Gå til innhold

Nytt infrastrukturfond på f.eks. 400 mrd. ?


Anbefalte innlegg

Nå må det vel snart bli slutt på dette at disse enorme inntektene vi har fra olje og gass bare skal gå til investeringer i utlandet og til gunst for kapitaleiere og indirekte til befolkningen der , mens f.eks. viktige fylkesveger her i Norge på våren ofte ser ut som nypløyde potetåkre, og bilistene får både nyreskader og understellsskader på sine biler som de utover i landet gjerne er helt avhengige av pga. manglende kollektivtilbud osv.  Man hører om drosjer som både skal hente eldre og funksjonshemmede i et slikt TT-opplegg, eller skolebarn som av div. grunner  har fått rett til drosje-skyss, men der drosjene nekter å kjøre i perioder pga. reneste u-lands-tilstandene på både kommunale og fylkeskommunale veger om våren   Tenk om vi kunne høre fra regjeringen at nå kom det forslag om endring i bruken av "oljepenger", at det nå skulle  settes av en betydelig slump penger til et infrastrukturfond  for å rette opp alle de uforståelige manglene (i ett av verdens aller rikeste land!) som man stadig ser vist fram i media.    Denne Onkel Skrue-politikken  om å samle mest mulig  inn på dette oljefondet og være i mange sammenhenger knipne overfor prekære behov i vår egen nasjon, den politikken bør snart endres på.  Nå som f.eks. Tyskland nok får problemer med å holde oppe sin industri- og anleggsproduksjon pga. kraftmangel og ikke minst dyr el, så burde effektive og dyktige storkonserner derfra  inviteres til å ta store utbygginger i Norge.   Det er f.eks. beregnet at å sikre alle utsatte bygninger i Norge mot flom og skred, så er det beregnet å koste 85 milliarder.  NVE har et budsjett årlig på  bare 300 millioner, og man så i et nyhetsinnslag nylig om sikring av et tettsted i Nord-Gudbrandsdal (som ble sterkt flomutsatt for noen år tilbake) at der skulle nå NVE bruke hele to tredeler av sitt rel. lille årsbudsjett bare der. 

Det  er nå ledig kapasitet i anleggsbransjen i Norge, dermed intet "press" i økonomien på dette feltet om et slikt infrastrukturfond ble opprettet og brukt av med fornuft, f.eks. til enhver tid vurdert fra myndighetene om ledig kapasitet osv.  Statsministeren har visst uttalt at hvis man satser for mye på f.eks. vegutbygginger nå, så vil det gå utover alderspensjonen "til våre barnebarn". Et litt søkt argument slikt vel?  Alt blir jo bare dyrere å få utført, kanskje fremtidige generasjoner ville satt pris på et velutbygd land å overta? 

Vann og avløpssektoren alene har visst et etterslep på ca. 300 milliarder.  Tilskudd fra et fond ville hindret at innbyggerne får uforsvarlig høye gebyrer å slite med når VA skal utbedres rundt om i landets kommuner.  Og hva med å engasjere slike dyktige arbeidere (hvis mangel på norsk arbeidskraft) som  f.eks. Dubai gjorde før fotball-VM?  Selv med rel. dårlige lønninger derfra så man i ettertid reportasjer om fremmedarbeidere fra Nepal som kom hjem og hadde råd til å bygge nye hjem for sin familie, kjøpe seg et gårdsbruk osv.  Når man så hva f.eks. disse var i stand til å bygge opp (samt at de dro hjem etter ferdige oppdrag), så måtte vel slikt være noe for rike Norge å satse på også?  Få bygget landet til noe bedre der det skranter.  Å bygge ut f.eks. et stort nytt sykehus er f.eks. rel. bare lommerusk for den styrtrike norske staten nå, men politikerne klør seg i hodet og lurer på hvor de skal få pengene fra.  Kalles det ikke molboisme, mon tro?

PS  - Det opplyses fra Norges Bank at de har som oppdrag for Staten å veksle inn 1,3 tusen millioner (1,3 mrd.) HVER DAG ! bare i juni måned  (f.eks.  i april og mai var visstnok dagsbeløpet enda høyere!..) til fremmed valuta (dollar og euro).  Utlandet nærmest  "druknes" av flommen av norske kroner (har vel noe å si for kursen på vår valuta ventelig).  Etter  bare vel 10 måneder så er man utfra juni-beløpet oppe i 400 mrd. som  kunne vært satt inn på  Infrastrukturfondet...  i Norge (kroner), -  og iallfall den perioden kunne man unngå å pøse ut disse store beløpene til utlandet. 

Endret av Skeptikus
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skeptikus skrev (På 5.6.2023 den 23.14):

Nå må det vel snart bli slutt på dette at disse enorme inntektene vi har fra olje og gass bare skal gå til investeringer i utlandet og til gunst for kapitaleiere og indirekte til befolkningen der

Årsaken til dette er for å hindre inflasjon. Som du sikkert har hørt på nyhetene så har vi problemer med inflasjon for tiden, så det har nok aldri vært mindre aktuelt å bruke oljefondet i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 7.6.2023 den 14.12):

Årsaken til dette er for å hindre inflasjon. Som du sikkert har hørt på nyhetene så har vi problemer med inflasjon for tiden, så det har nok aldri vært mindre aktuelt å bruke oljefondet i Norge.

Og du har tydeligvis ikke fått med deg at inflasjonen har sin opprinnelse i utlandet??  Såkalt importert inflasjon. 

Dessuten har du ikke fått med deg punktet nevnt om å ta fra det eventuelle infrastruktur-fondet hvis entrepenører da melder om ledig kapasitet, og kan ta oppdrag til vanlige priser, gjerne via anbud som vanlig.  Ingen inflasjonsfare m.a.o.

Norske staten kunne forresten kjøpe mye nødvendig utstyr fra utlandet nå som den er "stinn av gryn", selv om det må betales mer for det, det har staten faktisk råd til.  Egentlig høyaktuelt f.eks. med brannslukningsfly nå for mer effektivt å slukke skogbranner,  nå som brannvesenet rundt om i landet er veldig bekymret  i denne tørkeperioden, (egentlig helt på tuppa forståelig nok) ref. div. nyhetsinnslag om problematikken,  de tilgjengelige helikopterne er mindre effektive.  Men Onkel Skrue-holdningene til myndighetene mener selvsagt at det er bedre å kjøpe opp forretningsgater i London og lignende greier, og samle enorme midler i utlandet.  Kapitalmarkedene i utlandet strekker nærmest hendene i været nå og ber om å slippe å bli druknet i norske kroner.  Og kronekursen faller videre.  Er det overflod av en "vare", så synker gjerne prisen, litt sammenlignbart er det vel med krona og.  (Det ble meldt om at f.eks.  i Thailand nektet banker å veksle inn norske kroner fra turistene).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Skeptikus said:

Dessuten har du ikke fått med deg punktet nevnt om å ta fra det eventuelle infrastruktur-fondet hvis entrepenører da melder om ledig kapasitet, og kan ta oppdrag til vanlige priser, gjerne via anbud som vanlig.  Ingen inflasjonsfare m.a.o.

 

Det finnes ingen "vanlig" pris på asfalt og asfaltarbeid. Prisen er det markedet til en hver tid er villig til å betale.
Dersom entrepenører vet at de alltid har en utømmelig mengde arbeid hos "onkel skrue" tilgjengelig, så vil de naturlig nok prise seg høyere i privatmarkedet for å prøve å øke profitten sin. Dersom privatmarkedet godtar dette, så vil de øke prisen mot det offentlige igjen.. Det at bedrifter alltid har nok oppdrag er soleklart inflasjonsdrivende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
WiiBoy skrev (På 9.6.2023 den 14.53):

Det finnes ingen "vanlig" pris på asfalt og asfaltarbeid. Prisen er det markedet til en hver tid er villig til å betale.

At det er "markedet" som du påstår bestemmer hva som er akseptabel pris for f.eks. å få bygget eller utbedret eksisterende veger i Norge, var nytt for meg gitt...  Har forstått det slik jeg at det er kommuner, fylker og ikke minst den norske stat (via forslag fra regjering til Stortinget) som er oppdragsgivere ifbm. vegutbedringer/nybygging. Du får forklare hva du mener med dette, hvis du kan, "markedet" er vel et veldig spesielt uttrykk å bruke i en slik sammenheng?  Store vegutbygginger er det selvfølgelig staten som står bak.  Du tror tydeligvis ikke at et samferdselsdepartement har peiling på hva akseptable anbud dreier seg om sånn ca.?  Selvfølgelig har de sammenligningsgrunnlag nok til å avstå fra å gå inn i oppdrag til entrepenører som ev. legger inn en for høy pris på å bygge f.eks. 5 mil med 4-felts i et landskap (og andre sammenlignbare  forhold som må hensyntas), da kunne staten bare la være å sette i gang prosjekter inntil et entrepenørselskap kommer med et akseptabelt tilbud om å utføre oppdraget.  Slike tilbud ville nok dukke opp relativt fort i ettertid fra div. hold...

Det er betydelig "anleggstørke" i bransjen slik som nå for tida visstnok, mye ledig kapasitet.  Hadde det vært opprettet  et slik infrastrukturfond også under dagens regjering (såvidt jeg husker ordnet FrP med noe slikt da de var i regjering), så kunne Norge fått utbedret mye mangelfullt i samfunnet, uten at det skaper noe skadelig press i økonomien som Norges Bank er så overdrevet redd for. Sette i gang der det er ledig kapasitet.  Dessuten hadde det vært mye bedre å bruke mer av pengene som petroleumsbransjen betaler inn i skatter og avgifter ti den norske statskassa i form av norske kroner, bruke mer "oljekroner" her i stedet for å måtte veksle inn 1000 milliarder pr. dag som nå for å kjøpe dollar og euro, for så å putte det inn på dette vanvittig store Oljefondet i relativt (ofte) bl.a. usikre "papirverdier" i det store utland.  Utlandet "drukner" nærmest i norske kroner som Norges Bank på vegne av staten skal kvitte seg med for å kjøpe utenlandsk valuta.  En polsk jorbærplukker uttalte nylig at hun var usikker på om det lenger  var enkelt å få vekslet inn den norske lønna si til polske zloti hjemme i Polen, - så lite ønskelig er norske kroner  dessverre blitt.  

At regjeringen har gjort seg avhengig av det privatkapital-fiendtlige SV har visstnok gjort inntrykk på "markedet", og vurderingen av Norge som en sikker økonomisk havn er sterkt svekket.  Det hadde vel vært hakket  bedre om regjeringen om så heller samarbeidet med Venstre og da, sier vel sitt..

FrP vet jeg vil bruke mer norske kroner  på infrastruktur-utbedringer i Norge nå.  Meget klokt, behovet er enormt, tenk bare på slik som rassikring og flomsikring (på det sistnevnte er det bare "lommerusk" fra staten som NVE får tildelt årlig, helt uforståelig av en styrtrik stat).  Norsk politikere og byråkrater er ikke forstandige nok til å utnytte den voldsomme rikdommen vi nå for tida har til noe varig nyttig for landet. 

Tenk hvilke fordeler for etterkommende slekter (som slike som Støre & Co er så veldig opptatt av)  at mye mer er "på stell" i her i landet, når det gjelder infrastruktur, når deres tid kommer...  F.eks å ikke ta seg råd til den planlagte (nå lagt på is) og mye omtalte InterCity-utbyggingen av jernbanen, det er jo bare dumskap.  Bruk mer av skatte-og avgiftskronene fra oljenæringa her i landet nå, før de må veksles inn til utlandet og dette gigantiske fondet.  Attpåtil kanskje snarere  litt bra for kronekursen sågar, hvis f.eks. utenlandske entrepenører må veksle til seg norske kroner i betydelig monn  for å betale norske underentrepenører og div. annet i Norge.

Hvorfor i all verden kan ikke heller oljeselskapene måtte betale sine skatter f.eks. i dollar til staten, når "alt" likevel skal inn i Oljefondet?  Da man vel sluppet denne tapsbringende og omfattende vekslingsprosessen fra kroner til utenlandsk valuta, om ikke annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...