Gå til innhold

Kjøpt ny pc, vil bruke den gamle som spill server, trenger eindel hjelp...


Anbefalte innlegg

So .. har nettopp kjøpt ein ny gaming pc, og tenke å pensjonere gaming laptopen, som idag fungerer som ein enkel spille server. Vil erstatte den ned min ( pr idag ) hoved spille pc når den nye kjem om ei vekes tid. 

Er litt usikker kordan eg skal "bygge" denne om til ein grei server, og ka eg må gjere i bios ( UEFI ) for at den ikkje skal klikke når den mangler tastatur, mus og skjerm.

Regner med at den skal kunne funke greit som ein server, men lister opp følgene:

32gb Ram, 750w psu, i7-8700 cpu, 500mb ssd til windows 11 samt 2tb ssd til bruk for server. Har ein gtx 1070 TI stående i den.

 

Det eg vil er å få den satt opp slik at den starter ( uten innlogging om mulig ), uten å stoppe på error koder for manglende tastatur, mus og skjerm.
Fjerne ALT som ikkje er nødvendig av software.
 

Kommer nok sikkert til å bruke SteamCMD for det meste av dei ulike serverene, samt ASM for ARK :)
Tanken er å ha iallefall ARK, Conan, Rust, Minecraft, Space Engineers inne, men kjøre maks 2 av serverene samtidig ( foruten ARK, som blir 2 maps cluster )

Kan nokken hjelpe meg litt med info om ka/kordan eg set maskina opp som ein standalone maskin uten tastatur, mus, skjerm, samt kunne starte opp fullt ( helst uten innlogging ) ?? Bruker TeamViewer til å jobbe på maskina/serverene
Ka må til ( går det i da heile tatt an lengre? ) i bios/UEFI for å få maskina til å starte heilt opp??

PR idag blir den stående på eit eget rom, med Wifi 6, så håper at det skal fungere. Kabel til maskina skjer seinare, men det er masse jobb, så det kjem til å ta tid.
Har kun 150mbit fiber, men satser på at det skal holde ( kun meg og kona her ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvis du skal ha en Server så bør du ha Linux installert på den istede for Windows, men du bestemmer selv. Når det kommer til innlogging, så skal ikke dette ha noe og si, siden at det uannsett ikke skal være noe skjerm på den, og at du skal styre den fjernstyrt. Du må vel faktisk ha den innlogga for å kunne fjernstyre den vil jeg tro.

Hvis PC`en har UEFI BIOS, så velger den det selv under installasjonen av Windows 11, men hvis du ikke har laga noe installasjonsmedium enda, så må du huske på at den skal bruke EFI installasjon og ikke Legacy i f. eks Rufus USB verktøyet.

Jeg har ikke noe peiling på spillserver, men jeg vil tro at det betyr at du vil at andre brukere skal kunne spille på din server? Det vil isåfall bety at den er nødt til å ha stabil nett-tilkobling, og da bør man så absolutt ha Nettverkskabel og ikke Wifi. Det kan godt hende at Wifi teknologien har forandra seg de siste årene og har blitt mer stabile med årene, men på en så viktig ting som Server som faktisk skal stå på 24/7, så bør ikke Wifi være det man kobler nettet til.

Lenke til kommentar

Prøv å aktivere Fast Boot i bios. Det gjør at du slipper "keyboard missing" feilmeldingen.
Du kan også sette "Restore on AC/Power Loss" til on så starter maskinen opp automatisk etter et strømbrudd.

Ideelt sett er linux tingen. Jeg kjører spillservere via Unraid. Unraid kan også håndtere mye annet som Plex (din egen netflix). Ulempen er at du må forstå litt linux når det kommer til terminalvindu og mappestruktur. Jeg startet selv med en Windows server i noen år før jeg byttet til Unraid og det er ikke noe i veien med å bruke et operativsystem som en kjenner fra før.

I Windows kan du gjøre følgende for å automatisk logge inn en bruker når du slår på maskinen:

  • Trykk på "Windows-tasten + R" for å åpne "Kjør"-dialogboksen.
  • Skriv inn "netplwiz" og trykk "Enter". Dette vil åpne "Brukerkontoer"-vinduet.
  • I "Brukerkontoer"-vinduet fjerner du merket for "Brukere må skrive inn et brukernavn og passord for å bruke denne datamaskinen".
  • Klikk på "OK" for å bekrefte.
  • Et nytt vindu med tittelen "Automatisk pålogging" vil vises. Skriv inn brukernavnet og passordet til brukerkontoen du vil at Windows skal logge seg på automatisk.
  • Klikk på "OK" for å lagre endringene.
  • Når du starter datamaskinen på nytt, skal den nå logge seg på automatisk med den angitte brukerkontoen uten å kreve innlogging.

 

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

@wil Grunnen til at eg kjører windows server, er at nokken av spill servere me skal ha, ikkje er tilgjengelig på Linux. Er ikkje imot å kjøre Linux, men dette stopper det for no iallefall.
Eg har ikkje hatt noko nedetid eller drop med wifi 6 endå, så derfor håper eg at dette skal fungere iallefall ei stund framover. 
Eg slit veldig med helso, derfor kjem da til å ta tid før eg får lagt opp kabling heile veien ( det MÅ gjerast skikkelig, hater kabler som "sleng" )

@Thor Då var fast-boot og Restore på plass. Fant ikkje noko mulighet til å fjerna nødvendighet for passord i "User Accounts" vinduet. Maskina kjører windows 11, kanskje dette er fjerna derfrå, eller eg som e blind, men eg kan laga nye kontoer der, eller håndtera admin kontoen min .. men det krever microsoft login, og eg får ikkje satt mulighet til automatisk innlogging....

Bruker ikkje Plex, men Jellyfin .. som funker fjell for meg :D

Endret av Shaddiz
Lenke til kommentar

Ok .. fant løsningen på auto login via Microsoft sine sider.

Er det då kun å renske maskina for all software som ikkje trengs ( flytte stream software, all media/gfx osv over til den nye maskina ), og installere dei ulike server modulane då, og maskina er server?
( Har sjekka opp i ka server programmer eg skal ha, ASM, WindowsGSM og nokre andre )

 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
wil skrev (18 timer siden):

Hvis du skal ha en Server så bør du ha Linux installert på den istede for Windows, men du bestemmer selv

Hvorfor? Det er vel ganske situasjonsbetinget om man bør kjøre Linux eller Windows alt ettersom hva slags spillserver man skal kjøre. Visse spill (som spill lagd i UE) støtter ikke linux i det hele tatt på serversiden. Lykke til med å kjøre en spillserver på Linux hvis du vil f.eks hoste Conan Exiles, Squad, IL2, DCS eller lignende spill.

Selv kjører jeg OmniOS som er en åpen kildekode avart av Solaris (Unix SysVr4) og virtualiserer spillservere enten i Linux containere eller Bhyve hvis jeg trenger Windows. Det har fungert veldig bra for nesten alle spilleservere jeg har trengt å hoste. Med unntak av Minecraft. Jeg har aldri fått den driten til å kjøre optimalt. Men det har med maskinvaren min å gjøre mer enn programvaren.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Det er fordi at jeg mener at Linux er bedre på server enn Windows. Hva DU bruker får være opp til deg.
Jeg skriver heller ikke at han SKAL bruke Linux. Det er bare en anbefaling.

Forøvrig hadde jeg ikke tenkt til å ha noen spillserver, så hva spillene som du nevner angår, så bryr jeg meg ikke om det. Jeg vet ikke hva de spillene du nevner er for noen en gang.

Endret av wil
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som eg svarte tidligere, så er Windows server valgt grunnet spill servere som skal hostes, som ikkje fins på linux ( Bl.a. Conan Exiles ). Eg er veldig enig at Linux er bedre på servere enn Windows, men det hjelper meg lite om eg ikkje får kjøre dei serverene me skal ha :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
wil skrev (9 timer siden):

Det er fordi at jeg mener at Linux er bedre på server enn Windows. Hva DU bruker får være opp til deg.
Jeg skriver heller ikke at han SKAL bruke Linux. Det er bare en anbefaling

Ja, men hvorfor anbefaler du det og hvorfor er Linux "bedre på server" enn Windows etter din mening (og til spill spesifikt)? Jeg spør fordi det er interessant å vite en mer teknisk grunn til at du tenker A er bedre enn B. Hvis det bare er en smaksak er det jo greit nok, men da er det jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
wil skrev (21 minutter siden):

Hvor skriver jeg at jeg anbefaler Linux til spill?

Det jeg derimot skriver er at jeg IKKE har peiling på spillserver, men at jeg gennerelt synes at Linux er bedre på Server enn Linux.

Veldig merkelig å anbefale Linux over Windows som server OS uten å ta hensyn til hva serveren skal brukes til?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, RRhoads said:

Kan bruke Remote Desktop til å håndtere serveren hvis du ikke har tenkt til å ha skjerm på den. 

Kanskje eg som er for gammel lol, men fekk ikkje Remote Desktop til å fungere .. Microsoft error om at eg ikkje kunne bruke Home versjon for dette. Derfor gjekk eg for TeamViewer, som for det meste fungerer. Litt treig, men funker.
Sei gjerne ifrå om du har ein betre løysning ang. remote enn TeamViewer som funker. TV er iallefall gratis som single heimebruker, noko som passer meg fint :D

Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (53 minutter siden):

Kanskje eg som er for gammel lol, men fekk ikkje Remote Desktop til å fungere .. Microsoft error om at eg ikkje kunne bruke Home versjon for dette. Derfor gjekk eg for TeamViewer, som for det meste fungerer. Litt treig, men funker.
Sei gjerne ifrå om du har ein betre løysning ang. remote enn TeamViewer som funker. TV er iallefall gratis som single heimebruker, noko som passer meg fint :D

Ja, må nok ha pro, men en pro lisens er ikke så veldig dyr. Trenger bare pro lisens på serveren. Klienten du skal styre med kan være home. 

Får vel prolisens for en hundrelapp, og det ee helt klart en bedre og mer responsiv opplevelse enn TV. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...