Gå til innhold

Kanskje på tide å bruke all ressursene tilgjengelig til å knuse det kriminelle nettverket i Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (7 timer siden):

At gjengene går løs på hverandre kunne jeg ikke brydd meg mindre, men når to barnehager og en gymsal blir brent ned nå nylig, da går det over grensen. Spesielt når dette går utover småbarn. Nå skal det sies det kan være det er ikke gjengene som står bak, men de har jo tatt fyr på noen biler i det siste året så..

Enig.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (8 timer siden):

At gjengene går løs på hverandre kunne jeg ikke brydd meg mindre, men når to barnehager og en gymsal blir brent ned nå nylig, da går det over grensen. Spesielt når dette går utover småbarn. Nå skal det sies det kan være det er ikke gjengene som står bak, men de har jo tatt fyr på noen biler i det siste året så..

Gymsalen var det hvertfall sannsynligvis noen mindreårige som sto bak. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/dwbppz/politiet-alle-mistenkte-etter-lambertseter-brannen-er-under-15-aar

 

Det er vel ikke avklart hvem som står bak barnehagebrannene, men det er neppe et gjengmiljø! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du tror altså at kriminelle gjenger står bak brannene i 2 barnehager og gymsalen på Lambertseter?!?

Er det kanskje ikke mer nærliggende å tro at slike ting skjer på steder der unge oppholder seg, samt noen som har tilgang på fyrstikker og/eller lighter?

Gjengene i Oslo fungerer jo som selvrensende ovner, hvor det stort sett kun går ut over medlemmene av de forskjellige gjengene (samt deres familie). Selvfølgelig ikke greit, og politiet har en kjempestor og vanskelig oppgave foran seg her, men å dra konklusjonen du drar her er ALT for søkt!

Bilbranner ser vi kan kobles til gjenger, spesielt fra Sverige, men vi har ikke det samme omfanget her. Jeg velger å tro at det bunner i at gjengene i Norge er minimalt mer oppegående enn de i Sverige fordi mer meningsløs hærverk skal man lete lenge etter. Det tiltrekker seg jo bare MASSE oppmerksomhet fra ordensmakten, med minimalt å tjene...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
On 5/12/2023 at 5:27 AM, RookieNO said:

Gjengene i Oslo fungerer jo som selvrensende ovner, hvor det stort sett kun går ut over medlemmene av de forskjellige gjengene (samt deres familie). Selvfølgelig ikke greit, og politiet har en kjempestor og vanskelig oppgave foran seg her, men å dra konklusjonen du drar her er ALT for søkt!

Nei det er ikke så enkelt. Gjengene er en enorm plage for den lovlydige befolkningen;
1. Driver på med grov kriminalitet som rammer vanlige folk.
2. Utrygghet pga vold med kniv, machete og skytevåpen i det offentlige rom som t-bane, kjøpesenter etc
3. Krever enorme ressurser fra politi, rettsvesen, fengselsvesen, private advokater, tolker, helseinstitusjoner, trygd, etc.
4. Driver på med rekrutering av barn som ellers kunne hatt en mulighet for å bidra positivt
 
Det er ingenting positivt her, og det er et mysterium hvorfor politiet ikke tar tak i dette problemet. Det mangler ikke politi -- de har alltid tid til å etterforske "hatprat" i det vide og breie.

 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke så enkelt. Gjengene er en enorm plage for den lovlydige befolkningen,
1. Driver på med grov kriminalitet som rammer vanlige folk
2. Utrygghet pga vold med kniv, machete og skytevåpen det offentlige rom som tbane, kjøpesenter etc
3. Krever enorme ressurser fra politi, rettsvesen, fengselsvesen, private advokater, tolker, helseinstitusjoner, trygd, etc.
4. Driver på med rekrutering av barn som ellers kunne hatt en mulighet for å bidra positivt
 
Det er ingenting positivt her, og det er et mysterium hvorfor politiet ikke tar tak i dette problemet. Det mangler ikke på politi da de alltid har tid til å etterforske "hatprat" i det vide og breie.

 

Jepp.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (16 timer siden):

At gjengene går løs på hverandre kunne jeg ikke brydd meg mindre, men når to barnehager og en gymsal blir brent ned nå nylig, da går det over grensen. Spesielt når dette går utover småbarn. Nå skal det sies det kan være det er ikke gjengene som står bak, men de har jo tatt fyr på noen biler i det siste året så..

Jeg er veldig for å knuse kriminelle nettverk, men å argumentere med hendelser som ikke later til å være knyttet til gjenger virker litt søkt.

Aftenposten har forøvrig hatt flere opplysende innlegg om unge intenst kriminelle.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/JQLAB8/et-ungdomsliv-i-kriminalitet

-k

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Ekspertkommentator said:

....
4. Driver på med rekrutering av barn som ellers kunne hatt en mulighet for å bidra positivt
....
 

Det mener jeg er den absolutt største delen av problemet med gjenger. Det er rekruteringen som gjør at gjengene "overlever".

Her har de som ikke jobber innen politiet eller rettsvesenet også et stort ansvar. Vi som samfunn må SLUTTE å like/følge/digge/forgude halvkriminelle/kriminelle elementer.
Når samfunnet står å jubler på artister som har masse dritt på rullebladet, når samfunnet klikker i hopetall på artikler som handler om "kjendiser" med masse dritt på rullebladet, når samfunnet suer seg foran skjermen for å høre på hva de mener/se hva de gjør. Da gjør vi det svært verdifullt å være en drittsekk, og vi gjør det til en "karrierevei" for den kommende generasjonen.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Det mener jeg er den absolutt største delen av problemet med gjenger. Det er rekruteringen som gjør at gjengene "overlever".

Her har de som ikke jobber innen politiet eller rettsvesenet også et stort ansvar. Vi som samfunn må SLUTTE å like/følge/digge/forgude halvkriminelle/kriminelle elementer.
Når samfunnet står å jubler på artister som har masse dritt på rullebladet, når samfunnet klikker i hopetall på artikler som handler om "kjendiser" med masse dritt på rullebladet, når samfunnet suer seg foran skjermen for å høre på hva de mener/se hva de gjør. Da gjør vi det svært verdifullt å være en drittsekk, og vi gjør det til en "karrierevei" for den kommende generasjonen.

Unge gutter har alltid opponert mot (over-)makta. Det er antagelig en del av modningsprosessen. Det betyr ikke at samfunnet tåler at unge mennesker opptrer uhemmet.

I dagens samfunn så finnes det veldig få voksne personer som rettleder de som er på feil vei. Naboen og tilfeldige folk på gata bidrar ikke til å oppdra 12-åringer. Lærere har ikke myndighet eller autoritet til å ta tak i "vanskelige" barn. Ikke alle foreldre greier å håndtere barna sine. Enten fordi de er fraværende, overarbeidet eller fordi noen barn rett og slett er vanskeligere enn andre.

Det er helt urimelig å skulle "forstå ihjel" en 8, 10, 12, 13-åring uansett hva han/hun gjør, å forvente at de selv tar ansvar for å lære seg å følge regler, og så kaste dem i fengsel som 14 eller 18-åring fordi de ikke greide det. Mennesker funker ikke sånn. Eller, mange av oss gjør det. Jeg forstod at det var mulig å drive med en viss mengde bøll, men at hvis jeg dro strikken for langt så ville det gå ut over mulighetene mine. Ikke alle barn forstår det. Å la dem seile sin egen sjø fordi man er redd for å såre dem, å framstå som autoritær eller ikke vil ta den emosjonelle kosten er å gjøre dem stor urett og å pådra oss enorme utfordringer når vedkommende blir voksen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Det kriminelle nettverket" eksisterer ikke. Dette er ikke som i Gudfaren. Det er mange små gjenger av marginaliserte ungdommer, der mange ikke kan fengsles pga. kriminell lavalder og mange av dem har ingen tidligere historie med politiet.

Løsningen er ikke å kaste mer politiressurser på dem, men å forebygge kriminalitet gjennom sosiale tilbud.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (46 minutter siden):

"Det kriminelle nettverket" eksisterer ikke. Dette er ikke som i Gudfaren. Det er mange små gjenger av marginaliserte ungdommer, der mange ikke kan fengsles pga. kriminell lavalder og mange av dem har ingen tidligere historie med politiet.

Løsningen er ikke å kaste mer politiressurser på dem, men å forebygge kriminalitet gjennom sosiale tilbud.

Jeg er veldig for å ha et godt tilbud av ungdomsklubber, og det å ha dårlig sosioøkonomiske kår i en helt bydel er opplagt problematisk.

Jeg tror at det er for enkelt å tro at hvis vi bare hadde tilbydt denne personen bedre bordtennisbord så hadde han kanskje ikke blitt så innmari kriminell:

»Hamza (17) tar opp kannen og går mot spisebordet. Ved enden av bordet sitter en gutt (17). De har aldri møtt hverandre. Nå kommer Hamza mot ham med raske skritt. Så kaster han det kokende vannet i ansiktet hans.«

«En ansatt fra politiet fortalte retten at Hamza er registrert med 141 straffesaker. 82 av disse var før han passerte den kriminelle lavalder

»Han er dømt flere ganger og blitt stoppet med personer som kobles til tyngre kriminelle miljøer. En av gangene hadde Hamza på seg skuddsikker vest og machete.»

»I flere år har Oslo kommune, bydelen, politiet og andre etater brukt store ressurser.

Det ble opprettet egen institusjon for dem. Dette var blant annet egen bolig i Oslo for hver bror, hvor de ble fulgt opp av ansatte fra et privat barnevernsforetak.»

»Vår utregning viser at det er brukt minst 43,9 millioner kroner i løpet av perioden.»

https://www.aftenposten.no/oslo/i/JQLAB8/et-ungdomsliv-i-kriminalitet

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, RRhoads said:

Det trengs flere fritidstjenester som ikke koster skjorta. De bør egentlig ikke koste noe, siden det er en investering i barna. Færre vil bli kriminelle, og da sparer man ressurser senere.

Ansvaret er ikke det offentlige, men foreldrene som ikke tar seg av barna. 
 
Anekdote. Mener å huske vi var tre barn som delte et soverom i et lite hus i ei lita bygd uten organiserte fritidsaktiviteter. Men foreldrene tok oss med på turer i skog og mark, med på idrett, arrangerte pizzakveld på lørdagene og feiret alle helligdager, sjekket at skolearbeid og karakterer passet med forventningene. Gjorde vi noe ugang ble det "ris på baken", og snakket vi stygt ble det "zalo i munnen". Senere kom vi oss gjennom lange universitetsstudier. Alt uten å drive på med å plage samfunnet rundt oss.
 
Er løsningen å sende innvandrerforeldre på kurs i barneoppdragelse?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

I dagens samfunn så finnes det veldig få voksne personer som rettleder de som er på feil vei. Naboen og tilfeldige folk på gata bidrar ikke til å oppdra 12-åringer. Lærere har ikke myndighet eller autoritet til å ta tak i "vanskelige" barn. Ikke alle foreldre greier å håndtere barna sine. Enten fordi de er fraværende, overarbeidet eller fordi noen barn rett og slett er vanskeligere enn andre.

Foreldrene svikter og deretter svikter skolesystemet.
1. Fullstendig mangel på grensesetting og disiplin.
2. Fullstendig mangel på effektive sansjoner for de som lager bråk og driver med vold. 
3. En elev alene kan ødelegge undervisningen for resten av klassen.
4. Lærerne er tafatte som gjerne streiker for noen kroner ekstra men aksepterer å få juling på jobben.
5. Foreldre er tafatte som ikke sier ifra at barna ikke er trygge på skolen.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Ansvaret er ikke det offentlige, men foreldrene som ikke tar seg av barna. 
 
Anekdote. Mener å huske vi var tre barn som delte et soverom i et lite hus i ei lita bygd uten organiserte fritidsaktiviteter. Men foreldrene tok oss med på turer i skog og mark, med på idrett, arrangerte pizzakveld på lørdagene og feiret alle helligdager, sjekket at skolearbeid og karakterer passet med forventningene. Gjorde vi noe ugang ble det "ris på baken", og snakket vi stygt ble det "zalo i munnen". Senere kom vi oss gjennom lange universitetsstudier. Alt uten å drive på med å plage samfunnet rundt oss.
 
Er løsningen å sende innvandrerforeldre på kurs i barneoppdragelse?

Skal være rimelig dårlig forelder hvis man må ty til vold for å oppdra barna sine. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (49 minutter siden):

Ikke bare fritidsklubber, men også fadderordninger, skolehjelp, arbeidstrening og barnevern

Ikke uenig, men i saken jeg refererte til så har Aftenposten regnet ut at det offentlige har brukt 43.9 millioner på to brødre. Inklusive en bolig per bror med oppfølging av barnevernsansatte.

Jeg tror at det er for enkelt å si at løsningen "er å forebygge kriminalitet gjennom sosiale tilbud". Implisitt at myndighetenes gjerrighet har skylda. Det vil utvilsomt hjelpe på veldig mye (og er kanskje en lønnsom investering) men jeg tror at problemet er mer komplekst enn det.

Det kan handle om sosio-økonomisk ullikhet, manglende integrasjon (begge veier), et samfunn som ikke tør å si "nei" (til foreldre eller barn), det kan handle om usunne forbilder (som noen nevnte lengre opp). Det kan være foreldre som selv sliter med psyke, penger, å passe inn eller 2 jobber. Eller som bruker all sin tid på karriere.

I spesielle tilfeller kan man tenke seg at noen av oss blir født med gener som gjør at vi er mer eller mindre "forhåndsbestemt" til å havne på skråplanet. Enten ved at vi har lett gjenkjennbare lidelser/avvik, eller at vi har en personlighet som bare "er sånn". Jeg ser lett for meg at nøyaktig de egenskapene kunne ha vært fordelaktige i store deler av menneskehetens tid på jorda. Var Djengis Khan flink til å dele godteriet sitt med de andre barna? Sett ham inn i dagens Norske kontekst, og plutselig er impulser til å forsvare seg og sitt med vold ikke lengre noe som gjør deg til konge, men et liv i fengsel.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gavekort said:

"Det kriminelle nettverket" eksisterer ikke. Dette er ikke som i Gudfaren. Det er mange små gjenger av marginaliserte ungdommer, der mange ikke kan fengsles pga. kriminell lavalder og mange av dem har ingen tidligere historie med politiet.

Løsningen er ikke å kaste mer politiressurser på dem, men å forebygge kriminalitet gjennom sosiale tilbud.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i det. I Sverige deles kriminelle nettverk vanligvis inn i to grupper. Et av dem er et familiebasert kriminelt nettverk, der medlemmene har tette familiebånd og ofte kommer fra land med en utbredt klanstruktur. Noe som betyr at klanens vilje og verdier er over statens vilje. En av dem er Ali Khan-klanen, som i fire generasjoner har vært involvert i kriminalitet i Göteborg.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunanstallda-anm

Den andre gruppen er kriminella ungdommer som har det eneste til felles er at de har avsluttet samfunnskontrakten. De har ingen religion eller familie som binder dem sammen. Det er vanligvis denne gruppen som tar seg av narkotikasalg og skyter på rivaliserende gjenger.

Det er sikkert lett å snakke om forebygging, det har vært konsensus i 20 år. Men til slutt lurer man på hvor mye det egentlig hjelper. Skoler som ligger i utsatte områder har lenge fått betydelig mer ressurser enn andre skoler. I tillegg er mange av disse områdene nyoppusset og alle barn får tilbud om både fritidsaktiviteter og garantert sommerjobb.

Lenge vært sett at sosioøkonomiske forhold er knyttet til kriminalitet, men det er også en svært liten andel av de som bor i disse områdene som blir kriminelle. Snarere synes kriminalitet i denne gruppen å være et resultat av et samspill mellom moralske verdier, selvkontroll og eksponering for risikable miljøer.

Så hvis du har en forelder som bruker vold i oppdragelsen, er sannsynligheten større for at barnet vil gjøre det selv. Hvis vennen din hevder at salg av narkotika kan betale ti ganger så mye som å ta sommerjobb, gjør du sannsynligvis det. Det er mange risikofaktorer som ikke kan løses med penger.

Jeg tror også at ofrenes perspektiv lett glemmes i debatten. Hvis noen urinerer i munnen din eller tvinger deg til å slikke opp ditt eget blod, vil du se noen form for konsekvenser for gjerningsmennene. I stedet har det lenge vært et debattklima der rollene til offer og gjerningsmann har blitt snudd.

Tvingades slicka upp sitt eget blod – två döms efter förnedringsmisshandel | SVT Nyheter

De pistolhotade, sparkade och kissade på sitt offer – och filmade allt | SVT Nyheter

Endret av Bastu
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (11 timer siden):

Det mener jeg er den absolutt største delen av problemet med gjenger. Det er rekruteringen som gjør at gjengene "overlever".

Her har de som ikke jobber innen politiet eller rettsvesenet også et stort ansvar. Vi som samfunn må SLUTTE å like/følge/digge/forgude halvkriminelle/kriminelle elementer.
Når samfunnet står å jubler på artister som har masse dritt på rullebladet, når samfunnet klikker i hopetall på artikler som handler om "kjendiser" med masse dritt på rullebladet, når samfunnet suer seg foran skjermen for å høre på hva de mener/se hva de gjør. Da gjør vi det svært verdifullt å være en drittsekk, og vi gjør det til en "karrierevei" for den kommende generasjonen.

 

Jepp. Heldigvis er det ikke like ille her i Norge som i Sverige der sadistiske voldskriminelle «musikere» blir invitert til familieprogram. Men om noen år kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...