Gå til innhold

Tilbakeblikk: Diablo


Anbefalte innlegg

Annonse

Dette var en magisk tid å være (ung) gamer. Det var noe med stemning og atmosfære på 90-tallet - spesielt andre halvdel - som rett og slett føltes unikt, og de tidløse klassikerne kom på løpende bånd. 1997 var kanskje et spesielt godt år. 

 

Jeg tror det hang sammen med et heldig sammentreff av forutsetninger. Teknologien og datakraften hadde utviklet seg nok til at man kunne begynne å leke med nye, større og mer avanserte ideer. Samtidig hadde man ikke kommet langt nok til at svake konsepter kunne dekkes over med effekter og andre sanseinntrykk som "sminker" de grunnleggende mangler. 

Det hadde også blitt nok penger (les: kunder) innen PC-gaming til at man fikk finansiert ambisiøse prosjekter, samtidig som det ikke hadde blitt nok business til at aksjonærer og profitt overstyre de kreative prosessene. 

Man kan formelig føle kjærligheten, håndverket og det nitidige arbeidet med detaljer i spill som Diablo. Kvaliteten i, og symbiose mellom, elementer som visuell stil, musikk og lyddesign til tross for begrensede hjelpemidler og teknologi, bygget på et solid fundament av gode ideer innen eksempelvis historie og spillmekanikk, gjør at disse spillene fortsatt oppleves som noe spesielt en mannsalder etter lansering. 

Selv er jeg sjeleglad for at jeg fikk oppleve denne epoken i perioden jeg var ungdom og nylig hadde kommet inn i PC-spilling for alvor. Vi får neppe en så kreativ, nyskapende og definerende æra igjen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus skrev:

Dette var en magisk tid å være (ung) gamer. Det var noe med stemning og atmosfære på 90-tallet - spesielt andre halvdel - som rett og slett føltes unikt, og de tidløse klassikerne kom på løpende bånd. 1997 var kanskje et spesielt godt år. 

 

Jeg tror det hang sammen med et heldig sammentreff av forutsetninger. Teknologien og datakraften hadde utviklet seg nok til at man kunne begynne å leke med nye, større og mer avanserte ideer. Samtidig hadde man ikke kommet langt nok til at svake konsepter kunne dekkes over med effekter og andre sanseinntrykk som "sminker" de grunnleggende mangler. 

Det hadde også blitt nok penger (les: kunder) innen PC-gaming til at man fikk finansiert ambisiøse prosjekter, samtidig som det ikke hadde blitt nok business til at aksjonærer og profitt overstyre de kreative prosessene. 

Man kan formelig føle kjærligheten, håndverket og det nitidige arbeidet med detaljer i spill som Diablo. Kvaliteten i, og symbiose mellom, elementer som visuell stil, musikk og lyddesign til tross for begrensede hjelpemidler og teknologi, bygget på et solid fundament av gode ideer innen eksempelvis historie og spillmekanikk, gjør at disse spillene fortsatt oppleves som noe spesielt en mannsalder etter lansering. 

Selv er jeg sjeleglad for at jeg fikk oppleve denne epoken i perioden jeg var ungdom og nylig hadde kommet inn i PC-spilling for alvor. Vi får neppe en så kreativ, nyskapende og definerende æra igjen. 

Jeg husker at man måtte ha 2 forskjellige skjermkort også , gjerne et Matrox for 2d og et Vodoo FX for 3d ( revolusjonerende når det kom , les spill som Quake osv ) . Ja det var en utrolig tid :) .
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...