Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke enig med brukeren du svarer, ei heller hvordan hen ordlegger seg,

Sikkert bra at jeg skrev mitt innlegg da, for du hadde vel neppe kommentert det innlegget om det ikke lå et innlegg fra meg her å kritisere..

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Sikkert at jeg skrev mitt innlegg da, for du hadde vel kommentert det innlegget om det ikke lå et innlegg fra meg her å kritisere..

Har brukeren du svarte på ignoreringslisten, så innlegget fra hen er bare synlig i ditt innlegg.

Dessuten synes jeg det er ganske drøyt å kalle meningsmotstandere for rasister slik du gjør, og det fikk meg til å svare.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Har brukeren du svarte på ignoreringslisten, så innlegget fra hen er bare synlig i ditt innlegg.

Dessuten synes jeg det er ganske drøyt å kalle meningsmotstandere for rasister slik du gjør, og det fikk meg til å svare.

Grunnen til at du kun svarer meg er at du har alle på ignore altså? Greit å vite.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at du kun svarer meg er at du har alle på ignore altså? Greit å vite.

Nei, grunnen til at jeg svarte på innlegget ditt er det jeg skrev i innlegget du nettopp siterte :)

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Nei, grunnen til at jeg svarte på innlegget ditt er det jeg skrev i innlegget du nettopp siterte :)

Hvem/hva kaller jeg rasist?

Dette?

Boing_80 skrev (På 16.12.2025 den 0.10):

we all have to be antisemitic

Og det var lite hyggelig og lite konstruktivt av meg å gjøre? Greit å vite.

Mulig du kan vurdere å ta noen av ignoreringslista så du har et større utvalg enn kun mine innlegg å kritisere. Variety is the spice of life.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Israels eksport nærmer seg samme toppnivåer som før krigen.

Næringsdepartementet i Israel anslår at eksporten for 2025 vil ligge på over 1600 milliarder kroner, nær rekorden fra 2022 på 1650 milliarder kroner.

Mer enn halvparten av den israelske eksporten består av tjenester som selges til utlandet. Dette utgjør nå over 1000 milliarder kroner, en vekst på nesten 100 milliarder kroner siden i fjor. Veksten er drevet av høyteknologiske tjenester som programvare, databehandling, forskning og utvikling.

Jeg tror de land som ikke vil holde seg inne med Israelsk forskning blir hengende etter i fremtiden, men regner med Barthen ikke vil prioritere å være med på det..? 🙄

Israeli exports in 2025 near pre-war peak | The Jerusalem Post

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (53 minutter siden):

Hvem/hva kaller jeg rasist?

Du kalte i praksis alle som mener at Israels handlinger på Gaza er å regne som folkemord for antisemitter her:

Ballalaika skrev (På 16.12.2025 den 1.58):

Pov: trangen til å være anti-semittisk er så sterk at man dikter opp et folkemord for å kunne legitimere den.

... som var det jeg siterte og svarte deg på - så du burde kanskje fått med deg at det var det jeg siktet til.

Men viljen til å i det minste føre en ærlig debatt, og å faktisk stå for hva man skriver er tydeligvis ikke helt til stede.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Du er åpenbart ikke noen antisemitt, men han som Ballalaika svarte som blant annet sier jeg er så følelsesladd at jeg må ha jødisk slekt (i en annen tråd) er jo det.. :) 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Du kalte i praksis alle som mener at Israels handlinger på Gaza er å regne som folkemord for antisemitter her

Som ikke er det jeg sier.

Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Men viljen til å i det minste føre en ærlig debatt, og å faktisk stå for hva man skriver er tydeligvis ikke helt til stede.

Takk i like måte, som det heter

• Liker 6
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Du er åpenbart ikke noen antisemitt, men han som Ballalaika svarte som blant annet sier jeg er så følelsesladd at jeg må ha jødisk slekt (i en annen tråd) er jo det.. :) 

Skjønner ikke hva dette har med diskusjonen over å gjøre.

Jeg forsøker å få et svar på utsagnet til Ballalaika på forrige side, som tilsynelatende hevder de som mener Israel har begått folkemord er antisemitter/rasister. Ref: "trangen til å være anti-semittisk er så sterk at man dikter opp et folkemord for å kunne legitimere den". Men å enten stå for det utsagnet, forklare hva hen mener nærmere, eller å faktisk argumentere fremfor å komme med bad faith-svar eller totalt off-topic innlegg er tydeligvis ikke enkelt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hva dette har med diskusjonen over å gjøre.

Jeg forsøker å få et svar på utsagnet til Ballalaika på forrige side, som tilsynelatende hevder de som mener Israel har begått folkemord er antisemitter/rasister. Ref: "trangen til å være anti-semittisk er så sterk at man dikter opp et folkemord for å kunne legitimere den". Men å enten stå for det utsagnet, forklare hva hen mener nærmere, eller å faktisk argumentere fremfor å komme med bad faith-svar eller totalt off-topic innlegg er tydeligvis ikke enkelt.

Han svarer jo best for seg selv, men jeg oppfatter det som at han siktet til den debattanten og de som er kjappe med å rope om folkemord fordi de hater staten Israel - ikke hva fakta viser eller mener fakta viser. På det siste er vi uenige, jeg mener ikke dette er folkemord. Men jeg mener heller ikke at din eventuelle formening om det er drevet av hat. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Skrevet
46 minutes ago, DukeNukem3d said:

Israels eksport nærmer seg samme toppnivåer som før krigen.

Næringsdepartementet i Israel anslår at eksporten for 2025 vil ligge på over 1600 milliarder kroner, nær rekorden fra 2022 på 1650 milliarder kroner.

Mer enn halvparten av den israelske eksporten består av tjenester som selges til utlandet. Dette utgjør nå over 1000 milliarder kroner, en vekst på nesten 100 milliarder kroner siden i fjor. Veksten er drevet av høyteknologiske tjenester som programvare, databehandling, forskning og utvikling.

Jeg tror de land som ikke vil holde seg inne med Israelsk forskning blir hengende etter i fremtiden, men regner med Barthen ikke vil prioritere å være med på det..? 🙄

Israeli exports in 2025 near pre-war peak | The Jerusalem Post

Eksport på 1.6 billioner kroner er ikke mye for et land med 10 millioner innbyggere. Norge eksporterte for 1.8 billioner kroner i fjor.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Jeg forsøker å få et svar på utsagnet til Ballalaika på forrige side,

Det er ingen spørsmål fra deg der. Du kommer med en anklage.

Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Men å enten stå for det utsagnet, forklare hva hen mener nærmere, eller å faktisk argumentere fremfor å komme med bad faith-svar eller totalt off-topic innlegg er tydeligvis ikke enkelt.

Godt mulig jeg fyrte meg unødvendig opp over den mismatchen mellom å komme inn på disse trådene med en aura av å være objektivitetens og nøytralitetens røst, for så å konsekvent kritisere i kun en bestemt retning - spesielt når en del av innsigelsene bærer preg av å være blunt kverulering. Så kan godt beklager det.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (28 minutter siden):

Eksport på 1.6 billioner kroner er ikke mye for et land med 10 millioner innbyggere. Norge eksporterte for 1.8 billioner kroner i fjor.

Takk for at du nok en gang avslører deg selv som fullstendig kunnskapsløs.

Israel er på en 38. plass her av 206 land. De eksporterer like mye som en masse andre land i midtøsten - tilsammen. Eksporten er heller ikke drevet av olje som enkelte andre land.

List of countries by exports - Wikipedia

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
28 minutes ago, DukeNukem3d said:

Takk for at du nok en gang avslører deg selv som fullstendig kunnskapsløs.

Israel er på en 38. plass her av 206 land. De eksporterer like mye som en masse andre land i midtøsten - tilsammen. Eksporten er heller ikke drevet av olje som enkelte andre land.

List of countries by exports - Wikipedia

Du fremstilte det som de eksporterte mye. Land som Ungarn og Latvia ligger foran dem i eksport per innbygger.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_exports_per_capita

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ballalaika skrev (2 timer siden):

Han fremstilte det som at de eksporterer nå like mye som før krigen.

Skulle tro det ikke var vanskelig å forstå ja 🤭👍

Men jeg må jo si topp 40 er bra og at å sammenligne Israel med Norge er litt unfair med våre naturressurser. Jeg er litt mer bekymret på Norges vegne her etter oljens tid (og mange av de andre på top 40 også, spesielt andre land i Midtøsten)

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...