Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppdaget mulig skadedyr i leilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje fordi jeg har hatt skjeggkre selv at jeg tenkte "skjeggkre" med en gang jeg så de bildene.

Hvor fant du dem? Sølvkre liker fukt, de finner du som regel på bad, vaskerom, slike ting. Skjeggkre bor overalt. 

Sett opp noen feller. Når du finner dem på gulvet er det nok en del av dem, så det burde ikke ta så lang tid før du har fangst ... 

Lenke til kommentar

Takk for gode svar fra alle tre. Jeg fant den pilende over gulvet i gangen nært ytterdøren og slo den halvt ihjel før jeg tok bildene. Har dessverre støvsugd den opp nå, så får ikke målt den. Kan fort bli fuktig der jeg fant insektet. Det er omtrent i samme område jeg har funnet noen få av samme type tidligere, men det begynner å bli noen år siden nå. 
 

Er det egentlig noe poeng å sette opp feller for å finne ut hvilket insekt det er? Jeg lever egentlig fint i symbiose med disse små vennene våre. 

Lenke til kommentar
Jakkene skrev (7 minutter siden):

Er det egentlig noe poeng å sette opp feller for å finne ut hvilket insekt det er? Jeg lever egentlig fint i symbiose med disse små vennene våre. 

Tja. Ingen av dem gjør vel noen direkte skade, men hvertfall skjeggkre formerer seg utrolig fort når de først kommer i gang. Det kan være lurt å gjøre noen tiltak for å holde bestanden litt nede, om ikke annet. 

Lenke til kommentar
Jakkene skrev (22 timer siden):

Takk for gode svar fra alle tre. Jeg fant den pilende over gulvet i gangen nært ytterdøren og slo den halvt ihjel før jeg tok bildene. Har dessverre støvsugd den opp nå, så får ikke målt den. Kan fort bli fuktig der jeg fant insektet. Det er omtrent i samme område jeg har funnet noen få av samme type tidligere, men det begynner å bli noen år siden nå. 
 

Er det egentlig noe poeng å sette opp feller for å finne ut hvilket insekt det er? Jeg lever egentlig fint i symbiose med disse små vennene våre. 

FHI skriver dette om skjeggkreets skadepotensiale, som vel er ganske spot on ift. det @:utakt skriver:

Sitat

Under normale forhold gjør skjeggkreet liten skade, og eventuelle materielle ødeleggelser vil være minimale. De anses likevel som skadedyr siden mange opplever dem som sjenerende (3). Museumsgjenstander, frimerkesamlinger, tøy produsert av bomull, lin eller andre plantematerialer og gamle bøker kan ødelegges hvis skjeggkreet får utvikle seg fritt. Museer, historiske samlinger og biblioteker bør derfor være ekstra observante siden verdifulle gjenstander kan forringes (6). Skjeggkre kan være vanskelige å bli kvitt, og i en periode vil man måtte tolerere et lite antall skjeggkre på linje med for eksempel brun pelsbille eller sølvkre. Man bør imidlertid minimere antall dyr gjennom bruk av forgiftet åte og andre tiltak som nevnes under fordi de kan bli svært mange dersom intet gjøres.

Slenger på beskrivelsen rundt sølvkreet i samme slengen:

Sitat

Under normale forhold gjør sølvkreet ingen skade, og en eventuell materiell ødeleggelse vil være minimal. Mange synes det er sjenerende med insekter og oppfatter derfor situasjonen som ubehagelig. Sølvkreet er avhengig av høy fuktighet, og kan derfor indikere fuktskader. De lever da godt på muggsopp i forbindelse med denne skaden. Når det gjelder museumsgjenstander, frimerke-samlinger, visse tekstiler eller gamle bøker vil sølvkreet kunne gjøre skade hvis de får være i fred over lengre tid. Det finnes eksempler på verdifulle gjenstander som har blitt gnagd i stykker av disse insektene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...