Gå til innhold

Trygdeoppgjøret klart, men forvirret.


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg forstår ikke dette helt.

Jeg har en 100% uføregrad /m ung ufør fra NAV, jeg fikk innvilget dette før 2015.

Snakket akkurat med NAV og de sier jeg faktisk ikke har minstesats (jeg er ugift/singel).

Min utbetaling hver måned er, før skatt, 27.135,- total årsinntekt 325.620,-

Jeg leser i kommentarfelt her & der at dette går opp 6,41% som utgjør noe rundt 20.xxx,- i året men andre sier at en går opp rundt 50.000,- i året.

Hvorfor jubles det over denne økningen, og hvorfor sies det at dette er «historisk høyt» når det for min del består av rundt 1.500,- ekstra i måneden etter skatt. Dette er jo det samme beløpet jeg gikk opp bare for 2 år siden.

Er det jeg som regner feil?

Setter pris på alle svar, takk 🙏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (Akkurat nå):

Er vel ingen andre enn regjeringen som jubler over dette, faktisk så er økningen så vidt over 5% da trygdene ble underregulert i fjor.

Ingen kronetillegg heller.

Med disse prosentene så blir det rett å slett ekstremt store forskjeller her i landet som forsterkes år for år.

Ikke bra.

Takk for svar.

Lenke til kommentar


1 G økes til kr 118 620,-.

Din inntekt som enslig uføretrygdet med ung sats øker til 2,91 G x kr 118 620,-, altså kr 345 184,- pr år før skatt = kr 28 765,- pr. måned.

Hvis man ser på denne tabellen: https://compare.no/1g-grunnbelop-folketrygden/ så kan man se at økningen av grunnbeløpet er høy sammenlignet med andre år. Men når man ser på omregningsfaktor i tabellen, får man en indikasjon på kjøpekraften, og den er jo bare tragisk, også i år. Så hvorfor det jubles, vet ikke jeg.

Endret av Skandinav
trykkleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trygdeoppgjøret i havn: historisk løft for pensjonistene

Pressemelding | Dato: 23.05.2023

Trygdeoppgjøret er klart: Grunnbeløpet i folketrygden økes med 6,41 prosent til 118.620 kroner

Sitat

Pensjonistene er nærmest garantert økt kjøpekraft i år etter at trygdeoppgjøret kom i havn.

 

Sitat

– For å utjevne forskjellene trengs et kronetillegg i tillegg til bare prosentvise økninger av ytelsene. Dagens minsteytelser ligger langt under fattigdomsgrensa, da må nivåene målrettet løftes for å gjøre noe med fattigdommen.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (6 minutter siden):


1 G økes til kr 118 620,-.

Din inntekt som enslig uføretrygdet med ung sats øker til 2,91 G x kr 118 620,-, altså kr 345 184,- pr år før skatt = kr 28 765,- pr. måned.

Hvis man ser på denne tabellen: https://compare.no/1g-grunnbelop-folketrygden/ så kan man se at økningen av grunnbeløpet er høy sammenlignet med andre år. Men når man ser på omregningsfaktor i tabellen, får man en indikasjon på kjøpekraften, og den er jo bare tragisk, også i år. Så hvorfor det jubles, vet ikke jeg.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 timer siden):

Er helt merkelig at dette skal regnes i prosent. De som allerede har minst havner enda lengere bak enn de med høyere trygd.

 

Hvis du tjener 200,- og jeg tjener 100,- så tjener du dobbelt så mye som meg.

Hvis vi begge går opp 10% så får du 220,- og jeg 110,- Da tjener du fortsatt dobbelt så mye som meg?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Hvis du tjener 200,- og jeg tjener 100,- så tjener du dobbelt så mye som meg.

Hvis vi begge går opp 10% så får du 220,- og jeg 110,- Da tjener du fortsatt dobbelt så mye som meg?

-k

Jeg har da fått 20kr mer og rutte for, mens du har fått 10kr mer og rutte for. Det er jo litt skjevt da det er de som har minst som faktisk trenger det mest.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, knutinh said:

Hvis du tjener 200,- og jeg tjener 100,- så tjener du dobbelt så mye som meg.

Hvis vi begge går opp 10% så får du 220,- og jeg 110,- Da tjener du fortsatt dobbelt så mye som meg?

-k



Problemet er at begge to må spise og bo.

Dersom spise og bo koster 100, så sitter førstemann igjen med 120 og sistemann med 10. En forskjell på 12:1 i disponibel inntekt.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 minutter siden):

Jeg har da fått 20kr mer og rutte for, mens du har fått 10kr mer og rutte for. Det er jo litt skjevt da det er de som har minst som faktisk trenger det mest.

Hvis man kjører kronetillegg «til evig tid» så vil på ett eller annet tidspunkt du tjene 1000200, mens jeg vil tjene 1000100. I praksis samme lønn.

Er det målet? Hva var grunnen til at du tjente dobbelt så mye som meg i utgangspunktet?

-k

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange som er uenige i at de som jobber hardt, tar god utdanning, og gjør en innsats, skal tjene mer. I hvert fall mener jeg det. Selvfølgelig skal en lege tjene mer enn en bussjåfør, og en bussjåfør mer enn en pensjonist eller en ufør. Men slik er det ikke nødvendigvis. Og forskjellen i disponibel inntekt er tidvis grotesk. Fordi at de som har minst har så VELDIG lite.

En minstepensjonist eller ufør med minstesats sitter altså igjen med hva? 16.000kr i måneden etter skatt?

Hvem kan leve på det? Ikke jeg i alle fall.

Husleie i Oslo er mer enn det. Ikke får du boliglån med så lav lønn heller.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (23 minutter siden):

Hvis man kjører kronetillegg «til evig tid» så vil på ett eller annet tidspunkt du tjene 1000200, mens jeg vil tjene 1000100. I praksis samme lønn.

Er det målet? Hva var grunnen til at du tjente dobbelt så mye som meg i utgangspunktet?

-k

Tror vi snakker om to forskjellige ting her. Jeg snakker om at de som sitter med minsteytelse (Uføre) bør få samme beløp som de som sitter med maksytelse (Uføre). Når man regner det i prosent og ikke kroner så kommer det skjevt ut for den som sitter med minsteytelsen.

Alt av priser har økt like mye for begge to.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om at de som sitter med minsteytelse (Uføre) bør få samme beløp som de som sitter med maksytelse (Uføre).

ikke alle er vel enig i det?

er det rettferdig at en latsabb, dagdriver, dophue, etc. som aldri har giddet anstrenge seg (begge kjønn), får samme som en som har bidratt i arbeidslivet og betalt skatt opp gjennom årene?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

ikke alle er vel enig i det?

er det rettferdig at en latsabb, dagdriver, dophue, etc. som aldri har giddet anstrenge seg (begge kjønn), får samme som en som har bidratt i arbeidslivet og betalt skatt opp gjennom årene?

Det er vel ikke rettferdig at de får uføre i det hele tatt, men det er en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...