Gå til innhold

Kongsberg Politivold

Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Janeg skrev (På 19.12.2024 den 10.18):

En politibetjent bør ikke la seg provosere så lett av en full kverulant.

Han lot seg ikke provosere.

Det var ikke noe kverulering, bare verbal og fysisk motstand.

Skrevet
Uderzo skrev (På 19.12.2024 den 10.36):

Fordi videoen ikke viser det, og hva mener du med verbal motstand?

Videoen viser at han rev armen til seg da politimannen forsøkte å ta kontakt med ham.

Han skrek også til politimannen, kom det frem i retten.

Selvfølgelig betyr vekterens troverdighet noe, hvis ikke så kan hvemsomhelst bare gå bort til en politipatrulje og påstå at de har blitt drapstruet og personen som angivelig kom med trusselen bare blir tatt til arresten, eller risikere juling som denne saken viser.

Når en vekter sier at noen har drapstruet ham så tas det på alvor.

Så hvis jeg hadde kontaktet politiet og sagt at du hadde drapstruet meg, hadde det vært greit at politiet bare tok affære, banket på døren din og arrestert deg, uten noe etterforskning?

Det kommer an på omstendighetene. Men så ble ikke den potensielle drapsmannen arrestert i utgangspunktet heller. Han ble bare tatt med for å snakke.

Kroppsskader som den fornærmede mottok er ikke kontroll, de hadde ingen kontroll som videoen tydelig viser. De andre politifolkene brukte metoder som de er trent til å bruke for å holde han fast, men politimannen saken handler om tok umiddelbart i bruk nevene.

Fordi den rusede og aggressive potensielle drapsmannen gjorde voldsom fysisk motstand.

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (På 19.12.2024 den 12.52):

Du har jo åpenbart ikke sett videoen så fælt som du bommer på innholdet så vi kan starte der. 

Videoen viser at den aggressive og rusede potensielle drapsmannen river seg løs fra politimannen.

Skrevet
Powertrainer skrev (På 19.12.2024 den 15.19):

Frikjennelsen i høyesterett vil kunne få politivolden til å eskalere i gitte situasjoner uten at det får konsekvenser for ordensmakten, det vil endre toleransegrensen for hva som er innafor av fysiske tiltak. Dette er en uheldig utvikling som vil kunne føre til et mer fysisk utagerende politi med en mer aggressiv framgangsmetode.

Det er feil. Det vil videreføre dagens system.

Skrevet
Markiii skrev (4 minutter siden):

Han lot seg ikke provosere.

Hvorfor drar du opp denne diskusjonen igjen etter et og et halvt år? Det er gamle poster du svarer på.

• Liker 2
Skrevet (endret)
frohmage skrev (1 minutt siden):

Hvorfor drar du opp denne diskusjonen igjen etter et og et halvt år? Det er gamle poster du svarer på.

Jeg så ikke tråden før nå. Men tråden er fortsatt aktiv. Og synserne tar fortsatt feil.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Maabren skrev (På 20.12.2024 den 0.48):

00:49 Simensen river seg ut av det grepet(med stor styrke etter utsagn fra politimannen noko vi må tru er riktig da @minim garanterer at politimannen snakker sant) samtidig som Simensen går bakover kjappare( lett å sjå på video) og med det eskalerer situasjonen fra å roe ned Siemensen til å få kontroll på Simensen

Man kan også se en bevegelse på videoen som viser at han rev til seg armen. Med andre ord:

Ruset. Drapstruet folk. Aggressiv mot folk. Aggressiv mot politiet. Gjorde fysisk og verbal motstand mot politiet. Stor fysisk kapasitet (han kjempet i ett i nesten 20 minutter!).

Han kom seg til og med løs etter hvert, og gikk rett til angrep på politiet. Det første han gjorde da han klarte å kjempe seg løs var å angripe politiet!

Livsfarlig person som det åpenbart var helt nødvendig å få kontroll på med alle midler.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Markiii skrev (4 minutter siden):

Jeg så ikke tråden før nå.

Du har iallefall posta her før. Alt du skriver er allerede diskutert, men det er kanskje flere som vil gjøre alt på nytt.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (På 20.12.2024 den 1.00):

Du som alle andre kontrollerer dessverre ikke når politiet kommer etter deg og da får du for din egen del håpe at de ikke eskalerer situasjonen unødvendig.

Hvis du står utenfor ditt eget hus en kveld og din nabo blir redd og ringer politiet, kan det være deg som må gjøre seg til kjenne for et halvt dusin væpnede politi.

Politiet kommer for å sjekke ut saken. De vet ikke om du er en skurk eller ikke eller om paraplyen din i mørket er til forveksling lik et våpen.

Eksempelet er fra virkeligheten, ikke fiksjon.

Det er bare å la være å være en ruset, aggressiv potensiell drapsmann som er aggressiv mot politiet og gjør fysisk motstand.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 20.12.2024 den 12.13):

Herregud, han drar henne såvidt for å få henne unna, og hun kaster seg dramatisk på bakken. Hun fikk utallige sjanser til å etterkomme pålegg, men fortsatte å krangle, og strittet imot da politimannen forsøkte å forsiktig føre henne fysisk bort. Dermed brukte han ørlite grann mer kraft for å dra henne til siden.

Helt utrolig for noen Karener vi har å gjøre med her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 21.12.2024 den 11.50):

Om noe så viser det at du ikke forstår verken politiet eller deres oppgave, jenta kan være så kranglete hun vil det gir politiet ingen rett til å gjøre det han gjør, nok en fyr som burde vært dømt for vold og mistet all rett til å jobbe i politiet.

Det er feil. Politiet kan bruke fysisk makt. Han rører henne såvidt. Det er hun som legger seg dramatisk ned på bakken. Politimannen drar henne bare bort, og ikke særlig hardt engang.

• Liker 1
Skrevet

Det er rimelig spesielt å grave i en snart to år gammal tråd for å finne en haug av enkeltposter å svare på... 

Den her burde låses nå egentlig. Alt som blir dratt opp nå gikk både tre og fire runder mens saken pågikk. 

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (På 24.12.2024 den 8.55):

Nå skal det sies at hun forsvarte venninnens rett til å ikke snakke med politiet.

Det er ingen som har rett til å ikke snakke med politiet. Tvert imot plikter enhver å følge politiets pålegg, og oppgi personalia ved forespørsel.

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (7 minutter siden):

Du har iallefall posta her før. Alt du skriver er allerede diskutert, men det er kanskje flere som vil gjøre alt på nytt.

Ja, men jeg har ikke åpnet tråden igjen før jeg så den nå.

Jeg mener, det er ganske åpenbart at jeg har skrevet her for lenge siden, i og med at jeg svarer på innlegg som er svar til meg.

Endret av Markiii
Skrevet
Markiii skrev (Akkurat nå):

Ja, men jeg har ikke åpnet tråden før jeg så den nå.

Du har jo posta her? Les hele diskusjonen før du begynner å svare igjen, da. Alt det du nevner er jo allerede diskutert.

• Liker 4
Skrevet
Markiii skrev (6 timer siden):

Det er feil. Det vil videreføre dagens system.

Det er massepåvirkningen og den fremtidige tolkningen og forskyvningen av toleransegrensen for ordensmakten jeg er bekymret for.

Skrevet (endret)
11 hours ago, Markiii said:

Det er ingen som har rett til å ikke snakke med politiet. Tvert imot plikter enhver å følge politiets pålegg, og oppgi personalia ved forespørsel.

Semantikk.

Man kan nekte å snakke med politiet, etter å ha gitt personalia. Det bør politiet respektere, men som regel gjør de ikke det. De vil alltid presse på, det er jobben deres.

Uansett, det er helt uholdbart av politiet å bruke vold mot noen som forsvarer en annen persons rettigheter.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...