Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg nok en gang fornøyd med vekta, flotte 68,6 kilo og hodet fungerer bedre enn på lenge, godt humør og alt ser ut til å klaffe!
Jeg har da satt første nedtrappingsdose på 0,25 mg og håper ikke noe drastisk skjer! Jeg vil nok fortsette med 0,25 mg lenge da jeg jo har alt for mye stående og datostemplinga er det som blir et problem med lageret jeg har av Ozempic da jeg aldri helt har turt å stole på apotekenes leveranser av medisinen og helgardert med et lager her i huset!
Jeg må innrømme at jeg nå merker at muskelmassen også har blitt redusert (kanskje for mye) siden jeg tross alt er halvert.
Men jeg vil ikke opp i vekt igjen, da er fortsatt en avslutning av livet ett alternativ selv om jeg håper det ikke blir nødvendig.

Jeg er jo så sta at jeg sulteforer meg selv for å passe på at vekta ikke stiger, jeg aksepterer ikke tanken på sånn jeg var før Semaglutid hvor jeg nok var nærmere å gi fullstendig opp grunnet drastisk overvekt og medisinske utfordringer som jeg ikke klarte å håndtere, jeg har fått livet tilbake i gave med beskjed om at ansvaret selvsagt er mitt for å fortsette sånn!

Et par lenker som jeg ikke husker om jeg har postet i tråden:
https://www.forskning.no/medisin-medisiner-menneskekroppen/mange-slutter-for-tidlig-med-slankemedisin-mener-forskere/2528892

https://www.forskning.no/alzheimer-demens-slanking/nye-funn-om-slankemedisin-og-alzheimers/2583239

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker litt på å starte med ozempic selv. 

Jeg har klart å gå ned kilo med å gå turer og sånt, men jeg sliter å komme meg nedover. Både på grunn av ansvar, jobb, energi og tid. Ligger på 140 kg noe sist gang jeg tok vekta i april.

Så tenkte å ta en tur til legen mot slutten av måneden å snakke om dette. Jeg bare tenker på et vekttap som det vil gjøre meg lettere, og jeg lettere kanskje på egenhånd kan ha overskudd til mer. Har arvelig diabetes type-2 også. 

Men hvordan er det økonomisk? Får man det blå resept automatisk hvis man har type-2 diabetes? Mulig at et familiemedlem kommer til å dekke mye av kostnadene for dette i en tid hvis jeg ikke får dette økonomisk nok på egenhånd.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (31 minutter siden):

Tenker litt på å starte med ozempic selv. 

Jeg anbefaler deg absolutt å prøve Ozempic, uten at jeg vet nok om deg (høyde og evt bruk av legemidler)!  😊
Jeg har vært der du er nå med en forferdelig overvekt og jeg har altså nå gått ned 70 kilo KUN med Ozempic og at jeg i tillegg er litt sta!  Ingen trening men lavt inntak av kalorier.. 

For å få maks ut av Ozempic når det gjelder vekt så må du nok skjerpe dietten din, kutte ut sukker og redusere fett.
Og du bør ikke gå i den fella jeg gikk i, du bør fortsette å fungere som vanlig da muskelmassen også forsvinner når du bruker Semaglutid noe jeg etter tre år oppdager og lider under.
Og, det kan være at du må trappe opp / ned mer gradvis enn du selv ønsker.
Du får høyst sannsynlig godkjent legemidlet på blå resept som betyr at det ikke koster all verden! (Hadde du vært nært Lillehammer kunne du 'arve' lageret mitt!)
Fortell om ditt bruk av midler mot Diabetes 2 hvis du kan? Metformin / insulin andre stoffer?
Høyde og alder?

Endret av Woff
  • Liker 1
Skrevet

Høyden min er ca 1,78 og 36 år. Har brukt metformin. Jeg føler at vekttapet mitt har vært ganske minimalt der, og ikke det som det burde være. Som jeg sa så vil jeg jo trene og sånt, fordi jeg ikke hater det. Men energien og tiden gjør det vanskelig for meg ofte.

Sukker får jeg ikke i meg så mye lengre. Prøver å spise mandler for å holde craving for sukker nede.

Trener sporadisk (tilgang på gym gratis i helgene), men prøver å få til spinning og vekter etter jobb minst 1-2 gang i uka. Hvis det ikke blir overtid, eller ting som skjer.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Da bør du gå til legen din og be han lese litt om Metformin og livsfarlige bivirkninger av stoffet. 
Metformin førte til at jeg endte opp på sykehus med akutt nyresvikt og jeg hadde ikke veldig mye levetid igjen!

Med din overvekt så bør du absolutt gjøre noe, og du bør satse grundig! Du spiser etter det korte svaret fornuftig nok, men du jukser vel litt du som alle andre.. Treningen din er jo meget bra, det fortsetter du med!

Metformin er ikke et slankemiddel, det er et stoff for å håndtere diagnosen Diabetes, noe antageligvis Ozempic gjør mye bedre!

Tidsklemma gjør fort at du svikter dine flotte vaner, det blir spist usunt og treningen kan lide som du innrømmer, men det lille du har fortalt betyr at du har et fornuftig liv og at det ikke er mye som må gjøres, men meget fint hvis du klarer å gjøre noe nå og ikke venter 30 år til som jeg gjorde.

OBS: Jeg er ingen lege, men jeg måtte lære min fastlege om Ozempic og virkningene og har gått på stoffet i tre år..   Men vis gjerne fastlegen din dette svaret!

Og: Jeg håper for din skyld at du får til dette! Nok en gang så kjenner jeg deg ikke, men livet ditt har veldig godt av at du får til dette, tenk også på at slekt og venner / venninner vil se forbedringene og like det du gjør!  Fantastisk!
Husk at du kanskje blir kvitt Metformin som ikke akkurat er en trygg løsning, men som mange har glede av!  Les gjerne om den her: https://www.felleskatalogen.no/medisin/glucophage-merck-559656
Det som nesten avlivet meg var: Diabetisk pre-koma sammen med alvorlig nyresvikt!

Hold meg gjerne oppdatert, det er sånne som deg som bør kunne få glede av dette legemidlet og samtidig forhindre store kostnader i helsevesenet fremover i tid!

Stå på!

Endret av Woff
  • Liker 1
Skrevet

Filmvenn Du få garantert OZEMPIC på blå resept av legen din om du har diabetes!!! Du har en BMI på 43 (må minst ha BMI på 30 for å få det på resept)!!! Har du ikke sjekket deg før? Om du har diabeties går man jo til sjekk alle 3 mnd - det må jeg. Ozempic gjør vel at du ikke ha det søtsuget og maten holder seg lengre i magen så du orker ikke spise mer.

Jeg har vanlig dose - kollegen min tar 2x ??? Synes ikke det helper på vekten hos meg .... ikke tatt av mer en kanskje 5 kg (jeg veide vel 120-130 på maks).

Ellers ......

Metformin er jo det første legen gir deg om du har diabetis.

CHATGPT: "

Metformin-tabletter:

• Senker blodsukkeret
  • Gjør kroppen mer følsom for insulin
  • Reduserer sukkerproduksjon i leveren"

De fleste tåler det bra, WOFF er vel en av den 1% som ikke tålte det ... "Metformin og livsfarlige bivirkninger av stoffet. 
Metformin førte til at jeg endte opp på sykehus med akutt nyresvikt og jeg hadde ikke veldig mye levetid igjen!"

JA det gjelder å passe på!  Jeg slet vel mer med diare om jeg tok metformin og alkohol eller MAGNESIUM-tabell (kosttilskudd / brustablett) som egendlig er bra. Du slepper bare en fis, men så kommer det våt ut :( 

Etter noen år med metformin fikk jeg i tillegg  forxiga.  Da gikk jeg faktisk ned 5-10kg.

Nå 15 år senere må jeg ta langtids insulin daglig og skal også begyne med vanlig insulin ...... det går må slutten ...

Akkurat 60. Ja, vi TYPE2 er vel ikke like flink med kosthold som folk som har diabetis 1.

Lei av å stikke meg i fingern for å måle blodsukker. Men sånn sensor som måler kontinuerlig koster vel 1500kr og holder i 2 uker, derfor får kun folk med type 1 den forskrevet på resept :(   Synes at man bør kunne få det 1x året ihvetfall for sjekk.

• Hjerte 1
Skrevet
Filmvenn skrev (8 timer siden):

Sukker får jeg ikke i meg så mye lengre. Prøver å spise mandler for å holde craving for sukker nede.

Mandler og nøtter er litt luremat. det er godt og vist nok sunt, men noe voldsomt med kalorier i det. 100g mandler har 600kalorier. Og det dett går ikke så veldig mye mandler på 100g.

• Hjerte 1
Skrevet
ca119 skrev (12 timer siden):

Du har en BMI på 43! Har du ikke sjekket deg før? Om du har diabeties går man jo til sjekk alle 3 mnd - det må jeg. Ozempic gjør vel at du ikke ha det søtsuget og maten holder seg lengre i magen så du orker ikke spise mer.

Jeg har vanlig dose - kollegen min tar 2x ??? Synes ikke det helper på vekten hos meg .... ikke tatt av mer en kanskje 5 kg (jeg veide vel 120-130 på maks).

Metformin er jo det første legen gir deg om du har diabetis.

De fleste tåler det bra, WOFF er vel en av den 1% som ikke tålte det..

JA det gjelder å passe på!  Jeg slet vel mer med diare om jeg tok metformin og alkohol.

Nå 15 år senere må jeg ta langtids insulin daglig og skal også begyne med vanlig insulin ...... det går må slutten ...

Akkurat 60. Ja, vi TYPE2 er vel ikke like flink med kosthold som folk som har diabetis 1.

Lei av å stikke meg i fingern for å måle blodsukker. Men sånn sensor som måler kontinuerlig koster vel 1500kr og holder i 2 uker, derfor får kun folk med type 1 den forskrevet på resept :(   Synes at man bør kunne få det 1x året ihvetfall for sjekk.

Jeg er ikke der at jeg trenger å regne, mitt råd står seg godt. Jeg har avsluttet kapitlet Diabetes 2 foreløpig, men alle årene jeg gikk med diagnosen var jeg max til fastlege en gang årlig. Søtsuget som du sier er en av virkemåtene til Ozempic, det regulerer ganske mye som feit mat og sukker med vektnedgang som følge.
Jeg har testet ut 2X som du sier men dette er neppe aktuelt, det er avhengig av personen som bruker Ozempic, kanskje halv normal dose holder.. 
De aller fleste tar av betydelig vekt, men å halvere vekta som meg krever nok litt mer enn bare medisinen.

Jeg ble selvsagt satt på Metformin av fastlege, det er veldig trygt, jeg gikk på dette i mange år før en kombinasjon av problemer førte til det jeg refererer til. Det er en annen bruker her på forumet som også NESTEN døde som følge av Metformin så ikke ta lett på problemer som kan oppstå. (Dette er viktig å forstå faktisk, og å blande inn alkohol er neppe det beste!)

For øvrig er Ozempic flott til å dempe lysten også på alkohol og alkoholholdige drikker..

Jeg har brukt både langtidsinsulin og vanlig hurtigvirkende insulin, men takket være Ozempic er nå Insulin historie sammen med Metformin som jeg har totalforbud fra overlegen på Lillehammer sykehus til å bruke igjen.. 

Det er ikke særegent å ikke være flinke nok med kosthold, det tvinger seg fram hele tiden, det gjelder å sette egne grenser og leve etter de! (Sa jeg, som har pimpet sukkerbrus siden jeg var 10 år gammel, 67 år gammel nå!)
Det lille stikket for å måle blodsukkeret merker du etter hvert ikke til, på mitt mest ekstreme sjekket jeg 10 ganger daglig, men altså nå skjer det ikke lenger som alt det andre jeg har kuttet grunnet Ozempic.
😊
Som sagt, jeg er ikke en utdannet lege, men måtte lære fastlege litt om mye, Metformin som han satte meg på, Ozempic, som han ikke kjente godt nok til osv.. Har ny fastlege (dame) og prøver å lære henne at ikke alt er etter fasit. 

Skrevet
leifeinar skrev (12 timer siden):

Mandler og nøtter er litt luremat. det er godt og vist nok sunt, men noe voldsomt med kalorier i det. 100g mandler har 600kalorier. Og det dett går ikke så veldig mye mandler på 100g.

Du har selvsagt helt rett, men kaloriene i seg selv er ikke faren her, det er sukker som er problematisk for oss med Diabetes.
Klarer @Filmvenn å kutte ut sukker ved å spise nøtter så er det et stort pluss. 
Vi spiser beklageligvis for lite produkter rett fra naturen og bruker alt for mye ultraprossesert mat, frukt og grønt bør væere en viktig del av kostholdet til overvektige og diabetikere.  

Skrevet

Om jeg ikke tar feil så man gå på metformin for at kriterie for Ozempic skal være oppfylt. Man kan selvsagt kaste metforminen i søpla.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Trulss skrev (3 minutter siden):

Om jeg ikke tar feil så man gå på metformin for at kriterie for Ozempic skal være oppfylt. Man kan selvsagt kaste metforminen i søpla.

Tusen takk for at du er her!

Det stemmer, det er et 'krav' ja, men i mitt tilfelle hadde jeg forbud mot å bruke Metformin og det må selv lege og de over legen godta. Husk at ALLE fikk Ozempic på blåresept for et par år siden! Legene ga blanke regler om hvem som skulle få legemidlet.
Nå er det ikke så lett da dette er alt for dyr måte å slanke seg på! Og legene har skjønt at det ikke er bare å foreskrive! 
For øvrig har legen min søkt og fått godkjent at jeg skal ha Ozempic, men nå håper jeg at jeg skal klare meg uten... 
Tiden vil vise!

Endret av Woff
Skrevet
5 hours ago, Trulss said:

Medisiner som ikke skal brukes bør leveres tilbake til apoteket for forsvarlig destruering. De gjør det med mindre miljøpåvirkning enn å bare kaste det.

• Liker 1
Skrevet

Bare en liten oppdatering om meg og Ozempic. Jeg har nå brukt 0,25 mg dosen i bare 10 dager men tror at det kanskje blir litt lite for fort! Jeg har de siste dagene merket den stygge ulven og hungeren! 😬
Men jeg er ikke den som gir meg fort, så testing av lav dose fortsetter og ja, jeg håper jeg kan bestemme nok over egen kropp og lyster til å ikke få problemer med vekt og sult!
Jeg er antageligvis nede på det minimum kalorier kroppen må ha for å fungere og det gir seg utslag i at jeg er sulten for ofte.
Dagens middagsmat blir ei wienerpølse i lefse med ketsjup og sennep som avsluttes med en kokosbolle eller et bittelite kakestykke.
Som diabetiker (2) så skal sukker ikke være i kostholdet men som jeg innrømmer så må jeg unne meg litt kos da! 😋
Jeg oppdaterer etter hvert og det er flott hvis jeg kan hjelpe dere andre, bare skriv her og spør! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Espressivo skrev (7 minutter siden):

Har dere erfart det såkalte "Ozempic face"?

Joda, alle? som har benyttet seg av Ozempic / Wegovy og har gått ned i vekt kan ikke skjule at fett blir borte i ansiktet også. 

Jeg mener selv at jeg ble 10 år eldre utseendemessig, men for meg som er så gammel så er helsa og vekta viktigere enn utseende, men som du spør; det setter sine tydelige spor beklageligvis!

Nå spør du ikke meg direkte, men for å få 'Ozempic face' så er nok kriteriet at du har brukt medisinen så lenge at det gir seg utslag i vektnedgang og fett-tap i ansiktet og ellers.

Jeg har hud som er beregnet på en som er dobbelt så 'stor' (feit) så Grevinneheng, Ozempic face, og hudfolder over alt har jeg akseptert, jeg skal tross alt ikke ut og finne meg fine damer på strendene! 🙂
Flott spørsmål @Espressivo! Keep em' coming! 😊

Endret av Woff
Mellomrom og liten bokstav i starten..
Skrevet

Nådde mitt opprinnelige mål i dag, under 100 kg. 99.9, faktisk 😅 Jada, jeg vet, hadde jeg veid meg en time før eller etter ville det stått noe annet, men en seier er en seier. Begynte 21. mai i fjor, ned 35 kg. Nå har jeg oppdatert vekt-appen med et nytt mål, 90 kg innen mai neste år. Bruker 2.4-penn og klikker meg frem til omtrent 1.4, ihht hva legen anbefalte. På 1.4ish går vekten sakte, men bestemt, nedover uke etter uke. Om den stopper opp over lengre tid klikker jeg meg frem til 1.7 på pennen og tester det. 10 kg på et år ser jeg på som enkelt, men ikke vits å sette en altfor ambisiøs måldato og risikere å bli skuffet. 

• Liker 2
Skrevet
Olsenhower skrev (10 timer siden):

Nådde mitt opprinnelige mål i dag, under 100 kg. 99.9, faktisk 😅 Jada, jeg vet, hadde jeg veid meg en time før eller etter ville det stått noe annet, men en seier er en seier. Begynte 21. mai i fjor, ned 35 kg. Nå har jeg oppdatert vekt-appen med et nytt mål, 90 kg innen mai neste år. Bruker 2.4-penn og klikker meg frem til omtrent 1.4, ihht hva legen anbefalte. På 1.4ish går vekten sakte, men bestemt, nedover uke etter uke. Om den stopper opp over lengre tid klikker jeg meg frem til 1.7 på pennen og tester det. 10 kg på et år ser jeg på som enkelt, men ikke vits å sette en altfor ambisiøs måldato og risikere å bli skuffet. 

Gratulerer! Bra jobba :)

Jeg lå rundt samme dose ned til rett under 100, men for å komme meg videre da måtte 1.7 mg til for min del.

Smart å ta deg god tid de siste kiloene, de har lett for og bør gå tregere. Kroppen må få tid til å tilpasse seg den nye virkeligheten, før man begynner å trappe ned supersakte.

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Espressivo skrev (På 10.5.2026 den 14.43):

Har dere erfart det såkalte "Ozempic face"?

Ja, de aller fleste får det om de går ned nok.

Men dette er ikke "Ozempic face". Det er slankeansikt. Medisinen har ingen ting med det å gjøre, annet enn at den muliggjør vektnedgang som for mange ellers ikke hadde vært mulig.

Endret av Elgen-Hansi
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Olsenhower skrev (18 timer siden):

Nådde mitt opprinnelige mål i dag, under 100 kg. 99.9, faktisk 

Veldig bra! Jeg skriver mer om litt!
Når det gjelder dette å veie seg er det ALLTID en til dels stor variabel! Det du bare kan legge deg som vane er at du veier deg en / to ganger i uka under så like forhold som mulig! Laveste vekt har du vel som regel etter morgenstellet? (Jeg veier meg alltid etter en dusj om kvelden, som regel to ganger i uka.. Neppe ideelt, men det har blitt en fast vane hos meg.)
Resultatet du da får er et brukbart snitt som du kan regne med er rimelig i nærheten av fasit!

Og; vekta vil ikke rase ned uansett hva du gjør, reduksjonen kommer den, men vær litt nøye med å beholde muskulaturen din! Her hos meg er også den blitt offer for vektnedgangen..
Og som du er fornuftig og sier så ikke sett for strenge mål! Dette går absolutt rett vei!

For øvrig har jeg i følge vekta gått NED 2 kilo på 10 dager nå, med 'bare' 0,25 mg og uten å kutte ut å leve litt godt heller! Det er alltid litt desert til middagsmåltidet, beklageligvis ofte med sukker men jeg håper at Diabetesen ikke merker det! 😜

Gratulerer med MEGET flotte tall! 

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (5 timer siden):

Men dette er ikke "Ozempic face". Det er slankeansikt.

Og jeg må innrømme at det er vel det dette heter!
Men som jeg akkurat nevnte så reduseres også muskelmassen i takt med fettlaget, så da må 'Ozempic face' trenes daglig med mange ansiktsuttrykk og latter?
Litt fleip på tampen ja! 
Jeg bare sjekket hudfolden på overarmen nå: den er 10-15 cm med hud for mye der fett og muskler skulle vært og nei, det er ikke pent eller praktisk men ett resultat av en enorm vektreduksjon!

Endret av Woff
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...