FN som kilde da - 414 drepte palestinere rapporterer de fra våpenhvilen startet til 17 Des. Nå var det jo tallene som var viktig her ikke om det var noen du liker eller ei som rapporterer det. https://www.un.org/unispal/document/ocha-humanitarian-situation-update-351-gaza-strip/ Det er vel nok til å si at våpenhvilen ikke respekteres av IDF ? Videre er det flere som drepes av ueksploderte bomber (fra IDF) Den som kritiserte kilden jeg la frem er viden kjent for å fordumme debatter med sirkelargumenter. Flere her som har gitt opp å diskutere med vedkommende. Det åpne spørsmålet som ble stilt til denne blodfansen av Israel er enda ikke besvart: Hva faen gjør en figur som Tommy Robinson i Israel? Han ble inivitert av regjeringen. Den samme regjeringen som inviterte nazister for å bekle statlige stillinger. Hyklerne vil heller kritisere en kilde uten å si noe annet enn at den er fra Midtøsten enn å besvare dette spørsmålet. Som at kun vestlige kilder er eneste korrekte. Det er en så navlebeskuende holdning og jeg er sikker på at de som har gått høyskole etc. kjenner til kildekritikk. Noen ganger eksisterer ikke kildene på Google og da må argumentere ut fra det materialet som er tilgjengelig, tendenser, teorier, mønstre osv. Dette er de samme folka som påstår at holocaust ikke fant sted fordi Hitler ikke sa det så tydelig. Endret 19. januar av Boing_80 3 1
Boing 4EVER Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Og det er folk på dette forumet som klager og sutrer over at Israel blir trukket inn i alle diskusjoner. Men er det så rart? De har jo en finger med i spillet i det meste som skjer av kriger etc. 1 1
Boing 4EVER Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Piers Morgan har endret meningene sine rundt Israel. På tide. 3
Boing 4EVER Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar (endret) How Europe Is Normalising Israel’s War Crimes Endret 19. januar av Boing_80 1
Rune_says Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) DukeNukem3d skrev (19 timer siden): Ukraina uskadeliggjorde dobbelt så mange russere bare igår. Du må fortelle litt om kontekst, for du mener vel ikke at Israel ikke har lov til å skyte tilbake på palestinske militante? ... Imponerende "defleksjon" når du sammenligner pågående krig i Ukraina med våpenhvile i Gaza ?? Lite seriøst. Konteksten er at mindre enn 5 IDF har blitt drept, og et par av de sannsynligvis pga dumb & dumber gikk på egne ueksploderte bomber deres egne militære styrker (IDF) var ansvarlig for. Målt opp mot at IDF har drept 400+ skadet 1145+ palestinere deriblant kvinner og barn i "våpenhvilen". Det er så ulikt tall at det er grunnlag for å si at Israel bryter våpenhvilen daglig, og uten noen saklig begrunnelse som du hevder. Endret 20. januar av Rune_says 3 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Rune_says skrev (3 minutter siden): Imponerende "defleksjon" når du sammenligner pågående krig i Ukraina med våpenhvile i Gaza ?? Lite seriøst. Konteksten er at mindre enn 5 IDF har blitt drept, og et par av de sannsynligvis pga dumb & dumber gikk på egne ueksploderte bomber deres egne militære styrker (IDF) var ansvarlig for. Målt opp mot 400+ drepte og 1145+ drept deriblant kvinner og barn av IDF i "våpenhvilen". Det er så ulikt tall at det er grunnlag for å si at Israel bryter våpenhvilen daglig, og uten noen saklig begrunnelse som du hevder. Det er mer sannsynlig at palestinerne ikke klarer å holde orden på sine mange forskjellige palestinske militante grupperinger, de har angrepet IDF og så taper de skuddutvekslingene. Når de da som vanlig begynner disse skuddutvekslingene i sivil uniform og i tett bebodde områder så dør det også noen sivile beklageligvis. Dette er et valg palestinerne tar gang på gang. Helt utrolig merkelig sak å prioritere for din (og trollene) sin del når det Iranske regimet har begått et reelt folkemord mot uskyldige fredelige demonstranter i Iran. Endret 20. januar av DukeNukem3d 7
Snikpellik Skrevet 20. januar Forfatter Skrevet 20. januar (endret) DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Helt utrolig merkelig sak å prioritere for din (og trollene) sin del når det Iranske regimet har begått et reelt folkemord mot uskyldige fredelige demonstranter i Iran. Man kan ikke snakke om en sak fordi det finnes andre saker? Ikke en gang i tråden om aktuelle sak? Endret 20. januar av Snikpellik 2 1
Boing 4EVER Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Snikpellik skrev (17 minutter siden): Man kan ikke snakke om en sak fordi det finnes andre saker? Ikke en gang i tråden om aktuelle sak? Hvem som er trollene her ser nok de fleste som ikke er kristenkonservative, MIFFere, Frpere eller pro-israelere. 1 1
Simen1 Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Snikpellik skrev (36 minutter siden): Man kan ikke snakke om en sak fordi det finnes andre saker? Ikke en gang i tråden om aktuelle sak? Jovisst - men til og med i sånne tråder kan det være fint å zoome ut og bli minnet på størrelseforholdene en gang i blandt. Bare for å orientere seg litt. Men det er klart det bør ikke torpedere tråden med et stadig mas. 4 1
Snikpellik Skrevet 20. januar Forfatter Skrevet 20. januar (endret) Simen1 skrev (5 minutter siden): Men det er klart det bør ikke torpedere tråden med et stadig mas. Enig, det er whataboutisme og hersketeknikk - og det skjer hele tiden. At man er engasjert i og diskuterer en sak i tråden for den aktuelle saken betyr vel ikke at man "prioriterer" den over en annen eller at man er et troll. Endret 20. januar av Snikpellik 4 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Snikpellik skrev (36 minutter siden): Enig, det er whataboutisme og hersketeknikk - og det skjer hele tiden. At man er engasjert i og diskuterer en sak i tråden for den aktuelle saken betyr vel ikke at man "prioriterer" den over en annen eller at man er et troll. Man kan jo finne det litt underlig at noen få hundre palestinere (her også antagelig for det meste militante) er så mye mer verdt enn 15.000+ drepte sivile i Iran at man ikke gidder å ta turen innom tråden engang eller hvis man gjør det så er det for å forsvare regimet (som enkelte). Jeg mener det er legitimt å kunne mene det. Ellers kunne du jo som TS også ha påtalt rene personangrep og massespamming av Tucker Carlson youtube videor (og andre tvilsomme folk). Jeg synes vel det siste er mer ødeleggende for tråden. Endret 20. januar av DukeNukem3d 7 1
Snikpellik Skrevet 20. januar Forfatter Skrevet 20. januar DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Man kan jo finne det litt underlig at noen få hundre palestinere (her også antagelig for det meste militante) er så mye mer verdt enn 15.000+ drepte sivile i Iran at man ikke gidder å ta turen innom tråden engang Så at jeg engasjerer meg mye i tråden om Russlands krig mot Ukraina og ikke engasjerer meg i tråden om folkemordet i Darfur betyr i ditt hode at jeg mener ukrainerne er mye mer verdt enn alle de drepte i Darfur. Samme idiotiske logikk som å skulle beskylde meg for å ikke bry meg om folk med ALS hvis jeg donerer til Kreftforeningen. 3 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Snikpellik skrev (Akkurat nå): Så at jeg engasjerer meg mye i tråden om Russlands krig mot Ukraina og ikke engasjerer meg i tråden om folkemordet i Darfur betyr i ditt hode at jeg mener ukrainerne er mye mer verdt enn alle de drepte i Darfur. Samme idiotiske logikk som å skulle beskylde meg for å ikke bry meg om folk med ALS hvis jeg donerer til Kreftforeningen. I all delsiteringen og tilleggingen av meninger om meg: Ja, det er absolutt et generelt problem at folkemord i Darfur skaper lite engasjement også. Klart det er det. Iran burde jo ikke gjøre det, det er til og med ganske relevant for USA, Israel og resten av regionen her. Litt merkelig ting av TS å henge seg opp i når tråden din blir spammet ned av Tucker Carlson og Candace Owens youtube-videor. Samt grove personangrep. (Dog, når det kommer fra en islamist så går det helt fint og ikke noe jeg gidder å anmelde) 4 2
Snikpellik Skrevet 20. januar Forfatter Skrevet 20. januar DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): I all delsiteringen og tilleggingen av meninger om meg: Ja, det er absolutt et generelt problem at folkemord i Darfur skaper lite engasjement også. Klart det er det. Iran burde jo ikke gjøre det, det er til og med ganske relevant for USA, Israel og resten av regionen her. At noen konflikter og folkerettsbrudd får mindre oppmerksomhet og havner i skyggen av andre er et evig problem ja, dessverre. Man kan nevne i fleng, for eksempel Kamerun. Det betyr ikke at jeg skal gjøre som deg; kritisere deg for ikke å bry deg om Kamerun fordi du engasjerer deg masse i Israel/Gaza-konflikten, men ikke lager en tråd om Kamerun - og hevde at du mener noen få israelere er verdt mer enn titusenvis av drepte kamerunere. Sitat Litt merkelig ting av TS å henge seg opp i når tråden din blir spammet ned av Tucker Carlson og Candace Owens youtube-videor Har skjult noen brukere, så dette dukker ikke opp hos meg. 2 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Snikpellik skrev (3 minutter siden): At noen konflikter og folkerettsbrudd får mindre oppmerksomhet og havner i skyggen av andre er et evig problem ja, dessverre. Man kan nevne i fleng, for eksempel Kamerun. Det betyr ikke at jeg skal gjøre som deg; kritisere deg for ikke å bry deg om Kamerun fordi du engasjerer deg masse i Israel/Gaza-konflikten, men ikke lager en tråd om Kamerun - og hevde at du mener noen få israelere er verdt mer enn titusenvis av drepte kamerunere. Synes du dermed at iranere i Norge er urimelige når de etterlyser engasjement fra venstresiden og diverse frivillige organisasjoner som alltid er der for Palestina? Jeg synes ikke de er det. Jeg forstår de godt. Forøvrig kan du la være å tillegge meg meninger jeg ikke har. Dessuten er ikke konflikten like fjern eller irrelevant heller. Iran er en viktig alliert for Hamas. Hva som skjer i Iran kan få konsekvenser for denne konflikten også. Endret 20. januar av DukeNukem3d 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå