Gå til innhold

hva er korrekt måte å avbryte fylling på drivstoffpumpen? (bensinstasjon)


Mr.M

Anbefalte innlegg

hadde en uvanlig opplevelse forleden, når bensin prisen gikk fra kr. 19 et-eller-annet og til over kr.25 på veldig kort tid.

jeg kjørte forbi bensinstasjon når det altså var kr. 19 og tenkte skal jeg jammen passe på å fylle opp.  skulle bare innom matbutikken like ved. Noen minutter senere kjører jeg inn på stasjon, setter i Visakort og taster kode, og er klar til å gripe pumpehåndtaket. Men jeg snur meg mot skiltet å kikker og da er literprisen føyket opp i over 25.

Jeg gikk da inn til betjeningen å sa hva det gjaldt og ba ham som stod der å annullere fyllingen. (og sa nr. på pumpen) Senere på kvelden sjekket jeg nettbank for sikkerhetsskyld, og da var det trukket 2000 kr. men var også innbetalt 2000, så gikk jo opp i opp forsåvidt, så ingen skade skjedd.

Men tenkte etterpå at kunne blitt skummelt hvis det ikke ble stanset, og en tilfeldig billist kom til pumpen etter meg å fylte full tank.. Kortet og koden min var jo allerede lagt inn for å si det sånn.

Burde jeg i den situasjon egentlig bare tatt ut pumpehåndtaket og satt det inn igjen, uten å fylle noe? (da hadde jeg vel ikke trengt å gi inn på stasjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (7 minutter siden):

Senere på kvelden sjekket jeg nettbank for sikkerhetsskyld, og da var det trukket 2000 kr. men var også innbetalt 2000, så gikk jo opp i opp forsåvidt, så ingen skade skjedd


En del stasjoner reserverer et beløp før du fyller, slik at de vet det er dekning til å betale for drivstoffet
  

Mr.M skrev (7 minutter siden):

Burde jeg i den situasjon egentlig bare tatt ut pumpehåndtaket og satt det inn igjen, uten å fylle noe? 


Ja
  

Mr.M skrev (7 minutter siden):

Men tenkte etterpå at kunne blitt skummelt hvis det ikke ble stanset, og en tilfeldig billist kom til pumpen etter meg å fylte full tank..


Kun dersom du har kommet dithen at det er klart til å fylle, men aldri løfter av pumpen, så rekker noen andre å kjøre inn, oppdage feilen, og så fylle på ditt kort, men det skal nok noe til, de fleste forstår at de skal løfte av pumpen, sette den tilbake uten å fylle, og fortrinnsvis få med seg en kvittering.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):
Mr.M skrev (17 minutter siden):

Burde jeg i den situasjon egentlig bare tatt ut pumpehåndtaket og satt det inn igjen, uten å fylle noe? 


Ja

det jeg tenkte i "etterpå klokskapens lys" også, for da hadde jeg på en måte sjøl avbrutt den pågående økten, og regninga ville jo blitt 0 kr.

men ble litt perpleks der og da, å oppsøkte som sagt betjeningen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Undres hvordan det hadde blitt om prisen endret seg under fylling.

er det teknisk mulig eller lov?

I mitt tilfelle skjedde prishoppet i løpet av rundt 15-20 minutter. Jeg klandrer forsåvidt ikke stasjon siden man er pliktig til å følge med sjøl, men kunne ikke forstilt meg på forhånd at de kan øke så dramatisk på så kort tid.

Lenke til kommentar

Apropos: Dersom man løfter av pumpen og rekker å få ut 4-5 dråper, så er man som oftest forpliktet til å betale for et minstebeløp. Det er nemlig ikke slik at man kan fylle opp 4-5 dl, og betale for kun den summen. Akkurat hva minste-volum for fylling ligger på, vet jeg ikke … men kanskje mellom 1-3 liter et sted? 

Jeg tenker derfor det var fornuftig å avbryte før du startet fyllingen. Og etter at du sa i fra, var jo transaksjonen stoppet. Nestemann som besøker den pumpa skal få beskjed om å putte på kort. Din transaksjon er jo allerede invalidert. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Apropos: Dersom man løfter av pumpen og rekker å få ut 4-5 dråper, så er man som oftest forpliktet til å betale for et minstebeløp. Det er nemlig ikke slik at man kan fylle opp 4-5 dl, og betale for kun den summen. Akkurat hva minste-volum for fylling ligger på, vet jeg ikke … men kanskje mellom 1-3 liter et sted? 

Minste målevolum er vanlegvis 5 liter. Det er ingenting som hindrer kjøp av bensin under dette minstevolumet, men det er då stor fare for at kunden betalar feil pris om det blir fylt f.eks. 3 liter sidan pumpa ikkje nødvendigvis klarer å avgjere om du har fylt nøyaktig denne mengda eller om du i realiteten har fått meir eller mindre bensin enn det du betalar for. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (27 minutter siden):

Det står gjeldende literpris på digitale displayet på pumpa ved siden av liter telleren. Hva er så vanskelig med å se/observere det før du starter selve fyllingen.

Det var ikkje vanskeleg i det heile tatt, for det var akkurat dette trådstarter gjorde. 

Når du setter inn kortet, taster PIN, og velger produkt så får du opp litersprisen i displayet. Det er dette som er den reelle prisen, før det ser du berre prisen på pristavla i det du køyrer inn på bensinstasjonen. 

Det korrekte å gjere nå ein då ombestemmer seg er å løfte ut fyllepistolen, vente nokre sekund til ein høyrer pumpa starter, og deretter sette tilbake fyllepistolen for å avbryte fyllinga. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Det var ikkje vanskeleg i det heile tatt, for det var akkurat dette trådstarter gjorde. 

Når du setter inn kortet, taster PIN, og velger produkt så får du opp litersprisen i displayet. Det er dette som er den reelle prisen, før det ser du berre prisen på pristavla i det du køyrer inn på bensinstasjonen. 

Det korrekte å gjere nå ein då ombestemmer seg er å løfte ut fyllepistolen, vente nokre sekund til ein høyrer pumpa starter, og deretter sette tilbake fyllepistolen for å avbryte fyllinga. 

Å ha vanen å kikke på displayet på pumpa for hver fylling som førende praksis som er poenget.
Spesielt når det har gått en halvtime fra man kjørte inn. Prisjusteringer skjer hele tiden på diesel og bensin - flere ganger i døgnet .

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 23.4.2023 den 20.47):

Undres hvordan det hadde blitt om prisen endret seg under fylling.

Det skjer IKKE. Og hvis du ved et tilfelle ser en pris på reklameskiltet så gjelder den samme når du parkerer ved pumpa for å fylle. 
Jeg opplevde nemlig dette, stod et tilbud på skiltet, men i det jeg parkerte ved pumpa justerte de opp prisen med 2 kr. 
Jeg fylte uansett da jeg måtte, men tok etterpå kontakt med selskapet hvor jeg fikk prate med en som kunne dette her. Han fortalte at prisendringen IKKE finner sted før det har gått rimelig tid da de har fått alt for mye klager over dette.
Blir noe likt bankene som er pålagt å si ifra i god tid (6 uker) før rente-endringer..

Jeg sjekket selvsagt og fyren hadde rett, jeg hadde fått tilbuds-prisen.
Diskuterte dette med en driver for en stasjon her i byen og han bekreftet dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/23/2023 at 8:47 PM, Salvesen. said:

Undres hvordan det hadde blitt om prisen endret seg under fylling.

Er sikker på at pumpa har en mekanisme som hindrer justering akkurat mens du fyller. I følge forskrift for prisopplysning av varer og tjenester, nærmere bestemt i kapittel 1, § 4 står det at selgeren plikter å gi klare og tydelige opplysninger om priser, inkludert eventuelle tilleggskostnader og avgifter, før avtaleinngåelse. Forbrukeren har i henhold til § 12 rett til å kreve prisavslag eller erstatning dersom prisopplysningene er mangelfulle eller misvisende. Og om du starter å fylle til en pris, som så justeres under fylling, er det neppe å forvente at en forbruker/kunde skal følge med kontinuerlig på prisvinduet. Ergo vil det antakelig regnes som både mangelfull prising og misvisende dersom den justerte seg.

 

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 minutter siden):

 Og om du starter å fylle til en pris, som så justeres under fylling, er det neppe å forvente at en forbruker/kunde skal følge med kontinuerlig på prisvinduet. Ergo vil det antakelig regnes som både mangelfull prising og misvisende dersom den justerte seg.

 

Dette er vel en ikke sak? Hvis dette var en reell problemstilling tipper jeg man hadde hørt flere skrik om dette i lokalaviser og lignende. Særlig de ganger prisen spretter opp 5 kroner.

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Og om du starter å fylle til en pris, som så justeres under fylling, er det neppe å forvente at en forbruker/kunde skal følge med kontinuerlig på prisvinduet. 

Eg er ganske sikker på at det er slik at du "låser" prisen til det som var prisen i det du starta fylleprosessen. Så om prisen på den store pristavla går opp eller ned så vil du betale den opprinnelege prisen fram til du avsluttar tankinga.

Eg kan aldri sjå for meg at prisen kan endrast undervegs i fyllinga, blant anna på grunna av det seier om regelverket, men også fordi det er teknisk krevjande å ha slik dynamisk pris når det skal skrivast ut kvittering og liknande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...