Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2001 Toyota Avensis 2.0i D4 Sol At Sedan 4


Anbefalte innlegg

bensintanken har begynt å lekke når jeg har ca halvfull tank. kjøpte bilen brukt for 19.000kr september 2022 altså 8 mnd siden, sendte da melding til tidligere eier og spurte om hun visste noe om det, det gjorde hun ikke da hun så og si aldri hadde «såpass» mye bensin i tanken. bilen var også EU godkjent noen mnd før jeg kjøpte den og er godkjent til mai 2025. kjøpte den med 102 200km. vet noen evt hva pris vil være for å få fikset med bensintanken? vi har fått bilen opp på bukk og sett at det er på baksiden det lekker, er det da farlig å kjøre bilen? ligger liksom en svart dam under bilen etter jeg har stått parkert i noen få timer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får bare fortsette å fylle halv tank og håpe på det beste at det ikke blir oppdaget på en eu kontroll, siden den var så billig så må man regne med litt problemer her og der.

Om dem visste om dette i forkant av kjøpet og bevisst lot være å fortelle deg om det? ja det er garantert, folk juger så det renner av dem. Aldri stol på noen.

Edit, ser at det er diesel. Husk at diesel kan gjøre veibanen veldig glatt, noe som er meget farlig for motorsyklister og syklende.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Anonymbrukeer skrev (7 timer siden):

bensintanken har begynt å lekke når jeg har ca halvfull tank. kjøpte bilen brukt for 19.000kr september 2022 altså 8 mnd siden, sendte da melding til tidligere eier og spurte om hun visste noe om det, det gjorde hun ikke da hun så og si aldri hadde «såpass» mye bensin i tanken. bilen var også EU godkjent noen mnd før jeg kjøpte den og er godkjent til mai 2025. kjøpte den med 102 200km. vet noen evt hva pris vil være for å få fikset med bensintanken? vi har fått bilen opp på bukk og sett at det er på baksiden det lekker, er det da farlig å kjøre bilen? ligger liksom en svart dam under bilen etter jeg har stått parkert i noen få timer

Ta med bilen til et autorisert verksted og be om pristilbud. Hvis det ikke er reparerbart blir det dyrt, en ny tank koster fort vekk 5000 kr og kanskje mer enn det også hos et verksted, så er det arbeidstid i tillegg. Skulle ikke forundre meg om ny tank ferdig montert er noe som ligger i prissjikt 10 000 - 15 000 kr. 

Lenke til kommentar

Det er nok umulig å bevise at lekkasje ikke har oppstått mens du har eid bilen.

Jeg tviler på at diesel tar fyr, det har vel flammepunkt på 55 grader. Så det må komme mye på eksosrøret eller noe annet varmt for at det skal kunne skje. Men det bør ikke lekke uansett.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Anonymbrukeer skrev (På 23.5.2023 den 13.00):

bensintanken har begynt å lekke når jeg har ca halvfull tank. kjøpte bilen brukt for 19.000kr september 2022 altså 8 mnd siden, sendte da melding til tidligere eier og spurte om hun visste noe om det, det gjorde hun ikke da hun så og si aldri hadde «såpass» mye bensin i tanken. bilen var også EU godkjent noen mnd før jeg kjøpte den og er godkjent til mai 2025. kjøpte den med 102 200km. vet noen evt hva pris vil være for å få fikset med bensintanken? vi har fått bilen opp på bukk og sett at det er på baksiden det lekker, er det da farlig å kjøre bilen? ligger liksom en svart dam under bilen etter jeg har stått parkert i noen få timer

Hvis problemet oppstod etter 8 måneder, hvordan skal eier ha visst om det? Er nok bare slik som skjer med eldgamle biler.

Lenke til kommentar

Byttet dieseltank på en yaris for noen år siden, det er en ganske normal feil på toyotane fra det årstallet der, både tank og påfyllingsør går det hull i og så lekker det. Det krever ikke mye kunnskap å gjøre dette selv. Ser at ny tank koster ca 4100 hos eurodel, du får også brukte tanker på bilopphuggeriet. 
Er det farlig? Jeg tviler sterkt på at bilen eksploderer av dette på motorveien.
Men det forsøpler voldsomt på asfalt, som kan ødelegge for andre trafikanter  og naturen når det skvetter ut av tanken så anbefaler å få gjort noe med det.

Jeg tror nok 8 måneder er for lenge å klage til forrige eier. Jeg kjøpte en Toyota RAV 4, og på bensinstasjonen nedenfor huset hans fylte jeg og da rant det ut... Den var litt mer lei :D

Lenke til kommentar
boenna skrev (4 timer siden):

Byttet dieseltank på en yaris for noen år siden, det er en ganske normal feil på toyotane fra det årstallet der, både tank og påfyllingsør går det hull i og så lekker det. Det krever ikke mye kunnskap å gjøre dette selv. Ser at ny tank koster ca 4100 hos eurodel, du får også brukte tanker på bilopphuggeriet. 
Er det farlig? Jeg tviler sterkt på at bilen eksploderer av dette på motorveien.
Men det forsøpler voldsomt på asfalt, som kan ødelegge for andre trafikanter  og naturen når det skvetter ut av tanken så anbefaler å få gjort noe med det.

Er jo også en stor brannfare med diesellekkasje. Det er en typisk gjenganger når det gjelder bilbranner, så jeg ville absolutt ha byttet den tanken så fort som mulig, og latt bilen stå inntil jobben kan bli gjort.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Er jo også en stor brannfare med diesellekkasje. Det er en typisk gjenganger når det gjelder bilbranner, så jeg ville absolutt ha byttet den tanken så fort som mulig, og latt bilen stå inntil jobben kan bli gjort.

Jeg skal ikke krangle på det, men diesellekkasje fra tanken og ned på bakken hadde jeg som sagt ikke vært nevneverdig redd for. Diesellekasje på manifold i motorrom, absolutt.

Lenke til kommentar
boenna skrev (13 timer siden):

Jeg skal ikke krangle på det, men diesellekkasje fra tanken og ned på bakken hadde jeg som sagt ikke vært nevneverdig redd for. Diesellekasje på manifold i motorrom, absolutt.

Diesellekkasje ned på asfalten/veien gjør det livsfarlig glatt for tohjulinger. Særlig med regnvann på. Da skaper du dødsfeller på veiene. Vær så snill å fiks dette.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Diesellekkasje ned på asfalten/veien gjør det livsfarlig glatt for tohjulinger. Særlig med regnvann på. Da skaper du dødsfeller på veiene. Vær så snill å fiks dette.

nå snakket jeg spesifikt om det du nevnte med eksplosjonsfare, og farene du har nevnt har jeg også sagt meg enig i.

Det har jeg nevnt i tidligere innlegg:

 

boenna skrev (På 30.5.2023 den 2.54):

Men det forsøpler voldsomt på asfalt, som kan ødelegge for andre trafikanter  og naturen når det skvetter ut av tanken så anbefaler å få gjort noe med det.

 

Og, det er ikke jeg som er trådstarter, jeg som du ser anbefaler også at han får gjort noe med det.
Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette.

Endret av boenna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...