Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alternativ til halonslukningsapparater


Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt en halonslukker, men den er veldig gammel. Halon er det beste brannslukningsapparatet noensinne, men det har vært forbudt i over 20 år. Pulveret ødelegger elektronikk, og CO2-slukkere er store og tunge. Vet du om en god erstatning for halon, eller hvor man kan få tak i det?Screenshot_20230526_211128_Photos.thumb.jpg.621a6bfe580a827b637ebf15e737e086.jpg 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativet er nok CO2, selv om de er tunge.

Halon er et glimrende middel for brannslukking, har selv hatt det installert i båt, og har testet det på øvelse for mange år siden.
Lite er så effektivt.

Problemet er selvfølgelig at Halon er freongass, og ødelegger ozonlaget, i tillegg til at det er svært giftig, og livsfarlig.

Inergen gjør vel noe av det samme, fortrenger oksygen, men det tror jeg ikke kommer i slukkeapparater, kun til industriell bruk.

Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):

Alternativet er nok CO2, selv om de er tunge.

Halon er et glimrende middel for brannslukking, har selv hatt det installert i båt, og har testet det på øvelse for mange år siden.
Lite er så effektivt.

Problemet er selvfølgelig at Halon er freongass, og ødelegger ozonlaget, i tillegg til at det er svært giftig, og livsfarlig.

Inergen gjør vel noe av det samme, fortrenger oksygen, men det tror jeg ikke kommer i slukkeapparater, kun til industriell bruk.

Halon er faktisk ikke spesielt giftig, i hvert fall ikke 1211 og 1301. Bruken av halon er imidlertid forbudt i hele Europa og Norge. Mest giftig er tetraklormetan, som tidligere ble brukt i brannslukningsapparater.

Lenke til kommentar
William2101 skrev (1 time siden):

Halon er faktisk ikke spesielt giftig, i hvert fall ikke 1211 og 1301. 


De er vel giftige, men DuPont, som sto bak Halon, hevdet for en del tiår siden at kortere eksponering av små mengder ikke var farlig, og at det faktisk var mindre farlig enn andre slukkemetoder osv.

De hadde sågar en video av en kar i en glassboks fylt med Halon, sånn for å vise hvor trygt det var, men dette er mindre konsentrasjoner av Halon.

Høyere konsentrasjoner, opp mot 10% i 15-30 minutter, er derimot svært farlig, og 1211 er vel så vidt jeg husker verre enn 1301.

Halon er beslektet med freon, et annet fiffig produkt fra DuPont som var helt trygt ... helt til det ikke var det, samme med Teflon, som EU nå vil forby.

Freon er vel i hovedsak klor og fluor, men dersom det også inneholder brom, så kalles det Halon, og det er ikke akkurat de meste helsebringende stoffene å innta, men du har forsåvidt rett, hovedsaken til at man gikk bort fra Halon var miljøskadene.
Risikoen for helsemessig skade ved normal bruk av Halon som brannslukkemiddel var minimal, men i høyere konsentrasjoner er både 1211 og 1301 svært giftig/skadelig.

Husker jeg rett, så gikk man vel bort fra automatiske slukkesystemer med Halon i fritidsbåter på nittitallet en gang, fordi det kunne være helseskadelig i små avstengte rom, og fordi Halon kunne fortrenge oksygen i slike situasjoner, og føre til kvelning, i verste fall død, dersom noen sov i båten e.l. når slukkesystemet ble utløst.

Fra 2000 har Halon vært helt forbudt på grunn av miljøskadene, da særlig på ozonlaget.

 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...