Gå til innhold

Ukrainsk tenåring som en flyktning i Norge etter krigen.


ivanuko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Ivan.

Det er veldig fint at du vil lære deg språket, og den beste måten å lære det på,  er å bruke det.

Har du noen interesser/ hobbyer der du kan møte nordmenn så du får lært det norske språket ?  Liker du fotball eller annen sport ?  Kanskje du kan bli med i en sjakklubb ? Spør lærere hva som er i nærheten av der du bor, kanskje treffer du en god venn som vil bruke mye tid sammen med deg så du får god trening i å snakke norsk ?

Jeg håper du får det fint i Norge selv om ikke alt er helt topp nå. Jeg synes det er leit at du ikke har fått en god venn ennå, men det kommer du til å få, sikkert mange venner også, fordi du høres så optimistisk ut.

 Stå på og tro at alt ordner seg, det gjør som regel det 🙂

Endret av Gufi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hei Ivan. Du har lært deg Norsk veldig raskt!

Hvis du vil bli bedre muntlig, men miljøet rundt deg er vanskelig så anbefaler jeg deg å se på Norsk TV.

Du kan se NRK gratis her:
https://tv.nrk.no

Noen forslag:

Skam: Drama om vennskap, kjærlighet, seksualitet og identitet.

Heimebane: Drama, fotball

Kampen for tilværelsen: humor, dramaserie. Handler om en fiktiv liten bygd i Norge og innbyggernes forsøk på å overleve og skape et bedre liv.

Beforeigners: Sci-fi-dramaserie som utforsker hva som skjer når mennesker fra fortiden plutselig begynner å dukke opp i dagens Oslo. Serien tar opp temaer som migrasjon, integrasjon og kultursjokk.

Vikingane (Norsemen): Humor, vikinger

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det virker som om du behersker språket veldig bra allerede. Utrolig bra! Jeg treffer på mange Ukrainske flyktninger når jeg er ute og går tur med hunden daglig og veldig få av de snakker hverken Norsk eller Engelsk. Prøver å slå av en hyggelig prat, men det er litt vanskelig. Kunne tenkt meg å lære Ukrainsk selv, men det har bare blitt med tanken.

Ellers er det som andre har nevnt, veldig god språktrening i å se på Norske TV programmer. Finnes også noen Norske youtube og twitch kanaler der ute hvis du interesserer deg for dataspill og lignende.

Stå på!

Lenke til kommentar

Å finne noen på nett å snakke med bare for å snakke kan være vanskelig. Det har man språklærere til. Det beste er å få venner eller en hobby der prat er en naturlig del. Nå vet jeg ingenting om situasjonen din sånn sett, men du bor kanskje et sted der det er noen fritidstilbud du kan delta på?

Å spørre og øve seg i en "ekte situasjon" er jo det beste og jeg tror ikke mange vil bry seg om at du spør for å lære deg, om noe synes folk det er gøy. Du vil jo bli bedre for hver dag så det blir mindre og mindre å spørre om 🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei. Veldig kult at du er så flink til å lære Norsk. Håper du finner mange gode samtalepartnere.

 

Jeg vil også foreslå noe annet dersom du vil øve på Norsk dersom en menneskelig samtalepartner ikke er tilgjengelig :)

Her er et eksempel med en samtale jeg hadde med https://chat.openai.com

 

image.thumb.png.e8aa5338d3f36eba1d6b7d2130474e26.png

 

 

Som du kan se sa jeg til den kunstige intelligensen hva jeg ville gjøre og den korrigerte meg når jeg skrev en feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gufi skrev (8 timer siden):

Hei, Ivan.

Det er veldig fint at du vil lære deg språket, og den beste måten å lære det på,  er å bruke det.

Har du noen interesser/ hobbyer der du kan møte nordmenn så du får lært det norske språket ?  Liker du fotball eller annen sport ?  Kanskje du kan bli med i en sjakklubb ? Spør lærere hva som er i nærheten av der du bor, kanskje treffer du en god venn som vil bruke mye tid sammen med deg så du får god trening i å snakke norsk ?

Jeg håper du får det fint i Norge selv om ikke alt er helt topp nå. Jeg synes det er leit at du ikke har fått en god venn ennå, men det kommer du til å få, sikkert mange venner også, fordi du høres så optimistisk ut.

 Stå på og tro at alt ordner seg, det gjør som regel det 🙂

Takk for kommentar, Gufi!

Ja, jeg har noen hobbyer. Jeg går på sport og øver meg, men ikke på å snakke, fordi det er et sted der du trener kropp. Jeg også vet mye om aktiviteter rundt i byen, så jeg tar mulighet når jeg får det. For eksempel, jeg går på språkkaffe, men du skjønner, det er bare en gang per uke. I tillegg, så går jeg på gitartimer. Som jeg hadde skrevet, problemet er mest i skolen, fordi jeg burde ha snakket der i løpet av året. Men nå må jeg dessverre bare vente til neste år, fordi da går jeg på videregåendeskole. Både jeg og lærerne håper ikke at jeg skal venne med klassekameratene.
Takk for at du synes min mening over det er optimistisk. Det er alltid bedre å tenke om gode ting du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (8 timer siden):

Hei Ivan. Du har lært deg Norsk veldig raskt!

Hvis du vil bli bedre muntlig, men miljøet rundt deg er vanskelig så anbefaler jeg deg å se på Norsk TV.

Du kan se NRK gratis her:
https://tv.nrk.no

Noen forslag:

Skam: Drama om vennskap, kjærlighet, seksualitet og identitet.

Heimebane: Drama, fotball

Kampen for tilværelsen: humor, dramaserie. Handler om en fiktiv liten bygd i Norge og innbyggernes forsøk på å overleve og skape et bedre liv.

Beforeigners: Sci-fi-dramaserie som utforsker hva som skjer når mennesker fra fortiden plutselig begynner å dukke opp i dagens Oslo. Serien tar opp temaer som migrasjon, integrasjon og kultursjokk.

Vikingane (Norsemen): Humor, vikinger

Hallo, Thor!

Takk for siden, men jeg har brukt det i halvår så jeg er veldig kjent med nrk TV og nrk avisa! Jeg ser på det hver dag og prøver å lære mer og mer.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 timer siden):

Det virker som om du behersker språket veldig bra allerede. Utrolig bra! Jeg treffer på mange Ukrainske flyktninger når jeg er ute og går tur med hunden daglig og veldig få av de snakker hverken Norsk eller Engelsk. Prøver å slå av en hyggelig prat, men det er litt vanskelig. Kunne tenkt meg å lære Ukrainsk selv, men det har bare blitt med tanken.

Ellers er det som andre har nevnt, veldig god språktrening i å se på Norske TV programmer. Finnes også noen Norske youtube og twitch kanaler der ute hvis du interesserer deg for dataspill og lignende.

Stå på!

Vonfaff, ukrainsk språk er utrolig forskjellig fra norsk, så det blir litt vanskelig for alle av oss. Men jeg tror at de vil gjerne lære språket, det bare kommer med tid. Den norske mentalitetet er faktisk fantastisk! Dere er veldig vennlige og oppmerksomme på andre, som trenger en prat. Jeg snakker med noen voksne her og alle er snille 😄. Det er en av de beste karaktertrekkene hos norske mennesker.

Hvis du vil lære ukraisk så må du alltid huske at det ikke ligner på engelsk. Det er et slavisk språk som er veldig forskjellig. Men jeg tror at hvis du får en ukrainsk venn så skal jeg gjerne lære deg noen ord eller uttrykk ^^. Jeg liker også å oversette ord til ukrainsk, da blir alle nordmenn overraska XD. Så du skal få denne overraskelse fra andre hvis du tør å lære ukrainsk!

Endret av ivanuko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det anbefales å lese barnebøker for å begynne å lære et språk. Det tror jeg at blir på et for lavt nivå for deg. Men kanskje du burde låne ungdomsbøker på biblioteket og lese de? Når du føler at du mestrer språket i ungdomsbøker kan du begynne å lese bøker som er skrevet for voksne, som biografier, romaner, spenningsbøker og så videre.

Husk at det er enorm forskjell på hvor gode nordmenn også er til å snakke norsk, og husk at mange snakker dialekt. Så jeg har tro på rådet om å lese bøker for å lære norsk fremfor å snakke med folk. Men selvfølgelig, det er viktig å praktisere og å snakke med folk også, men bøker kan du lese mer eller mindre når som helst og uten å være avhengig av andre.

Men hva du enn gjør: IKKE lær deg norsk ved å lese i kommentarfeltet på nettaviser... 😜 Der er ofte både innholdet, gramatikken og rettskrivningen på et lavmål 😝

Lenke til kommentar

No skriv du ikkje noko om kor i landet du bur, noko som ein også bør ha i bakhovudet.

For eksempel, eg, som kjem frå Vestlandet brukar og snakkar nynorsk ( med eigen dialekt på dette ), mens om du er på Østlandet, så er da kun bokmål ( igjen med eigne dialektar ) da går i.

Som Gjest MKII skriv, ikkje lær Norsk via kommentarfelt rundtom. Mange, inkludert meg, skriv mykje feil, på egen dialekt, feil formatering og så vidare. 
Bruk bibliotek, og prøv deg på bøker mynta på ulike aldersgrupper, slik at du kan finne ein type bøker du behersker. Då kan du utvida språkforståa mykje meir.
Dei fleste vil nok skriva på bokmål, då den er mest utbredt, og dei aller fleste bøkene er utgitt på bokmål.

Om du bur på Vestlandet, Midt, Nord eller Sør, så kan det være lurt å prøve å plukka opp dialekten der du er, men læra deg språket med bokmål som hovedlære, framtil du føler du behersker det godt nok.

Ynskjer deg lukka til, og velkommen til landet :D
NB: Er utrulig imponert over at du har lært så mykje på kun 7 månader, er ikkje mange som greier det!

Lenke til kommentar

Det er intr. å observere forskjellene på "Ola nordmann" og en fra Ukraina. Vi her i Norge har det veldig bra, vi har som regel nok penger, hus og varme, fred, etc. etc. Så vi er ikke så sulten som vi kanskje burde være. Det som defineres som fattigdom i Norge er ikke det samme som f.eks i Ukraina. Dette er den store forskjellen. Du kommer fra et land der alle ikke har alt de trenger så de forblir "sultne" på noe mer. Du har sikkert en drøm...noe du vil gjøre med livet ditt. Tror ikke du trenger å stresse veldig med å lære norsk, men helt klart å omgås andre nordmenn er beste måten å lære seg språket på. En liten jobb for deg vil jeg påstå er en god start, bare litt hagearbeid, klippe hekken til noen naboer eller noe sånt og du får litt ekstra penger. Fin måte å møte folk på og folk liker arbeidssomme typer. Vet ikke hva du tenker men du må ta en sjanse for å lykkes...få tiden til å gå. Jeg er veldig imponert over hvor dyktige ukrainere er til alt mulig rart, så tviler ikke på deg.  

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 24.5.2023 den 17.14):

Det anbefales å lese barnebøker for å begynne å lære et språk. Det tror jeg at blir på et for lavt nivå for deg. Men kanskje du burde låne ungdomsbøker på biblioteket og lese de? Når du føler at du mestrer språket i ungdomsbøker kan du begynne å lese bøker som er skrevet for voksne, som biografier, romaner, spenningsbøker og så videre.

Husk at det er enorm forskjell på hvor gode nordmenn også er til å snakke norsk, og husk at mange snakker dialekt. Så jeg har tro på rådet om å lese bøker for å lære norsk fremfor å snakke med folk. Men selvfølgelig, det er viktig å praktisere og å snakke med folk også, men bøker kan du lese mer eller mindre når som helst og uten å være avhengig av andre.

Men hva du enn gjør: IKKE lær deg norsk ved å lese i kommentarfeltet på nettaviser... 😜 Der er ofte både innholdet, gramatikken og rettskrivningen på et lavmål 😝

Hallo! 
Jeg leser hver dag. Først prøvde jeg med noe vanskelig men da skjønte at det er bedre å vente til at jeg skal ha en enklere bok for meg. Nå leser jeg om Gunnar, som sto mot nasister. Det er en bok med enkel innhold. Også jeg vet at andre har sin egen måte på å snakke, det inkluderer både dialekt og feil i setninger. Jeg alltid hører "Fordi at"! Men jeg gjør seff feil selv.

Også jeg tror at jeg gjør alt jeg kan, leser bøker, ser på TV, gjør mange ting. Men jeg har alltid vært alene i skolen og får ikke så mye norsk der. Jeg bare oversetter noen ord, og det er den eneste måte på å lære noe mens jeg er i skolen(ikke den beste måte).

P.S så koselig å se på flagget på bildet:)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (På 24.5.2023 den 17.57):

No skriv du ikkje noko om kor i landet du bur, noko som ein også bør ha i bakhovudet.

For eksempel, eg, som kjem frå Vestlandet brukar og snakkar nynorsk ( med eigen dialekt på dette ), mens om du er på Østlandet, så er da kun bokmål ( igjen med eigne dialektar ) da går i.

Som Gjest MKII skriv, ikkje lær Norsk via kommentarfelt rundtom. Mange, inkludert meg, skriv mykje feil, på egen dialekt, feil formatering og så vidare. 
Bruk bibliotek, og prøv deg på bøker mynta på ulike aldersgrupper, slik at du kan finne ein type bøker du behersker. Då kan du utvida språkforståa mykje meir.
Dei fleste vil nok skriva på bokmål, då den er mest utbredt, og dei aller fleste bøkene er utgitt på bokmål.

Om du bur på Vestlandet, Midt, Nord eller Sør, så kan det være lurt å prøve å plukka opp dialekten der du er, men læra deg språket med bokmål som hovedlære, framtil du føler du behersker det godt nok.

Ynskjer deg lukka til, og velkommen til landet :D
NB: Er utrulig imponert over at du har lært så mykje på kun 7 månader, er ikkje mange som greier det!

Forstått!!

(Unnskyld, men nå må jeg fortsette på bokmål xd)

Jeg er vel kjent med at det er mange dialekter og noen ganger det er vanskeligere å forstå engang for nordmenn. Også jeg bor på Østlandet, så jeg lærer meg bokmål. Veldig kult at min hjerne forstår tekst uten å legge merke til at det ikke er bokmål, så nesten alle ordene er skrevet annerledes XD. Det betyr er hjernen begynner å oppfatte informasjon uten å se på det og gå videre med forståelse. Takk for velkommen!

Takk for disse hyggelige ordene. Velgid rørt🥲💛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 24.5.2023 den 18.37):

Det er intr. å observere forskjellene på "Ola nordmann" og en fra Ukraina. Vi her i Norge har det veldig bra, vi har som regel nok penger, hus og varme, fred, etc. etc. Så vi er ikke så sulten som vi kanskje burde være. Det som defineres som fattigdom i Norge er ikke det samme som f.eks i Ukraina. Dette er den store forskjellen. Du kommer fra et land der alle ikke har alt de trenger så de forblir "sultne" på noe mer. Du har sikkert en drøm...noe du vil gjøre med livet ditt. Tror ikke du trenger å stresse veldig med å lære norsk, men helt klart å omgås andre nordmenn er beste måten å lære seg språket på. En liten jobb for deg vil jeg påstå er en god start, bare litt hagearbeid, klippe hekken til noen naboer eller noe sånt og du får litt ekstra penger. Fin måte å møte folk på og folk liker arbeidssomme typer. Vet ikke hva du tenker men du må ta en sjanse for å lykkes...få tiden til å gå. Jeg er veldig imponert over hvor dyktige ukrainere er til alt mulig rart, så tviler ikke på deg.  

Takk for kommentar, Baardsen!

Det stemmer. Mange ikke har alt de ville ha i Ukraina. Men de som har en drøm skal gjøre alt som mulig for å nå målet sitt. Jeg hadde drømt om å lære et fremmedspråk i Ukraina. Jeg var glad i norske sanger og engang ville lære norsk, men sikkert etter at jeg skal snakke engelsk bedre(jeg brukte like mye tid på å lære engelsk i Ukraina som jeg bruker på norsk nå). Veldig trist at jeg gjør det jeg ville etter krigen, men vi bør sette stor pris på det vi har. Så jeg skal bruke muligheten.

I Ukraina er det også en større forskjell mellom de rike og de fattige, men det er fortsatt ikke så værst. Det er mye bedre enn i noen andre land. Spesielt i noen sjærer. Men nå vil jeg ikke si noe om dette. Fordi det er ett av de farligeste stedene i verden dessverre, tror jeg.

Ikke bekymre deg, vi får penger! Mora mi går på jobb så vi får ekstra penger og jeg tror jeg skal få en jobb og. Jeg har også jobbet litt med noe jeg ble bedt om av nordmenn. God måte på å lære språk!

Ukrainere er dyktige fordi etter ukrainske skoler og jobber er det mye lettere her. De føler sannsynligvis lykke, uansett det som de har opplevd.

Etter å ha lest kommentaren, ser jeg din forståelse av situasjonen. Har du ukrainske venner? 

Lenke til kommentar
7 hours ago, ivanuko said:

Takk for kommentar, Baardsen!

Det stemmer. Mange ikke har alt de ville ha i Ukraina. Men de som har en drøm skal gjøre alt som mulig for å nå målet sitt. Jeg hadde drømt om å lære et fremmedspråk i Ukraina. Jeg var glad i norske sanger og engang ville lære norsk, men sikkert etter at jeg skal snakke engelsk bedre(jeg brukte like mye tid på å lære engelsk i Ukraina som jeg bruker på norsk nå). Veldig trist at jeg gjør det jeg ville etter krigen, men vi bør sette stor pris på det vi har. Så jeg skal bruke muligheten.

I Ukraina er det også en større forskjell mellom de rike og de fattige, men det er fortsatt ikke så værst. Det er mye bedre enn i noen andre land. Spesielt i noen sjærer. Men nå vil jeg ikke si noe om dette. Fordi det er ett av de farligeste stedene i verden dessverre, tror jeg.

Ikke bekymre deg, vi får penger! Mora mi går på jobb så vi får ekstra penger og jeg tror jeg skal få en jobb og. Jeg har også jobbet litt med noe jeg ble bedt om av nordmenn. God måte på å lære språk!

Ukrainere er dyktige fordi etter ukrainske skoler og jobber er det mye lettere her. De føler sannsynligvis lykke, uansett det som de har opplevd.

Etter å ha lest kommentaren, ser jeg din forståelse av situasjonen. Har du ukrainske venner? 

Det ser ut som klasseskiller kommer tydeligere til overflaten i land med høyt innbyggertall (population) Ukraina har nesten 10 ganger så mange mennesker som Norge, noe som gjør det vanskeligere for samtlige å oppleve å "lykkes" i livet om man vil kalle det det (flere folk, flere problemer, hahaha) Ser at beregnet levetid for en mann i ukraina er 66 år. Her i Norge er dette tallet 80 år, en vesentlig forskjell. I Norge kan man altså bruke mye lenger tid på å "lykkes" og se frem til en relativt lang alderdom og en trygg økonomi (Nav, hahaha...) Statistikker er intr. lesing for meg da det gir meg en større forståelse av situasjonen uten nødvendigvis å bli en del av statistikken, det har ingenting med hvem jeg omgås (jeg er veldig usosial...for mange idioter, hahaha)

Ville bare gi deg et godt tips om du ønsker å lære norsk raskt. Heng opp en lapp i nærbutikken at du er villig til å hjelpe eldre folk med div. gjøremål eller andre ting bare for å få tiden til å gå (eldre folk elsker å ha noen å prate med, hahaha) Er du sosial kan du få et stort nettverk med mennesker slik at du holder hjulene i gang, men dette kommer helt an på hvor utadvent (sosial) du er. Penger blir bare en bonus, men det vil glede din mor å se deg gjøre en skikkelig innsats for å lykkes.

Litt av tanken min her er at det kan være farlig å bli for godt vant og som vi sier i Norge "sy puter under armene" på oss slik at vi ikke trenger å gjøre så mye selv men la livet gå sin gang uten å føle en sterk drivkraft til å klare seg selv...og lykkes. 

En typisk norsk ungdom på din alder vil jeg tro har helt andre verdier enn hva du har. Det er noe med å kunne se mulighetene. For en nordmann er livet her "100% normalt" men for en som kommer utenfra, kan det se ut som et paradis med mange muligheter om man da ønsker å jobbe hardt for å lykkes, noe mange utlendinger som kommer til Norge gjør.

Trynefaktoren er en faktor du kan regne med. Vis frem ansiktet ditt og la folk bli godt kjent med deg, det fungerer alltid 😉 

 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...