Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

On / off-knapp uten futt


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at dørlåssystemet trekker strøm i hvilemodus, og har derfor lagt sikringen på en krets med en av/på-knapp. Sikringen er en 30A japansikring, og forpakningen til knappen sier at knappen skal tåle 30A. So far so good.

Kobler minus til ground på knappen, og pluss til "load". Skrur på knappen, og LED-pæren lyser. So far so good.

Problemet er at når jeg klikker på døråpneren, så kommer det bare en klikkelyd, samtidig blinker LED-lampen, men dørlåsen går ikke opp. Men, hvis jeg fjerner kabelskoa fra knappen, og kobler dem direkte til hverandre, og klikker på døråpneren, åpnes dørlåsen som den skal.

Hva kan være problemet?

PS: Funker ikke om jeg kobler pluss til "power" på knappen heller.

Knappen:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/kontakter-ledninger-sikringer/kontakter/on-off-knapp-oval-med-rod-led/n276/pn10063

https://www.apiele.com/products/3pins-2position-rocker-switch-led-12v-30a

3-pins-2-position-rocker-toggle-switch-4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Hårek 

Enig i at tegningen var forvirrende. Det stemmer ikke med koblingsanvisningen på den sølvfargede klistrelappen på undersiden av bryteren. "Load" er ifølge anvisningen pinnen i midten, mens den til venstre er "supply". Supply skal gå til batteriet, mens "load" er den kretsen man kobler til og som skal ha last (f.eks. ekstralys).

I mitt tilfelle skal jeg ikke koble til noe ekstra, og trenger kun å bruke bryteren for å regulere strømtilførselen fra batteriet. Ergo kobler jeg "supply"-pinnen til pluss på batteriet (dvs. positiv utgang på 30A-sikringen), mens jeg kobler "earth"-pinnen til minus. Det virker som om knappen ikke greier å formidle strømmen, men den skal tåle 30A, så jeg forstår ikke dette.

Endret av Tekno73
Lenke til kommentar
Hårek skrev (17 minutter siden):

Du har bare to ledninger, som du skal koble sammen via bryteren.

Nei, for å få lys i bryteren trenger du en minus også, men først må du koble dette riktig. +Power skal til pluss batteri, +Load skal til last (vindu) og -Ground skal til minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...