Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutes ago, KalleKanin said:

Her trekker du frem mye interessant.

Mye som skjer i en krigssituasjon er forståelig, selv om det isolert sett ikke er akseptabelt.

Vår behandling av tyskertøser er et slikt eksempel. Mange tok sitt eget liv etter behandlingen de fikk etter krigen.

Det er jo mange som mener at det forferdelige angrepet fra Hamas 7.oktober er akseptabelt og forståelig. (Har man sett noen av videoene fra 7.oktober kan jeg dog ikke skjønne at noen er enig i dette.)

Det er mye av det Israel gjør som isolert sett bør kritiseres, men man bør samtidig se konteksten. Særlig når det kommer fra de som glorifiserer 7.oktober. Da er mye av det som Israel gjør humant i forhold. Så bør man nok likevel kritisere, men da kan man fort havne i en skjev balanse og hykleri. 

F.eks. at Tyrkia i det store og hele ikke blir mer kritisert for det de holder på med er uforståelig. Drap, tortur, undertrykking og okkupasjon er de jo eksperter på. Standarden er helt klart forskjellig for ulike land. Når forskjellen i standard blir for stor mener jeg det er legitimt å kalle det antisemittisme.

Det er jeg ikke enig i. Det er for eksempel legitimt å kritisere USA for krigsforbrytelser selv om en ikke samtidig tar med alle mulige krigsforbrytelser begått av andre land.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i. Det er for eksempel legitimt å kritisere USA for krigsforbrytelser selv om en ikke samtidig tar med alle mulige krigsforbrytelser begått av andre land.

Selvsagt er det det, men det blir samtidig hyklersk hvis man sjelden kritiserer andre land for det samme og ikke legger samme standard mot andre. Men hver enkelt kritikk kan stå på sine egne ben uten at man må nevne "hele verden" hver gang.

Men at så mange roper om boikott av Israel er et godt eksempel på slikt hykleri. Hvis dette er standarden, er det drøssevis av andre land som også burde boikottes.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Skrevet (endret)
35 minutes ago, KalleKanin said:

Selvsagt er det det, men det blir samtidig hyklersk hvis man sjelden kritiserer andre land for det samme og ikke legger samme standard mot andre. Men hver enkelt kritikk kan stå på sine egne ben uten at man må nevne "hele verden" hver gang.

Men at så mange roper om boikott av Israel er et godt eksempel på slikt hykleri. Hvis dette er standarden, er det drøssevis av andre land som også burde boikottes.

Jeg mener UAE bør boikottes sammen med Israel. Alle land som sannsynligvis begår folkemord bør boikottes. Dessuten er Israel en apartheid stat. Verre enn apartheid Sør Afrika.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Jeg ville akseptert det. Ville du akseptert det hvis ICJ konkluderte med at det var folkemord?

Fint. 

Jeg ville lest dommen nøye - så best det lar seg gjøre med min begrensede juridiske kunnskap - og med et åpent sinn vurdert om jeg har fullstendig misforstått hva definisjonen på et folkemord er. 

Det kan hende at listen ligger mye lavere enn det jeg trodde, og det må jeg være forberedt på å akseptere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...