Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overfylt olje, tappe av eller la være?


Anbefalte innlegg

Skiftet olje og filter i dag og fikk dessverre helt på litt for mye, burde jeg tappe av eller går det greit? Er så mye klin siden jeg ikke kan suge det opp og må ut med pluggen.

Er en 1,4 TSi motor som skal ha 3,6l ihht boka mens jeg fylte på 3,75l. Er litt over max på stikken når bilen har stått og olja har drenert skikkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert - men jeg hadde tappet ut litt. 

Du kan bruke en sugepumpe / oljeskiftpumpe, stappe slangen ned langs oljepeilepinnen og få ut litt, uten at du trenger å gjenta hele prosessen med å tappe ut alt og helle på.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/oljeskiftpumpe-650207/
Her er en billig og enkel løsning.

Sikkert ikke den beste, men fungerer nok sånn passe greit. Varm opp olja litt før du pumper, så blir den tynnere og enklere å suge/pumpe opp. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Hvor mye over maks er det? Hvis det er bare 2-3 millimeter er det nok ikke så mye å bry seg om. Mulig at motoren bare kaster det av seg etterhvert som du kjører.

Man kan få relativt store skader på motoren om det er for mye olje på den.
den kaster ikke bare oljen fra seg.
oljesystemet er lukket så den har ingen plasser å kvitte seg med oljen.
Da kan det ryke pakninger og oljen kan trenge seg inn plasser den ikke skal.
ev kan den skumme pga deler som ikke skal bades i olje bades likevel og da får ikke oljepumpa olje lengre.

 

 

Hakonnn skrev (1 time siden):

skal ha 3,6l ihht boka mens jeg fylte på 3,75l

dette er ikke mye så det vil nok mest sannsynlig gå helt fint
1,5 desiliter overfylling er ikke ekstremt mye.
en liter derimot er nok til å ødelegge motoren.

Personlig hadde jeg brukt en oljesuger alla det @Milhouse85 viser til, for å suge opp det som er for mye.
Men jeg hadde også kjørt til biltema eller jula for å kjøpe den.
edit: da mener jeg med bilen som har for mye olje, siden det ikke er så mye overfylt

Jeg kjenner dog bilkyndige som bare hadde kjørt slik til neste oljeskift.

Oljeskiftpumpe, manuell - Biltema.no
Her har du et alternativ som er 50 kroner rimeligere om du har biltema i nærheten.
Til å suge opp bittelitt olje funker begge helt fint.
Kjekt til småmotorer som for eks snøfres også
 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Takk for alle tips! Jeg kjørte en tur etter skiftet og alt virker normalt. Jeg kjøper nok den på Biltema og suger ut det som ble for mye på lørdag, så slippe jeg å kline med pluggen.

Var nok litt for utålmodig og peilet før oljen var skikkelig drenert, og derav trodde den trengte mer. Vel, man lærer. 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...