d4sh Skrevet fredag kl 11:50 Rapporter Del Skrevet fredag kl 11:50 Hei Kjøpte en MSI laptop for to år siden på Elkjøp. Laderen begynte å lade dårlig for et par uker siden. Her burde jeg nok ha levert den inn på reklamasjon. Men jeg kunne snu litt på laderen i porten, og da ladet pcen, jeg kunne bruke den og tenkte ikke noe mer på det. Det er en helt normal rund laptoplader, se bilde under. Brukte pcen slik i noen dager. Så forverret skaden seg da jeg tok ut laderen, pinnen inne i ladeporten fulgte med laderen når jeg tok ut laderen. Elkjøp mener jeg har brukt makt og det er selvforskyldt skade. Vil det være vanskelig å argumentere for at jeg fikk et defekt produkt her? Siter Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet fredag kl 12:47 Rapporter Del Skrevet fredag kl 12:47 Den skal vare lengre enn 2år. Så om det ikke viser tegn på fysisk maktbruk har du en god sak. 1 Siter Lenke til kommentar
plankeby Skrevet fredag kl 12:59 Rapporter Del Skrevet fredag kl 12:59 At pinnen i ladeport fulgte med ut peker ikke kun på kunden som ansvarlig. Derimot om verksted ser at det er sport av andre påkjenninger enn kontakt rett ut og inn, bli noe annet. Altså harde skråvbevegelser, som da, ofte er at man har dratt i ledningen, snublet i ledning, brukt den i hardt spenn osv. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet fredag kl 13:52 Rapporter Del Skrevet fredag kl 13:52 Elkjøp er ganske dårlige på reklamasjoner. Kjøp annen steds. 1 Siter Lenke til kommentar
vidor Skrevet fredag kl 14:17 Rapporter Del Skrevet fredag kl 14:17 Normalt må pluggen inn et stykke i ladeporten før den møter på pinnen, så sannsynligheten for at dette også skyldes svakheter i produktet mener jeg er overhengende. Det å legge all skyld på kunden her mener jeg er temmelig scummy. 1 Siter Lenke til kommentar
d4sh Skrevet fredag kl 14:19 Forfatter Rapporter Del Skrevet fredag kl 14:19 Ringte forbrukerrådet og han mente det var vanskelig å sannsynliggjøre at det var defekt ladeport i utgangspunktet her. Det blir ord mot ord, det man evt kan gjøre er å få tilbake pcen og gi den til et uavhengig organ for å få en vurdering. Noe annet jeg stusset på var at jeg ikke kan få tilbake pcen uten å betale. (se bilde under) Fikk ikke opplyst dette når jeg leverte den inn til reklamasjon men de sa jeg måtte signere før jeg kan levere inn og når jeg sjekker dokumentet jeg har signert står det der at jeg må betale for undersøkelse på verksted jaja.. Eventuelt må saken til mekling, sjekket forbrukertilsynet og mekling tar minimum 3-4 måneder. Lang ventetid og mye mas, eller betale 2700 spenn (som er prisoverslag som da fort blir + 15% ) :P ikke den verste reparasjonssummen, men sure penger. Siter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet fredag kl 14:26 Rapporter Del Skrevet fredag kl 14:26 Reparatør har vel funnet at den er skadet av ytre påvirkning. Så da dekkes det nok ikke. Reparer for 2710.23 er vel greit om PC har verdi over dette. 1 Siter Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet fredag kl 15:28 Rapporter Del Skrevet fredag kl 15:28 58 minutes ago, Svein M said: Reparatør har vel funnet at den er skadet av ytre påvirkning. Så da dekkes det nok ikke. Reparer for 2710.23 er vel greit om PC har verdi over dette. Elkjøp har som standard å skylde på kunden for å unngå kostnader. Jeg ville bedt om dokumentasjon for hvorfor de mener dette er en feil forårsaket av kunde. Min mening er at senterpinne skal ikke kunne bli ødelagt, siden pluggen ligger i en "barrel" som burde ta eventuelle sideveis/oppned slag. Jeg tipper pluggen er av dårlig kvalitet og har ikke tålt antall inn/ut interaksjoner. 1 Siter Lenke til kommentar
El burro Skrevet fredag kl 18:21 Rapporter Del Skrevet fredag kl 18:21 Jeg hadde ikke gitt meg på dette siden det ikke er et helt ukjent fenomen på laptoper fra MSI, søk på "MSI laptop broken charge port". Ser ut som den vanligste feilen er at pinnen løsner fra ladeporten og forsvinner inn i maskinen eller at hele ladeporten løsner, vil tro at det skal godt gjøres at pinnen i midten løsner sånn uten videre selv med røff behandling så dette er nok en svakhet på disse maskinene. 1 Siter Lenke til kommentar
vidor Skrevet fredag kl 18:34 Rapporter Del Skrevet fredag kl 18:34 Ja, må si dette problemet tyder på forferdelig dårlig design som viser seg ved at mange opplever problemer med det. Sånn bildet ser ut så ligger alle muligheter åpen for å ikke rote til designet for at dette skal være så problematisk. Gjør en dette designet rett, er det svært usannsynlig at det vil oppstå problemer med mindre man behandler maskinen svært uforsiktig. 1 Siter Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet fredag kl 19:35 Rapporter Del Skrevet fredag kl 19:35 (endret) Jeg kjøpte en bærbar JBL Høyttaler fra Elkjøp i 2018, Jeg tok den ikke engang ut av emballasjen før jeg la den i en sekk jeg skulle ha med på hyttetur. Pakket den ut på hytta, skrudde den på, koblet til telefonen og høyere høyttaler var ødelagt. Det kom en skurrende jævlig lyd. Pakket den tilbake, leverte den på Elkjøp og sa at høyere høyttaler er ødelagt, jeg vil gjerne ha en ny JBL høyttaler. Ladeledning og et par andre kabler som fulgte med lå fortsatt i ubrutt emballasje. "Nei, dette er forårsaket av feil bruk eller skade påført av deg, vi tar ikke retur på slikt". Klagde flere ganger, pratet med butikksjef, pratet med Elkjøps hovedkontor. Ingen hjelp og få, Selv etter at butikksjefen så at jeg har lagt igjen mange mange tusen kroner der via tidligere kjøp, aldri bytta, klaga eller returnert noe som helst før, så tror de at jeg skal prøve å lure dem for 1.500 kroner, De klarer seg sikkert fint uten meg, men hadde de byttet denne uten å krangle hadde jeg lagt igjen mange tusen kroner til der, kjøper over middels mye ting som butikker som Elkjøp tilbyr. Så ja, Lykke til. Endret fredag kl 19:51 av Eriksendrul 1 Siter Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet fredag kl 21:46 Rapporter Del Skrevet fredag kl 21:46 Om ladeporten er et eget kretskort som slotter inn på HK og ikke integrert på HK ville jeg nok ha vurdert å bytte denne selv. Siter Lenke til kommentar
d4sh Skrevet fredag kl 22:44 Forfatter Rapporter Del Skrevet fredag kl 22:44 Eriksendrul skrev (2 timer siden): Jeg kjøpte en bærbar JBL Høyttaler fra Elkjøp i 2018, Jeg tok den ikke engang ut av emballasjen før jeg la den i en sekk jeg skulle ha med på hyttetur. Pakket den ut på hytta, skrudde den på, koblet til telefonen og høyere høyttaler var ødelagt. Det kom en skurrende jævlig lyd. Pakket den tilbake, leverte den på Elkjøp og sa at høyere høyttaler er ødelagt, jeg vil gjerne ha en ny JBL høyttaler. Ladeledning og et par andre kabler som fulgte med lå fortsatt i ubrutt emballasje. "Nei, dette er forårsaket av feil bruk eller skade påført av deg, vi tar ikke retur på slikt". Klagde flere ganger, pratet med butikksjef, pratet med Elkjøps hovedkontor. Ingen hjelp og få, Selv etter at butikksjefen så at jeg har lagt igjen mange mange tusen kroner der via tidligere kjøp, aldri bytta, klaga eller returnert noe som helst før, så tror de at jeg skal prøve å lure dem for 1.500 kroner, De klarer seg sikkert fint uten meg, men hadde de byttet denne uten å krangle hadde jeg lagt igjen mange tusen kroner til der, kjøper over middels mye ting som butikker som Elkjøp tilbyr. Så ja, Lykke til. huff ja, ble overrasket over hvor vanskelig det skal være, en gigantkjede som elkjøp tyner sine kunder for noen ekstra tusenlapper. Du tok ikke elkjøp til meklingsrådet? Siter Lenke til kommentar
d4sh Skrevet fredag kl 22:45 Forfatter Rapporter Del Skrevet fredag kl 22:45 (endret) xClaymanx skrev (1 time siden): Om ladeporten er et eget kretskort som slotter inn på HK og ikke integrert på HK ville jeg nok ha vurdert å bytte denne selv. I følge verkstedet må de bytte hovedkortet, se bildet nederst. vidor skrev (4 timer siden): Ja, må si dette problemet tyder på forferdelig dårlig design som viser seg ved at mange opplever problemer med det. Sånn bildet ser ut så ligger alle muligheter åpen for å ikke rote til designet for at dette skal være så problematisk. Gjør en dette designet rett, er det svært usannsynlig at det vil oppstå problemer med mindre man behandler maskinen svært uforsiktig. Normalt men godt brukt bærbar pc. Ser også det er et vanlig problem med den typen laptop, et advokatfirma i usa undersøker omfanget her. Er denne jeg kjøpte for to år siden, så blir ladeporten ødelagt rett etter at garantien har gått ut Jeg har godtatt reparasjonskostnaden da så får vi se, vet ikke hvor mye jeg orker å styre med det. Trodde det skulle være en grei lett affære men var mye tull. Men jeg skal be om dokumentasjon for hvorfor de mener dette er en feil forårsaket av meg som bruker og peke på det er en vanlig feil. Endret fredag kl 23:16 av d4sh Siter Lenke til kommentar
vidor Skrevet i går, 00:12 Rapporter Del Skrevet i går, 00:12 Virker som de ikke bryr seg om norsk lov og at de drar norske kunder inn i hovedkverna si og behandler dette kompensatorisk med billige deler, men lar deg betale for dette og reparasjonsutgifter. 1 Siter Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet i går, 07:13 Rapporter Del Skrevet i går, 07:13 d4sh skrev (8 timer siden): huff ja, ble overrasket over hvor vanskelig det skal være, en gigantkjede som elkjøp tyner sine kunder for noen ekstra tusenlapper. Du tok ikke elkjøp til meklingsrådet? Jeg gadd ikke sette i gang den mølla over 1500 kroner. Det er en liten pris å betale for å lære seg at visse butikker gir fullstendig F selv om du har vært en fast og god kunde i mange år tidligere. Blir det ord mot ord så må du forbedre deg på at du som forbruker ikke er så beskyttet av lovverket som man tror. For om du nå bruker massevis av timer og mye energi på å forfølge slike saker så er fortsatt ikke butikken forpliktet til å erstatte noe annet enn produktet om de etter mange titals mail, diskusjoner, Dokumentasjon, ergelse, frustrasjon, timer og eventuell reising til og fra butikk ender opp med å gi seg. Så er det verdt det? Et annet eksempel er et razer man O war headsett jeg kjøpte i sin tid der hodeputen knakk av etter helt vanlig bruk, byggekvalitet var fryktelig dårlig selv om lyden var veldig bra. Butikken (teknikmagasinet) nektet å hjelpe meg fordi det var en fysisk skade. Litt som i ditt tilfelle. De mente jeg selv måtte kontakte og sende produktet til Razer i tyskland osv. Endte med og ta det på innboforsikring, fikk tilbake rett over 1700 kr av de. 1 Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.