Gå til innhold

Vegarbeid og fotoboks


Kira852

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet om fotobokser blir regulert etter midlertidig veiarbeid? Dette er snakk om et veiarbeid i Operatunnelen som pågikk bare par timer idag tror jeg. Jeg er usikker på om det er punktmåling eller strekningsmåling der.

Jeg spurte vegvesen men de sa de vet ikke.

Situasjonen var slik:

Jeg kjørte på en strekning i operatunnelen idag tidlig. Fartsgrensen i området var 70 km/t. Da jeg kjørte var fartsgrensen 50 km/t på grunn av vegarbeid. Kun ett kjørefelt var åpnet. Jeg overholdt denne for en stund, men køen bak meg (jeg var først bilen) ble veldig lang fordi jeg kjørte 'for sakte' og bilen bak meg virket utålmodig. Jeg var stresset og så akselerte jeg til kanskje 56-60...Nå har jeg dårlig følelse.Burde jeg være bekymret å bli tatt i fotoboks?

Endret av Kira852
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du merker hvis den tar deg. Spesielt i en tunnel. Den lyser ikke bare litt opp.

 

Var en fyr som kjørte en tur, og så fikk han øye på noe som blinket kraftig, så han snudde og kjørte for å se hva det kunne være. Han så det ikke igjen før han kjørte tilbake, men skjønte fortsatt ikke hva det var før han fikk tre bøter i postkassa.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Kira852 skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk bøter på samme sted for par måneder siden men det var ingenting som blinket. Jeg visste jeg ble tatt i fotoboks bare etter bøter kom til postkassa.

Lenge siden jeg har blitt tatt, men da jeg ble tatt lyste det opp skikkelig. Har sikkert blitt forandringer da. 

Er det langvarig vegarbeid der den står?

Lenke til kommentar
Kira852 skrev (4 timer siden):

Noen som vet om fotobokser blir regulert etter midlertidig veiarbeid? 

Eg tviler sterkt på at nokon tek på seg denne jobben for midlertidige fartsgrenser når fartsgrensa blir satt ned

Ein ting er at det er mykje jobb for ei så kort periode, men det aukar også faren for ekstraarbeid om fotoboksa ikkje blir korrekt stilt inn til rett tid når fartsgrensa blir auka til vanleg fartsgrense og det startar å renne inn med feilaktige registreringar. 

Det er heller ikkje alltid den nedsatte fartsgrensa er juridisk gjeldande då det må foreligge eit vedtak om ny fartsgrense, det er ikkje nok å berre sette opp eit skilt. Ikkje at dette er noko du skal spekulere i, men det kan være greitt å vite om.

RRhoads skrev (3 timer siden):

Lenge siden jeg har blitt tatt, men da jeg ble tatt lyste det opp skikkelig. Har sikkert blitt forandringer da.

Det finnes fleire typer, dei som blinker kraftig blir etter det eg forstår fasa ut. I det siste har eg sett mest av typen som har eit "trafikklys" av same type som markerer i bomringer at passeringa med autopass er registret. Dette lyset står eit stykke bak fotoboksa og gir eit gult lyssignal om du vart tatt. Fleire fotobokser har heller ingen synlig varsling. 

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen garanti lenger for at du ser lyset fra fotoboksene. Jeg lå for litt siden bak en ambulanse som kjørte med blålys gjennom rælingstunnelen og tenkte da jeg skulle følge med på fotoboksen. Blinket svakt i et lite milisekund. Hadde aldri sett blinket om jeg ikke hadde sett på fotoboksen.

Lenke til kommentar

Nei, de endrer ikke på hastigheten, for plutselig så tar de ned skiltene uten å varsle.

Fotobokser blinker ikke lengre.
Alle blir tatt bilde av ved strekningsmåling, og alt du kan se er et lite rødt lys inne i fotoboksen. 
Derfor har de gult lys bak fotoboksene på strekningsmåling, som lyser om du har kjørt for fort. 

Lenke til kommentar

I Operatunnellen står vel fotoboksene bare på noen timer hver dag uansett.. så sjansen for å bli tatt er liten, men det er mulig de har økt oppetiden på dem nå hvis vi skal tro på dagbladets sak fra i fjor: https://dinside.dagbladet.no/motor/strammer-inn/76211295

Moderne PunktATK og alle strekningsATK gir bare et svakt rødt blink som er ganske vanskelig å se når de tar bilde da disse bruker infrarødt lys. Det er denne typen punktATK-bokser i Operatunnellen.

Eldre punktATK vil gi et helt åpenbart rødt blitslys. På Sollihøgda blinker det umiskjennelig rødt, om du vil prøve å se hvordan det er😂.

Selv om det blinker, og man tror man har blitt "tatt" er behandlingen av fotoboksreaksjoner avhengig av bemanning hos politiet. Mange målinger blir bare forkastet fordi politiet ikke har kapasitet til å gi reaksjoner på alle målingene de får inn.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (5 timer siden):

I Operatunnellen står vel fotoboksene bare på noen timer hver dag uansett.. så sjansen for å bli tatt er liten, men det er mulig de har økt oppetiden på dem nå hvis vi skal tro på dagbladets sak fra i fjor: https://dinside.dagbladet.no/motor/strammer-inn/76211295

Moderne PunktATK og alle strekningsATK gir bare et svakt rødt blink som er ganske vanskelig å se når de tar bilde da disse bruker infrarødt lys. Det er denne typen punktATK-bokser i Operatunnellen.

Eldre punktATK vil gi et helt åpenbart rødt blitslys. På Sollihøgda blinker det umiskjennelig rødt, om du vil prøve å se hvordan det er😂.

Selv om det blinker, og man tror man har blitt "tatt" er behandlingen av fotoboksreaksjoner avhengig av bemanning hos politiet. Mange målinger blir bare forkastet fordi politiet ikke har kapasitet til å gi reaksjoner på alle målingene de får inn.

Tror du fotobokser der blir regulert etter midlertidig veiarbeid? 

Lenke til kommentar
On 5/25/2023 at 5:41 PM, RRhoads said:

Du merker hvis den tar deg. Spesielt i en tunnel. Den lyser ikke bare litt opp.

 

Var en fyr som kjørte en tur, og så fikk han øye på noe som blinket kraftig, så han snudde og kjørte for å se hva det kunne være. Han så det ikke igjen før han kjørte tilbake, men skjønte fortsatt ikke hva det var før han fikk tre bøter i postkassa.

Hvordan forklarer du den tredje bota? Det er en morsom vandrehistorie det der.

On 5/25/2023 at 10:07 PM, The Avatar said:

Det finnes fleire typer, dei som blinker kraftig blir etter det eg forstår fasa ut. I det siste har eg sett mest av typen som har eit "trafikklys" av same type som markerer i bomringer at passeringa med autopass er registret. Dette lyset står eit stykke bak fotoboksa og gir eit gult lyssignal om du vart tatt. Fleire fotobokser har heller ingen synlig varsling. 

Fotoboksene med et slags trafikklys etter er vel kun i frobindelse med strekningsmålinger?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Snylter skrev (På 1.6.2023 den 12:36 PM):

Fotoboksene med et slags trafikklys etter er vel kun i frobindelse med strekningsmålinger?

Stemmer.

Jeg husker en lignende diskusjon om fotobokser og miljøfartsgrenser for noen år tilbake. Politiet sa at fotoboksene ikke ble justert etter ny (midlertidig) fartsgrense, og at de ventet på avklaring av det juridiske rundt miljøfartsgrensene, men hva konklusjonen ble husker jeg ikke.

https://www.tv2.no/broom/denne-fotoboksen-tar-deg-ikke-selv-om-du-kjorer-for-fort/12862817/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...