Woff Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar vidor skrev (7 minutter siden): går folk tilbake til tidligere helsestatus når en kutter slankemedisinen og ender opp med å spise som før igjen Dette skal jeg nok klare å unngå. Jeg satser på at det er fornuft å hente hos fastlege når jeg serverer statistikken jeg nå noterer, jeg aksepterer enkelt og greit ikke å ikke motta nødvendig helsehjelp den siste tiden jeg lever. Hvis det ikke finnes forståelse så finnes det løsninger jeg velger å teste..
Alvine Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Jeg har hørt at man må gå på disse sprøytene resten av livet. Hva skjer om man slutter med dem?
Woff Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) Alvine skrev (1 minutt siden): Hva skjer om man slutter med dem? Hehe, bare følg med her på tråden, jeg skal prøve akkurat det.. Kan godt hende det tar lang tid da.. Går det noenlunde brukbart så kan du lese resultatet her, uansett så vil jeg skrive resultatet og informere om hva JEG finner ut, fastlege har tydeligvis tro på at jeg kan klare det utroligste! Men tilbake til en overvekt på 70 kilo, insulinbruk, blodtrykk og alt det andre blir altså IKKE aktuell for min del. 😊 Endret 24. januar av Woff
Olsenhower Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) Jeg tok en pause før jul. Sluttet drøye to uker før, men merket faretruende raskt, særlig etter en ukes tid, økt appetitt og cravings. Grunnen til at jeg tok en pause var for å se om jeg kunne unngå å bli dårlig i julen. Ikke for å fråtse, men for å kunne spise normale mengder julemat. Og det kunne jeg! Ble ikke kvalm, og tøyet strikken ved å spise mer enn planlagt og følgelig gå opp 4 kg på en måned. Begynte med 0.5 mg etter nyttår og skal i morgen begynne med 1 mg igjen. Har ikke gått mer opp, men er nå klar for å endelig komme under 100, som egentlig var målet mitt å nå innen jul. Hvis jeg slutter helt med Wegovy vil nok vekten fyke oppover, så jeg håper å kunne bruke det så lenge jeg vil. Jeg har ikke vært flink å legge om til en sunn kost. De store, fettete middagene er selvsagt en saga blott. Spiser lite kjøtt og har erstattet en del middager med brødskiver eller havregryn og melk, f.eks. Kjøtt leder ofte til kvalme og diaré på 1 mg.+ for min del. Årets store utfordring er å danne bedre matvaner, og ikke ville ha en måneds pause neste jul bare for å kunne spise mer ribbe. Endret 24. januar av Olsenhower 1
Gjest 92b6f...b79 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Alvine skrev (2 timer siden): Jeg har hørt at man må gå på disse sprøytene resten av livet. Hva skjer om man slutter med dem? Man blir mer sulten igjen. Men forhåpentligvis ikke like mye siden magesekken trekker seg sammen om man spiser mindre over tid og da blir man raskere mett. Og de fleste begynner å trene mer når de mister vekt, det hjelper til med å forhindre at vekten kommer på igjen i samme grad som før. Anonymous poster hash: 92b6f...b79
vidor Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar 6 hours ago, Alvine said: Jeg har hørt at man må gå på disse sprøytene resten av livet. Hva skjer om man slutter med dem? Spør du meg er sannsynligheten til å helt bli kvitt medisinen ganske usannsynlig, da en havner i samme metabolismen som en hadde før hvor kroppen vil bygge seg raskt opp igjen når det ikke holdes i sjakk med medisiner lengre. Det sannsynlige er derfor å finne en vedlikeholdsdose som stabiliserer nåværende vekt. Dette er sannsynlig å få til. Semaglutid finnes også i tablettform om det hjelper på (Rybelsus).
Trulss Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Har en kompis som har gått på slike medisiner i en årrekke og han spiser ikke noe mindre, eller annerledes enn før. Går likevel svakt ned i vekt til tross for et svært ugunstig kosthold. Andre helseproblemer er også bedre nå. Om han derimot hadde endret kosthold er jeg overbevist om at kiloen ville forsvunnet i langt større grad, men han har ikke dette som mål og da blir det vanskeligere å gjennomføre. 1
Elgen-Hansi Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Trulss skrev (På 27.1.2026 den 13.09): Har en kompis som har gått på slike medisiner i en årrekke og han spiser ikke noe mindre, eller annerledes enn før. Går likevel svakt ned i vekt til tross for et svært ugunstig kosthold. Andre helseproblemer er også bedre nå. Om han derimot hadde endret kosthold er jeg overbevist om at kiloen ville forsvunnet i langt større grad, men han har ikke dette som mål og da blir det vanskeligere å gjennomføre. Kommer an på hvordan medisin han går på, men er det GLP-1 så gjør han endringer i livsstilen sin som forårsaker nedgangen. Medisinen i seg selv vil ikke påvirke vekten, den påvirker derimot adferdsmønster. Men det er ikke sikkert han merker denne endringen selv, og derfor tror (og sier) han lever helt likt. 1
Elgen-Hansi Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar vidor skrev (På 25.1.2026 den 3.08): Spør du meg er sannsynligheten til å helt bli kvitt medisinen ganske usannsynlig, da en havner i samme metabolismen som en hadde før hvor kroppen vil bygge seg raskt opp igjen når det ikke holdes i sjakk med medisiner lengre. Det sannsynlige er derfor å finne en vedlikeholdsdose som stabiliserer nåværende vekt. Dette er sannsynlig å få til. Semaglutid finnes også i tablettform om det hjelper på (Rybelsus). Bli kvitt den krever jo at man har gjort særdeles store livstilsendringer, og brukt svært lang tid på å trappe ned medisinen, slik at kroppens naturlige utskillelse av hormonet rekker å stabilisere seg, og at kroppen venner seg til den nye vekta, og ikke bare vil opp igjen (tar flere år). Mange vil jo ikke få til dette, spesielt hvis man var veldig overvektig i utgangspunktet, da det ofte er bakenforliggende genetiske eller kroniske tilstander som gjorde at man var så overvektig. I så fall blir det som med kolesterolmedisin, osv; man kan ikke bare slutte når kolesterolet er normalt igjen, man må fortsette å behandle livet ut. Men jo lavere dose man klarer å holde seg stabil på, jo bedre!
Gjest 4e05c...e5f Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Startet på wegovy i går, faen for priser. 😱 Er det noe jeg kan gjøre for å få ozempic på blåresept istedefor? Gikk på ozempic for noen år siden, og hadde utrolig god effekt av den. 👍 Anonymous poster hash: 4e05c...e5f
Woff Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Gjest 4e05c...e5f skrev (2 timer siden): Er det noe jeg kan gjøre for å få ozempic på blåresept istedefor? Skaff deg Diabetes 2 og start med Metformin og gjerne Insulin, overvekt har du sikkert?, da skal du fint klare kravene for Ozempic (men bare en kort tid da..) For øvrig bør du få BEDRE resultater med Wegovy etter det forskningen viser..
Woff Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Elgen-Hansi skrev (2 timer siden): Mange vil jo ikke få til dette, spesielt hvis man var veldig overvektig i utgangspunktet, da det ofte er bakenforliggende genetiske eller kroniske tilstander som gjorde at man var så overvektig. I så fall blir det som med kolesterolmedisin, osv; man kan ikke bare slutte når kolesterolet er normalt igjen, man må fortsette å behandle livet ut. Men jo lavere dose man klarer å holde seg stabil på, jo bedre! Nå er det akkurat dette jeg skal prøve å få til da legen min ikke engang vil søke om mer medisiner på blå resept.. Jeg har som nevnt slitt med overvekt hele mitt voksne liv, rundt 60 år. Og gikk ned fra 140 kilo til 70 kilo grunnet Ozempic. I tillegg har jeg på den tiden faset ut Insulin og kolesterolsenkende medisin samt et annet legemiddel for å kontrollere blodsukkeret da jeg måtte slutte med Metformin (som holdt på å ta livet mitt!) Men nå er jeg altså IKKE diabetiker lenger i følge fastlege, jeg bruker heller ikke insulin lenger og vekta er normal enn så lenge. Og da må jeg altså kutte ut det legemiddelet som fikk meg ned på normalen, selv om alt tilsier at jeg i løpet av kort tid er tilbake i det helvete jeg sleit med de foregående 60 årene! Jada, jeg trenger absolutt hjelp, men hvor kan jeg få det? Tar i mot tips med enorm takk i så fall! 😊 Jeg tok med det du skrev om Kolesterolmedisiner også, som sagt har jeg nå det siste året kuttet den helt ut (ja, den ble ofret takket være Ozempic!) og jeg har hatt stabilt gode målinger som tilsier null medisinbruk! Jeg kan med andre ord takke Ozempic for et relativt nytt liv uten dyre medisiner. Og akkurat da er tiden inne til å droppe dette helt og bare se an hva som skjer... Er det noe rart at JEG hater norges politikk når det gjelder denne typen livsbevarende medisiner? Dette grunnet en ENORM kostnad for staten?? 1
Elgen-Hansi Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Woff skrev (1 time siden): Nå er det akkurat dette jeg skal prøve å få til da legen min ikke engang vil søke om mer medisiner på blå resept.. Jeg har som nevnt slitt med overvekt hele mitt voksne liv, rundt 60 år. Og gikk ned fra 140 kilo til 70 kilo grunnet Ozempic. I tillegg har jeg på den tiden faset ut Insulin og kolesterolsenkende medisin samt et annet legemiddel for å kontrollere blodsukkeret da jeg måtte slutte med Metformin (som holdt på å ta livet mitt!) Men nå er jeg altså IKKE diabetiker lenger i følge fastlege, jeg bruker heller ikke insulin lenger og vekta er normal enn så lenge. Og da må jeg altså kutte ut det legemiddelet som fikk meg ned på normalen, selv om alt tilsier at jeg i løpet av kort tid er tilbake i det helvete jeg sleit med de foregående 60 årene! Jada, jeg trenger absolutt hjelp, men hvor kan jeg få det? Tar i mot tips med enorm takk i så fall! 😊 Jeg tok med det du skrev om Kolesterolmedisiner også, som sagt har jeg nå det siste året kuttet den helt ut (ja, den ble ofret takket være Ozempic!) og jeg har hatt stabilt gode målinger som tilsier null medisinbruk! Jeg kan med andre ord takke Ozempic for et relativt nytt liv uten dyre medisiner. Og akkurat da er tiden inne til å droppe dette helt og bare se an hva som skjer... Er det noe rart at JEG hater norges politikk når det gjelder denne typen livsbevarende medisiner? Dette grunnet en ENORM kostnad for staten?? Ja, det er helt håpløst! Når resepten fikser både diabetes, overvekt og kolesterol med et virkestoff, så er det klart du burde fortsette å gå på den. Hvis du ikke får overtalt legen din til å fortsette på lavere dose (eller byttet lege til en som vil), så kunne du jo hatt som "fall back" å gå på lav dose wegovy? Hvis du kjøper 2.4 mg penn, og setter 16 klikk pr uke, så får du 18 uker på en penn med 0.5 mg pr uke. Det gir en ukespris på 169 kr. Ikke blå resept billig, men fortsatt relativt billig. Bare husk å oppbevare pennen i kjøleskap 1 1
Woff Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Elgen-Hansi skrev (1 time siden): Hvis du ikke får overtalt legen din til å fortsette på lavere dose (eller byttet lege til en som vil) Joda. fastlege har innsett at jeg jo må trappe ned og jeg får mulighet til det som jeg forøvrig starter med nå i februar. Jeg går ned til 0,5mg i uka og ser hva som skjer, funker det greit blir jeg der en god stund. Funker det IKKE så har jeg og følgelig fastlegen min et problem som det blir opp til meg å løse!! Er det noe rart jeg blir forbandet og irritert?? 😝 Ellers så skal du ha takk for tipset, det er med i mine vurderinger (selvsagt) men jeg slipper jo ikke unna å måtte eksperimentere med egen kropp og doser av legemidler.. DET burde ikke være nødvendig i dag, de burde jo først 'gå etter' disse som MÅTTE ned noen få kilo men som ikke hadde penger til å betale.. Altså sånne som legene gav blåresept til i lassevis for bare et år siden!
Gjest 4e05c...e5f Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Woff skrev (4 timer siden): Skaff deg Diabetes 2 og start med Metformin og gjerne Insulin, overvekt har du sikkert?, da skal du fint klare kravene for Ozempic (men bare en kort tid da..) For øvrig bør du få BEDRE resultater med Wegovy etter det forskningen viser.. Hehe, står over å få den. Men overvekt burde jo være nok i seg selv når man hadde god effekt på den. (Grunn til oppgang er ekstrem pasitivitet grunnet andre kroppslige greier) Kjipt wegovy er så dyr. 1800kr hver måned på laveste dose. Regner med at det ikke fyller opp frikort heller. 😂 Anonymous poster hash: 4e05c...e5f
Woff Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Gjest 4e05c...e5f skrev (16 minutter siden): Hehe, står over å få den. Den beste veien for deg er å kontakte fastlegen din og be vedkommende hjelpe deg med ditt problem! Overvekt ER et alvorlig problem som fort kan bli dyrt og farlig for pasienten og iallefall meget dyrt for helsevesenet. Stå på du!
Woff Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar En ny sak om medisinen: https://sol.no/nyheter/pasienter-far-erstatning-etter-slankemedisin/84190039 67 pasienter har søkt om erstatning for øyesykdommen Naion de har fått etter bruk av medisinene Wegovy og Ozempic. Statistisk rammer øyesykdommen færre enn én av 10.000 pasienter som bruker enten Wegovy, Ozempic eller Rybelsus, som alle er Novo-medisiner.
Woff Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Det begynner å bli en stund siden jeg har vært her og skrevet noe. Jeg har vært på 0,5 mg Ozempic, (halvert dose) siden 2 februar og det går veldig bra så langt! Ulve-hungeren har holdt seg på avstand og vekta er helt stabil på 69 kilo. Men jeg vet jo at det er for tidlig å uttale seg etter bare tre uker da, tenkte jeg bare burde formidle det jeg finner som er positivt! 😉 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå