VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (14 minutter siden): Intensjonen er klar ved en rekke utsagn fra ledende israelske politikere. Det var blant annet derfor ICJ, som bruker årevis på å nå en domsavsigelse, allerede i januar 2024 kunne fastslå at det var et sannsynlig folkemord i Gaza. Siden har bevishaugen blitt mange ganger større. Det er blant annet derfor en lang rekke organisasjoner har konkludert med at det er et folkemord. Nå ror du fra det opprinnelige innlegget som jeg besvarte, som var et eksempel - hvis sant - på en krigsforbytelse, ikke folkemord. ICJ har som du selv sier ikke avsagt dom i saken. Og jeg tror uansett ikke hva den domstolen konkluderer med vil endre noen av sidenes syn på saken, og det vil heller ikke ha noen særlige reelle konsekvenser i den virkelige verden. Det er en midlertidig fred på Gaza nå, og det er det som betyr noe. Endret 6 timer siden av VifteKopp 3
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 6 minutes ago, VifteKopp said: Nå ror du fra det opprinnelige innlegget som jeg besvarte, som var et eksempel - hvis sant - på en krigsforbytelse, ikke folkemord. ICJ har som du selv sier ikke avsagt dom i saken. Og jeg tror uansett ikke hva den domstolen konkluderer med vil endre noen av sidenes syn på saken, og det vil heller ikke ha noen særlige reelle konsekvenser i den virkelige verden. Det er en midlertidig fred på Gaza nå, og det er noe som betyr noe. Så du youtube-videoen? Det var langt mer enn et eksempel. Det var en gjennomført holdning i IDF som ga seg mange forskjellige utslag. At det ikke har noen praktisk betydning er jeg ikke enig i. Israel har tapt enormt mye anseelse og med dette taper de ennå mer. Det er ikke noe folk glemmer, og det kommer til å gi praktiske utslag i politikk. Endret 6 timer siden av Imaginacíon
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Det er enkelte israelske politikere som har sagt det, men det er ikke staten Israel sin offisielle politikk. Slik det er Hamas sin offisielle politikk å utslette staten Israel og begå folkemord på jødene. DER har man folkemordsintensjon. Så ikke bare skal staten Israel utslettes, den skal utslettes ved å drive grusomt folkemord på befolkningen. Det er det som skjer hvis maktbalansen i konflikten snus på hodet. Endret 6 timer siden av DukeNukem3d 2 1
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, DukeNukem3d said: Det er enkelte israelske politikere som har sagt det, men det er ikke staten Israel sin offisielle politikk. Slik det er Hamas sin offisielle politikk å utslette staten Israel og begå folkemord på jødene. DER har man folkemordsintensjon. Så du mener Netanyahu ikke har stått for den offisielle politikken til Israel? Snodig holdning. 1
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (9 minutter siden): Så du youtube-videoen? Det var langt mer enn et eksempel. Det var en gjennomført holdning i IDF som ga seg mange forskjellige utslag. Jeg har lest artikkelen, og ser en rekke eksempler på krigsforbrytelser. Noe som ikke er overraskende. Men som jeg har sagt før, det er ikke det samme som folkemord. Da må det mer til. Vil du godta ICJs dom hvis de konkluderer med at det ikke er folkemord? Endret 6 timer siden av VifteKopp 5
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) BBC ‘breached guidelines 1,500 times’ over Israel-Hamas war Coverage was heavily biased against Israel, report into corporation’s output finds BBC ‘breached guidelines 1,500 times’ over Israel-Hamas war Og NRK er verre enn BBC... Mange av disse feilene har dryppet over på NRK, det er nok helt sikkert. Endret 6 timer siden av DukeNukem3d 3 1
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 11 minutes ago, VifteKopp said: Jeg har lest artikkelen, og ser en rekke eksempler på krigsforbrytelser. Noe som ikke er overraskende. Men som jeg har sagt før, det er ikke det samme som folkemord. Da må det mer til. Vil du godta ICJs dom hvis de konkluderer med at det ikke er folkemord? Det er mange år i fremtiden. Politikk er her og nå. Disse tilståelsene er nok en spiker i kista for Israels renommé og saken vil ikke bli borte for Israel. Det er ikke slutt heller, Israel dreper fremdeles palestinere i Gaza. USA kommer til å vende seg mer og mer bort fra Israel. De og Tyskland er de eneste vennene de har. Endret 6 timer siden av Imaginacíon
Rune_says Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden @DukeNukem3d Videoen du viser til der tror jeg at jeg har sett i forbifarten, det er altså noen få klaner i Gaza som har fått penger fra Israel. Forståelig at Israel-sympatisører i Gaza blir henrettet når Israel er ansvarlig for folkemord og bombing av omtrent alle bygninger inkl sivile og sykehus. Og du kommer fortsatt ikke med noe svar på om Hamas har kapret noen tanks i nærheten av matutleveringer. Nemlig ganske mange rapporter om at folk i matkø er beskutt av tanks, noe som Hamas definitivt ikke har hatt. (Ville jo vært en sensasjonell nyhet og noe slikt har jeg ikke sett) Dermed svikter logikken i din argumentasjon fullstendig... 1
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Det er mange år i fremtiden. Politikk er her og nå. Disse tilståelsene er nok en spiker i kista for Israels renommé og saken vil ikke bli borte for Israel. Det er ikke slutt heller, Israel dreper fremdeles palestinere i Gaza. USA kommer til å vende seg mer og mer bort fra Israel. De og Tyskland er de eneste vennene de har. Så du vil ikke svare på spørsmålet mitt. Notert. 3
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rune_says skrev (2 minutter siden): @DukeNukem3d Videoen du viser til der tror jeg at jeg har sett i forbifarten, det er altså noen få klaner i Gaza som har fått penger fra Israel. Forståelig at Israel-sympatisører i Gaza blir henrettet når Israel er ansvarlig for folkemord og bombing av omtrent alle bygninger inkl sivile og sykehus. Og du kommer fortsatt ikke med noe svar på om Hamas har kapret noen tanks i nærheten av matutleveringer. Nemlig ganske mange rapporter om at folk i matkø er beskutt av tanks, noe som Hamas definitivt ikke har hatt. (Ville jo vært en sensasjonell nyhet og noe slikt har jeg ikke sett) Dermed svikter logikken i din argumentasjon fullstendig... Forståelig med henrettelser av sivile uten lov og dom når det er Hamas altså. 4
Rune_says Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (7 minutter siden): Forståelig med henrettelser av sivile uten lov og dom når det er Hamas altså. Det er det samme som skjedde med nazi-sympatisører i Norge rett etter WW2, er nok en god del mørketall der, før det ble litt mer ordnede former og Landssvikoppgjøret med bl.a. henrettelse av 30 stk. https://no.wikipedia.org/wiki/Det_norske_landssvikoppgjøret Vil ikke si at jeg bifaller det, men det er en forbitrelse og sinne som bygger seg opp i en krig. Nevnes i Wikipedialinken over at Sitat I Frankrike regner man med at rundt 9 000 antatte kollaboratører ble summarisk henrettet uten rettergang. Endret 6 timer siden av Rune_says 1 1
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rune_says skrev (Akkurat nå): Det er det samme som skjedde med nazi-sympatisører i Norge rett etter WW2, er nok en god del mørketall der, før det ble litt mer ordnede former og Landssvikoppgjøret med bl.a. henrettelse av 30 stk. https://no.wikipedia.org/wiki/Det_norske_landssvikoppgjøret Du sammenligner våre helter med simple islamister på Gaza som henretter sivile uten lov og dom? Dette er forbi stadiet "sykt". 4
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Da antar jeg vi kan legge vekk alt snakk om at "det er ingen her som forsvarer Hamas" når man innbiller seg at dette er det samme. 3
Rune_says Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Du sammenligner våre helter med simple islamister på Gaza som henretter sivile uten lov og dom? Dette er forbi stadiet "sykt". Sammenligner ingen. Vi er alle mennesker mener jeg. Igjen dette belelige med å dehumanisere og kalle motdebattanten "syk" Ifølge FN som står for menneskeverd så torturerer Israel mennesker i fengsel, noen dør av torturen. I Gaza så er det drap av mange mennesker, 50-60 ganger flere enn Lex Talionis skulle tilsi. Du mener altså at forskjellige mennesker har forskjellig verdi. Hva er franskmenn da, som henrettet 9000 mistenkte kollaboratører uten lov og dom etter WW2 ? (omtalt i samme Wikipedia link) 1 1
DukeNukem3d Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Rune_says skrev (8 minutter siden): Sammenligner ingen. Vi er alle mennesker mener jeg. Igjen dette belelige med å dehumanisere og kalle motdebattanten "syk" Ifølge FN som står for menneskeverd så torturerer Israel mennesker i fengsel, noen dør av torturen. I Gaza så er det drap av mange mennesker, 50-60 ganger flere enn Lex Talionis skulle tilsi. Du mener altså at forskjellige mennesker har forskjellig verdi. Hva er franskmenn da, som henrettet 9000 mistenkte kollaboratører uten lov og dom etter WW2 ? (omtalt i samme Wikipedia link) Å sammenligne denne gjengen med våre helter (eller franske helter) ved å utelate all kontekst og alle nyanser, da er man helt historieløs eller så dypt inne i anti-vestlige konspirasjonshull... Til og med Rinnan og Quisling fikk en rettsak. Men Hamas angriper altså egne sivile. Folk i Frankrike ble henrettet fordi de hadde deltatt i stygg tortur av egen befolkning (eller angitt) over mange år. Du gjør altså en slags "omvendt" sammenligning. Eyal Yakoby on X: "Hamas tortures Palestinians in broad daylight in the streets of Gaza. Mehdi Hasan? Silent. Cenk Uygur? Silent. Ana Kasparian? Silent. The media? Silent. Where is the outrage? https://t.co/DwwSDHi4lA" / X Hamas bryr seg ikke om egen sivilbefolkning i det hele tatt, hvor vanskelig skal dette være å forstå? Endret 5 timer siden av DukeNukem3d 1 2
Ballalaika Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Rune_says skrev (10 minutter siden): Sammenligner ingen. Vi er alle mennesker mener jeg. Igjen dette belelige med å dehumanisere og kalle motdebattanten "syk" Ifølge FN som står for menneskeverd så torturerer Israel mennesker i fengsel, noen dør av torturen. I Gaza så er det drap av mange mennesker, 50-60 ganger flere enn Lex Talionis skulle tilsi. Du mener altså at forskjellige mennesker har forskjellig verdi. Hva er franskmenn da, som henrettet 9000 mistenkte kollaboratører uten lov og dom etter WW2 ? (omtalt i samme Wikipedia link) Hva øye for øye skulle tilsi er vel nokså irrelevant? 3
Rune_says Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden @DukeNukem3d Akkurat som våre helter angrep norske sivile (mistenkte kollaboratører). Noen ganger trakk våre motstandsmenn/helter forhastede konklusjoner og tok livet av uskyldige sivile (jfr Max Manus filmen). I aksjoner mot tyskerne ble det også noen ganger utilsiktede skader. Det er mørketall som de tok med seg i graven. 1
Ballalaika Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (31 minutter siden): Det er mange år i fremtiden. Politikk er her og nå. Disse tilståelsene er nok en spiker i kista for Israels renommé og saken vil ikke bli borte for Israel. Det er ikke slutt heller, Israel dreper fremdeles palestinere i Gaza. USA kommer til å vende seg mer og mer bort fra Israel. De og Tyskland er de eneste vennene de har. Tror du har for høye forhåpninger til disse tilståelsene. Det er noen, fra enkelt soldater - som vil ha sin tolkning og perspektiv. Dette er en type og omfang som dessverre alltid vil oppstå i krig, spesielt i en så tilspisset, og med en motstander som bruker menneskelige skjold både taktisk og strategisk, bla ved å ikke informere seg. Osv. 4
Rune_says Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Ballalaika skrev (6 minutter siden): Hva øye for øye skulle tilsi er vel nokså irrelevant? Å du skjønte ikke konseptet med billedlig tale om at det skal være en forholdsmessig gjengjeldelse? Dvs at 50-60 sivile blir drept som hevn for 1 israeler, synes du det er forholdsmessig? Eller mener du at hver israeler er verdt dette antallet mennesker eller mer ? Eller varierer det med menneskets nasjonalitet, hudfarge, religion ? (Dvs ihht diskriminering/rasisme) Endret 5 timer siden av Rune_says 1
Ballalaika Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Rune_says skrev (2 minutter siden): Å du skjønte ikke konseptet med billedlig tale om at det skal være en forholdsmessig gjengjeldelse? Selvfølgelig forsto jeg det. Men det er jo feil og meningsløst konsept å bruke. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå