Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorspørsmål: Alle sylindere har isolert sett god kompresjon, men forskjellen mellom min og max er for høy


Anbefalte innlegg

Spørsmål til dere med god motorkunnskap:

Gitt en 4sylindret bensinmotor uten pustehjelp der det står følgende i service-manual:

- Kompresjon slitasjegrense: 7 bar
- Kompresjon ny motor: 14...21 bar
- Maks tillatt forskjell mellom alle sylindre: 3 bar

Man måler så følgende på en konkret motor:
Sylinder 1 (nærmest registerreim): 16 bar
Sylinder 2: 12 bar
Sylinder 3: 14 bar
Sylinder 4: 17 bar

Her er samtlige sylindere over slitasjegrensen, men maks forskjell er (17-12) = 5 bar, som er mer enn maks tillatt (3 bar).

Hvordan forventer dere at denne motoren vil oppføre seg under bruk, hva slags eventuelle "skavanker" vil man oppleve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først ville jeg sjekket hvor mye slagg det er innvendig i motoren, sjekket historikk på oljebytte opp mot type kjøring og kjørelengde, og vurdert innvendig motorvask med kjemikalier. Mange, ikke alle, maskiner med redusert kompresjon på 1 eller flere sylindre bør får sjekket og utbedret dette før man gjør noe mer.
Redusert kompresjon kan tilskrives for lav belastning / temperatur, evt også i kombinasjon med for lange intervaller på oljeservice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...