Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Finner det hele litt merkelig at en del ikke klarer å se for seg at "barne-drag" kan holdes barnevennlig.
Lurer på om de holder barna hjemme når skolen holder "vinter-fest" ettersom fest oftest har alkohol og fyll og at da barnehagen holder "vinter-fest", så er det vel utenkelig at det er noe annet enn fyll..

Hvor mange klikker i vinkel når de finner ut at syden-hotellet de bor på har egen barne-bar tro :hmm:

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (3 timer siden):

Ihvertfall helt til enkelte nå har importert en tåpelig kulturkrig fra USA

Jeg er helt enig. Import av tåpelig kulturkrig fra USA er vi lite tjent med.

Så hvorfor ser vi så mange kulturkrigere på ytre, progressive venstre? Har du noen råd til hvordan vi kan overtale dem til å slutte å dra dritten inn i landet?

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Finner det hele litt merkelig at en del ikke klarer å se for seg at "barne-drag" kan holdes barnevennlig.
Lurer på om de holder barna hjemme når skolen holder "vinter-fest" ettersom fest oftest har alkohol og fyll og at da barnehagen holder "vinter-fest", så er det vel utenkelig at det er noe annet enn fyll..

Hvor mange klikker i vinkel når de finner ut at syden-hotellet de bor på har egen barne-bar tro :hmm:

Ja. Og hvorfor er det så mange som reagerer på neger-boller og neger-arbeid, det er jo ikke sånn at alle som har tatt ordet neger i sin munn har ment noe galt med det?

Jeg tipper at de klikker i vinkel når de finner ut at negro er et ord litt lenger sør i Europa.

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Synes info om seksualitet kanskje passer bedre for ungdommer? Hvertfall gjorde det det før.

Hvordan mennesker ønsker å gå kledd og hvilke rollemønster de ønsker å følge er en del av deres seksualitet.
Det samme er deres kjønnsidentitet, og legning.

Jeg synes også det er et problem at vi ikke har noe separat ord for hva som foregår i hodet og som ikke handler om å oppnå sex eller handler om lyst til sex, separat ord for berøring og forelskelse og intime følelser som handler om kjærlighet men som ikke handler om sex, og separat ord for å beskrive elementer innen seksuell interaksjon som følge av opphisselse.

Alle tre er under paraplyen seksualitet, og de to første er noe som er helt normalt og uproblematisk å fortelle om til barn, den andre er noe barn opplever selv og trenger å snakke om, og den tredje er noe vi kan spare å fortelle mye om til ungdom fra offentlig side.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke Pride handler om homofiles rettigheter lenger. Det har blitt et hysterisk sirkus, et krakilsk hyl om oppmerksomhet. Og det er en gigantisk bjørnetjeneste for de aller fleste homofile. Folk som er mot Pride, er i forsvinnende liten grad mot homofile, men de er møkk lei av uke etter uke hver sommer med insisterende "se på oss, se på oss, elsk oss, elsk oss!" Og hvis du ikke bilfaller - stilltiende eller aktivt - er du automatisk en homohater, homofob, transfob, mannsgris, neo-konservativ, reaksjonær og det som verre er.

Etter voldsomme motreaksjoner og boikotter mot blant annet Bud Light og Target ser vi at flere selskaper og institusjoner nå vegrer seg mot å inkludere pride-symbolikk i sine logoer, ikke akkurat sjokkerende at disse egentlig ikke bryr seg særlig om hva enn verdier eller budskap men snarere hoppe på trender for PR. Jeg får inntrykk av flere vanlige mennesker begynner å bli rimelig lei av både Pride og Woke fordi det først og fremst har vært så påtrengende de siste åra, samt bli stemplet med lugubre kallenavn kun ved å bare nevne at nok er nok. Utfordringen for oss 'commoners' er å da signalisere at selvom vi er lei av aktivisme\reklame\politisering så trenger vi ikke adoptere eller godta genuint hat mot visse grupper, som sikkert vil noen vil prøve å dyrke i kjølvannet av den tilsynelatene skiftende trenden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 timer siden):

Ja. Og hvorfor er det så mange som reagerer på neger-boller og neger-arbeid, det er jo ikke sånn at alle som har tatt ordet neger i sin munn har ment noe galt med det?

Ja det kan en si, men å reagere så sterkt på at disse navnene blir byttet ut er egentlig like rart. 

knutinh skrev (14 timer siden):

Jeg tipper at de klikker i vinkel når de finner ut at negro er et ord litt lenger sør i Europa.

Ja så vi har altså norske alternativer, svartboller, svart arbeid, enkelt og greit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra Dagbladets leder:

«En ting er sikkert – informasjon om hva det vil si å være lesbisk, homofil, bifil eller heterofil gjør ikke barn verken mer eller mindre lesbiske, homofile, bifile, eller heterofile. I stedet gjør det dem tryggere på seg selv og mer inkluderende overfor andre,» skriver Redd Barna på sine nettsider. Den tryggheten og inkluderingen forsøker enkelte voksne å ta fra barna. Det kan vi ikke finne oss i.

https://www.dagbladet.no/meninger/pa-tide-a-sta-opp/79430343

skaftetryne32 skrev (21 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlMB4e/regnbueflagg-paa-balkongen-tent-paa-fryktelig-trist

De hater så mye at de var villige til og brenne mennesker levende, litt spesielt kan en si. Dette er grunnen til at vi trenger barne pride, trenger åpenbart en holdningskampanje av et eller annet slaget. 

Vi er bare fem dager inn i juni og hatet har allerede kommet mer til syne enn gjennom hele måneden i enkelte tidligere år.

I Stavanger:

Dag og Matias lot seg ikke stoppe av anonymt brev – da kappet noen ned pride-flagget deres
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0QO4LE/dag-og-matias-lot-seg-ikke-stoppe-av-anonymt-brev-da-kappet-noen-ned-pride-flagget-deres

Sitat

Dag Svihus fikk et anonymt brev i posten som ba ham droppe pride-flagget i år. Reaksjonene lot ikke vente på seg etter at han og naboen likevel hengte opp flagget 1. juni.


I Seljord:

Regnbueflagg tent på i Seljord
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APWlgz/regnbueflagg-tent-paa-i-seljord

Sitat

Det var forbipasserende som så at flagget var tatt ned og delvis tent på i natt, og som meldte det inn til kommunen.

- Det kom som en veldig stor overraskelse. Vi har ikke hatt noen sånne hendelser tidligere, sier Eide.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlMB4e/regnbueflagg-paa-balkongen-tent-paa-fryktelig-trist

De hater så mye at de var villige til og brenne mennesker levende, litt spesielt kan en si. Dette er grunnen til at vi trenger barne pride, trenger åpenbart en holdningskampanje av et eller annet slaget. 

Har ikke lest mye om saken, er det barn som har tent på?

Barnepride er mer show og morro, læring skjer i skolen. Regnbueflagget har barna lært mye om. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Ja det kan en si, men å reagere så sterkt på at disse navnene blir byttet ut er egentlig like rart. 

Litt som at det er litt rart at noen reagerer på at det er rart å bruke «pridetog» om et arrangement som henvender seg til barn, eller?

Er det greit å ha meninger om hvilke termer andre mennesker bruker, eller er det ikke greit?

Sitat

Ja så vi har altså norske alternativer, svartboller, svart arbeid, enkelt og greit. 

«Neger-arbeid» og «svart arbeid» er ikke synonymer. Det første betyr en jobb som de fleste ikke vil ha. Det siste betyr at man unngår å betale skatt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

merkelig nok blir neger arbeid ofte utført av svart arbeidskraft. 

Jeg kjenner til bilmekanikere og snekkere som jobber svart men som er like bleik som meg selv

Jeg kjenner til folk som er mørk som natten men som betaler sin skatt med like mye/lite glede som meg selv.

Jeg er uvillig til å ramse opp hva jeg regner som «uattraktivt» arbeide, men jeg har sett folk av alle mulige etnisiteter (inklusive min egen) gjøre jobber jeg ikke ønsker meg selv.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/86xyr/byens-eneste-dotoemmer

Usikker på hvilken stereotyp du prøver å fremme her.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Litt som at det er litt rart at noen reagerer på at det er rart å bruke «pride» om et arrangement som henvender seg til barn, eller?

Nei ikke i det hele tatt, holdnings kampanjer er helt vanlige, når de trengs. Det er dog veldig rart og bry seg så altfor veldig om navnet på en sjokoball med sukkerfyll, for folk flest er det nok en gedigen ikke sak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg kjenner kriminelle jeg også. 

Hva var det du prøvde å fram med sammenligningen din mellom «neger arbeid» og «svart arbeid»? Prøver du i etterkant å dekke over at du ikke visste at det betyr helt forskjellige ting?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Nei ikke i det hele tatt, holdnings kampanjer er helt vanlige, når de trengs.

Så at folk reagerer på de samme termene som du reagerer på er helt normalt. At de reagerer på termer som du ikke reagerer på er unormalt. Du er normal og de som skiller seg fra deg er unormale?

Sitat

Det er dog veldig rart og bry seg så altfor veldig om navnet på en sjokoball med sukkerfyll, for folk flest er det nok en gedigen ikke sak. 

Men fremdeles viktig nok til at de for alt i verden ikke må hete negerboller? Dvs, de som argumenterer for «A» har en sunn interesse for en viktig sak. De som argumenterer for «ikke A» har en latterlig interesse for en sak som ingen burde bry seg om?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Men fremdeles viktig nok til at de for alt i verden ikke må hete negerboller?

Eller viktig nok til at det må på død og liv hete negerboller, akkurat det samme, jeg bryr meg ikke, du kan kalle det negerboller om du vil, men jeg ser ikke poenget med å sutre over tapet av ordet negerboller eller å sutre over at det ikke heter negerboller lenger. Det er en ikke sak for meg,  jeg forstår ikke engasjementet for eller mot ordet neger, en ting er sikkert det er 2 sider av samme mynt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...