Gå til innhold

Formueskatt hvis man eier et firma?


Anbefalte innlegg

Kort spørsmål. tallene er fiktive.

 

Hvis jeg alene eier et firma som har verdier som til sammen er verdt 5.000.000 kroner, må jeg betale formueskatt på det?

Hvis jeg for eksempel driver et lite firma med noen gravemaskiner, lastebiler og annet mindre utstyr, som til sammen utgjør en verdi på 5.000.000 kroner.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Eriksendrul said:

Kort spørsmål. tallene er fiktive.

 

Hvis jeg alene eier et firma som har verdier som til sammen er verdt 5.000.000 kroner, må jeg betale formueskatt på det?

Hvis jeg for eksempel driver et lite firma med noen gravemaskiner, lastebiler og annet mindre utstyr, som til sammen utgjør en verdi på 5.000.000 kroner.

Skattemessig saldoverdi - gjeld = formuesgrunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (På 26.5.2023 den 20.53):

enkeltpersonforetak med 2 ansatte utenom eier som da ikke kan være ansatt.

det er få fordeler med og drive som enk kontra as, om du driver enk og går tom for arbeid har du feks ikke krav på dagpenger fra staten. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkeltpersonsforetak med ansatte = kjemperisikabelt. Ta kontakt med advokat og revisor og etabler AS. Går noe galt (stor kunde som ikke betaler / betaler sent, ansatt som sies opp og som saksøker deg, gravearbeid som går galt og som medfører betydelig erstatningsansvar uten tilstrekkelig ansvarsforsikring etc etc) så kan kreditor gå på deg personlig. Du hefter for all gjeld personlig. I verste fall må du selge hus etc. 

Skattemessig spiller det ikke så veldig stor rolle. I dag, se svar fra Sverre1969 ovenfor. AS'et betaler ikke selv formuesskatt, men verdien av AS'et vil inngå i ditt formuesgrunnlag. Verdien beregnes med basis i aksjeverdien. Det blir neppe store forskjeller, det er vel en verdsettelsesrabatt for aksjer, men det blir neppe store forskjellen. Snakk med en skatteadvokat eller med revisor! Ikke tro at du vil få gode skatteråd på et diskusjonsforum (jeg forundres stadig over mennesker som setter sin lit til hva tilfeldige fremmede mennesker råder dem til på et eller annet forum / facebook-side). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...