Gå til innhold

Havarert 40 hk susuzi påhengsmotor, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd. Motoren min (en 40 hk susuzi påhengsmotor) I dag når jeg var på sjøen røyk deg mye fra motoren. Etter en stund stoppet den. Da jeg skulle prøve å restarte med snoren klarte jeg ikke å Rikke den. Når motoren kjølnet gikk det fint å dra. Men startet ikke. Jeg mistenker alt for mye olje på tanken. Trenger tips før jeg gjør mer 😊 Hilsen fortvila båtfører 😩

Endret av Uderzo
forbedret emnetittel
Lenke til kommentar
  • Uderzo endret tittelen til Havarert 40 hk susuzi påhengsmotor, trenger hjelp.
Videoannonse
Annonse

Ut ifra det du skriver så kan det virke som om motoren har blitt for varm. Siden du ikke klarer og rykke på motoren når den er varm så er det tegn på at den ikke har fått kjøling.

Hvis motoren ikke har fått kjøling så kan følgende ting skje

Motorblokken sprekker, topplokket er ofte første som ryker, da får du ikke trykk nok i motoren til og starte.

Stemplene i motoren har blitt ødelagt, Igjen så får du ikke trykk

Stemplene i motoren kan ha blitt bøyd/deformert og ødelagt sylinderveggen, igjen så får du ikke trykk

Stempelringene kan ha blitt ødelagt, da kan olje komme inn feil sted i motoren og ødelegge plugger og div annet. 

 

Det er vanskelig og si hva som har skjedd, Men siden du ikke fikk rørt på motoren når den var varm så tyder det på overoppheting, og det er dessverre noe dritt. Du kan ha vært heldig, men du må bare prøve å starte den igjen, får du liv i den så pass på at det kommer kjølevann ut bak, kommer ikke den strålen etter ganske kort tids drift så skru av motoren. 

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...