Darkbill Skrevet 14. september Rapporter Del Skrevet 14. september Jeg trives alltid med å utfordre jussen litt, og har alltid stusset litt på følgende. Dette er altså et rent hypotetisk tilfelle, og jeg tar sjeldent buss selv. Det er jo en del kontroller der kontrollører fra SVV går på bussen og deler ut bøter til de som ikke bruker sikkerhetsbelte. Jeg undres dog over hvordan disse egentlig blir "rettskraftige" - i og med at det jo vil være umulig å se med kikkert fra veien om passasjerer lenger bak bruker sikkerhetsbelte. Det fremgår jo tross alt av "Forskrift om bruk av bilbelte" at Sitat §1 (...) Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke: a. når kjøretøyet står stille, b. under rygging, c. under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område, Når en kontrollør går på bussen for å kontrollere denne vil jo unntak a) og sannsynligvis også unntak c) gjelde. Hvordan kan det deles ut bøter da? Siter Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 14. september Rapporter Del Skrevet 14. september Kanskje de har hjemmel for å sjekke overvåkningskameraer ombord dersom noen blir tatt. Men synes også dette er rimelig uklart, for jeg trodde også det var når bussen kjørte på veier med en viss fartsgrense at påbudet gjelder, men er usikker (på bybusser er det ikke påbud veit jeg). Siter Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. september Rapporter Del Skrevet 14. september Ein baserer seg nok på at det er lite sannsynleg at ein passasjer tek av seg beltet kvar gong bussen stoppar, og at sittande passasjerar utan beøte truleg heller ikkje brukte beltet rett før bussen stoppa. Realistisk sett så tek det nok like lang tid å ta av seg beltet og sette seg tilbake i setet etter at bussen har stoppa heilt opp, som det tek for kontrolløren å ta eit skritt og kike oppover midtgangen rett etter at bussen stoppa heilt opp. Deretter er nok mange av forelegga basert på at folk flest innrømmer dei faktiskeforhold og ikkje er villige til å bruke tid og pengar på å bestride saka i påvente av ei rettssak. Blir det rettssak så er vitneforklaringa til kontrolløren, muligens bussjåføren, og kanskje til og med andre passasjerar som blir bevisførselen om det ikkje er til dømes videoovervåkning som kan nyttast. Og utan at eg veit det, så er det ikkje utenkeleg at ein brukar ein sivilkledd kontrollør som går ombord eit stopp eller to før uniformert personell gjennomfører kontrollen, og at den sivilkledde hjelper til med å peike ut kven som skal ha bot, og som kan være vitne om det skulle bli ei rettssak. Siter Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september Rapporter Del Skrevet 14. september Påbudet gjelder ikke "når kjøretøyet står stille". Du kan ikke ilegges gebyr for at du ikke har på deg beltet når bussen står stille under kontrollen. Du kan ilegges gebyr fordi du ikke hadde det på mens bussen kjørte. Og en buss er full av vitner... Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.