Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Netteier skal oppgradere strømledning over huset


mongojarle

Anbefalte innlegg

Jeg hadde litt problemer med å lage en god tittel, så beklager det.

Vi har en stolpe ved kanten av tomten, som inneholder lavspent og fiber. Tilførsel til stolpen kommer fra jordkabel, og går opp i stolpen, over hustaket (1,2m over mønet), over en dal og opp i en stolpe på andre siden. Det er ganske langt strekk.

Denne strømkabel forsyner 7-8 husstander, pluss en mobil-mast eiet av Telia. Telia skal nå oppgradere masten (sikkert 5G), og trenger mer strøm. Dermed skal kabel over vårt hus oppgraderes, enten ved å erstatte eksisterende kabel med en større, eller henge opp en ekstra.

Det finnes ingen tinglyste rettigheter. Usikker på alder på stolpe.

Greia er at jeg vil ikke ha noen kabler over hustaket. Har jeg noen rettigheter her? Jeg har planer om å heve taket en gang i fremtiden der kabel går, men kunne godt tenkt meg å få alt i bakken nå, i stedenfor å måtte betale for det senere.
Ser at krav til lavspent over tak er 2,5m, men den ikke er tilbakevirkende. Hva med når en kabel erstattes, eller det henges opp enda en. Gjelder da kravet om 2,5m den nye kablen?
I det tilfellet at det nå uansett må gjøres jobb her, kan jeg da "kreve" at det gjøres noe i større fordel til meg selv? Jeg sa til fyren som var her (som jeg tilfeldigvis traff) at de gjerne må grave gjennom gårdsplassen min.
Er det rimelig å tro at Telia bærer noe av kostnaden for dette, i og med at det er en kommersiell aktør som har bedt om mer strøm?
Stolpe A står på toppen av en skrent, som er ca 2,5m høy. Den er ikke særlig godt bardunert mot nord, og det er heller ikke mulig å bardunere den noe bedre. En større (eller en ekstra) kabel veier endel, og jeg er redd stolpen en gang knekker mot huset, inn på uteområdet vårt. Den er allerede litt skjev.

 

Situasjonskart:
Stolpe merket A står på min tomt. Lys blå strekk er tenkt oppgradert. Tilførsel er nordfra, blå stiplet gravd ned.
Telia sin mast er ved punkt E.

image.thumb.png.75561b64270080365de6c1c2fe4fa2a4.png

image.png.11f0aec14648c6c00732057383c49b78.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mongojarle skrev (4 timer siden):

Jeg hadde litt problemer med å lage en god tittel, så beklager det.

Vi har en stolpe ved kanten av tomten, som inneholder lavspent og fiber. Tilførsel til stolpen kommer fra jordkabel, og går opp i stolpen, over hustaket (1,2m over mønet), over en dal og opp i en stolpe på andre siden. Det er ganske langt strekk.

Denne strømkabel forsyner 7-8 husstander, pluss en mobil-mast eiet av Telia. Telia skal nå oppgradere masten (sikkert 5G), og trenger mer strøm. Dermed skal kabel over vårt hus oppgraderes, enten ved å erstatte eksisterende kabel med en større, eller henge opp en ekstra.

Det finnes ingen tinglyste rettigheter. Usikker på alder på stolpe.

Greia er at jeg vil ikke ha noen kabler over hustaket. Har jeg noen rettigheter her? Jeg har planer om å heve taket en gang i fremtiden der kabel går, men kunne godt tenkt meg å få alt i bakken nå, i stedenfor å måtte betale for det senere.
Ser at krav til lavspent over tak er 2,5m, men den ikke er tilbakevirkende. Hva med når en kabel erstattes, eller det henges opp enda en. Gjelder da kravet om 2,5m den nye kablen?
I det tilfellet at det nå uansett må gjøres jobb her, kan jeg da "kreve" at det gjøres noe i større fordel til meg selv? Jeg sa til fyren som var her (som jeg tilfeldigvis traff) at de gjerne må grave gjennom gårdsplassen min.
Er det rimelig å tro at Telia bærer noe av kostnaden for dette, i og med at det er en kommersiell aktør som har bedt om mer strøm?
Stolpe A står på toppen av en skrent, som er ca 2,5m høy. Den er ikke særlig godt bardunert mot nord, og det er heller ikke mulig å bardunere den noe bedre. En større (eller en ekstra) kabel veier endel, og jeg er redd stolpen en gang knekker mot huset, inn på uteområdet vårt. Den er allerede litt skjev.

 

Situasjonskart:
Stolpe merket A står på min tomt. Lys blå strekk er tenkt oppgradert. Tilførsel er nordfra, blå stiplet gravd ned.
Telia sin mast er ved punkt E.

image.thumb.png.75561b64270080365de6c1c2fe4fa2a4.png

image.png.11f0aec14648c6c00732057383c49b78.png

Her bør du kunne få nettselskapet til å legge om , evt klage til elklagenemda.

Når anlegget oppgraderes, skal dagens regler følges. Hva med å erstatte strekket over hustaket med nytt strekk mellom A og C , evt med en ny mast mellom disse ?

Lenke til kommentar

I følge linken til huseierne så virker det ganske overkommelig å argumentere for saklig grunn til å kreve andre løsninger. Både med tanke på risiko for fall og at det hindrer dine planer for huset, pipa og feieren. Hvis stolpene står høyt i terrenget og du bor i en lyn-rik del av landet så kan det også utgjøre en risiko og ulempe for både deg og alle som er tilknyttet samme krets.

Kraftselskapene er generelt på vei bort fra luftstrekk og må risikovurdere at det er hensiktsmessig her. Det virker overkommelig å argumentere for at det er uhensiktsmessig, skaper unødvendig risiko, hindrer dine planer og skjemmer området. Hvis du i tillegg kan vise til at det er enkelt og rimelig å unngå luftstrekk så har du en god sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innfallsvinklene blir litt forskjellige her avhengig av om nettselskapet har en rettighet eller ikke. 

Hvis nettselskapet ikke har noen rettighet (tinglyst eller ei), så gjelder det som er beskrevet i Huseiernes artikkel over. Men man bør som regel gå ut fra at de har en rettighet til i alle fall det som er etablert, og så heller ta det motsatte som en bonus hvis det skulle vise seg å være sant. 

For å sjekke tinglyste rettigheter er det ikke nok å sjekke sin egen eiendom. Man må også sjekke grunnboken for de eiendommene ens egen eiendom er utskilt fra. Noen utinglyste rettigheter kan også være bindende for deg som kjøper etter tinglysningsloven § 21 - nemlig rettigheter du "kjente eller burde kjenne til" da ditt kjøp ble tinglyst. En rett til å føre strømledninger i stolpe over eiendommen, når retten er benyttet og ledningene lagt opp, ligger i kjernen for hva man som kjøper "burde kjenne til". 

Hvis nettselskapet har en rettighet gjelder reglene i servituttlova. Utgangspunktet er at nettselskapet kan fortsette å bruke sin rettighet i samme omfang. Hvis de ønsker noe mer må de ha ny avtale, eller ekspropriere rettigheten (dvs. be staten om å tvinge deg til å gi den fra deg mot vederlag). 

"Jeg har ikke lyst til å ha kabel over huset i det hele tatt" ligger sannsynligvis utenfor hva du kan kreve. For å få gjennomslag for dét må du enten ha goodwill hos nettselskapet (i den forstand at de har andre grunner til å legge om til kabel i jord), ellers må det pålegges av noen andre (f.eks. bygningsmyndighetene). For å kreve at nettselskapet skal legge om fra kabel i luft til kabel i jord må vilkårene i servituttlova § 5 være oppfylt, og her er forutsetningene 1) at "ingen avgjerande grunn er imot det", 2) at du bærer kostnaden selv (unntak: hvis det er åpenbart at bakkekabel er til gunst for begge kan det fastsettes at kostnaden skal deles med en passende sum på hver), og 3) at den nye ordningen er minst like god for nettselskapet som den gamle. 

Når det gjelder hvem som betaler så er det i utgangspunktet nettselskapet som betaler (dette er en del av det nettleien går til), men nettselskapet plikter å kreve anleggsbidrag fra den som utløser eller har nytte av forbedringen i anlegget. Dette vil inkludere Telia og kan inkludere deg og dine naboer. 

Kostnader til graving er et av de større usikkerhetsmomentene ved flytting av kabler (se lenken til NVE over). Du bør være forberedt på at nettselskapet eller Telia vil forlange at du tar i alle fall deler av merkostnadene knyttet til å legge kabel i bakken. Det kan være lurt å be om noen prisantydninger for å avklare hva dette vil koste. Går man ut fra at nettselskapet har rettigheter til kabelføring over eiendommen din er situasjonen mer eller mindre slik at du ber nettselskapet om å påta seg en potensielt ganske stor ekstrakostnad for å muliggjøre utvidelsesplaner du ellers ikke vil kunne utføre (fordi nettselskapets rettighet er til hinder for det). 

 

PS: Krav til avstand til hustak etter veilederen til forskrift om elektriske forsyningsanlegg § 7-4 og tabell 7-1  er ikke 2,5 meter. Kravet er 4,0 meter for blank linje, 2,5 meter for belagt linje, og "betryggende høyde" for kabel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var mannen fra Otera som selv sa at kravet egentlig var 2,5m, men at de kunne søke unntak fra det.
(Andre krav han nevnte, var at kabel må minst 0,5m under bakken, stolpe skal stå i 2m jord, det er ikke lov å støype inn kabel over fjell).
Hva er forskjell på belagt linje og kabel? Dette er 3fas 230V, isolert med plast.

Telia leier forresten tomten masten står på av min nabo, og han har vel allerede ymtet frempå med at avtalen kan sies opp hvis ikke det blir en tilfredsstillende løsning, for han. Noe som nødvendigvis ikke er tilfredsstillende for meg... Men det kan jo være et pressmiddel mot Telia (som ikke er på møte i morgen merklig nok). 12mnd oppsigelsestid visstnok.
Hvor mye koster det å flytte en mast, med tilhørende fiber og strøm? Dette må ned med helikopter. Og de må jo da finne og etablere mast et nytt sted. Det er tydeligvis behov for masten, all den tid de nå trenger mer strøm.

11 hours ago, krikkert said:

Hvis nettselskapet har en rettighet gjelder reglene i servituttlova. Utgangspunktet er at nettselskapet kan fortsette å bruke sin rettighet i samme omfang. Hvis de ønsker noe mer må de ha ny avtale, eller ekspropriere rettigheten (dvs. be staten om å tvinge deg til å gi den fra deg mot vederlag). 

Hva utløser en utvidelse av "samme omfang"?
De skal jo øke overførings-evnen til strekket, da med enten en ekstra kabel (er det en utvidelse?), eller bytte eksisterende med tykkere (er det en utvidelse?).

Er betryggende høyde 1,2m over hustak, rett ved eneste adkomst opp på tak?
Eltel, som drifter fibernettet til Telenor her, var akkurat på "besøk" for å stramme opp fiberen, da det slo inn i mønet på huset mitt ved riktig vind. Er fiber definert som en kabel? Fiberen henger nok nå under 1m fra taket.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Just now, BIGG said:

Fiber er selvsagt en kabel, men den er ikke strømførende, og dermed ufarlig med tanke på strøm.

Ja, den er jo ikke noe farlig. Jeg er ikke redd for strømkablen heller i utgangspunktet. Men hva er "betryggende høyde"? Som sagt slo fieren i veggen her, og det hørtes i hele huset. Det syntes jeg ikke er betryggende. Det syntes nok ikke Telenor heller, siden de sendte ut to gutter for å dra i den.

Lenke til kommentar
mongojarle skrev (8 timer siden):

Telia leier forresten tomten masten står på av min nabo, og han har vel allerede ymtet frempå med at avtalen kan sies opp hvis ikke det blir en tilfredsstillende løsning, for han. Noe som nødvendigvis ikke er tilfredsstillende for meg... Men det kan jo være et pressmiddel mot Telia (som ikke er på møte i morgen merklig nok). 12mnd oppsigelsestid visstnok.
Hvor mye koster det å flytte en mast, med tilhørende fiber og strøm? Dette må ned med helikopter. Og de må jo da finne og etablere mast et nytt sted. Det er tydeligvis behov for masten, all den tid de nå trenger mer strøm.

 

Naboen har sitt eget risikobilde, som også inkluderer ekspropriasjon. 

Sitat

Hva utløser en utvidelse av "samme omfang"?
De skal jo øke overførings-evnen til strekket, da med enten en ekstra kabel (er det en utvidelse?), eller bytte eksisterende med tykkere (er det en utvidelse?).

Å erstatte en kabel med en tykkere kabel er antagelig ikke en utvidelse, mens å strekke tilleggskabler antagelig er det. 

Sitat

Er betryggende høyde 1,2m over hustak, rett ved eneste adkomst opp på tak?
Eltel, som drifter fibernettet til Telenor her, var akkurat på "besøk" for å stramme opp fiberen, da det slo inn i mønet på huset mitt ved riktig vind. Er fiber definert som en kabel? Fiberen henger nok nå under 1m fra taket.

Kommer an på sikkerhetsbildet. Poenget med høydekravet er at ingen skal komme borti kabelen ved uhell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...