Gå til innhold

Hvor troverdig er zombie-myten sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Fant en interessant artikkel. Om hvor realistisk er en Zombi-apokalypse så egentlig? Dette foregår jo i naruren, maur, mus og kuer kan smittet av en sopp lignende ting.

Ganske interessant artikkel. 

 

Litt fra den artikkel jeg fant:

Hvordan høres det ut å bli smittet av en parasittisk sopp som tar over hjernen din? Det skjer i virkeligheten. Bare på små maur, vel å merke. Cordyceps-soppen infiserer dyret og tar kontrollen over kroppen deres. Maurene blir tvunget til å klatre opp en plante og feste seg selv til undersiden av den. Der dør de, og soppen gror ut spirer for å spre seg selv videre.

 

Dere kan lase hele artikkelen her:

https://www.vg.no/annonsorinnhold/tek/hbo-nordic/hvor-troverdige-er-egentlig-zombie-mytene/a/50kj2E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, i sin helhet er det nok ikke særlig sansynlig for mennesker. Men jeg har lest/sett dokumentar om en parasitt som gjør at mus mister evnen til å føle redsel for katter, og mer eller mindre oppsøker katter for så å bli spist av katten som følge av parasitten. Parasitten gjennomgår så en utvikling inne i katten som igjen gjør at parasitten er i stand til å infisere og spre seg videre til nye mus.

Relevansen er at mennesker også til dels kan smittes av dette. Mener å huske at forskeren som fortalte dette anså at han selv trolig var smittet av dette, trolig i.f.m. forskning på dette, og at det var grunnen til at han var blitt mindre forsiktig i farefulle situasjoner enn han ellers ville ha vært tidligere.

Det er vel det samme som omtales her som jeg fannt nå:

https://www.nature.com/articles/nature.2013.13777

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Tja, i sin helhet er det nok ikke særlig sansynlig for mennesker. Men jeg har lest/sett dokumentar om en parasitt som gjør at mus mister evnen til å føle redsel for katter, og mer eller mindre oppsøker katter for så å bli spist av katten som følge av parasitten. Parasitten gjennomgår så en utvikling inne i katten som igjen gjør at parasitten er i stand til å infisere og spre seg videre til nye mus.

Relevansen er at mennesker også til dels kan smittes av dette. Mener å huske at forskeren som fortalte dette anså at han selv trolig var smittet av dette, trolig i.f.m. forskning på dette, og at det var grunnen til at han var blitt mindre forsiktig i farefulle situasjoner enn han ellers ville ha vært tidligere.

Det er vel det samme som omtales her som jeg fannt nå:

https://www.nature.com/articles/nature.2013.13777

Det du nevner er blidt nevnt i den artikkelen jeg delte. 🙃

Lenke til kommentar

At en sopp lurer noen til å dø, er noe annet enn det å faktisk være en levende død. Levende død innebærer at et lik er under kontroll av en voodoo-heks. Myten finnes også i Kina, da jeg har sett i kinesisk film at hovedpersonene ankommer en by som er full av zombier. Er også i filmene Død Snø. 

Det kan argumenteres for at en del i samfunnet er hjernedøde, men så lenge de faktisk er i live er de ikke levende døde som går rundt omkring, råtnende. (forhåpentligvis ikke).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nepa said:

At en sopp lurer noen til å dø, er noe annet enn det å faktisk være en levende død. Levende død innebærer at et lik er under kontroll av en voodoo-heks. Myten finnes også i Kina, da jeg har sett i kinesisk film at hovedpersonene ankommer en by som er full av zombier. Er også i filmene Død Snø. 

Det kan argumenteres for at en del i samfunnet er hjernedøde, men så lenge de faktisk er i live er de ikke levende døde som går rundt omkring, råtnende. (forhåpentligvis ikke).

I hvilken rolle er det en woodo-heks i filmen Død Snø?

Mulig du har rett i at en woodo-heks er inne i bildet i forbindelse med opprinnelsen til myten om zombier. Men det er (sjelden eller) aldri en heks med i moderne populærkultur i form av filmer det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Nærmeste man kommer zombielignende tilstand er med rabiesviruset. De smittede som har utviklet symptomer har litt til felles med zombier. 

Rabies er et sykt heftig virus ja. En utrolig kjip måte å dø på. Spesielt fordi når du får symptomer så er du allerede fucked.

Hvis mennesker hadde vært i "zombie"/rabies-status litt lengre før de dør så kunne det lignet veldig på noe 28 dager senere eller The Last of Us.

Denne videoen forklarer Rabies ganske bra:

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...