Gå til innhold

Reduksjon i lønn men økt bonus


Gjest ac115...dca

Anbefalte innlegg

Gjest ac115...dca

Har fått ett jobbtilbud som jeg er litt usikker på. Fastlønnen reduseres med ca 100 000, litt avhengig av årets oppgjør. Men til gjengjeld økes bonus fra ca 25 000 til 200 000 - 500 000. 

Jeg er usikker på hvor 'lett' det vill være å oppnå bonus. 

Hva tenker dere om slik løsning, er det verdt risikoen å gå ned i fastlønn? Det vil jo påvirke feks lånegrad da dette avgjøres basert på fast inntekt.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ac115...dca
ITtraktor skrev (6 minutter siden):

Hvor høy er fastlønnen? Dersom den uansett er til salt i grøten og vel så det er det jo ingen krise med 100k mindre. 

Dagens er 900, regner med minimum 50 økning i år.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar

Umulig å si uten å vite premissene for å få bonus, derav dumt å godta før de betingelsene ligger på bordet.

Men mitt utgangspunkt er at bonus er nettopp det kalles - en bonus. Det bør ikke erstatte fastlønn med mindre betingelsene er så gode at det er umulig å ikke gå over fastlønn. 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca
MrL skrev (2 minutter siden):

Umulig å si uten å vite premissene for å få bonus, derav dumt å godta før de betingelsene ligger på bordet.

Men mitt utgangspunkt er at bonus er nettopp det kalles - en bonus. Det bør ikke erstatte fastlønn med mindre betingelsene er så gode at det er umulig å ikke gå over fastlønn. 

 

Det kommer til å fastsettes etter ansettelse, så det er også en bekymring. Men etter hva jeg forstår går 'butikken' bra slik at det skal være gode muligheter for å tjene nok penger de neste årene. Så jeg er ikke kjempe bekymret, men skulle gjerne sett oppsettet først. Iallefall når det utgjør så mye.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca skrev (Akkurat nå):

Det kommer til å fastsettes etter ansettelse, så det er også en bekymring. Men etter hva jeg forstår går 'butikken' bra slik at det skal være gode muligheter for å tjene nok penger de neste årene. Så jeg er ikke kjempe bekymret, men skulle gjerne sett oppsettet først. Iallefall når det utgjør så mye.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Det er stort rødt flagg som jeg personlig aldri godtatt.

Går buttikken så bra har de fint råd til å betale deg 100K ekstra og betale bonusen i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca

Det skal også nevnes at jeg i overgangen vill gå fra mellomleder til toppledelse i det nye selskapet. Så det er veldig bra for min personlige utvikling da det er i toppledelsen jeg vill være. Men jeg ser også muligheter for å komme opp i nåværende selskap, over tid.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca skrev (42 minutter siden):

Det skal også nevnes at jeg i overgangen vill gå fra mellomleder til toppledelse i det nye selskapet. Så det er veldig bra for min personlige utvikling da det er i toppledelsen jeg vill være. Men jeg ser også muligheter for å komme opp i nåværende selskap, over tid.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Mer ansvar med andre ord? Burde vel i så fall lønnes vesentlig bedre enn nåværende stilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Mer ansvar med andre ord? Burde vel i så fall lønnes vesentlig bedre enn nåværende stilling. 

Ja, men med bonus vill den jo lønnes bedre. Men det kommer jo med en risiko.

 

Det er også to helt forskjellige selskap, en gigant mot ett lite selskap.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett ikke hatt problem med å få det meste av bonus med som grunnlag for lån. Men kan jo vise til jevn bonus over mange år. 

Med såpass høy inntekt har du sikkert passe attraktiv kompetanse, så risikoen for å stå uten jobb om det skulle skjære seg helt er ganske liten?

Det er litt sært om de ikke kan si noe som helst om bonusordning før du starter. Du må jo vite om det er målbasert, timebasert, er det en vrien og topptung trapp der du aldri egentlig kan nå frem og de siste 350.000 er uoppnåelige? Men det må jo hjelpe å sitte i toppledelsen for å påvirke egen lønn.

Lenke til kommentar

Husk også at bonus kan einsidig endrast av arbeidsgjevar utan grunn, du har derfor aldri nokon garanti på at du får bonus eller kor mykje bonus du får ettersom arbeidsgjevar kan flytte målstengene. 

Det er alltid ein grunn for at arbeidsgjevar vil bruke bonus istaden for lønn, så det du må spørre deg sjølv om er om du er i det segmentet av tilsette som både vil og kan legge ned arbeidet som krevs for å få ein bra bonus. 

ideelt sett bør du være i ein posisjon der du er attraktiv nok på arbeidsmarkedet til å legge ned arbeidet og finne deg ein annan jobb den dagen du ikkje får den bonusen du ønsker. 

Eg synes også at du har blitt forespeila eit stort spenn i bonus, alt frå eit ubetydeleg beløp til det som for mange er ei årsløn. Det indikerere for meg at bonusen nok ikkje berre er styrt av din arbeidsinnsats åleine.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca

For å gjøre dette med bonusen mer klart skal det dannes en ledergruppe, og denne gruppen skal sammen sette opp bonusordningen med innspill i fra alle lederene. Jeg er en av de første som blir ansatt inn i gruppen.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar

Høres greit ut for meg. Jeg synes det er ok å starte litt lavere i ny jobb så lenge jeg liker de jeg skal jobbe meg og tror på at jeg kan øke lønnen etterhvert. Da kan jeg vise meg frem og så heller ta litt i de på de første lønnssamtalene. Personlig liker jeg muligheter til stor bonus fordi jeg har tid og mulighet til å legge ned ekstra arbeid for å oppnå de. Det kan jo ofte passe dårlig for mange.

Jeg ville ikke ha vært så redd for dette byttet på grunn av lønn - virker som du står greit i det uansett og virker jo som du har greie muligheter til økt lønn i den nye stillingen når du selv er med i ledergruppen.

Viktigere med folk og arbeidsoppgaver her? Og du får en lederstilling på CV'en.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca
Phantom Software skrev (3 timer siden):

Høres greit ut for meg. Jeg synes det er ok å starte litt lavere i ny jobb så lenge jeg liker de jeg skal jobbe meg og tror på at jeg kan øke lønnen etterhvert. Da kan jeg vise meg frem og så heller ta litt i de på de første lønnssamtalene. Personlig liker jeg muligheter til stor bonus fordi jeg har tid og mulighet til å legge ned ekstra arbeid for å oppnå de. Det kan jo ofte passe dårlig for mange.

Jeg ville ikke ha vært så redd for dette byttet på grunn av lønn - virker som du står greit i det uansett og virker jo som du har greie muligheter til økt lønn i den nye stillingen når du selv er med i ledergruppen.

Viktigere med folk og arbeidsoppgaver her? Og du får en lederstilling på CV'en.

Ja det er mye positivt her, ny stilling med mer ansvar som er bra for CV/videre utvikling. Ikke minst er det retningen jeg ønsker å ta. 

Jeg har også mulighet til å tjene langt mer enn jeg gjør i dag om jeg oppnår topp bonus, men det kommer såklart med en risiko. Jeg lever helt fint på fastlønnen stillingen gir meg. Så det er ingen krise.

Jeg tror nok det blir ett jobb bytte, etter å ha marinert på det ett par dager nå.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar
Gjest ac115...dca

Endte opp med å takke nei til tilbudet, en reduksjon på rundt 100 000 i fastlønn samt usikker bonusordning ble for mye for meg å svelge.

Trodde det var over, men de sparret med at de ønsker å møte meg på disse tingene så vi skal ha ett møte på mandag for å diskutere samt gå igjennom bonusordningen slik den står i dag.

Blir spennende. Klarer de å møte meg på 950 i fastlønn og bonus ordning ser overkommelig ut blir det nok ett jobb bytte.

Anonymous poster hash: ac115...dca

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...