Gå til innhold

Beste og enkleste måte å lage nettside?


Anbefalte innlegg

Hva er den beste og enkleste måten å lage en nettside på?

Tanken er å lage en nettside med artikler, og formidling av informasjon etc, gjerne da også tjene noen kroner på ads. 
 

Siden må se profesjonell ut, men budsjettet er ikke allverden, så vil forsøke å lage nettsiden selv. Har dere noen tips til hvor man kan lage siden?

Har ikke bestemt meg for hva hjemmesiden skal hete enda, men må man kjøpe et domenenavn først? Må man være et foretak for å kjøpe domene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten er å lære seg programmering, å lage noe fantastisk fra bunnen av.

Den enkleste måten, uten å bare betale noen for jobben, er å spikre sammen noe på Wix eller lignende, kjøpe en eller annen form for ferdig løsning eller noe sånt.

Eventuelt benytte Wordpress, som blir litt midt i mellom, hvor man kommer langt uten å kunne stort, men enda lengre om man vet hva man driver med.

For å registrere .no domene, så kreves det organisasjonsnummer. Det finnes en rekke måter å få et slikt, blant annet å opprette en stiftelse.

For de fleste andre typer domener, altså ikke .no, så er det ingen slike krav.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
50 minutes ago, 0laf said:

Den beste måten er å lære seg programmering, å lage noe fantastisk fra bunnen av.

For å registrere .no domene, så kreves det organisasjonsnummer. Det finnes en rekke måter å få et slikt, blant annet å opprette en stiftelse.
 

Flere feil der gitt. 😄

Mange anbefaler Wordpress istedet for Joomla, men Wordpress sliter med at så lite er innebygget at man må ha programtillegg for alt mulig rart, og disse oppdateres ikke nødvendigvis mer med sikkerhetsoppdateringer og sånn.

Joomla har mye innebygget, og oppdateres jevnlig. I tillegg er det ca 6000 programtillegg som man kan velge i, der ca 50% er helt gratis. Dette er alt fra bildegallerier til nettbutikkløsninger, backup og diverse annet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Ratleto skrev (23 minutter siden):

Joomla har mye innebygget, og oppdateres jevnlig. I tillegg er det ca 6000 programtillegg som man kan velge i, der ca 50% er helt gratis. Dette er alt fra bildegallerier til nettbutikkløsninger, backup og diverse annet.

Har ikke brukt Joomla på sånn type 20 år.

Har det fått et eget REST API man kan bruke med nettbutikkløsningen?

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 time siden):

Mange anbefaler Wordpress istedet for Joomla, men Wordpress sliter med at så lite er innebygget at man må ha programtillegg for alt mulig rart, og disse oppdateres ikke nødvendigvis mer med sikkerhetsoppdateringer og sånn.

Er en smal sak å installere de tillegg man trenger for WordPress. Og om man velger blant de tillegg som er mye brukt, blir de regelmessig vedlikeholdt. Man bør uansett ta egne skritt for å sikre WordPress-installasjonen sin, uavhengig av hvor mye tillegg som installeres.

Tranceformation skrev (3 timer siden):

Hva er den beste og enkleste måten å lage en nettside på?

Ved å benytte et CMS, f.eks. WordPress. Mange domenetilbydere tar seg av jobben med å sette det opp, etter du gjennomfører kjøpet av domene+webhotell.

0laf skrev (2 timer siden):

For å registrere .no domene, så kreves det organisasjonsnummer. Det finnes en rekke måter å få et slikt, blant annet å opprette en stiftelse.

Her må du ha ment ENK, ikke stiftelse. Uansett trenger man ingen av delene for .no-domene.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Nei, privatpersoner kan abonnere på .no-domenenavn.


Det har du jammen rett i, glemte helt at det ble gjort om for noen år siden.
 

nightowl skrev (8 timer siden):

Her må du ha ment ENK, ikke stiftelse. Uansett trenger man ingen av delene for .no-domene.


Egentlig så tenkte jeg nok på forening, i og med at de ikke har regnskapsplikt, er enkle å sette opp, og man får et organisasjonsnummer, men ettersom reglene er endre, så trenger man som du nevner ingen av delene lengre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe kjennskap til web-utvikling. Legger inn denne posten som en liten kommentar.

På www.w3schools.com får jeg inntrykk av at en kan lage enkle sider med html og css, men vil tro det vil gå bare for veldig enkle sider.

Så er der noe som heter bootstrap 5: www.w3schools.com/bootstrap5/

som er presentert som: bootstrap is the most popular HTML, CSS, and JavaScript framework for creating responsive, mobile-first websites

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ok, mye gode råd her.

Men hva er den beste fremgangsmåten da? Først finne et ledig domene, deretter finne et sted man lager sin nettside med sitt domene? Og dersom jeg kan få betalte ads, får jeg da regnskapsplikt?

Hvilken av disse syns dere virker enklest og best?

https://byråguiden.no/webdesign/test-av-nettsidebyggere
 

 

Endret av Tranceformation
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som du trenger en hel nettside, bare ett sted å hoste en blogg.

Jeg ville startet helt enklest mulig med ghost.org, medium.com eller WordPress.com og betalt for en hostet løsning med eget domene.

Domene kan du kjøpe fra hvor som helst, jeg ville vurdert namecheap.com.

Du trenger ikke domene i starten heller. Bare kom i gang. Gratis på WordPress for den del.

Når du har 10 bloggposter og fortsatt liker det kan du vurdere eget domene. Sjekk på domain.nr for kule navn relatert til deg.

Når du har trafikk som kan generere inntekt kan du starte å vurdere en custom hjemmeside vha en eller annen cms.

Lenke til kommentar

Jeg ser at wordpress.org og wordpress.com er to forskjellige ting.

https://www.forbes.com/advisor/business/software/wordpress-com-vs-wordpress-org/

Så har jeg funnet noen sider som sammenligner CMS systemer

https://www.hostinger.com/tutorials/best-cms

https://www.wpbeginner.com/showcase/best-cms-platforms-compared/

https://www.forbes.com/advisor/business/software/wordpress-com-vs-wordpress-org/

Det inntrykket jeg har så langt er at de to beste er:

1. Wordpress.org (en kan også bruke Wordpress.com)

2. Joomla

Wordpress er veldig mye brukt. Joomla er også en del som bruker. Jeg vil tro at begge vil være godt egnet for formålet. Men det finnes enklere mer ferdige måter å gjøre det på.

Så så jeg i denne siden trådstarter hadde: https://byråguiden.no/webdesign/test-av-nettsidebyggere

at Elementor er en nettsidebygger som integreres med WordPress. Så det virker som en veldig fristende måte å gjøre det på.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (11 timer siden):

Det høres ikke ut som du trenger en hel nettside, bare ett sted å hoste en blogg.

Uansett om man bruker Drupal, Wordpress eller andre, tilsvarende løsninger så kan de brukes til alt fra blog til me romfattende nettsider. Skal man lage noe selv så må man vite hva man driver med og ha en litt lidenskap og forståelse for databaser, programmering++

Lenke til kommentar
Svein M skrev (38 minutter siden):

Jeg ser at wordpress.org og wordpress.com er to forskjellige ting.


Wordpress.com er egentlig en hosting-side. Der kan du enkelt sette opp en blogg/nettside, som hostes av Wordpress.

Wordpress.org er nettsiden for Wordpress-programvaren, som du kan laste ned og selv lage din egen nettside med.

De aller fleste som tilbyr domener og hosting, tilbyr også hosting hvor Wordpress er ferdig installert, men det mest grunnleggende, så bygger du resten selv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
12 hours ago, Tranceformation said:

Ok, mye gode råd her.

Men hva er den beste fremgangsmåten da? Først finne et ledig domene, deretter finne et sted man lager sin nettside med sitt domene? Og dersom jeg kan få betalte ads, får jeg da regnskapsplikt?

Hvilken av disse syns dere virker enklest og best?

https://byråguiden.no/webdesign/test-av-nettsidebyggere
 

 

Det enkleste er å bare bygge en side gjennom Wix eller Squarespace. Ikke tenk på domene enda, dette kan du kjøpe gjennom disse sidene når som helst. Og kjøper du det gjennom samme platform så order de alt automagisk.
Om du vil ha reklameinntekter så bare lager du en konto hos Google Ads. Her får du noe kode du kan legge inn i siden du laget på Wix eller Squarespace.

Så lenge det er små summer penger du får gjennom ads, så går det vel under "hobbyinntekt" og da trenger du ikke tenke på det. Du skal ha ganske mange tusen klikk på nettsiden din før det blir noe store summer fra ads.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...