Gå til innhold

Bærbare Photoshop Lightroom 20k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke så mange med Oled og stor skjerm.

For 20000 så får en f.eks denne med IPS skjerm:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=8482427

Acer Nitro

    12. generasjons Intel® Core™ i7-prosessor
    NVIDIA® GeForce® RTX™ 4060-grafikkort (8 GB)
    17,3 tommer 165Hz QHD IPS Slim Bezel-skjerm
    16 GB DDR5 4800 MHz, 1024 GB PCle NVMe SED SSD

Nå kjenner ikke jeg til dette med Ai kravene til skjermkort. Men tipper at RTX 4060 kan være greit. Jeg vet at RTX 3060 har vært regnet som greit før dette med Ai kom.

Husk også å tenke på hvor mye minne datamaskinen skal ha, er det f.eks 16 eller 32 GB minne.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg selv er Windows bruker , er jeg bare nødt til å nevne MacBook Pro med den nye M2 chippen. Ytelsen på den er bare helt fenomenal , og den knuser stort sett alt av Windows baserte laptopper på ytelse.

Var en tråd på Dpreview for en stund siden,  der den klarte å prossesere et kamera med over 40 MPX oppløsning på under 10sec med Denoise AI.

Trenger heller ikke å tenke så mye på mengden RAM i dette tilfellet , da den er rask uansett.

Lenke til kommentar

Tok opp det med apple, men hun var helt i mot å bruke apple!
Vet ikke grunnen, men hun ville bare ikke ha apple.

Så da er det å finne skikkelig bærbar.

Forresten så har hun denne skjermen utenom:
https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/skjermer-og-tilbehor/pc-skjerm/asus-proart-pa278qv-27-pc-skjerm/224075

 

og denne bærbare fra før:
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc-og-macbook/asus-zenbook-13-oled-um325ua-pure10-133-baerbar-pc/p-1185502/

Hun synes det går for tregt, å kunne også tenkt seg en større bærbar å redigere på når hun er på farten. (ikkje spør meg hvorofor, men jeg har sagt eg kan hjelpe)

Lenke til kommentar

Hun går nok for en pcen som pcen som du Svein M linket til, viss det ikke plutselig dukker opp noe bedre!
Så får hun utnytte skjermkortet skikkelig.

Den stasjonære pcen hun har nå, så holder nok CPUen henne igjen, da det er en Ryzen 5 1400 cpu som står i, parret med et RTX 3060 og 16GB ddr4 3200mhz ram.
Var noe jeg skrapte sammen til hun for en billig peng for ei stund tilbake, hun betalte meg 5000kr totalt for pcen.


Så nå ville hun ha større bærbar istedenfor stasjonær pc :) (ikke spør hvorfor, hk i den skal tåle en 3950X, men vil hun ha bærbare, så skal hun få en bærbare)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt greie på dette med fotoeditering. Og dette med skjerm er en ting jeg er litt usikker på. Den ting jeg likte med den Acer maskinen jeg linket til først er at den har "100% DCI-P3". Og skjermen har også spec: IPS, 2560 x 1440, 300 cd/m². Det virker som om det er en forholdsvis god skjerm (god på farger), men ikke mer lysstyrke enn det må være.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lightrooms denoise tar omtrent 1 min og 30 sek på Apple Mac Mini M1 (8 kjerner gpu + 8 kjerner cpu) med 16 GB ram. Testbildet var en 45,4 MP raw-fil fra Nikon Z8. Tiden det tok å åpne denoise og generere en forhåndsvisning er ikke tatt med. Dette tok imidlertid kun et par (vel..kanskje opp mot 5) sekunder.

På en gammel ThinkPad (T480s) med i7-8550U og 16 GB ram tar den samme operasjonen rundt 16 min og 30 sek.

Nå sier ikke dette så veldig mye, men den gamle ThinkPaden er maskinen jeg bruker på reise og på hytten. Absolutt ikke en maskin jeg anbefaler for bildebehandling, men det går helt greit...så lenge du ikke skal bruke denoise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant en sammenligning her mellom Apple M1 og noen PC'er med skjermkort. Det ser ut til at maskinen med RTX 2080 8GB grafikkminne kom omtrent likt ut med Apple maskinene i hastighet. Noe som skulle tilsi at en maskin med Nvidia RTX skjermkort med 8GB grafikkminne er et godt valg (selv GTX 1660 Ti, 6GB gjør det ganske godt).

16″ M1 Max, 64GB (M1)    0:30:26  
14″ M1 Max, 32GB (M1)    0:30:35   
Intel 10900K, 32GB, RTX 2080 8GB (GPU)    0:31:12 
14″ M1 Pro, 16GB (M1)    0:31:39  
13″ M1, 16GB (M1)    0:39:06 
Intel 9700K, 64GB, GTX 1660 Ti, 6GB (GPU)    0:45.15  
Intel 4770K, 32GB, GTX 1060 3GB (GPU)    0:57:48

https://phototacopodcast.com/making-denoise-ai-faster/?utm_content=cmp-true

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...