Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
ParadiseCity skrev (4 minutter siden):

Det gjør vel strengt talt Israel også. Eneste «vestlige» landet som ikke har sanksjoner mot Russland, og nekter å selge forsvarsmateriell til Ukraina. 

Sionister/Miffere gjør seg selv en gedigen bjørnetjeneste ved å dra frem Russland i tråden her. Men for all del…

Neppe tilfeldig at omtrent samtlige "prorussiske" propaganda-aktører etter 7okt også har hengt seg på med "propal"-propaganda.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (1 time siden):

Det gjør vel strengt talt Israel også. Eneste «vestlige» landet som ikke har sanksjoner mot Russland, og nekter å selge forsvarsmateriell til Ukraina. 

Sionister/Miffere gjør seg selv en gedigen bjørnetjeneste ved å dra frem Russland i tråden her. Men for all del…

Til de som påstår at jeg støtter Russland: Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg kjøper ikke propagandaen fra Israleske (stats)medier, AIPAC, samt europeiske og amerikanske tenkesmier. Om det gjør meg til pro-Russland så skjønner jeg ikke helt logikken. Men om dere fremdeles hardnakket vil fortsette å påstå det så har dere selvsagt lov til det. 

For meg er det tydelig at debatten må balanseres fordi en rekke "sannheter" har aldri blitt utfordret. Jeg er langt fra så kunnskapsrik at jeg har full oversikt over de forskjellige lagene, nyansene og perspektivene i denne debatten. Men jeg er såpass opplyst at jeg ikke uten videre godtar vedtatte "sannheter". Og i alle fall ikke i en tid der AI og algoritmer styrer hva slags informasjon/nyheter vi skal bli eksponert for. Jeg blir ikke mindre integrert i Norge om jeg har egne meninger og synspunkter. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (7 minutter siden):

image.thumb.png.7d32e35e8a0d833afdcb0539f9ebb25d.png

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (3 timer siden):

Neppe tilfeldig at omtrent samtlige "prorussiske" propaganda-aktører etter 7okt også har hengt seg på med "propal"-propaganda.

Du snakker som om dette er et nytt fenomen. I internasjonal politikk så må man noen ganger kjøpslå med djevelen fordi ens egen eksistens står på spill. Slik som Ukraina må gjøre med USA. Glemt hvordan Zelekskiy ble behandlet av Trump og Vance i Det hvite hus for noen måneder siden? 

https://www.youtube.com/shorts/-6_X1gzWpMQ

Zelenskiy stiller et ganske tydelig spørsmål. Vance vrir om det hele til å handle om noe helt annet enn det Zelenskiy prøver å få frem. Nemlig at det ikke er mulig å forhandle med Putin og tilliten til russerne er fraværende. Det har han god erfaring med. Vance får det til å handle om at Zelenskiy er utakknemlig, og fremstår selv arrogant og unødvendig aggressiv. I en slik situasjon må Zelenskiy bite i seg fornærmelsene og spille på lag med Trump & co. Verken Trump eller Vance hadde den minste forståelse av at en statsmann hvis land er i krig ikke nødvendigvis tenker på kutyme når det er snakk om å finne en løsning slik at folket hans ikke blir tilintetgjort. Og det rimelig snart.

Zelenskiy gjør det eneste fornuftige ved å lage humor ut av at han har på seg dress denne gangen. Jeg tipper at han som en statsmann måtte bite i seg fornærmelsene fra det første besøket. Dette er å kjøpslå med djevelen. Enhver oppegående og fornuftig person skjønner at landet hans er i krig og hvis han hadde hatt på seg dress så kunne det sendt feil signal til det ukrainske folket. Det er tung symbolikk i det at han hadde på seg sivile klær under møtet.

For å ta et annet eksempel: hvilket nordisk land ble nøytral under andre verdenskrig og hvorfor? 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Du snakker som om dette er et nytt fenomen. I internasjonal politikk så må man noen ganger kjøpslå med djevelen fordi ens egen eksistens står på spill. Slik som Ukraina må gjøre med USA. Glemt hvordan Zelekskiy ble behandlet av Trump og Vance i Det hvite hus for noen måneder siden? Hvorfor forsøker enkelte å gjøre ting svart hvite når nyansene er så tydelige? 

Propaganda er selvfølgelig ikke noe nytt. 

Når de samme aktørene som betaler for "pro-russisk" propaganda også betaler for "propal" propaganda vet jeg ikke om man så nødvendigvis må vegre seg for å være kritisk til "propal" propaganda fordi man er "anti-putin"...

• Liker 7
Skrevet
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Propaganda er selvfølgelig ikke noe nytt. 

Når de samme aktørene som betaler for "pro-russisk" propaganda også betaler for "propal" propaganda vet jeg ikke om man så nødvendigvis må vegre seg for å være kritisk til "propal" propaganda fordi man er "anti-putin"...

Sikter du til meg nå eller snakker du på en generell basis?

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Sikter du til meg nå eller snakker du på en generell basis?

Har inget grunnlag for å antyde at du får betalt for å spre propaganda selvfølgelig. Jeg snakker på generell basis, ja.

• Liker 6
Skrevet
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Har inget grunnlag for å antyde at du får betalt for å spre propaganda selvfølgelig. Jeg snakker på generell basis, ja.

Nei, så viktig er jeg nok ikke :D Dessuten tjener jeg ærlige penger gjennom ærlig arbeid.

• Liker 2
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (38 minutter siden):

Sionister/Miffere gjør seg selv en gedigen bjørnetjeneste ved å dra frem Russland i tråden her.

Jeg tror heller pro-palestinere bør gå stille i døra. "Moderate" Abbas er fast gjest når Putin holder militærparader. Hamas-Iran-Russland er en kjent ondskapens allianse. Palestina støtter Russland i krigen i Ukraina, det gjør dessverre resten av regionen minus Israel også.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Jeg tror heller pro-palestinere bør gå stille i døra. "Moderate" Abbas er fast gjest når Putin holder militærparader. Palestina støtter Russland i krigen i Ukraina, det gjør dessverre resten av regionen minus Israel også.

Hvorfor skal pro-palestinere gå stille i døra? Blir Israels forbrytelser noe mindre?

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Israel kan søke støtte hos USA (og har hatt den i ualminnelig lang tid), men palestinerne skal ikke søke støtte noen steder? De skal bare sitte og bli drept? Og de som er pro-palestinere skal gå stille i dørene? Hva slags logikk er det?

India støtter og handler med Russland. Hva tenker man om det? Minner om at majoriteten av landets innbyggere er hinduer. 

India plans to continue buying cheap crude oil from Russia, despite sanctions imposed on major Russian oil companies by the United States and Europe.

https://www.aljazeera.com/news/2025/12/9/how-india-plans-to-continue-buying-russian-oil-despite-sanctions

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dette gjelder ikke bare for jødene men også andre grupper.
En ser det i USA hvor veldig mange demokrater går helt bananas hvis noen kommer med meninger de ikke er enige i.

"Personer som spør dem om Israel og Gaza har ofte bestemt seg for hva de vil ha ut av samtalen.

– De fleste krever en bestemt mening. Om vi ikke har akkurat den meningen, så aksepterer de det ikke. Om man ikke hater Israel, så er man ond liksom, sier Beck."

https://www.vg.no/nyheter/i/K833dE/antisemittisme-i-norge-jeg-snakker-ikke-om-min-joediske-identitet

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

I England har 14 000 blitt arrestert for å kritisere islam.
Likevel sitter statsministeren i det  ovale kontor i Washington å sier at den britiske ytringsfriheten står veldig sterk.
Starmer  er en fare for demokratiet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (4 minutter siden):

I England har 14 000 blitt arrestert for å kritisere islam.
Likevel sitter statsministeren i det  ovale kontor i Washington å sier at den britiske ytringsfriheten står veldig sterk.
Starmer  er en fare for demokratiet.

Det er en skremmende utvikling i England. Ikke bare er det tåpelig å fengsle folk for en tweet, men det blir (som forventet) veldig selektivt brukt mot folk på ytre høyre. Islamister og venstrevridde som går langt over grensen er det ikke så farlig med. Rent jødehat kan som i Norge avfeies med "det var ment som kritikk mot Israel". 2-tier Starmer

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
8 minutes ago, DukeNukem3d said:

Det er en skremmende utvikling i England. Ikke bare er det tåpelig å fengsle folk for en tweet, men det blir (som forventet) veldig selektivt brukt mot folk på ytre høyre. Islamister og venstrevridde som går langt over grensen er det ikke så farlig med. Rent jødehat kan som i Norge avfeies med "det var ment som kritikk mot Israel". 2-tier Starmer

Starmer arresterer propalestinere også for tweeter. Han er generelt hatet av alle.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

De har også utsatt et valg med fordi valg lokalet må pusses opp.
Egentlige grunnen er at AP i England er på historisk lavt nivå.

https://www.bbc.com/news/articles/cdd5p5gyvveo

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (31 minutter siden):

Israel kan søke støtte hos USA (og har hatt den i ualminnelig lang tid), men palestinerne skal ikke søke støtte noen steder? De skal bare sitte og bli drept? Og de som er pro-palestinere skal gå stille i dørene? Hva slags logikk er det?

India støtter og handler med Russland. Hva tenker man om det? Minner om at majoriteten av landets innbyggere er hinduer. 

India plans to continue buying cheap crude oil from Russia, despite sanctions imposed on major Russian oil companies by the United States and Europe.

https://www.aljazeera.com/news/2025/12/9/how-india-plans-to-continue-buying-russian-oil-despite-sanctions

Iom at dette er utelukkende din egen logikk, så om du ikke forstår den selv tror jeg ikke du kan forvente at andre forstår.

Det enkelte av dere skriver er helt god dag mann økseskaft ifht det dere svarer på.

Jeg har selvfølgelig absolutt ikke noe som helst grunnlag for å påstå at dere gjør dette med vilje såklart, men FYI så ser det litt besynderlig ut fra utsiden.

Endret av Ballalaika
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Er det meningen at vi kun skal se saken fra en side og ikke vie et eneste ord om de som blir slaktet? 

Er det meningen at vi skal være tause tilskuere og ikke kritisere noe som helst?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (18 minutter siden):

Iom at dette er utelukkende din egen logikk, så om du ikke forstår den selv tror jeg ikke du kan forvente at andre forstår.

Det enkelte av dere skriver er helt god dag mann økseskaft ifht det dere svarer på.

Jeg har selvfølgelig absolutt ikke noe som helst grunnlag for å påstå at dere gjør dette med vilje såklart, men FYI så ser det litt besynderlig ut fra utsiden.

Hva tenker du bør diskuteres i denne tråden? Er det en spesifikk form du foretrekker? Spesifikke ord? Spesifikke meninger og synspunkter? Avgrensninger?

Skriv gjerne noe om det så skal jeg gjøre mitt ytterste for å etterkomme forventningene dine. Kan jo ikke skuffe folk for poenget med dette livet er jo å utslette seg selv og ikke ha egne meninger :)

Endret av Boing_80
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...