Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AAP og regler for utbetaling av mertid til avspasering og ubenyttede feriedager


Gjest b3f72...9c8

Anbefalte innlegg

Gjest b3f72...9c8

Hei


Jeg har vært sykemeldt i 12 måneder og gikk for ikke så lenge siden over på AAP. Jeg kommer sannsynligvis til å ende opp som ufør i løpet av året.


Jeg har en del timer på «mertidskonto» hos arbeidsgiver. Dette er i hovedsak overtidstimer fra perioden 2014-2020 der jeg i stedet for å få utbetalt med overtidstillegg har valgt å sette de på konto for senere avspasering. Nå når arbeidsforholdet avsluttes må disse utbetales. Jeg spurte min saksbehandler hos NAV hvordan dette fungerer, og han var 99% sikker på at siden det betales ut som pensjonsgivende inntekt så må det føres time for time på meldekortet og fører til trekk i AAP.


Er dette korrekt?


Når jeg fører meldekort så er det spørsmål om jeg har jobbet i perioden meldekortet gjelder for. Dette gjelder som sagt arbeidstimer fra mange år tilbake i tid, så synes det er rart om jeg skal «straffes» for dette nå?

 

Jeg har også begynt å stusse på hva som skjer med utbetaling for feriedager jeg ikke har benyttet meg av. Jeg har feriedager tilsvarende over 2 måneder ferie jeg ikke har benyttet meg av, og må derfor få disse utbetalt nå siden arbeidsgiver har trukket meg i lønn for disse feriedagene. Se sitatboks nedenfor for hvordan dette gjøres hos arbeidsgiver.


Jeg spurte saksbehandler i NAV om dette, men han forstod dessverre ikke helt hva jeg mente da jeg kun fikk til svar at feriepenger ikke fører til trekk i ytelser. Siden det her ikke er snakk om feriepenger, men utbetaling av feriedager jeg tidligere er trukket i lønn for, regner jeg med dette utbetales som pensjonsgivende inntekt. Da er jeg redd for at det blir som for utbetaling av mertid og at det blir trekk time for time (dag for dag) i AAP, gitt at saksbehandler har rett.


Om utbetaling av ubenyttet ferie fører til trekk i AAP blir dette fryktelig rart og uforståelig for meg. Under sykemeldingsperioden fikk jeg lønn utbetalt som vanlig fra arbeidsgiver, og arbeidsgiver fikk sykepenger utbetalt fra NAV. I juni i fjor fikk jeg trekk i lønn for feriedagene samtidig som arbeidsgiver mottok sykepenger fra NAV. Om det nå skulle vise seg å føre til trekk i AAP siden feriedagene utbetales som pensjonsgivende inntekt er det noen tall som i mitt hode ikke går opp, og jeg straffes ganske brutalt for utbetalingstidspunktet og arbeidsgivers praksis, selv om dette er ganske vanlig praksis slik jeg har forstått det.

 

Sitat

 

Feriepengene skal dekke lønn når du tar ferie.


Det er ulike måter å håndtere utbetaling av feriepenger på.  Noen firmaer betaler ut feriepenger + lønn i juni, og trekker i lønn 5 uker når man tar ferie.  Vi foretar lønnstrekket i juni - så får du full lønn i ferien.


Vi har avtalefestet 25 dager ferie.  Vi utbetaler 12% feriepenger i juni (av lønn opptjent i fjor), og holder tilbake månedslønn for juni.  Siden feriefritiden - 5 uker - utgjør flere dager enn tilbakeholdt lønn for juni, trekkes man for 4 virkedager i tillegg (4/26 av månedslønn).  Da kan man ta fri 25 arbeidsdager med lønn senere.  Høyere feriepengesats (12% i stedet for ferielovens 10,2%) skal kompensere for lønnstrekket på 4/26.


(For spesielt interesserte: Ferieloven opererer med 6 virkedager pr uke.  5 uker ferie utgjør 30 virkedager.  Antall virkedager pr måned er 26 dager.  Ferien utgjør 4 virkedager mer enn antall dager i en måned, derfor trekk for 4/26).
Månedslønn og trekk for ferie vises på egne linjer på lønnsslippen.  Alle som har blitt trukket for 30/26 av månedslønn har 25 nye feriedager.  Jobber du f.eks. 80%, har du 25 feriedager med 80% lønn pr dag.

 

 

Er takknemlig for alle innspill. Tar ikke sorgene på forskudd, men om dette blir worst case scenario mister jeg rundt 3 måneder med AAP og det vil i så fall være en smule fortvilende.

 

Anonymous poster hash: b3f72...9c8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av folketrygdloven § 11-24 at alle økonomiske ytelser fra nåværende eller tidligere arbeidsgiver "som gis i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger eller i forbindelse med oppsigelse, fratreden eller reduksjon av arbeidstid" skal føre til at arbeidsavklaringspenger reduseres med samme beløp, men ikke skadeserstatning eller feriepenger. 

Utbetaling av tidligere opparbeidet mertid skal ikke føre til reduksjon av AAP. Det er pensjonsgivende inntekt, men det er ingen sammenheng med overgang til AAP/oppsigelse/reduksjon av arbeidstid. Det er heller ikke et resultat av arbeidsinnsats mens du mottok AAP. Det er en etterbetaling av lønn som du ikke fikk på det tidspunktet du opparbeidet deg lønnen. 

Utbetalingen av feriepengene dine er feriepenger. Det er en litt lettvint omskriving å si at du "fikk feriepenger i juni". Ferielovens system er at man får feriepenger når man tar ferie, men at at "den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien" kan utbetales i juni, se ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd. Har du ikke tatt ferie har du ikke fått feriepenger i lovens forstand, og du kan få utbetalt dette uten at det påvirker arbeidsavklaringspengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b3f72...9c8

Tusen takk for svar, dette var veldig beroligende.

Jeg forstod ikke helt dette med ferie og feriepenger. Jeg ser på lønnsslipp for juni i fjor der det er trukket 30/26 av en månedslønn og utbetalt feriepenger. På A-meldingen for 2022 ligger det inne egen linje med feriepenger. Skulle ikke dette blitt betalt ut som feriepenger, men som vanlig lønn da (evt noe med at "den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien" skulle vært feriepenger og resten lønn)? Jeg hadde ikke ferie i fjor siden jeg var sykemeldt.

Siden det ble utbetalt som feriepenger i fjor skal jeg nå ha utbetalt lønnstrekket som pensjonsgivende inntekt og få feriepenger av det igjen?

Anonymous poster hash: b3f72...9c8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...