Gå til innhold

Influencer (Hanne-Lene) henger ut kioskeier i media. Pga for stor softis!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 time siden):

Porsjonsstørrelse er en relevant diskusjon å ta. Jeg vil helst ikke at liter-flasker skal bli "normalt" på fastfood-joints.

Å ta problemet med en konkret kiosk-eier er ikke nødvendigvis så lurt.

-k

Dama her tar jo ikke noe av problemet egentlig. 

1. Hvis hun hadde et problem med kiosken, så ta det opp der.

2. Om hun har ønske om å endre noe, hva er poenget med å finne en privatperson som syndebukk ut i media? Utenom egen vinning for å skape oppmerksomhet.

Å bruke sin oppbygde rolle som influencer ved å henge ut og kritisere ved å navngi en lokal kiosk og eieren av denne, er kritikkverdig oppførsel og mangel på folkeskikk. Så alvorlig er ikke saken, at det er viktig å brette ut eier og kiosk.

Si meg gjerne i mot. Jeg ser ikke relevansen her. Hvem er neste som kan risikere å bli hengt ut i media av denne damen. En på 38 år og lever av å selge seg selv, bør forholde seg til noen etiske retningslinjer. 

Heldigvis er det blitt skjerpet krav til influencere de siste 5 år.

For at dama skal ha noe respekt i mine øyne bør hun gå ut å beklage at hun gikk for langt i egen iver på å henge ut noen, i stedet for å fokusere på saken.

Nå repeterer jeg litt meg selv...

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (17 minutter siden):

2. Om hun har ønske om å endre noe, hva er poenget med å finne en privatperson som syndebukk ut i media? Utenom egen vinning for å skape oppmerksomhet.

No har eg ikkje lest det opprinnelege innlegget, eg har berre sett avisartikkelen.

Likevel så har ho vel ikkje eigentleg gått inn for å henge ut ein privatperson? Ho har funne eit sak som ho ville ha oppmerksomheit om og då var ho nesten nødt til å opplyse kva kiosk det var snakk om for å underbygge påstanden. Utan at ho har vært innom alle iskremkioskar så kan ho ikkje uttale seg om softis generelt, men ho kan uttale som om softisen på akkurat denne kiosken.

Å ta opp "problemet" direkte med kioskeigaren på tomannshand var nok ikkje ein relevant måte å gjere det på sidan det ho ville ta opp var vel mest det generelle problemet med store porsjonar som blir kamuflert som liten prosjon.
Sjølv om det ikkje finnes ein standard på størrelse så er det vanleg å rekne at ein enkel porsjon med iskrem er ca 100 g. At ein stor softis er mykje større enn ein porsjon er heilt greitt, men eg trur nok dei fleste som bestiller liten is forventar at isen i alle fall ikkje er større enn ein porsjon, ein bestiller tross alt ein liten matbit og ikkje eit måltid.

 

Eg er heilt einig i at ho kunne tatt denne diskusjonen på meir generelt grunnlag, men eg ikkje einig i at dette er eit angrep på ein privatpersjon. Ho har fyrst og fremst retta seg mot sjølve kiosken og ikkje den som står bak skranken eller som er eigar av kiosken.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer litt på når Æreskrenkelse kommer i spill, når de "influencerne" eller "Online-wannabe-Paradise-deltaker-h:realmad:rene" som jeg kaller dem, henger mer og mer folk ut over tåpelige ting. 

Det er lett å krenke andre som ikke er profilerte personer. Om influencere blir krenket, så er det samtidig en gavepakke til å få mer oppmerksomhet om seg selv. Egentlig forståelig når dagene går ut på å holde egen oppmerksomhet på seg selv oppe.

Dessuten stor risikosport å ta krenkelsekamp mot influencere som har bygd seg noe opp.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (32 minutter siden):

Eg er heilt einig i at ho kunne tatt denne diskusjonen på meir generelt grunnlag, men eg ikkje einig i at dette er eit angrep på ein privatpersjon. Ho har fyrst og fremst retta seg mot sjølve kiosken og ikkje den som står bak skranken eller som er eigar av kiosken.

Jeg gravde litt mer nå. Ho har aktivt navngitt kiosken Best Lier i Viken (også kalt Lierkroa), gått ut med bred kritikk om kiosken sin praksis i media og satt kiosken som fokus på et tema. -Med litt mye dramatisk liturgi. Media har så kontaktet daglig leder der, som så langt ikke har besvart alle mediahenvendelser.

Hun har altså aktivt hengt ut en lokal kiosk i lokal og riksmedia. Det betyr at eieren kommer i fokus. Det bør hun forstå. Eieren må nå forklare seg til mediaNorge og hans navn er spredt.

Nebrewfos Jeg er litt forbannet, trist at influencer trenger å henge ut et sted for å fronte en sak. Men å bare gå ut med vi må se på softis størrelse ville kanskje ikke hatt nok dramatisk effekt som her. For det framstår som svært dramatisk og ille denne hendelsen på Best Lier I Viken, så infludnceren mente dramaet og stedet måtte fram i lyset.

Forøvrig mer greit å ta av litt her (uten å bli villt usaklig). Dette er et forum og ikke for å promotere oppmerksomhet på seg selv ut til Norge.

Diskusjon og ikke så viktig debatt er artig her.

Endret av plankeby
Jeg er kanskje krenket på vegne av. Det er populært nå...
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Hun har altså aktivt hengt ut en lokal kiosk i lokal og riksmedia. Det betyr at eieren kommer i fokus. Det bør hun forstå. Eieren må nå forklare seg til mediaNorge og hans navn er spredt.

At ho har namngitt kiosken er ikkje så rart ettersom ho nesten må ha noko å vise til slik at det ikkje framstår som heilt vill fantasi.

At eigaren får moglegheit til å gi motsvar når media startar å grave i saka er ikkje influenceren sitt problem eller ansvar. Ho må stå ansvarleg for det som ho skriv og publiserer, og media må stå til ansvar for det media presenterer.

Eg kjøper heller ikkje at denne eigaren er uthengt i media, for det fyrste høyrer det til jobben å svare ut spørsmål slike spørsmål, og for det andre så trur eg ikkje denne eigaren mister noko nattesøvn over å ha gitt ein kommentar til journalisten om at det ikkje er lett å gjere alle fornøgde samtidig som at han legg til at han har fornøgde kundar som står i kø utanfor kiosken.
Det store fleirtalet vil ha stor is når dei fyrst bestiller is, og dei vil i alle fall ikkje betale meir for mindre. Kostnaden med å servere ein softis er primært arbeidskostnaden, så ein veldig liten softis vil uansett måtte koste nesten det same som ein stor is, og dei aller fleste kundane forstår nok at det er går fint ann å be om å få berre eit halvt beger eventuelt at dei seier stopp når dei ser at det startar å bli mykje is i begeret.

Eg er ganske sikker på at dette gir ein veldig positiv reklameeffekt for denne kiosken, for kven blir vel ikkje frista til å reise til nettopp denne kiosken for å bestille ein liten softis og få sjå med eigne auge kor "enorm" isen er?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, plankeby said:

Jeg gravde litt mer nå. Ho har aktivt navngitt kiosken Best Lier i Viken (også kalt Lierkroa), gått ut med bred kritikk om kiosken sin praksis i media og satt kiosken som fokus på et tema. -Med litt mye dramatisk liturgi. Media har så kontaktet daglig leder der, som så langt ikke har besvart alle mediahenvendelser.

Influenceren har lagt ut noe på Instagram. Er det det samme som å "gå ut med bred kritikk i media"?

Drammens Tidende - en avis, altså typisk "media" - tar så kontakt med henne og med kro-eieren og lager en sak (evt. en ikke-sak) på det. Typisk agurk-tid greie som burde ha gått rett i glemmeboka. Denne "stakkars" kro-eieren som du har sånn omsorg for ser ut til å takle "angrepet" med stor sinnsro, og med stor vilje til å fortsette sin virksomhet uten å vike. Dette er en nothing-burger.

edit: Å terpe videre på dette blir å tillegge denne influenceren større betydning enn hun fortjener.

Endret av nebrewfoz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker jeg reagerte på "for stor" softis for en del år siden selv. De har blitt større. Enkel, billig og lur måte å tilfredsstille kunder vil jeg tro. Hva angår helse så kan man vel argumentere for at det er dumt, men det er ikke opp til en kioskeier å ta krangelen med kunder om størrelse (da gjerne for at størrelsen isåfall er for liten).

Løsningen var enkel, kjøpe softis i beger og dele eller bare si til de som ordner isen at jeg ikke vil ha for stor og be dem stoppe der jeg synes det er nok. Helseansvaret faller på meg og om det er tema lar jeg bare vær å kjøpe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne tråden viser jo, hvis vi skal tolke hennes utspill som mest kynisk (slik noen her gjør), at hva hun gjør fungerer. Ingen av de som har blitt forbannet her og hisser seg opp er i hennes målgruppe for potensielle følgere, men det at de hisser seg opp bringer oppmerksomhet om henne og får potensielle følgere til å følge henne. Vil til og med påstå at for mange av følgere så vil måten folk hisser seg opp over dette, få følgere til å hisse seg opp over folk som hisser seg opp over dette og dermed få dem til å være enda mer støttende til influenceren.

Dere har med andre ord økt hennes følgersskare og vist influenceren at dette er en veldig smart måte å skape engasjement.

Godt jobba! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 minutter siden):

Denne tråden viser jo, hvis vi skal tolke hennes utspill som mest kynisk (slik noen her gjør), at hva hun gjør fungerer. Ingen av de som har blitt forbannet her og hisser seg opp er i hennes målgruppe for potensielle følgere, men det at de hisser seg opp bringer oppmerksomhet om henne og får potensielle følgere til å følge henne. Vil til og med påstå at for mange av følgere så vil måten folk hisser seg opp over dette, få følgere til å hisse seg opp over folk som hisser seg opp over dette og dermed få dem til å være enda mer støttende til influenceren.

Dere har med andre ord økt hennes følgersskare og vist influenceren at dette er en veldig smart måte å skape engasjement.

Godt jobba! 👍

Poeng det og. Men temaer på diskusjon.no er ubetydelig for oppmerksomhet i skala til influencere. 

Influensa personer bruker sosiale medier som Instagram for å få oppmerksomhet og media sin interesse. 

Lenke til kommentar
Kikert skrev (56 minutter siden):

Løsningen var enkel, kjøpe softis i beger og dele eller bare si til de som ordner isen at jeg ikke vil ha for stor og be dem stoppe der jeg synes det er nok. Helseansvaret faller på meg og om det er tema lar jeg bare vær å kjøpe.

Beste løysinga hadde kanskje vært om softis vart solgt med pris per hekto slik som smågodt (samt frukt og grønt *grøsse*).
Då kjøper kunden akkurat så mykje som kunden vil ha, enten kunden vil fylle softis i eit lite ketchupbeger eller ei stor popcornbøtte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Under her er sammenhengende klipp fra VG (begge avsnitt):

Og Hanne-Lene Dahlgren, influenseren og softis-debatt-generatoren, stopper ikke der. Hun ønsker å utfordre makten: «Det er ikke vanskelig å lage en mindre softis. Derfor syns jeg det er veldig synd at de som har makten ikke tar mer ansvar.»

Hvorvidt makten i dette tilfellet er kioskdriver Mehmet Bas eller om man bør høyere opp i makthierarkiet for å finne den hovedansvarlige, skal her være usagt.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Makten har svart!!

Senterpartiet sin landbruksminister... 

- Vi kan ikke ha et samfunn der staten skal bestemme hvor stor en softis skal være. Det kan folk helt fint bestemme selv.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-kodd-med-softisen-1/79366216

Artikkelen gjør litt narr av influenceren. Men hun har oppnådd effekten om pr på seg selv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...