Gå til innhold

Reklamasjon Laptop med ødelagt ladeport, anse saken som tapt?


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en MSI laptop for to år siden på Elkjøp.  Laderen begynte å lade dårlig for et par uker siden.  Her burde jeg nok ha levert den inn på reklamasjon.  Men jeg kunne snu litt på laderen i porten, og da ladet pcen, jeg kunne bruke den og tenkte ikke noe mer på det. Det er en helt normal rund laptoplader, se bilde under.  Brukte pcen slik i noen dager.

Så forverret skaden seg da jeg tok ut laderen, pinnen inne i ladeporten fulgte med laderen når jeg tok ut laderen. 

 

Elkjøp mener jeg har brukt makt og det er selvforskyldt skade.  Vil det være vanskelig å argumentere for at jeg fikk et defekt produkt her?

 

spacer.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At pinnen i ladeport fulgte med ut peker ikke kun på kunden som ansvarlig.

Derimot om verksted ser at det er sport av andre påkjenninger enn kontakt rett ut og inn, bli noe annet. Altså harde skråvbevegelser, som da, ofte er at man har dratt i ledningen, snublet i ledning, brukt den i hardt spenn osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringte forbrukerrådet og han mente det var vanskelig å sannsynliggjøre at det var defekt ladeport i utgangspunktet her. Det blir ord mot ord, det man evt kan gjøre er å få tilbake pcen og gi den til et uavhengig organ for å få en vurdering. 

Noe annet jeg stusset på var at jeg ikke kan få tilbake pcen uten å betale. (se bilde under)  Fikk ikke opplyst dette når jeg leverte den inn til reklamasjon men de sa jeg måtte signere før jeg kan levere inn og når jeg sjekker dokumentet jeg har signert står det der at jeg må betale for undersøkelse på verksted :D jaja..

 

Eventuelt må saken til mekling, sjekket forbrukertilsynet og mekling tar minimum 3-4 måneder.  

 

Lang ventetid og mye mas, eller betale 2700 spenn (som er prisoverslag som da fort blir + 15% ) :P ikke den verste reparasjonssummen, men sure penger.

 

 

Skjermbilde 2023-05-26 160255.png

Skjermbilde 2023-05-26 161355.png

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Svein M said:

Reparatør har vel funnet at den er skadet av ytre påvirkning. Så da dekkes det nok ikke.

Reparer for 2710.23 er vel greit om PC har verdi over dette.

Elkjøp har som standard å skylde på kunden for å unngå kostnader.

Jeg ville bedt om dokumentasjon for hvorfor de mener dette er en feil forårsaket av kunde.

Min mening er at senterpinne skal ikke kunne bli ødelagt, siden pluggen ligger i en "barrel" som burde ta eventuelle sideveis/oppned slag. Jeg tipper pluggen er av dårlig kvalitet og har ikke tålt antall inn/ut interaksjoner.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gitt meg på dette siden det ikke er et helt ukjent fenomen på laptoper fra MSI, søk på "MSI laptop broken charge port".

Ser ut som den vanligste feilen er at pinnen løsner fra ladeporten og forsvinner inn i maskinen eller at hele ladeporten løsner, vil tro at det skal godt gjøres at pinnen i midten løsner sånn uten videre selv med røff behandling så dette er nok en svakhet på disse maskinene.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja, må si dette problemet tyder på forferdelig dårlig design som viser seg ved at mange opplever problemer med det. Sånn bildet ser ut så ligger alle muligheter åpen for å ikke rote til designet for at dette skal være så problematisk. Gjør en dette designet rett, er det svært usannsynlig at det vil oppstå problemer med mindre man behandler maskinen svært uforsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en bærbar JBL Høyttaler fra Elkjøp i 2018, Jeg tok den ikke engang ut av emballasjen før jeg la den i en sekk jeg skulle ha med på hyttetur. Pakket den ut på hytta, skrudde den på, koblet til telefonen og høyere høyttaler var ødelagt. Det kom en skurrende jævlig lyd. Pakket den tilbake, leverte den på Elkjøp og sa at høyere høyttaler er ødelagt, jeg vil gjerne ha en ny JBL høyttaler. Ladeledning og et par andre kabler som fulgte med lå fortsatt i ubrutt emballasje.

"Nei, dette er forårsaket av feil bruk eller skade påført av deg, vi tar ikke retur på slikt". Klagde flere ganger, pratet med butikksjef, pratet med Elkjøps hovedkontor. Ingen hjelp og få, Selv etter at butikksjefen så at jeg har lagt igjen mange mange tusen kroner der via tidligere kjøp, aldri bytta, klaga eller returnert noe som helst før, så tror de at jeg skal prøve å lure dem for 1.500 kroner, De klarer seg sikkert fint uten meg, men hadde de byttet denne uten å krangle hadde jeg lagt igjen mange tusen kroner til der, kjøper over middels mye ting som butikker som Elkjøp tilbyr.

 

Så ja, Lykke til. 

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte en bærbar JBL Høyttaler fra Elkjøp i 2018, Jeg tok den ikke engang ut av emballasjen før jeg la den i en sekk jeg skulle ha med på hyttetur. Pakket den ut på hytta, skrudde den på, koblet til telefonen og høyere høyttaler var ødelagt. Det kom en skurrende jævlig lyd. Pakket den tilbake, leverte den på Elkjøp og sa at høyere høyttaler er ødelagt, jeg vil gjerne ha en ny JBL høyttaler. Ladeledning og et par andre kabler som fulgte med lå fortsatt i ubrutt emballasje.

"Nei, dette er forårsaket av feil bruk eller skade påført av deg, vi tar ikke retur på slikt". Klagde flere ganger, pratet med butikksjef, pratet med Elkjøps hovedkontor. Ingen hjelp og få, Selv etter at butikksjefen så at jeg har lagt igjen mange mange tusen kroner der via tidligere kjøp, aldri bytta, klaga eller returnert noe som helst før, så tror de at jeg skal prøve å lure dem for 1.500 kroner, De klarer seg sikkert fint uten meg, men hadde de byttet denne uten å krangle hadde jeg lagt igjen mange tusen kroner til der, kjøper over middels mye ting som butikker som Elkjøp tilbyr.

 

Så ja, Lykke til. 

huff ja, ble overrasket over hvor vanskelig det skal være, en gigantkjede som elkjøp tyner sine kunder for noen ekstra tusenlapper.  Du tok ikke elkjøp til meklingsrådet? 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 time siden):

Om ladeporten er et eget kretskort som slotter inn på HK og ikke integrert på HK ville jeg nok ha vurdert å bytte denne selv.

I følge verkstedet må de bytte hovedkortet, se bildet nederst.

 

vidor skrev (4 timer siden):

Ja, må si dette problemet tyder på forferdelig dårlig design som viser seg ved at mange opplever problemer med det. Sånn bildet ser ut så ligger alle muligheter åpen for å ikke rote til designet for at dette skal være så problematisk. Gjør en dette designet rett, er det svært usannsynlig at det vil oppstå problemer med mindre man behandler maskinen svært uforsiktig.

 

Normalt men godt brukt bærbar pc. 

 

 

Ser også det er et vanlig problem med den typen laptop, et advokatfirma i usa undersøker omfanget her.

Er denne  jeg kjøpte for to år siden, så blir ladeporten ødelagt rett etter at garantien har gått ut :D 

Jeg har godtatt reparasjonskostnaden da så får vi se, vet ikke hvor mye jeg orker å styre med det.  Trodde det skulle være en grei lett affære men var mye tull.  Men jeg skal be om dokumentasjon for hvorfor de mener dette er en feil forårsaket av meg som bruker og peke på det er en vanlig feil.

 

 

 

Skjermbilde2023-05-24155907.png.ba5e8ed50dd8574299cdfa1403e90fc9.png

 

Endret av d4sh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
d4sh skrev (8 timer siden):

huff ja, ble overrasket over hvor vanskelig det skal være, en gigantkjede som elkjøp tyner sine kunder for noen ekstra tusenlapper.  Du tok ikke elkjøp til meklingsrådet? 

Jeg gadd ikke sette i gang den mølla over 1500 kroner. Det er en liten pris å betale for å lære seg at visse butikker gir fullstendig F selv om du har vært en fast og god kunde i mange år tidligere.

 

Blir det ord mot ord så må du forbedre deg på at du som forbruker ikke er så beskyttet av lovverket som man tror. For om du nå bruker massevis av timer og mye energi på å forfølge slike saker så er fortsatt ikke butikken forpliktet til å erstatte noe annet enn produktet om de etter mange titals mail, diskusjoner, Dokumentasjon, ergelse, frustrasjon, timer og eventuell reising til og fra butikk ender opp med å gi seg. Så er det verdt det? 

 

Et annet eksempel er et razer man O war headsett jeg kjøpte i sin tid der hodeputen knakk av etter helt vanlig bruk, byggekvalitet var fryktelig dårlig selv om lyden var veldig bra. Butikken (teknikmagasinet) nektet å hjelpe meg fordi det var en fysisk skade. Litt som i ditt tilfelle. De mente jeg selv måtte kontakte og sende produktet til Razer i tyskland osv. Endte med og ta det på innboforsikring, fikk tilbake rett over 1700 kr av de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (På 27.5.2023 den 9.13):

Jeg gadd ikke sette i gang den mølla over 1500 kroner. Det er en liten pris å betale for å lære seg at visse butikker gir fullstendig F selv om du har vært en fast og god kunde i mange år tidligere.

 

Ringte forbrukerrådet igjen, de fortalte man kan betale reparasjon under protest, og så melde saken til forbrukertilsynet likevel.  Har fortalt elkjøp dette og sendt inn sak til mekling. 

 

Svar: "Takk for din henvendelse. Du blir kontaktet av en saksbehandler i løpet av 3-4 måneder. " :D

 

Jaja, men er ikke bra at elkjøp slipper unna selv om det er småsaker.  Så får se hva forbrukertilsynet synes.

 

Axefjord skrev (På 26.5.2023 den 17.28):

Jeg ville bedt om dokumentasjon for hvorfor de mener dette er en feil forårsaket av kunde..

Ba om dokumentasjon fra verkstedet på hvorfor dette er min feil, spesielt når det er en veldig vanlig feil på msi laptoper.  De gadd ikke engang kontakte verkstedet, svarte bare dette:

image.thumb.png.4601f425e307fa4c04b76825f64a3cdf.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
d4sh skrev (46 minutter siden):

Ringte forbrukerrådet igjen, de fortalte man kan betale reparasjon under protest, og så melde saken til forbrukertilsynet likevel.  Har fortalt elkjøp dette og sendt inn sak til mekling. 

 

Svar: "Takk for din henvendelse. Du blir kontaktet av en saksbehandler i løpet av 3-4 måneder. " :D

 

Jaja, men er ikke bra at elkjøp slipper unna selv om det er småsaker.  Så får se hva forbrukertilsynet synes.

 

Ba om dokumentasjon fra verkstedet på hvorfor dette er min feil, spesielt når det er en veldig vanlig feil på msi laptoper.  De gadd ikke engang kontakte verkstedet, svarte bare dette:

image.thumb.png.4601f425e307fa4c04b76825f64a3cdf.png

 

Håper du får det du har krav på, Lykke til :) 

Det som er fryktelig irriterende når kundeservice/support blir kranglete og mener ting ikke er reklamasjon eller garanti er at vi som forbrukere må bruke masse tid, frustrasjon og tålmodighet for og ta disse kampene, mens de som argumenterer mot oss får betalt. Og hva er "lønna" vår for alt det styret om det går vår vei? Lønna er at de pengene vi brukte i utgangspunktet ikke går i dass. Tidsbruken, frustrasjonen og tålmodigheten er netto minus. Spesielt frustrerende er når du vet (sånn som i dette tilfellet) at det ikke er en brukerfeil, Hvordan mishandler/ødelegger man en ladeport i utgangspunktet? Det er jo ikke akkurat hjertekirurgi å sette i en lader. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elkjøp sagaen fortsetter. Fått tilbake pcen og kost meg et par dager med Fortnite så skjer dette: 

https://youtu.be/5JprOoZBlk0

Jaja. Klok av skade er det bare å skru av med en gang så ikke jeg får skylden for noe og levere inn på reklamasjon igjen i morra 😂

Tusen takk Eriksendrul, enormt med pes ja. Unødvendig pes også. Virker nesten som planlagt foreldelse dette her.  Neste gang jeg skal kjøpe pc blir det nok Power.

Eriksendrul skrev (På 31.5.2023 den 19.40):

 

Håper du får det du har krav på, Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...