Gå til innhold

Tror dere det kan være umulig å se romvesener?


Anbefalte innlegg

Beklager at det er på engelsk, men skrev på et annet forum:

"I was thinking, people who leaves this planet, have personal problems, we can all admit to that, and can`t live in peace, so they want to see other races on other planets, but here`s the dilemma, if people with problems, could visit other races, wouldn`t they be disturbing them? Let`s say they live as natives, like we used to, in peace and harmony, us visiting them, would be disturbing, hence eventually, all life in the universe would feel bad from our problems, do you think the speed of light, is actually, final, so we can never disturb them, there`s talk about warping black matter and stuff, but they can`t actually prove it`s there, do you think it`s impossible to break the barrier of light, back to the dilemma again, wouldn`t it mean that the universe is a bad place if we can break it and reach other races? Planets are also moving away from us, faster and faster, so maybe the universe is a good place that wants us to be on our own planet?"

 

- hva mener du om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at en bevisst designer har definert lyshastigheten for å spare oss fra å møte små grønne menn? Det tror jeg ikke noe på.

Vi vet lite om betingelsene for at liv oppstår. Jeg tror på to muligheter:

1) Det er egentlig bare en måte liv kan fungere på. Hvis det finnes liv på andre planeter så er det ganske likt liv på jorda (litt som om vi skulle ha reist 65 millioner år fram/tilbake i tid) fordi det er den eneste måten liv kan arte seg og/eller alt liv i rommet kommer fra et felles opphv

2) Det finnes et utall måter liv kan arte seg på. Hvis vi fant liv på en planet så hadde vi kanskje ikke gjenkjent det som liv fordi det var 13 atomer langt (eller 4km), fordi det hadde en tidsskala som gjorde det ubevegelig for våre øyne eller på en annen måte stred med alt vi tenker på som liv.

Lenke til kommentar

Så sant du ikke kan bevise, eller hvertfall sannsynliggjøre, at andre arter på planeten vår er kapable til å ha moral så er vi den mest moralske rasen også.

Så vidt jeg har sett i naturen så handler det utelukkende om egen overlevelse og moral er egentlig ikke relevant for andre enn oss som har gått fra å kun overleve i omgivelsene vi lever i til å utvikle oss som noe "utenfor" vanlig natur.

Da kan man selvfølgelig argumentere for at steget vårt "utenfor" det vanlige er umoralsk 🙃

Lenke til kommentar
Psykake skrev (På 26.5.2023 den 7.20):

Jeg tenker at de fleste sivilisasjoner går under før den rekker å utvikle teknologi som gjør det mulig å forflytte seg rundt i universet.

Helt enig.

Hvordan skal vi hoste opp en teknologi, som tar en strekning paa 1 milliard lysaar, der reisetiden, er realistisk?

Paa ett sekund, fiser lyset avgaarde  300 000 km, saa kan vi begynne aa regne. 300 000 x 60 x 60 x 24 x 365 =   9 460 800 000 000, nesten 10 billioner. Ett lysaar = 1 billion europeiske mil.

Det er helt ubegripelige, sinnsvake avstander vi snakker om. Det blir ikke logisk mulig, om vi ganger lysets hastighet med en million engang.

Hvordan hadde vi, fikset de G kreftene?

Galaksen vaares melkeveien, er 200 000 lysaar i diameter, ca. og 1000 lysaar tykk. bare den er ubegripelig stor.

Men, i dette perspektivet, blir det ikke mer enn, ett par kaffikok.

Det er milliarder av galakser.

Og kanskje milliarder av universer.

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):

"Two possibilities exist. Either we are alone in the universe, or we are not. Both are equally terrifying." - Arthur C. Clarke

 

Personlig holder jeg en knapp på at de enten ikke er interessert i oss av ymse grunner, eller at de har et Prime Directive ala Star Trek. Kanskje tom. begge deler.

Ja en stargate.

De snakker om aa reise i boelger, der en jukser i tid. En slag tidsmaskin, kanskje?

Men hvis du da tar en reise paa 800 millioner lysaar, paa tre maneder og tilbake igjen?

Er jorden blitt 1600 milloner aar eldre da?

Tror Richard Branson, hadde hatt problemer med returbilletten der.

 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Helt enig. Hvordan skal du hoste opp en teknologi, som tar en strekning paa 1 milliard lysaar, paa en realistisk tid?

Paa ett sekund, fiser lyset avgaarde  300 000 km, saa kan du begynne aa regne. 300 000 x 60 x 60 x 24 x 365, da har du strekningen paa et lysaar.

Det er hel ubegripelige, sinnsvake avstander vi snakker om. Det blir ikke logisk mulig, om vi ganger lysets hastighet med en million engang. De G kreftene hadde vi fikset bra.

Galaksen vaares melkeveien er 200 000 lysaar i diameter, ca. og 1000 lysaar tykk. bare den er ubegripelig stor.

Det er milliarder av galakser

 I tillegg omfavner jeg tanken om at univers blir født fra et supernova i annet univers,  da blir en idé om  størrelse og avstander et rent abstrakt begrep. 

Tviler på at intelligent liv er sjeldent, men sjansen for at det utvikler seg nærme hverandre er mikroskopisk. For alt vi vet kan det være millarder av ulike univers. 

Endret av Psykake
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 5/24/2023 at 6:05 PM, Tjufsen said:

- hva mener du om saken?

Å mene at folk som har en trang til å utforske har personlige problemer, er problematisk i seg selv.

Ser vi på andre arter her på planeten vi lever på, så kan introduksjon av fremmede arter utarte seg uheldig, om en er uforsiktig. Se f.eks. introduksjonen av kaniner i Australia https://www.klikk.no/historie/24-kaniner-tvang-australia-i-kne-4336183

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis mennesket er en av de tidlige sivilisasjonene (noe med tanke på universets alder og dagens kunnskap er høyt sannsynlig at vi er), så er det beste estimatet vi har på når vi kommer til å møte de første andre høyteknologiske sivilisasjonene om ca 500 millioner år.

Kan forresten anbefale PBS Space time når det kommer til litt dypere forklaringer om kosmologi og universet, med fokus på fysikken og matematikken fra et team hvor alle er høyt utdannede innenfor det. Her er en av deres videoer som tar for seg nettopp dette temaet her og hvis jeg ikke husker feil nevner de nettopp noe av det jeg nevnte over.

 

8 hours ago, Karltorbj said:

Helt enig. Hvordan skal du hoste opp en teknologi, som tar en strekning paa 1 milliard lysaar, paa en realistisk tid?

Paa ett sekund, fiser lyset avgaarde  300 000 km, saa kan du begynne aa regne. 300 000 x 60 x 60 x 24 x 365, da har du strekningen paa et lysaar.

Det er hel ubegripelige, sinnsvake avstander vi snakker om. Det blir ikke logisk mulig, om vi ganger lysets hastighet med en million engang. De G kreftene hadde vi fikset bra.

Galaksen vaares melkeveien er 200 000 lysaar i diameter, ca. og 1000 lysaar tykk. bare den er ubegripelig stor.

Det er milliarder av galakser

Hvis vi bruker en million år fra nå på å utvikle en metode for å akselerere våres romfartøy opp til 10% av lysfarten, vil vi bruke litt over en million år på å kolonisere hele melkeveien. Det er veldig raskt. 

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (8 timer siden):

Personlig holder jeg en knapp på at de enten ikke er interessert i oss av ymse grunner, eller at de har et Prime Directive ala Star Trek. Kanskje tom. begge deler.

Jeg tror du kan legge fra deg tanken om at det finnes intelligent liv der ute med en teknologisk kapasitet til å besøke oss her på jorda. Det er rent statistisk sett rimlig usannsynlig hvis vi ser på hvor mange milliarder av år det tok for oss å evolvere oss fra enkle mikrober til det vi er i dag og nå vårt teknologiske nivå. Hvis vi i tillegg ser på alle de andre variablene som må gå i favør for at ideen om en annen art skal ha nådd dette nivået i evolusjonen og klare det monumentale spranget å nå et teknologisk nivå der man kan tråkke forbi tid og rom og bøye fysikkens lover er sjangsen nesten lik null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...