Gå til innhold

Nettverkstopologi [noob]


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har dårlig greie på nettverk, så jeg har et spørsmål til dere.
I dag har jeg internett fra Altibox/ Lyse, som ligger blir endret til annen leverandør men med samme topologi som i dag. Jeg har slått av Wifi på routeren fra ISP og har istedenfor 2 routere (en i hver ende av huset) med Wifi på for best mulig dekning, slik:

image.thumb.png.8e1551f3f29f38549a1bd4608bb30e65.png

Jeg tenker å hekte en NAS og en NVR på ene routeren. Kan PC'en i topologien nå NAS/NVR uten videre i nettverkstopologien over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har skrevet riktig her og ikke lagt inn noen config, så nei, ikke uten videre.
Men jeg mistenker at:
ISP = router
Router 1 og 2 = trådløse repeatere/mesh eller lignende uten routerfunksjonalitet.

I så fall vil det virke slik som du har tegnet opp..
Så det spørs hvor korrekt du har tegnet opp, ISP i toppen er uansett feil, så jeg tipper det er mer som er feil..

Lenke til kommentar
12 hours ago, aklla said:

Om du har skrevet riktig her og ikke lagt inn noen config, så nei, ikke uten videre.
Men jeg mistenker at:
ISP = router
Router 1 og 2 = trådløse repeatere/mesh eller lignende uten routerfunksjonalitet.

Inntrykk av at det også er vanlig at det kobles opp ruter(e) bak ruter... Hvilket da vil kunne skape en del forskjellige problemer...

Så OP bør nok fortelle litt mer konkret om hvilket utstyr dette er.

Lenke til kommentar

Dersom du med "slått av wifi på ISP's router" mener at du har satt hjemmesentralen i bro-modus (dette slår samtidig av wifi), så er det bare 1 av portene i hjemmesentralen som kan brukes til data (de 3 andre er da for TV). Ruter-funksjonaliteten i hjemmesentralen er da også slått av.

Som andre har nevnt tidligere i tråden, må da PC-en gå via RUTER1.  RUTER2 må også kobles til RUTER1, og ikke rett i hjemmesentralen.

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Inntrykk av at det også er vanlig at det kobles opp ruter(e) bak ruter... Hvilket da vil kunne skape en del forskjellige problemer...

Så OP bør nok fortelle litt mer konkret om hvilket utstyr dette er.

Det krever at man holder tunga i riktig munn i det minste, jeg kjører den løsningen problemfritt selv men har jo litt kontroll også, og er etter "design" :)

Er en dårlig løsningen om man ikke har noe mål og mening med det.

Lenke til kommentar

Hvis hjemmesentralen (Altiboc sitt navn på routeren de leverer) hadde stått i bromodus hadde ikke dette fungert i det heletatt. Da hadde det vært kontakt på èn utgang og enten PC, eller èn av WIFI-boksene hadde hatt tilgang på internett. Hvis dette "virker" (som i at det er internettilgang fra alle tre), så står ikke hjemmesentralen i bromodus.

Det "riktige" utgangspunktet for dette er at:

- Hjemmesentral fra Altiboks står i standardinnstillinger, men med WFI skrudd av.

- WIFI "rutere" står i "AP mode", som aksesspunkter.

Da har man èn lokal nettverksone, og alt fungerer som jeg tror TS forventer. Eneste innstilling jeg ville gjort da er å gi NAS'en en statisk IP.

Dersom en eller begger WIFI "rutere" faktisk opptrer som rutere, så er det flere subnett. Da ville jeg gått inn i kontrollpanelet til dem og forsikret meg om at de faktisk kun fungerer som aksesspunkter.

Flere subnett på hjemmenettverket ønsker man bare hvis man vet hvorfor.

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Åpenbart for dårlig informasjon fra min side her, beklager det.

Jeg dobbeltsjekket og kommer frem til dette:

image.thumb.png.d7c51c6886adb4d4dcf75b1b4ae51112.png

Håper det gir mere mening nå :) 

Til info så kan jeg ikke logge inn i interfacet på Asus'ene fra PC'en slik det er nå, jeg må da fysisk koble meg til direkte på AC3200/ AC87U.

Lenke til kommentar

Du vil her heller ikke kunne nå NAS direkte fra "PC". Nå er det litt vanskelig å tolke hvorfor du har et slikt oppsett. Er det for å få bedre wifi-dekning? 

I utgangspunktet her ville jeg tenkt at hjemmesentralen fra Altibox bør settes i Bridge Mode, så fjerne TP-Link-svitsjen og koble Rt-AC3200 til og bruke den som ruter. Videre kan støtter vel både RT-AC3200 og RT-AC87U Asus AIMesh?

Da unngår du "ruter bak ruter"-problematikk, og enheter vil kunne nå hverandre. Du vil også få styring av wifi-enheter mellom de to wifi-aksesspunktene som står i et mesh-oppsett.

Lenke til kommentar

Det er nettopp for å få bedre wifi dekning ja :)

Så en slik topologi?
(Editert, jeg må ha switchen mellom for å få koblet til alt med med kablene jeg allerede har i vegg)

image.thumb.png.bebb1b8d0b251ea55b16d7e572f0fce9.png

Med AiMesh aktivt på begge? Skal AC87U tilkobles via WAN aller LAN port?

Endret av Eriksen89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette så bedre ut ja. Når det gjelder AI Mesh, så følger du guidene til Asus. Jeg har ikke satt det opp selv noen gang, og for kablet "backhaul" antar jeg at man kan bruke WAN-porten på RT-AC87U. 

Å sette Altibox-boksen i Bridge Mode, gjør man via Mine Sider hos Altibox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/7/2023 at 10:48 PM, NULL said:

Du vil her heller ikke kunne nå NAS direkte fra "PC". Nå er det litt vanskelig å tolke hvorfor du har et slikt oppsett. Er det for å få bedre wifi-dekning? 

I utgangspunktet her ville jeg tenkt at hjemmesentralen fra Altibox bør settes i Bridge Mode, så fjerne TP-Link-svitsjen og koble Rt-AC3200 til og bruke den som ruter. Videre kan støtter vel både RT-AC3200 og RT-AC87U Asus AIMesh?

Da unngår du "ruter bak ruter"-problematikk, og enheter vil kunne nå hverandre. Du vil også få styring av wifi-enheter mellom de to wifi-aksesspunktene som står i et mesh-oppsett.

Er mange år siden jeg benyttet AC-3200 og 87, men da ihvertfall var det ikke støtte for mesh på disse modellene

Lenke til kommentar
2 hours ago, Eriksen89 said:

Aah, hva blir eventuelt løsningen da?

 

Da ville jeg ha satt RT-AC87U-en i aksesspunktmodus.

Ulempen her med at det ikke kjøres i mesh-modus, vil være at løsningen ikke styrer hvor en klient skal være tilkoblet. Det blir opp til klienten å velge å gå fra RT-AC3200 til RT-AC87U og omvendt. Det vil kunne føre til at man blir "stuck" på wifi-aksesspunktet som har litt dårlig signal, og f.eks. må slå av og på wifi på klienten for at man skal havne på det aksesspunktet som er nærmest klienten.

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Da ville jeg ha satt RT-AC87U-en i aksesspunktmodus.

Ulempen her med at det ikke kjøres i mesh-modus, vil være at løsningen ikke styrer hvor en klient skal være tilkoblet. Det blir opp til klienten å velge å gå fra RT-AC3200 til RT-AC87U og omvendt. Det vil kunne føre til at man blir "stuck" på wifi-aksesspunktet som har litt dårlig signal, og f.eks. må slå av og på wifi på klienten for at man skal havne på det aksesspunktet som er nærmest klienten.

Det blir vell sånn jeg har det i dag, nesten? Bare at jeg har to aksesspunkter, AC3200 og AC87U, siden Altibox ikke er i bromodus?

Problemet med at en klient havner på det "dårlige" AP'et har jeg vært borti, og for statiske klienter (som jeg ikke flytter rundt) løste jeg det med å blokkere MAC adressen til den klienten hos det dårlige AP'et.

Endret av Eriksen89
Lenke til kommentar
bar1 skrev (12 minutter siden):

Sikker på at AC3200 og AC87U er konfigurert som AP (i dagens løsning)? 

 

De var ikke det..
image.png.ec0dedd5780316de2bf4df691ff402fb.png

Det jeg burde velge da er AP, men da blir det kødd med statiske IP'er jeg har tilordnet et par klienter? Har 3D printer og robotklipper på statisk IP på grunn av noen funksjoner i Home Assistant.

image.png.4be4607492e819c3a684029c23aae2aa.png

Lenke til kommentar

Du må endre til å bruke statiske adresser som er i "adresse området"/subnett til Altibox DHCP server når AC3200 og AC87U er AP. 

Kanskje du kan endre LAN adresse og DHCP-server adresse-område i Altiboxen til å bli det samme som asus boksene brukte da de var konfigurert som rutere? Da slipper du å endre i klienter som bruker statisk IP.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...