Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Gjest 84314...0be
Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://ukom.no/rapporter/pasientsikkerhet-for-barn-og-unge-med-kjonnsinkongruens/

Ukom la frem en rapport for kort tid siden basert på studier ved bla. Oslo Universitetssykehus som viser nøyaktig det samme som flere nye utenlandske studier har gjort

  • Sosial smitte er en vesentlig faktor i LHBT -identiteter
  • 80%+ av de som behandles for kjønnsinkongruens feilbehandles, det vil si, de er egentlig ikke trans eller ikke-binære
  • Svært mange av dem har andre alvorlig psykiske sykdommer, og noen klarer tom. å påføre seg selv sykdommer som Tourettes eller DID (multippel personlighetsforstyrrelse) av andre som de lærer i sosiale medier
  • Hormonblokkere, hormoner og kirurgi, særlig i ung alder, ødelegger fler enn det hjelper, og selvmordsfrekvensen forblir ekstremt høy, og det er ekstremt vanskelig om ikke umulig å detransisjonere noen som har begynt behandling før puberteten er ferdig

Rapporten ble raskt fordømt og påklaget på alle mulige måter av masse organisasjoner.

Men det som i klarhet skjer er altså at man nå produserer fler LHBT-personer på samlebånd. Jo tidligere man når dem, jo mer sårbare er de for denne påvirkningen. Særlig jenter og unge kvinner er utsatt. Svært mange selvdiagnoserer på TikTok og andre steder. Og det ligner i økende grad på en slags kultbevegelse.

Jeg tror personlig at de fleste aktivistene og folkene som holder på med dette er velmenende - men de gjør utrolig mye skade. Og omfanget øker og øker. For hver generasjon ser forekomsten av LHBT ut til omtrent å doble seg.

Før var folk goth, så var de emo, nå er de homo (ok trans eller ikke-binære men det rimer ikke :p).

Men altså ja - det er på tide å stanse dette nå. Voksne mennesker må sette ned foten. Dette tullet går alt for langt. Verken religion eller ideologi bør får fotfeste i skolene våre. Barna kan fint lære seg sin egen seksualitet på egen hånd (pun intended).

Hvor tenker du de skal lære om dette? På internett? For eksempel komme på dette forumet og spørre om råd? 

Jeg blir kvalm bare av tanken. Forestill deg en 15-år gammel gutt som føler seg unormal og utenfor fordi han blir tiltrukket av gutter. Logger på et tilfeldig internettforum hvor han blir nedspammet med dritt og påstander om at han er unormal, psykisk syk etc, og at det ligger i hans biologiske natur å være tiltrukket av kun kvinner og hva enn han gjør som er utenfor den gammeldagse normen så er han syk og unormal. 

Jeg orker ikke folk lenger. Folk suger så inn i helvete. Og nei, jeg er verken ikke-binær, homofil eller trans. 

Anonymous poster hash: 84314...0be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Phantom Software skrev (4 timer siden):

På den annen side kan mange barn være låst i rammer hjemme der de blir veldig ensidig påvirket, så det kan være sunt å få med seg et litt mer nyansert bilde.

Prøv å snu litt på flisa. Tenk deg at du jobber i et land hvor de kulturelle normene er mer konservative enn her. Så får du vite en dag at skolen du sender barna dine på har hatt en «stein en trans»-dag.

Vil du da føle takknemlighet over at samfunnet har kompensert for den ensidige påvirkningen du har i hjemmet på dine barn, og gitt dem et mer nyansert bilde?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Trusler er ugreit og det var sikkert ikke lakk og lær til barn. 

Hvorfor i all verden trenger man en barnepride? Pride er en markering og det er ikke slik at alle trenger å identifisere seg med Pride fordi en er "skeiv".

La barn være barn og ikke brikker i politiske, religiøse og trendy markeringer.

Trenger barn å delta i pride for å bygge opp trygghet på egen identitet???

Ser nå overskrift avlyser barnefestival, blir litt feil vinkling. Pride markering er mer riktig.

Jeg ser nå at det var en åpen festival uten at noen krav å delta. F.eks at man drar dit i skoletid.

Dette er et vepsebol av en debatt, og jeg er egentlig ikke sikker på at jeg har lyst til å delta. Dels fordi det er så steile fronter, særlig på nett, og dels fordi jeg ikke er del av "miljøet" selv. Jeg vet ikke så mye om dette. 

Det sagt. Jeg tenker det er viktig at barn også lærer å anerkjenne at ulike legninger og selvoppfattelser finnes. Om du liker den ene eller andre, eller føler deg som slik eller sånn, du er uansett likeverdig alle andre. 

Noen barn kjenner på disse følelsene. De tenker at de er "annerledes" og kanskje at det er noe "galt" med dem. Det skal vi ta på alvor. Barn som sitter med disse tankene skal bli møtt på en god måte, og de fortjener å være trygge på at det er plass til dem i storsamfunnet. Uansett. 

Slik sett syns jeg en pridemarkering for barn høres ut som en fin ting. Når Redd Barna var arrangør har jeg vondt for å tro at det skulle være så veldig galt heller. Nå kjenner jeg ikke til arrangementet, så jeg vil ikke mene så mye om det. 

Så syns jeg dog at dette kanskje får litt i overkant mye plass i (sosiale) media for tiden. Om man bare surfer sosiale medier kan man få inntrykk av at det er mange flere i dette miljøet enn det faktisk er, at annenhver tenåring har en av "bokstavene". Jeg leste et utdrag av en skolebok der det sto noe sånt som at "legene tildeler deg et kjønn ved fødselen", underforstått at dette like godt kan være feil og at du kan være hva du vil. Isolert sett er det jo ikke feil å skrive det sånn, men jeg tenker vi ikke må glemme at dette tross alt er unntakene. Det store flertallet opplever det ikke sånn. Men igjen, de få som gjør det, skal vi naturligvis ta på alvor. 

Så er det også synd at debatten forsøples helt av folk i den ene leiren som snakker om pedofili og grooming, og folk i den andre leiren som blir illsinte bare du ymter noe som kan minne om kritikk. Det gjør hvertfall at jeg trekker meg unna, og at jeg har blokkert en del av disse uttrykkene fra twitterfeeden min. Jeg orker ikke. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (4 timer siden):

Tviler jeg på. Det er ikke meningen fra naturens side. Jeg har personlig en teori om at dette er traumer fra barndommen. Vi er derimot født for å elske det motsatte kjønn for det er i vårt DNA ect med tanke på reproduksjon av menneskeheten.

Hvor mange barn har du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Phantom Software said:

Har du hørt om kjærlighet?

Det som skiller en vennskapsrelasjon fra en homoseksuell relasjon er det seksuelle, å si at homoseksualitet handler om kjærlighet er bare å skjule for barn hva det egentlig går ut på. Det er derfor barn ikke har noe å gjøre i slike parader, de kan ikke forstå hva det handler om.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest 916e7...964

Bra at barn lærer om kjærlighet og følelser.

Men hold trans-propaganda langt unna barn. 

Ser heller ingen grunn til at man skal blande inn barn med en parade som nyter S/M og lignende fetisjer.

Hva man snakker om i hjemmets fire vegger får være en privatsak. 

Anonymous poster hash: 916e7...964

Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (2 minutter siden):

Det som skiller en vennskapsrelasjon fra en homoseksuell relasjon er det seksuelle, å si at homoseksualitet handler om kjærlighet er bare å skjule for barn hva det egentlig går ut på. Det er derfor barn ikke har noe å gjøre i slike parader, de kan ikke forstå hva det handler om.

Hadde du kjæreste på f.eks barneskolen?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (2 minutter siden):

Vil ikke beskrive slik interesse som noe heteroseksuelt.

Av det motsatte kjønn altså..

Poenget er uansett at barn fint kan ha kjæreste uten at det er noe mer enn å være sammen og kanskje en klem.

Så man kan fint ha kjæreste uten at det er noe seksuellt :)

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e0fd7...19a
Nimrad skrev (6 timer siden):

Jo, man er født homofil/lesbisk

Ingen er født med legningen sin. De fleste har ingen bestemt legning de ti første årene. 

Anonymous poster hash: e0fd7...19a

Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at det barn driver med seg imellom ikke kan sammenlignes med det som voksne gjør.

Det virker ikke slik:

Elefantmesteren skrev (1 time siden):

Finnes ingen grunn til at prepubertale unger skal være med i sexparader.

 

Endret av aklla
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pride kan være like mye politikk som 17. Mai.

 

Jeg tror med slike holdninger som siterte så er det mer en projisering av sin egen forakt som er problemet, enten det skulle være mot homofile, transpersoner, eller Norge.

Gjest 916e7...964 skrev (21 minutter siden):

Men hold trans-propaganda langt unna barn. 

Ser heller ingen grunn til at man skal blande inn barn med en parade som nyter S/M og lignende fetisjer.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Så er det også synd at debatten forsøples helt av folk i den ene leiren som snakker om pedofili og grooming, og folk i den andre leiren som blir illsinte bare du ymter noe som kan minne om kritikk.

Dette er veldig presist. Digital debatt om verdi-spørsmål domineres av ytterpunkter, og de voksne, moderate (kjedelige) stemmene har en tendens til å bli overdøvet eller trekke seg it.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Pride kan være like mye politikk som 17. Mai.

 

Jeg tror med slike holdninger som siterte så er det mer en projisering av sin egen forakt som er problemet, enten det skulle være mot homofile, transpersoner, eller Norge.

Hvis jeg kritiserer en parade som glorifiserer det å veie 200kg, forakter jeg da overvektige mennesker?

Eller er det mulig å respektere andre mennesker og samtidig kritisere noen av valgene de tar, eller kravene de stiller ovenfor andre?

-k

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...