Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge eller beholde Tesla


Anbefalte innlegg

Jeg står i et dilemma nå: selge min Tesla Model S 2016 eller beholde.

 

Jeg kjøpte den brukt i fjor til 300K med 110000km. 

 

Fordeler ved å beholde:

- Gratis supercharging!

- ingen billån (kjøpte kontant)

- 1 år igjen av garanti på drivverket

 

Ulemper ved å beholde:

- har nylig vært på service da ene bærearmen knakk mens jeg kjørte. Fikk reparert på "goodwill" selv om det er del av drivverket.

- Hater dørene på dissekere modellene. Fryser lett. Passasjerdør foran vil ikke åpnes nå.

-kun ett år igjen av garanti.. hva om den andre bærearmen knekker eller batteriet tar kvelden..

 

Det er en deilig bil når alt er i orden. Elsker bagasjeplassen. Den har nå gått 125.000km og er veldig pent stelt. Hvit lakk og 2 år gamle dekk (vinter også). Rekkevidde 320km (70D).

Jeg kunne tenkt meg en ny bruktbil type SUV (Q4 e.l) da vi har fått en baby og vil ha litt høyere bil med noenlunde like god bagasjeplass.

 

Hva ville du gjort? Setter pris på gode resonnement og råd.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp Audi Q4en, fordi det viktigste er å gjøre det man vil, og det å ha et barn er god grunn nok, selg tesla model s istedet for å irritere deg over den

Du har på en måte besvart ditt eget spørsmål

Men samtidig går det ikke an å være redd for tesla,en, har ikke erfaring med de, men ville byttet om du har lyst til det

Kanskje prøve Audi Q4 en om du ikke har gjort det

Endret av Mechablast
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvordan situasjonen din er og hva som er viktig for deg.

  • Hvor mye vil de månedlige kostnadene dine øke ved å bytte ut Tesla med Audi Q4, dersom de vil øke?
  • Når Tesla Model S garantien går ut og bærearm (eller annet) eventuelt ryker, vil du da ha økonomi til å ordne dette?
  • Hva er forskjellen i kostnad på de to foregående punktene? 
  • Hva vil du? 
  • Godtar du økte utgifter ved å beholde, eventuelt økte utgifter ved å kjøpe inn ny bil? 
Lenke til kommentar
Jensemanneen skrev (2 timer siden):

Ulemper ved å beholde:

- har nylig vært på service da ene bærearmen knakk mens jeg kjørte. Fikk reparert på "goodwill" selv om det er del av drivverket.

- Hater dørene på dissekere modellene. Fryser lett. Passasjerdør foran vil ikke åpnes nå.

-kun ett år igjen av garanti.. hva om den andre bærearmen knekker eller batteriet tar kvelden..


At bærearmen knekker er en svært alvorlig feil om det skjer i høy fart. Jeg ville krevet at Tesla sjekket og skiftet ut de gjenværende før de knekker igjen. 

Det er et kjent problem og Tesla ble i Kina tvunget til å ta en recall på Model S/X produsert mellom 2013 og 2018. I USA etterforsker NHTSA saken.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 5.4.2023 den 13.07):


At bærearmen knekker er en svært alvorlig feil om det skjer i høy fart. Jeg ville krevet at Tesla sjekket og skiftet ut de gjenværende før de knekker igjen. 

Det er et kjent problem og Tesla ble i Kina tvunget til å ta en recall på Model S/X produsert mellom 2013 og 2018. I USA etterforsker NHTSA saken.

Ja, men har de faktisk brukket, eller snakker vi om en opphengskule som har hoppet av? Begge deler selvsagt alvorlig, men om en opphengskule ryker, så er det slitedel. Dersom en bærearm brekker, så er det ikke slitedel, og det er en alvorlig feilkonstruksjon. Ellers er vel 2016 pre-facelift og relativt grei når det kommer til feil, så det koker vel ned til det samme som det alltid gjør ved bytte til nybil, høy månedskost vs. forutsigbarhet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

Ja, men har de faktisk brukket, eller snakker vi om en opphengskule som har hoppet av? Begge deler selvsagt alvorlig, men om en opphengskule ryker, så er det slitedel. Dersom en bærearm brekker, så er det ikke slitedel, og det er en alvorlig feilkonstruksjon. Ellers er vel 2016 pre-facelift og relativt grei når det kommer til feil, så det koker vel ned til det samme som det alltid gjør ved bytte til nybil, høy månedskost vs. forutsigbarhet.

Ser ut til å være begge deler, ren brekkasje og at deler har skilt lag. Spekulasjonene går på underdimensjonering, dårlig materialkvalitet(støp) og slumsete montering/kvalitetskontroll.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
37 minutes ago, knipsolini said:

Trodde gratis lading kun var for første eier og ikke ble overført ved videresalg? Hvor lenge får du denne goden - ubegrenset ut levetiden? 

Gratis supercharging som fulgte bil ble faset ut i 2017. Fra 2020 har det vel knapt vært mulig å finne biler med gratis supercharger (for første eier).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, knipsolini said:

Så hvordan har TS som kjøpte brukt Tesla i fjor gratis supercharging? 

Bilen er fra 2016, ergo følger gratis lading bil og ikke eier. (For biler opprinnelig solgt fra medio 2017 til i hovedsak 2019, kun første eier). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...